2020-08-22, 00:28
Medlem
Dopis avatar
Idag använder vi BankID till att skicka pengar, deklarera och identifiera oss hos myndigheter och statliga institutioner. Sedan exempelvis möjligheten att deklarera elektroniskt infördes har 70% av den svenska befolkningen använt sig av den möjligheten och man tror att möjligheten att rösta med BankID skulle ge samma resultat inför kommande val. Läkaren använder det till och med för att skriv ut medicin. Varför kan inte detta system användas vid ett val? Det argument att det är osäkert och kan utsättas för attacker av något slag är uselt, vad är det som säger att det inte redan sker idag?

Varför skulle pappret jag slänger ner i en brevlåda som jag aldrig ser igen vara mer säkert än det system med en öppen källkod. I ett sådant dator system har alla tillgång till och ser var informationen tar vägen. Det ända du ser nu är en papperslapp och sedan ett svart hål du stoppar den i, och sedan litar på att den som kör posten samt den som räknar rösterna inte har någon politisk ställning. Ett exempel på en öppen källkod är Linux som är ett av det säkraste operativsystemen någonsin. Att säga att det sätt vi röstar på idag är säkert och att digitalt är osäkert är helt ologiskt.

Så anledningen till att vi inte röstar via nätet är för att våra telefoner kan bli hackade, sist jag kollade hade jag fortfarande kvar mina pengar på mitt bankonto.
Citera
2020-08-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopi
Idag använder vi BankID till att skicka pengar, deklarera och identifiera oss hos myndigheter och statliga institutioner. Sedan exempelvis möjligheten att deklarera elektroniskt infördes har 70% av den svenska befolkningen använt sig av den möjligheten och man tror att möjligheten att rösta med BankID skulle ge samma resultat inför kommande val. Läkaren använder det till och med för att skriv ut medicin. Varför kan inte detta system användas vid ett val? Det argument att det är osäkert och kan utsättas för attacker av något slag är uselt, vad är det som säger att det inte redan sker idag?

Varför skulle pappret jag slänger ner i en brevlåda som jag aldrig ser igen vara mer säkert än det system med en öppen källkod. I ett sådant dator system har alla tillgång till och ser var informationen tar vägen. Det ända du ser nu är en papperslapp och sedan ett svart hål du stoppar den i, och sedan litar på att den som kör posten samt den som räknar rösterna inte har någon politisk ställning. Ett exempel på en öppen källkod är Linux som är ett av det säkraste operativsystemen någonsin. Att säga att det sätt vi röstar på idag är säkert och att digitalt är osäkert är helt ologiskt.

Så anledningen till att vi inte röstar via nätet är för att våra telefoner kan bli hackade, sist jag kollade hade jag fortfarande kvar mina pengar på mitt bankonto.
Rösta utan att människor i en vallokal kan se vad det är för röstsedlar du plockar?
Det finns ju inget att vinna på det i kampen mot "populism".
Citera
2020-08-22, 00:33
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Röstar vi med BankID 2022?

Tror jag inte.

Hur skulle rösthemlighten kunna garanteras?
Citera
2020-08-22, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Tror jag inte.

Precis det. Alla kan se vad man röstar på. Åsiktsregistreringen är på plats.
Citera
2020-08-22, 00:39
Avslutad
Att rösta på plats på pekskärmar med ett slutet system och Bank-ID skulle kunna fungera. Att rösta hemifrån med mobilen är en mycket korkad idé av en rad olika anledningar.
Citera
2020-08-22, 00:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Nej, det ska vi inte göra. Hur ska medborgarens anonymitet säkerställas samtidigt som vi säkerställer att valresultatet inte kan manipuleras?
Citera
2020-08-22, 00:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanyangmotors
Att rösta på plats på pekskärmar med ett slutet system och Bank-ID skulle kunna fungera. Att rösta hemifrån med mobilen är en mycket korkad idé av en rad olika anledningar.

Nej, det är fortfarande en dålig idé, med enda skillnaden att det dessutom inte ens tillför något bra.
Citera
2020-08-22, 00:46
Medlem
Dopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanyangmotors

Något i den stilen
Citera
2020-08-22, 00:50
Medlem
Dopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Tror jag inte.

Rösthemlighet? För mig handlar det mer om att jag vet att min röst kommer fram. Din röst är ju inte fullt hemlig nu, grannen ser vad du röstar då ni står i samma lokal
Citera
2020-08-22, 00:59
Medlem
Citat:
Rösthemlighet? För mig handlar det mer om att jag vet att min röst kommer fram. Din röst är ju inte fullt hemlig nu, grannen ser vad du röstar då ni står i samma lokal

Rätt stor skillnad. Digitala spår är beständiga om man så vill. Steget från digital röstning till kartläggning av människors vanor är inte så långt. Skulle bara vara en tidsfråga innan en sida, typ mrkoll, lägger till i var och ens profil "röstade på parti X i senaste valet", och då jäklar får det konsekvenser för den enskilde, vilket i sin tur leder till mängder med oönskade effekter.
Citera
2020-08-22, 01:02
Awaiting Email Confirmation
Porrmorrs avatar
Jag vet att rösträknarna själva har politiska övertygelser då även de är människor med sina intressen. Därav är manipulation vid rösträkningen fortsatt möjlig med dagens system.

Det som hindrar mig mest att stödja e-röstning är faktumet att manipulation av rösträkningen kanske skulle lättare ske om allt skedde digitalt. Vid en fysisk rösträkning så passar människor rimligen på varandra för att säkerställa att ingen otillbörligt rör rösterna eftersom de själva rimligen inte önskar att just sin röst kommer på avvägar, så att säga.
Citera
2020-08-22, 01:03
Medlem
Dopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Rätt stor skillnad. Digitala spår är beständiga om man så vill. Steget från digital röstning till kartläggning av människors vanor är inte så långt. Skulle bara vara en tidsfråga innan en sida, typ mrkoll, lägger till i var och ens profil "röstade på parti X i senaste valet", och då jäklar får det konsekvenser för den enskilde, vilket i sin tur leder till mängder med oönskade effekter.

hm bra frågor, data Kryptering? Jag vet inte men tycker det måste diskuteras
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in