Citat:
Ursprungligen postat av
ApfelBirne
Det börjar klarna lite varför kammarrätten dömde till bioföräldrarnas fördel. Är det fler som tycker att socialtjänsten har betett sig oprofessionellt och högfärdigt? De hade ju rätt om föräldrarna på alla punkter och kände väl det såpass mycket att de inte bemödade sig om en ordentlig utredning?
För mig är kammarrättens dom fortfarande helt oförståelig. Föräldrarnas bevisning för det nya stabila livet är extremt svag. De har en story, men den håller inte, det borde rätten ha sett igenom.
De säger att de har jobb, men båda är sjukskrivna. De säger att de är drogfria, men vägrar bevisa det. Om Esmerandas abstinens vet vi har inte mycket egentligen.
Men är det egentligen speciellt väsentligt? Vi vet att mamman fiskade efter droger när hon lämnade sjukhuset med lillebrodern. Vi vet att både han och Esmeralda var drogade vid hennes död.
Socialtjänsten kunde ju inte utreda föräldrarna, de vägrade ju medverka. De kom inte på möten, de följde inte vårdplan och de lämnade inga prover. Berätta gärna för mig hur man utreder då. Personligen tycker jag att faktumet att föräldrarna vägrade alla dessa saker borde få en stor varningsklocka att ringa hos kammarrätten.
Men Socialtjänsten roll i det här är ju egentligen oxå underordnad. Både om man ska se till själva mordet på Esmeralda som tingsrätten, en isolerade tidpunkt och vad som hände just då. Eller som en pågående och utstuderad misshandel av Esmeralda som pågick i månader. Det var ju inte socialtjänsten som slog barnen, det var inte kammarrätten som drogade dom.