2020-08-22, 13:35
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Alternativet till en mörkläggning är att böckerna kostar 3500 och sträcker sig över 4000 sidor. Lite snärtigare än så kan man framföra sin poäng.

Stora nyhetsredaktioner har tid och råd. Det är den goda viljan
det kommer an på.
Citera
2020-08-22, 13:37
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Intressant!

En sak - om vi för skojs skull höftar till med siffran "ungefär 1 miljon människor i Stockholm med omnejd 1986" och endast fokuserar på den arbetsföra befolkningen så kanske sannolikheten för att SE bar revolver denna fredagskväll är ungefär 1-5/500 000?

Det handlar som sagt om vilka värden man sätter in i modellen från början.

I fallet Lambertz bevisas gång på gång att karln verkar sakna verklighetsförankring och att han är helt ovetande om att hans egen trovärdighet i rättsliga frågor är försvunnen sedan många år tillbaka.

De börjar bli rätt många nu, gubbarna på klantarnas topplista.

Elakt uttryckt måste man uppenbarligen vara f.d justitieråd för att inte förstå att det här är dravel.

En mycket konspiratorisk tolkning är det även här finns en kennel begraven. Vad skulle det kunna vara? Sista spiken i medveten"self-destruction" m a p anseende. Framtvingad av ngn?
Citera
2020-08-22, 13:53
Medlem
FurirRevaers avatar
Varför har du så svårt för det? Folk tiger ju om allt möjligt och har alltid gjort, både ensamma och i grupp. Det kan finnas åtskilliga skäl att inte snacka: egen eller familjens säkerhet, ovilja att själv bli inblandad, ovisshet om konsekvenser för rikets säkerhet, lögner, nöjd över resultatet (typ, ingen större skada skedd), ryggmärgsreflex att hålla tyst om hemligheter...

Sedan har det ju faktiskt snackats än hit, än dit. Men vem bland alla hundratals är det som är dårar och vem är verkliga?

Vi har kommit så långt in bland speglarna i spegelvärlden att vi inte skulle se sanningen om den så ramlade på våra fötter.
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
- Problemet med "knarkspan" är att det i så fall borde ha redogjorts för i detalj. Inblandade poliser. När. Hur. Etc.

- Vad gäller "kuppförsvarsövning" så är det samma visa här. Det borde ha kommit fram om övningen var helt legitim utan samröre med mordet.

- Vad gäller "inbakat" (piggybacked) så är i så fall merparten av ingående aktörer oskyldiga och borde därför ha gett sig till känna när det gick upp för dem vad som verkligen hade hänt.

Dvs, jag har svårt att se hur en eventuell munkavle skulle se ut tillräckligt tät för att få alla att tiga i alla år. Om ingående personer (utom de få sammansvurna) var vanliga hederliga militärer/säkerhetspoliser/hemvärnsmän.
Citera
2020-08-22, 14:01
Medlem
FurirRevaers avatar
Betydligt mer fakta måste fram om mördaren och tidiga lördagsmorgonen fram till HH klev in på polishuset framåt halv tolv. Dessa tidiga timmar är avgörande för besluten hur man skulle hantera den uppkomna situationen.

Besluten som togs då och resten av helgen och första veckan blev avgörande för hela utredningen eller snarast det polisiära haveri som kallades utredning.
Citera
2020-08-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Dåren Göran Lambertz med bihang bidrar med denna debattartikel, där de med en matematisk formel minsann konstaterar SE som GM, mer eller mindre. Därmed är väl en av de mest CP-fixerade personerna kurerad av mästerverket signerat TP och KP.

https://www.svd.se/engstrom-mordade-med-stor-sannolikhet-palme

Det här är tionde mordet där Lambertz tycker sig se övertygande bevis mot frikända eller aldrig ens dömda människor. (Quick 8 mord, bröderna i Kevinmordet och nu även SE i Palmemordet.)
Citera
2020-08-22, 14:34
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det var omtänksamt. PDF-filen är dock lättare att läsa.

https://drive.google.com/file/d/1PL2lzch6VDnp-uILqYM7G385-h3426p4/view?usp=sharing

Hur har du fått Pajen Karlsson på Säpo till Alf Karlsson?
Citera
2020-08-22, 14:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det var omtänksamt. PDF-filen är dock lättare att läsa.

https://drive.google.com/file/d/1PL2lzch6VDnp-uILqYM7G385-h3426p4/view?usp=sharing

