Citat:
Ursprungligen postat av
ApfelBirne
Tack för ditt svar! Gällande punkt nr 1, vad är din åsikt om hur E blev behandlad av bioföräldrarna och varför? (Ursäkta förhöret.)
Det här blir ju spekulationer, det finns inte tillräckligt med bevisning för att göra några säkra bedömningar. Jag tror att föräldrarna initialt gjorde sitt bästa men att de saknade förmåga att ta hand om något av barnen. Kombinerat med missbruk så var deras omdömesförmåga, och deras impulskontroll, mycket bristande. E var i en sådan ålder där det är vanligt att föräldrar som har svårt att hantera barns egna viljor och egna personligheter tappar tålamodet, och hon var starkt påverkad av en annan familj, med andra vanor och andra beteendemönster. Istället för att få hem "sin dotter" så fick de hem en flicka som knutit an till en annan familj, som inte var nära dem och som inte såg dem som hennes föräldrar. Allt det här gjorde att den lilla ork som föräldrarna hade försvann, de blev frustrerade och arga och tog ut detta på flickan. Jag tror inte det handlat om medveten tortyr av barnet utan snarare att de varit så påverkade av långvarigt missbruk, total isolering från samhället och en antagonistisk relation till alla de instanser som hade kunnat stötta (till vilket socialtjänsten bär en del av skulden), att de inte kopplade vad de gjorde. De tog opiater och man blir, med tiden, oförmögen att fungera som en empatisk människa vid ett sådant missbruk. Jag vet inte hur flickan dog men jag tror det är mer sannolikt att avsikten inte var att döda. Eventuellt slog någon av dem till henne, ruskade eller kastade henne eller någonting sådant, men jag tror det var i frustration snarare än i ett försök att döda henne. Missbrukare som mördar andra är mer benägna att göra det genom medvetna överdoser än genom våld. Att hon låg död länge utan att de tillkallade hjälp är inte heller särskilt konstigt om man ser till missbruket. Det är inte helt ovanligt att missbrukare väntar med att tillkalla hjälp, ofta tills drogerna de har hemma tar slut.
I sig är det ingenting anmärkningsvärt, egentligen. Det är relativt vanligt beteende hos föräldrar med pågående missbruk, särskilt av opiater och amfetamin. De tappar verklighetsförankringen och förstår inte vad de gör förrän långt efter att drogerna gått ur kroppen.
Jag anser att domen är korrekt då det inte finns någon indikation på att det funnits en avsikt att döda, även om jag är förvånad över att RG inte dömdes även för misshandel genom underlåtenhet.