2020-08-21, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, varför lägga energi på det. Smittspridningen är på en platå just nu varför ska man då slösa resurser på testning på Arlanda till exempel. Helt onödigt.

Nej, man verkar ju nöjd med att smittan sipprar genom samhället och att R-talet ligger strax över 1. Problemet är bara att när skolorna öppnar, rörligheten ökar igen och folk börjar vistas mer inomhus efter sommaren så har vi tillräckligt mycket smitta kvar som cirkulerar för att spridningen skall ta fart igen. Skulle gissa att vi får en ökning framåt Oktober/November ev. tidigare.
Citera
2020-08-21, 23:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej, man verkar ju nöjd med att smittan sipprar genom samhället och att R-talet ligger strax över 1. Problemet är bara att när skolorna öppnar, rörligheten ökar igen och folk börjar vistas mer inomhus efter sommaren så har vi tillräckligt mycket smitta kvar som cirkulerar för att spridningen skall ta fart igen. Skulle gissa att vi får en ökning framåt Oktober/November ev. tidigare.
Du kan gissa bäst du vill. Det kan jag med. Men då finns det experter...
Citera
2020-08-21, 23:30
Medlem
Citat:
Du kan gissa bäst du vill. Det kan jag med. Men då finns det experter...

Och vad säger dessa "experter" då? Eller är det topp-hemlig information du sitter på?
Citera
2020-08-21, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja nu har han tjatat i en månad konstant om hur viktigt det är att undvika trängsel i kollektivtrafiken till exempel men din hjärna kanske inte kopplar att det innebär att han ser kollektivtrafiken som en potentiell grund för smitta?

Det är klart att jag fattar att det smittar i kollektivtrafiken. Jag bara väntar på att Folkhälsomyndigheten också inser det. Men FHM är så puckade. De hänvisar till ett land där smittspårning sker (minns inte vilket land, kanske Frankrike). Där skedde få fall av smitta i kollektivtrafiken, eftersom det används munskydd där. Det tolkar FHM som en garanti för att smitta i kollektivtrafiken är sällsynt...

Tegnell har satt upp noll regler för kollektivtrafiken, så jag utgår ifrån att han inte tycker det är jätteviktig smittväg. Han har flera gånger uttalat att han inte anser att kollektivtrafiken är "drivande". Trots att i praktiken inte avstånd kan hållas och att man åker länge tillsammans. Min son åker nu till gymnasiet i bussar där folk står i en halvtimme, tätt inpå varandra.

Tegnell vägrar som bekant tex att rekommendera munskydd i kollektivtrafiken, eller att sätta maxbegränsningar eller andra rekommendationer.
Citera
2020-08-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ja, varför lägga energi på det. Smittspridningen är på en platå just nu varför ska man då slösa resurser på testning på Arlanda till exempel. Helt onödigt.
Platå? Snitten var under 180 när det var som lägst i slutet av juli, och sedan har det höjts med 50%.
Citera
2020-08-21, 23:37
Medlem
Patrik2108s avatar
Det börjar bli dags att öppna upp fullständigt nu. Jag håller helt med kulturpersonligheterna som säger att läget börjar vara hopplöst för deras del. Öppna upp eller ersätt dem fullt ut. Någon annan lösning finns inte.
Citera
2020-08-21, 23:38
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Och vad säger dessa "experter" då? Eller är det topp-hemlig information du sitter på?
Du får väl lyssna på dom. Vad du eller jag gissar är väl inte så jävla givande
Citera
2020-08-21, 23:40
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Platå? Snitten var under 180 när det var som lägst i slutet av juli, och sedan har det höjts med 50%.
Så är det. NU är vi på en platå.
Citera
2020-08-21, 23:42
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen

Synd att inte siffran är högre så vi får definitiv flockimmunitet snabbare. Men nu går det väldigt långsamt tack vare den partiella immuniteten. Ingen dör, knappt någon har iofs dött pga covid, några med men inte ens de dekaltrimmade siffrorna syns längre. Hursom, hela skiten är ett triljon+ fiasko utan dess like. Om max ett halvår kommer Tegnell internationellt att bli upphöjd till semi-gud och hon kärringen i Nya Zeeland blir bojsänke lagom till Americas Cup
Citera
2020-08-21, 23:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
...knappt någon har iofs dött pga covid...

Jag skulle då inte vilja kalla 5000-6000 döda för "knappt någon"...

Ni kan förstås fortsätta att försöka förvilla folk, men diagrammen på denna sida talar sitt klara och tydliga språk:

https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

De går inte att förklara bort. Dödligheten steg kraftigt när coronan härjade som värst i Sverige. Så ni kan fortsätta att försöka förvilla med ord som "med" osv, men diagrammen är klara och tydliga.

Intressant är också att den sk "underdödligheten" var lägre före jämfört med efter coronavåren...
Citera
2020-08-21, 23:57
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag skulle då inte vilja kalla 5000-6000 döda för "knappt någon"...

Ni kan förstås fortsätta att försöka förvilla folk, men diagrammen på denna sida talar sitt klara och tydliga språk:

https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

De går inte att förklara bort. Dödligheten steg kraftigt när coronan härjade som värst i Sverige. Så ni kan fortsätta att försöka förvilla med ord som "med" osv, men diagrammen är klara och tydliga.

Intressant är också att den sk "underdödligheten" var lägre före jämfört med efter coronavåren...

Åldringar som ändå levt på lånad tid, finns för i helvete inte skäl att förstöra hela jordens ekonomi och framförallt framtiden för nästa generation bara för att multipelsjuka Agda 103 ska ha ett 104e höstlov. Skärp dig för fan
Citera
2020-08-21, 23:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så det var inte de med flest fall nu? Reella tal är annars OK, de säger en del.
Häromdagen nämnde man på italienskt TV Lombardiet, Veneto och Lazio (mellersta Italien) samt Apulien (södra Italien) som regioner som stack ut.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det ser ut som om IVA ökar i alla dom områdena, förutom Lazio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in