2020-08-05, 18:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Och du bor kvar för att...?

För att hyran är billig i förhållande till storleken. Så länge som mina barn inte är riktigt etablerade i sina egna vuxenliv, så vill jag att de ska ha sina rum kvar här, och möjligheten att flytta hem igen.

För att jag inte vill ta lån på en insatslägenhet ensam - det känns för ekonomisk osäkert.

För att jag har bott här länge, barnen har vuxit upp här, och jag känner många i området - de allra flesta trevliga.

För att det är grönt och lummigt: stora gårdar och gräsmattor och låga hus - inte något betong-höghusområde.

Och sist men inte minst, för att det ändå finns ett slags "upward movement" i området, på grund av många engagerade krafter på bostadsbolaget, ungdomsgården, närpolisen, socialen, skolan, kyrkan, biblioteket - ja faktiskt även vårt lokala Hemköp. Det finns hopp, det är inte uppgivet. Alla visar att de SER ungdomarna, och vad de håller på med. Även om de egna föräldrarna har sprungit och gömt sig, så har inte hela vuxenvärlden gjort det.

Men om alla ordentliga, infödda svenskar och skötsamma invandrare flyttar härifrån så... ja? Vad händer då?
Citera
2020-08-05, 18:25
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att hyran är billig i förhållande till storleken. Så länge som mina barn inte är riktigt etablerade i sina egna vuxenliv, så vill jag att de ska ha sina rum kvar här, och möjligheten att flytta hem igen.

För att jag inte vill ta lån på en insatslägenhet ensam - det känns för ekonomisk osäkert.

För att jag har bott här länge, barnen har vuxit upp här, och jag känner många i området - de allra flesta trevliga.

För att det är grönt och lummigt: stora gårdar och gräsmattor och låga hus - inte något betong-höghusområde.

Och sist men inte minst, för att det ändå finns ett slags "upward movement" i området, på grund av många engagerade krafter på bostadsbolaget, ungdomsgården, närpolisen, socialen, skolan, kyrkan, biblioteket - ja faktiskt även vårt lokala Hemköp. Det finns hopp, det är inte uppgivet. Alla visar att de SER ungdomarna, och vad de håller på med. Även om de egna föräldrarna har sprungit och gömt sig, så har inte hela vuxenvärlden gjort det.

Men om alla ordentliga, infödda svenskar och skötsamma invandrare flyttar härifrån så... ja? Vad händer då?
Ja, alla är vi olika. Jag hade hellre satt oss i ett torp i skogen än låtit min dotter växa upp i mångkultur. Den första familjen av den sorten(dock på intet vis kriminella eller verkligt störande) har flyttat in i vårt fina område. Jag bidar min tid och hoppas att de flyttar snart. Kommer en enda familj till av den sorten flyttar vi. Någon hyreslägenhet i allmännyttan får vi inte eftersom att vi brände köpoängen på nuvarande lägenhet, så det blir att hyra privat eller köpa något, allt är bättre än att bo i ett ghetto. Jag offrar inte min dotter(eller mitt eget välmående) i väntan på att saker kanske högst eventuellt blir bättre.
Men jag hoppas verkligen att det löser sig för dig!
Citera
2020-08-05, 18:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja, alla är vi olika. Jag hade hellre satt oss i ett torp i skogen än låtit min dotter växa upp i mångkultur. Den första familjen av den sorten(dock på intet vis kriminella eller verkligt störande) har flyttat in i vårt fina område. Jag bidar min tid och hoppas att de flyttar snart. Kommer en enda familj till av den sorten flyttar vi. Någon hyreslägenhet i allmännyttan får vi inte eftersom att vi brände köpoängen på nuvarande lägenhet, så det blir att hyra privat eller köpa något, allt är bättre än att bo i ett ghetto. Jag offrar inte min dotter(eller mitt eget välmående) i väntan på att saker kanske högst eventuellt blir bättre.
Men jag hoppas verkligen att det löser sig för dig!

Nåja, mina barn är officiellt vuxna nu och har överlevt sin uppväxt! De är stora, starka, coola och streetwise - det kanske har med saken att göra. Dessutom har de gått i akademiskt inriktade (och närmat rasrena...) friskolor sedan 4:an, då det kändes OK att låta dem åka till skolan själva med bussen. Så skolgången har inte heller påverkats negativt. Båda min kids har gått ut N-programmet med goda betyg.

Angående den somaliska killen som rånade en man på gården, så kom han faktiskt in i min lägenhet genom altandörren en gång, när jag hade den öppen. Jag reagerade tydligen korrekt genom att bli arg och köra ut honom. Då låtsades han att han hade gått fel... Han har inte gjort mig något efter det.