Gedigen lista...
Gällande den sista sidan och Bo Halls brev till Alsén så är jag inte helt säker på att datumet är korrekt?
I detta brev skriver Bo "igår kväll träffade jag en kvinna..."
Och i slutet dateras brevet Söndagen 31/10 -1992

https://easyupload.io/e6s4by
Citera
2020-08-22, 15:46
Medlem
FurirRevaers avatar
Intressant artikel, tusan vad lik han var VG när man ser snabbt på fotot! Bodde på Hornsgatan i början på 70-talet och i Johanneshov 1980, Vallentuna 1988.
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
När ni läser ingressen förstår ni varför jag uttryckte mig så här:

https://ibb.co/v4HfrRD

”Föllinge” i DN 1981-02-04
Citera
2020-08-22, 15:52
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:

"Polismannen som skjutsade Östling och Åkebring till amerikanska ambassaden ett halvår efter mordet och hörde dem säga att de visste vem
som mördade Olof Palme (polismannens namn finns i ett förhör med överåklagare Ola Nilsson 1988)
" Lever denna polisman och vet man vem det är?
Citera
2020-08-22, 16:02
Medlem
HAARPs avatar
Detaljen som förändrar allt:

https://utsikterinsikter.blogg.se/2017/december/detaljen-som-forandrar-allt.html

Jag är intresserad av exakt vad för typ av jacka GM kan ha haft.
Någon typ av 3/4 lång vadderad blå täckjacka med skärp är vad jag tror.

Den s.k. Tensonmannen som NF mötte är med stor sannolikhet lika med Grandmannen,GM.
Osannolikt att Tensonmannen skulle varit AB enligt artikeln jag länkade till.

Längd/färg/typ av jacka samt gångstil på Tensonmannen stämmer också bra med vad andra vittnen sett.

NF säger blå täckjacka halvvägs ner på låren , i färg som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdels A-M.

Ljusförhållande var bättre där NF mötte Tensonmannen än på mordplatsen. NF var också enligt egen uppgift nykter.
Därför litar jag på att han hade hyfsat bra koll på detta med jackan och dess färg.

Någon som vet hur den färgnyansen såg ur? Alla telefonkataloger finns på Kungl. biblioteket.
Någon från Stockholmstrakten som skulle kunna kolla det och ta ett foto?
Senast redigerad av HAARP 2020-08-22 kl. 16:07.
Citera
2020-08-22, 16:17
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Intressant artikel, tusan vad lik han var VG när man ser snabbt på fotot! Bodde på Hornsgatan i början på 70-talet och i Johanneshov 1980, Vallentuna 1988.

Kanske är självsuggestion men jag tänkte snarare att han var lik Pettersson. Inte för jag sätter något större värde i LP:s utpekande, men kom att tänka på denna kommentar från Scarfoot.

Citat:
Ursprungligen postat av scarfoot
Jag måste tyvärr gör dig besviken ang bil 1520. Jag vet faktiskt inte...har inte heller några spekulationer beträffande "polisspåret". Inget som gör sig i tryck i alla fall. Jag har redogjort för vad jag tror....att "knarket" vet vad som hände, men kan inte gå ut med detta. Vem som höll i vapnet låter jag vara osagt, men källor säger att det var en gubbe som mycket väl kan liknas med CP. Att det var CP tror jag ju inte..Jag kommer att få förstahandsinfo om detta vad det lider, men det tar ett tag. Tidigast när mordet är preskiberat....eller när min kamrat har gått pension. Således 2-15 år.... så håll ut!
Citera
2020-08-22, 16:49
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Detaljen som förändrar allt:

https://utsikterinsikter.blogg.se/2017/december/detaljen-som-forandrar-allt.html

Jag är intresserad av exakt vad för typ av jacka GM kan ha haft.
Någon typ av 3/4 lång vadderad blå täckjacka med skärp är vad jag tror.

Den s.k. Tensonmannen som NF mötte är med stor sannolikhet lika med Grandmannen,GM.
Osannolikt att Tensonmannen skulle varit AB enligt artikeln jag länkade till.

Längd/färg/typ av jacka samt gångstil på Tensonmannen stämmer också bra med vad andra vittnen sett.

NF säger blå täckjacka halvvägs ner på låren , i färg som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdels A-M.

Ljusförhållande var bättre där NF mötte Tensonmannen än på mordplatsen. NF var också enligt egen uppgift nykter.
Därför litar jag på att han hade hyfsat bra koll på detta med jackan och dess färg.

Någon som vet hur den färgnyansen såg ur? Alla telefonkataloger finns på Kungl. biblioteket.
Någon från Stockholmstrakten som skulle kunna kolla det och ta ett foto?

Finns Internet ute på landet? I så fall Googla, förslagsvis "telefonkatalog a m". Titta på bilder.

Hur som helst så är det en klassisk mörkblå färg.
Senast redigerad av sankmark 2020-08-22 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in