2020-08-22, 12:45
Medlem
Jag har köpt ett 54 liters akvarium. Var på djuraffären för 2 dagar sen och frågade vilka fiskar som gick att ha. Fick som svar att de flesta fungerade. Jag valde black Molly till att börja med, det gick bra sa dem. 3 honor och 2 hannar har jag nu. Efter lite googlade har jag sett att dem föredrar lite större kar än 54 liter. På djuraffären stod det att dem ville ha ett kar som är minst 60 cm långt, vilket jag har. Jag såg också några vita fiskar, om jag kommer ihåg rätt stod det att dem skulle bli 10, kanske 15 cm. Sen ville jag ha 2 algätare, ancistrus tror jag. Enligt dem skulle sett fungera, men tycker det känns lite trångt?

Fråga 1: Är akvariet för litet för black Molly?
Fråga 2: Kan man ha alla dessa fiskar i samma kar?
Fråga 3: hur fungerar det med förökning och sånt. Kommer det vara bli fler fiskar hela tiden så att jag måste göra mig av med dem?
Citera
2020-08-22, 13:33
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Det funkar bra det där att börja med. Själv tycker jag att Black Molly är lite av en skräpfisk som ofta får nån sjukdom, vita prickar. Du kan ju stoppa i några neontetror också, så blir det mer liv. Själv hade jag bl.a. scalarer, dom var lite mer klass på.

Om du får yngel måste du ge dom lite omsorg om dom ska överleva.
Citera
2020-08-22, 13:40
Medlem
Narutoshippchops avatar
Lita på din magkännsla.
Citera
2020-08-22, 13:49
Medlem
En ancistrus kommer du kunna ha där i ett tag men den kommer växa ur ganska snabbt.

Finns inte så mycket man kan ha o ett 54l mer än en kampfisk och räkor. Om man bryr sig om djurets välbefinnande vill säga. Lyssna aldrig på vad djuraffären säger. Har hört personal säga att guldfisk går utmärkt i 30 liter när sanningen är att dom kan bli 30cm långa och kräva hundratals liter vatten.
Citera
2020-08-22, 14:03
Medlem
Skaffa ett kar på 150-200 liter och köp ciklider istället, mkt roligare fisk som lägger rom och får 100 tals yngel
Citera
2020-08-22, 14:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
54 l är himla litet. Du kan inte ha så många fiskar och inga som blir så långa som 10-15 cm. Ett så litet akvarium är svårskött och känsligt.

Satsa på växter nu i början, inte fisk.

Personalen i djuraffärer vill sälja och säger vad som helst, det är min erfarenhet också.

Du måste ta reda på fakta själv. Finns hur mycket som helst på nätet.
Citera
2020-08-22, 19:52
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minecraftcito
Jag har köpt ett 54 liters akvarium. Var på djuraffären för 2 dagar sen och frågade vilka fiskar som gick att ha. Fick som svar att de flesta fungerade. Jag valde black Molly till att börja med, det gick bra sa dem. 3 honor och 2 hannar har jag nu. Efter lite googlade har jag sett att dem föredrar lite större kar än 54 liter. På djuraffären stod det att dem ville ha ett kar som är minst 60 cm långt, vilket jag har. Jag såg också några vita fiskar, om jag kommer ihåg rätt stod det att dem skulle bli 10, kanske 15 cm. Sen ville jag ha 2 algätare, ancistrus tror jag. Enligt dem skulle sett fungera, men tycker det känns lite trångt?

Fråga 1: Är akvariet för litet för black Molly?
Fråga 2: Kan man ha alla dessa fiskar i samma kar?
Fråga 3: hur fungerar det med förökning och sånt. Kommer det vara bli fler fiskar hela tiden så att jag måste göra mig av med dem?

Molly och ancistrus är ganska enkla fiskar att hålla och fungerar bra ihop. Vilka de vita fiskarna är vore intressant att veta. Kan du länka till en bild är du snäll?

Molly är levandeförare. De befinner sig i botten är näringskedjan och ynglar som fan. Men yngel från molly kommer ätas upp (av dem själva) det finns inte en chans att de överlever.

Ancistrus förökar sig också ganska fort, men inte lika extremt som molly. Det förutsätter förståss att det är en hane och hona du köpt. De är lätt att se skillnad på vuxna, men tyvärr helt omöjligt annars. Men eventuella ancistrusyngel har en hyfsad chans att överleva. De vita fiskarna vet jag inte vilka de är så de kan jag inte svara på?

5 st Molly funkar i ett 54 l akvarium, men visst vore de bättre med ett större akvarium. De kommer garanterat att yngla. Däremot lär du inte kunna behålla några yngel, de kommer käka upp dem direkt. Så vill du behålla några yngel måste du ha ett separat kar att hålla dem i och ja, då kommer du snabbt få väldigt många.

2 st Ancistrus i ett 54 l akvarium trycker jag låter lite optimistiskt. Jag förmodar att de du köpte var 4-5 cm, de växer fort upp till den storleken så oftast är det då de säljs i butikerna. Därefter tar det minst ett år innan de är fullvuxna och blir mycket riktigt ca 10-15 cm. Ancistrusar är dock enstöringar så de kommer nog bråka med varandra. Men och andra sidan är det ju inte säkert att båda överlever till vuxen ålder. (Glöm inte att ancistrusar behöver en träbit att gnaga på.)

Skaffa nu inte fler fiskar till ditt lilla akvarium, satsa istället på många växter och glöm inte delvattenbytena. Rent generellt kan sägas att ju större akvarium desu enklare att sköta. Men det är ju inte fel att börja med ett litet. Visar det sig att du tycker det är kul kan du ju alltid köpa ett större senare.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in