Som sagt, det är inte BARA mångkultur här, och alla invandrare som bor här är heller inte kriminella. Det finns goda krafter ÄVEN bland invandrarfamiljer - det vill jag vara ärlig och säga.

Jag behövde nog bara skriva av mig, för nu känns det ganska bra igen. Jag trivs ändå här på något konstigt sätt. Det är... "levande" också - dynamiskt - med alla barnen som växer upp på gårdarna. Jag har bott på fina gatan i ett villaområde när jag var gift, och där passade jag absolut inte in. Det var så mycket konformism, så mycket regler, så mycket sneglande på vad grannen har, så mycket tävling och konkurrens mellan familjerna, så mycket avundsjuka. Ungefär som i "Solsidan". Vet inte om mina barn hade varit bättre människor nu, om vi hade blivit kvar där? Här slipper man sådant. Man får vara sig själv... (Eller så intalar jag mig bara allt detta positiva för att stå ut, vem vet! )
Senast redigerad av Merwinna 2020-08-05 kl. 18:54.
Citera
2020-08-05, 20:51
Medlem
Citat:
Och du bor kvar för att...?

Hur länge tror du det är möjligt att flytta för att slippa problem? Om man vill bo kvar i landet vill säga.
Citera
2020-08-06, 19:35
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Hur länge tror du det är möjligt att flytta för att slippa problem? Om man vill bo kvar i landet vill säga.
Just i Merwinnas situation så finns det ju ett antal steg att ta om hon skulle vilja.
Citera
2020-08-09, 17:52
Medlem
Lyzzas avatar
Grannar från helvetet. En berättelse för att jag ska få skriva av mig och må lite bättre. Å jag vet att vi har oss själva att skylla. Men det som börjar oskyldigt och trevligt kan bli väldigt otrevligt med tiden. Våra grannar/vänner är bara ute efter att sko sig själva och har manipulerat och ljugit hela tiden. Man vill ju tro folk om gott.

När vi flyttade hit ut till landet från en förort trodde vi att vi skulle slippa grannarna eftersom folk på landet brukar hålla sig för sig själva.

Icke sa nicke första grannen som kom är alkoholist och vän till förre ägaren och kom oombedd och skulle hjälpa oss med än det ena än det andra. Rik som ett troll men snål som fan. Utom med alkohol. Hans ölsinne är inte att leka med så det ledde till konflikter och vi avslutade kontakten.

Då dök en annan granne upp, fd. alkoholist. Han och hans sambo (numera i 50 års åldern) var knepiga men snälla. Men med tiden blev vi rejält trötta på dem. De är gränslösa och hade inte vett att gå hem om de kommit hit. Deras ekonomi funkade så länge hans mor fick "hjälp" med matinköpen och de försåg sig själva rikligt. När brodern insåg det och tog över uteblev extra-maten.

Han jobbade på fas 3 men hans hälsa försämrades genom illa skött hygien i ett sår och problem med knäna. Och han var ensam försörjare. Nu är han förtidspensionerad och ska fortfarande betala allt. Hon blev av med sitt jobb på 90 talet och gick hem och deppade ihop och slutade betala räkningarna. Han fick ta banklån och lösa allt och sedan flytta in i hennes hus för att ha råd att betala tillbaks banklånet. Hon vägrar kontakta soc, arbetsförmedling eller sjukvård. Jag har till ock med anmält henne till soc, (orosanmälan) så att de inte skulle hänga sig på oss hela tiden. Det blev skit med det, hon åkte bara dit för att ta reda på om det var hennes syster som anmält henne. När hon fick reda på att det vara jag så blev hon sur. Det kunde hon gott ha. Men det ändrade inget i sak.

Varje "löning" åkte de och storhandlade - innan räkningarna betalades. När räkningarna blev betalda fanns det knappt något kvar på banken.
Då kom han och ville ha skjuts till affären. Å sen så hade han kanske bra till en brödlimpa. Eller så tiggde han av min man i affären.
Å skulle de åka till stan belägen 5 mil härifrån ( lasarettets besök) då skulle de låna vår bil. De skyllde på att deras bil har fel på styrinrättningen eller lamellerna. Gäller tydligen vilken bil de än haft. Byter de bil så ska den vara skattebefriade och gratis eller näst intill för att duga.

Han har hjälpt/skälpt min man med många projekt. Han är på en 11 årings nivå säger hennes bror. Han tror han kan så mycket men det blir mest skit av det. Å han vill aldrig erkänna fel.

