2020-08-21, 18:09
Medlem
Bra att KD tappar till M och SD. Det är det svaga kortet i högerblocket. Idealiskt hade varit om de börjar känna att de måste förlita sig på stödröster från M och SD. Då har man inget speciellt starkt förhandlingsläge och de går att köra över i regeringsförhandlingarna (som jag hoppas kommer att starta preliminärt redan före nästa val).
2020-08-21, 18:12
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Bra att KD tappar till M och SD. Det är det svaga kortet i högerblocket. Idealiskt hade varit om de börjar känna att de måste förlita sig på stödröster från M och SD. Då har man inget speciellt starkt förhandlingsläge och de går att köra över i regeringsförhandlingarna (som jag hoppas kommer att starta preliminärt redan före nästa val).

Själv känner jag att M är det svaga kortet. Litar inte alls på UK..
2020-08-21, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Det här är ingen personfråga. Ingen litar på Kristersson. Hans syfte med att vara i politiken är att berika sig själv. Det har han visat genom hela sin karriär. En typisk representant för politiken i den demokratiska eran.

Det här handlar inte om person utan om parti. Uttalanden från KD det senaste halvåret indikerar att gränsen för KD går vid regeringssamarbete. De kan aldrig acceptera SD i regeringen.

Det kan låta som att Moderaterna säger samma sak men för Kristersson är det bara ett förhandlingsbud. Viktigast är att ta makten och om det bara går genom att släppa in SD i regeringen så kommer M inte att tveka.

För KD är det dock större än bara makten. Det är närmast en metafysisk fråga att inte bli det parti som släpper fram (nazisterna) till makten. De är beredda att offra regeringsmakten på den frågan, eller så ser det i alla fall ut idag.
2020-08-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man hoppas ju på en snabbare återhämtning men det går åt rätt håll. Ett styrkebesked att M+SD har 40! Men M/SD/KD behöver 51 % i OU även medräknat L och MP för att etablissemanget skall börja svettas. Kanske har vi det i vinter?

Men det visar på att vi har 2 helt nya block i Sverige. Förut växlade borgare mellan allianspartier och mer vänsterinriktade mellan rödgröna, medans SD sakta tog från båda. Nu verkar det som borgarna går mellan partierna i det blågula blocket eller inom det socialliberala blocket. Så SD är inte lika tydligt ett eget block längre (Tyvärr!).

Första gången någonsin som både M och SD har >19,5 i en Sifo-mätning!
2020-08-21, 18:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz

Jag håller med Friherr. Det finns starka grupperingar i M som inte är Reinfeldtare som UK. KD har en massa frireligiösa dårar som vill hjälpa hela värden till Sverige. EBT har en liten klick konservativa kring sig och de finns i ungdomsförbundet men jag tror det dröjer innan de dominerar partiet. Även i riksdagen är de flesta väldigt invandringsvurmande.
2020-08-21, 19:41
Bannlyst
Fina siffror. Prioriteringen är att SD framöver har ett lägsta tak på 20 % nu när covid 1984 börjar lägga sig.

Konstigt att L ökar så pass mycket, men bra att MP är ute. Ser hellre att L är i riksdagen än MP, då Sabuni kan ingå regering med M/KD även om det kräver villkorat stöd av SD.

Framtiden ser ljust nu. Det viktigaste är tålamod innan vi är på 22-24 procentsnivå igen.

Blir intressant vad Novus och Ipsos har att bjuda på.
Senast redigerad av flashenbacken1 2020-08-21 kl. 20:01.
2020-08-21, 21:46
Medlem
Haddock93s avatar
Vi skrev ju nyss om att när media börjar smutskasta SD då betyder det att det går bra för partiet. Vi börjar se mer av det nu.

Senast ett patetiskt försök från Aftonbladet:

https://mobile.twitter.com/Aftonbladet/status/1296880409297522690

Citat:
SD-ledaren spelade golf – under möte om flyktingpolitiken

Snacka om desperata, börjar låta som medierna i USA där man berättar om att Trump spelar golf.

Tror dock detta gynnar SD mer i opinionen än förlorar, speciellt en sån här sak.
2020-08-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Som den misstänksamme person jag är så ser jag ett mönster här. Det S tappar läggs inom JÖK-blocket så att det inte blir så alarmerande. Jag litar inte på några institut som backas upp av staten eller MSM-medierna. Det är inte logiskt att S-väljare som är missnöjda med samhällsutvecklingen (kriminalitet, bilbränder och annat) skulle gå till C eller L.
Nä, men det har ”ni” trott sen 2018. Jag litar inte på några institut som backas upp av självrekryterade webbpaneler vilka överskattade SD med 8-10% inför valet 2018.
De som reagerar på kriminalitet och bilbränder röstar SD sedan senast 2014. Resten är bara ett SD light klientel som är mer bekymrade över vad sina 599 Facebookvänner ska tycka än vad som händer med landets framtid.
2020-08-21, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Nä, men det har ”ni” trott sen 2018. Jag litar inte på några institut som backas upp av självrekryterade webbpaneler vilka överskattade SD med 8-10% inför valet 2018.
De som reagerar på kriminalitet och bilbränder röstar SD sedan senast 2014. Resten är bara ett SD light klientel som är mer bekymrade över vad sina 599 Facebookvänner ska tycka än vad som händer med landets framtid.
Det är ett vanligt missförstånd att opinionsundersökningarna överskattade SD inför valet 2018.

Och hur många opinionsundersökningar har självrekryterande webbpaneler? Mig veterligen är det bara Sentio, medan Demoskop baseras delvis på webbpaneler.

Sifo, Skop, Novus, Ipsos är således helt legit. Även demoskop är det till 60-70 procent då webbpanelen utgör ett litet urval.
2020-08-21, 23:03
Avslutad
Det märks som vanligt när SD växer betydligt i opinionsmätningarna. Då börjar ständigt dessa "opartiska" nyhetsförmedlare med sina kampanjer mot Sverigedemokraterna. Senaste veckorna har vi återigen kunnat se det tydligt i olika tidningar, med kvällspressens expressen och aftonbladet främst. Att SD växer kraftigt är det enda skälet till att man försöker smutskasta och ge sig på helt oviktiga lokalpolitiker och annat.
2020-08-21, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Det är ett vanligt missförstånd att opinionsundersökningarna överskattade SD inför valet 2018.

Och hur många opinionsundersökningar har självrekryterande webbpaneler? Mig veterligen är det bara Sentio, medan Demoskop baseras delvis på webbpaneler.

Sifo, Skop, Novus, Ipsos är således helt legit. Även demoskop är det till 60-70 procent då webbpanelen utgör ett litet urval.
Antog att Sifo skulle räknas in som ”kontrollerad”. Det var Sentio och Yougov som inte hade statistiskt utvalt underlag inför valet 2018. Sentio sticker fortfarande ut mot de flesta. Men då litar vi båda (någorlunda) på Sifo. Var en trådsanning att Sifo hade avsiktliga metodiska fel för exakt 2 år sedan, när de i själva verket prickade in valresultatet bäst.

Jag vidhåller ändå att väljarkåren inte reagerar särskilt mycket på kriminalitet etc. Det är en felbedömning baserad på ens egen reaktion. 90% skulle reagera skarpare ifall man stängde av deras Netflix än om grannfamiljen massakrerades.
2020-08-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Antog att Sifo skulle räknas in som ”kontrollerad”. Det var Sentio och Yougov som inte hade statistiskt utvalt underlag inför valet 2018. Sentio sticker fortfarande ut mot de flesta. Men då litar vi båda (någorlunda) på Sifo. Var en trådsanning att Sifo hade avsiktliga metodiska fel för exakt 2 år sedan, när de i själva verket prickade in valresultatet bäst.

Jag vidhåller ändå att väljarkåren inte reagerar särskilt mycket på kriminalitet etc. Det är en felbedömning baserad på ens egen reaktion. 90% skulle reagera skarpare ifall man stängde av deras Netflix än om grannfamiljen massakrerades.

Väljarkåren reagerar på kriminalitet om den paketeras på rätt sätt i massmedia. Det var ju det vi såg förra hösten då SD sköt iväg från ca 19% till 24% på bara några månader.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in