Jag vägrar att vara medberoende längre!! Min man har tålt honom länge då han har socialfobi och är rädd för allt nytt och har förlitat sig på grannen när det gäller maskiner mm. Å min man vill ju inte göra någonting då han är rädd att göra fel. Så grannen i sitt övermod tror han är Guds svar på alla våra böner.

Pandemin kom som himmels sänd då min man är i riskgruppen och jag sa till att grannarna inte fick komma in i huset. Å grannen fick inte tigga skjuts till affären. Nu skulle jag handla allt.

Å inte får de låna bilen heller.

Så vi försöker utfasa dem så gott det går.

Men grannen ligger på och ringer och kommer hit flera gånger i veckan. Å blir vi osams med honom så saboterar han för oss. Häller färg på vår enskilda väg. Fast de törs han nog inte nu när hans sambos släktingar har flyttat ner i sommarstugan nedanför oss. Då hade deras bil blivit förstörd. I går ringde han hela dagen men vi svarade inte. Undra hur länge det håller innan han kommer travande ner igen. Dom bor mittemot vår väg. Dessutom snokar han i alla brevlådorna uppe vid vägen. Läser vykort och skäms inte för att berätta det heller. Hämtar min man posten så kommer han älgande ut och ska stå och prata i all evighet.
Å åker vi någonstans så ringer han och ska ha reda på vart vi åker eller ringer när vi kommit hem. Ibland ringer han innan vi satt nycklen i dörren.

Det har varit många påfrestande år att ha dem till grannar. Häromdagen övertalade han min man att de behövde ha varor från affären och min man visste att han sålt en cykel för 300 kr och förväntade sig betalt för varorna. Icke. De hade han köpt kattmat för i prylboden intill påstod han.

Nästa dag skulle jag till vårdcentralen då sa han till min man att han skulle åka för han skulle handla något vid torget ( då hade han plötsligt pengar) med fast min man sa att det skulle jag inte gilla. Det sket han i å stod uppe på stora vägen. Jag fick ryta i och neka han när han ryckte upp dörren och skulle sätta sig in.

Dessa människor har manipulerat min man och mej och jag är innerligt trött på det.

Det låter så fint att samhället ska hjälpa folk som mår psykiskt dåligt, beroende eller har svag ekonomi. Och att alla som ramlar mellan stolarna bör hjälpas genom släkt, vänner, grannar.

Alla som säger det skulle ha dessa idioter till grannar hängande över sig.

De kommer inte att ge sig förrän vi flyttat långt här ifrån eller de avlider. Vår son håller på att ta jägarexamen!! Han får väl komma hit om det blir för jävligt.
Citera
2020-08-10, 10:26
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det givna svaret blir:
-Vi har faktiskt försökt allt men han bara hånler låtar att han inte hör oss! Det är en sak att människor bär sig illa åt, men när han bara nonchalerar oss då är alla möjligheter uttömda.

Ingen kommer at tro besvärliga grannen som sedan säger att ingen har sagt någonting.

Tror att du är ute & cyklar med nattmösan på faktiskt. Om bovärlen inte är helt tappad bakom en vagn så tar dom ju inget beslut innan bovärden själv aktivt vidtagi åtgärder via kommunikation med det inblandade. Tro gör man i Mosken.
Att folk är konflikträdda men ändå mycket angagerade för sin egen sak finns det nog gott om exempel på. Min granne brevid är en späd man i 60 års åldern. Gav ett harigt & knepigt intryck etc. Han gjorde precis det mot mig. Han hörde alla möjliga konstiga ljud (vissa kom dock nog från mig). Bovärden bad honom föra en dialog. Grannen bjöd oss på bullar o vi kunde föra en dialog. Det blev en lösning på problemen, jag möblerade om en del osv. Jag tyckte visserligen att det var fittigt att gå till bovärden direkt men hajade att han var en orolig kuff o att jag inte gjort nått direkt oaceptabelt.

Nä väx upp och sluta vara så jävla hariga. Skippa smygknackandet o för en dialog med grannen ist så kanske man kan hitta en lösning (Obs ej samma sak som att han ska sälja sin flygel o dyl).

Om man nu som granne är så jävla säker på att det är frågan om nått helt oaceptabelt så får man väl isf ringa störningsjouren. Då kan man va helt anonym (men det lär ju inte va svårt att misstänka vem det är som ringt & d andra grannarna kommer kanske tycka du är pissig som indirekt blandar in dem). Jag tror att många som smygknackar vet att det är körda via en twist med störningsjouren & det är därför dem smygknackar o bara hoppas att den andra ska sluta (via att dolt skrämmas) att sjunga utan mick kl 16 o dyl.
Citera
2020-08-17, 23:57
Medlem
NewDeers avatar
Det är jag som är den besvärliga grannen här. Jag har bott i samma hyreslägenhet i 15 år och aldrig fått några klagomål. Nu har det flyttat in ett nytt par ovanför mig och killen kom och knackade på dörren idag. Han säger att min rökning stör honom, och ber mig att inte röka inomhus. Jag säger att jag röker mestadels på balkongen, och han säger att han känner jättetydligt av röken och att han har astma. Han ber mig att gå ut på gården för att röka. Visst, säger jag - jag vill ju inte börja bråka med nya grannar. Men kan han verkligen kräva det av mig?

Oftast röker jag precis vid balkongdörren, men om det är svinkallt så röker jag inomhus. Nu är det ju varmt så han har ju också sin balkongdörr öppen, så jag tänker att jag stänger balkongdörren istället när jag röker. Om det fortfarande luktar upp till honom då så borde det ju vara något fel på ventilationssystemet? Jag har iaf aldrig fått några klagomål från mina andra grannar, och de är ickerökare så de borde känna om det kom in röklukt hos dem.
Citera
2020-08-18, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Det är jag som är den besvärliga grannen här. Jag har bott i samma hyreslägenhet i 15 år och aldrig fått några klagomål. Nu har det flyttat in ett nytt par ovanför mig och killen kom och knackade på dörren idag. Han säger att min rökning stör honom, och ber mig att inte röka inomhus. Jag säger att jag röker mestadels på balkongen, och han säger att han känner jättetydligt av röken och att han har astma. Han ber mig att gå ut på gården för att röka. Visst, säger jag - jag vill ju inte börja bråka med nya grannar. Men kan han verkligen kräva det av mig?

Oftast röker jag precis vid balkongdörren, men om det är svinkallt så röker jag inomhus. Nu är det ju varmt så han har ju också sin balkongdörr öppen, så jag tänker att jag stänger balkongdörren istället när jag röker. Om det fortfarande luktar upp till honom då så borde det ju vara något fel på ventilationssystemet? Jag har iaf aldrig fått några klagomål från mina andra grannar, och de är ickerökare så de borde känna om det kom in röklukt hos dem.

hade du bott bredvid mig hade jag nite brytt migom ditt rökande. jag bryr mig inte. det viktiga för mig ör att jag håller rent i min lägenhet och att det är nytvättat.

har en granne som är psyksjuk. hon jobbar med gamla i malmö men har problem med att när hon blir tillsagd, dessutom är hon en sadist oh djurplågare. hon gör något med en lånad hund att de sköller nattetid, 0130, 0530 eller kanske som i helgen 2320-2340. för ett par år sedan sa en granne till henne för att hunden skällde hela tiden, kontinuerligt för hon gör något med hunden att den skäller och hon triggar så att hunden skäller i trappan och i lägenheten. när grannen sa till henne, vad det var frågon om så blev hon så triggad att hon ta ut en soppåse med hushållssopor i källaren under en varm sommardag som stank till sig och drog till sig råttor. hon hade också en period då hennes låga iq kom på att hon skulle kasta en använd barnblöja i det gemensamma soprummet så att det stank något sanslöst men så kom hon på att det inte var så smart och skulle reversera. dumskalle med andra ord.

polisen säger spontant att det åste vara en med låg iq och vara psyksjuk för att hon plågar hunden så att den skäller. man kan fråga sig om polisen säger så, vill man att ens släkting tas hand om en psyksjuk kvinna som jobbar inom malmö hemtjänst som ör sadist och plågar djur?
Citera
2020-08-22, 10:25
Medlem
Ricohxs avatar
Själv så har jag grannar som har väldigt jobbiga störande ungar som håller på och skriker nästan hela tiden när de är ute. Man kan höra dem på ganska långt avstånd och de har fått klagomål från andra men de skiter fullständigt i det. Kan tillläggas att jag bor i hus och man kan höra ungjävlarna inomhus.

Grannen brevid mig har en riktigt störande och aggressiv hund som skäller direkt när den ser någon annan än de som bor där passerar.

Men ungar är det värsta som finns när det gäller störande ljud
Citera
2020-08-22, 17:13
Medlem
Störa min granne med högfrekvent ljud.

Hej.
Har läst att flera gallerior har den här metoden att sända ut ljud från 16.000 mhz upp till 20.000 mhz.
Min granne som spelar hög musik med balkongdörren öppen, behöver bli straffad. Min tanke är att hitta en loop som gör att han inte vill sitta på sin uteplats. Skulle detta funka tror ni, han är i 25- 30 års åldern.
Citera
2020-08-22, 17:15
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Spela upp porrljud i stället.

// PoK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem