2020-08-21, 17:23
Avslutad
Citat:
Socialdemokraterna tappar väljare i ny mätning

Nu tycks coronavirusets positiva effekt på Socialdemokraterna vara bruten. Partiet tappar väljarstöd i GP/Sifos färska mätning och är nu nere på det rekordlåga valresultatet.

Under coronakrisens början föll SD:s profilfrågor migration och brott och straff mer eller mindre bort från agendan och partiet tappade rejält. Nu når SD 19,7 procent.

– Men framförallt har områden som migrationsfrågan och brott och straff nu verkligen tagit plats i debatten.

– SD stärks nog både av diskussionerna om lag och ordning och skjutningar och att migrationskommittén inte har kommit överens, säger Toivo Sjörén.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/socialdemokraterna-tappar-v%C3%A4ljare-i-ny-m%C3%A4tning-1.33039229
Senast redigerad av Krimkoll 2020-08-21 kl. 17:25.
2020-08-21, 17:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Mindre än jag trodde för SD men jag är nöjd. Dock inte bra att Liberalerna ökar såpass.

Under vilka datum är mätningen?

10 augusti-20 augusti är mätperioden.
2020-08-21, 17:27
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
10 augusti-20 augusti är mätperioden.

Yes och SD och M är i princip lika stora i opinionen. Spännande.

Gillar dock inte att nästan alla av S väljare har gått till L och C. Men det kanske innebär att dessa som gick över till S under Corona nu går tillbaka när pandemin försvinner från narrativet.
2020-08-21, 17:30
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Dock vet man ju inte vilket block det partiet kommer välja... Och viktigast av allt är att MP åker ur..

Nej men med Sabuni vid rodret lär en konservativ regering bli svår att få eftersom L och SD inte lär gå ihop. Bättre att de faller ur helt och dess väljare sprids ut.
2020-08-21, 17:34
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Nej men med Sabuni vid rodret lär en konservativ regering bli svår att få eftersom L och SD inte lär gå ihop. Bättre att de faller ur helt och dess väljare sprids ut.

Självklart... Men en regering med stöd av V och C som kanske krävs för att S ska få sitta kvar känns inte heller troligt..
2020-08-21, 17:35
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Yes och SD och M är i princip lika stora i opinionen. Spännande.

Gillar dock inte att nästan alla av S väljare har gått till L och C. Men det kanske innebär att dessa som gick över till S under Corona nu går tillbaka när pandemin försvinner från narrativet.

Som den misstänksamme person jag är så ser jag ett mönster här. Det S tappar läggs inom JÖK-blocket så att det inte blir så alarmerande. Jag litar inte på några institut som backas upp av staten eller MSM-medierna. Det är inte logiskt att S-väljare som är missnöjda med samhällsutvecklingen (kriminalitet, bilbränder och annat) skulle gå till C eller L.
Senast redigerad av stevenstills 2020-08-21 kl. 17:42.
2020-08-21, 17:40
Avslutad
SD hittills i augusti:

Demoskop:
SD +0,8

Skop:
SD +0,9

Sifo:
SD +0,8
2020-08-21, 17:48
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Som den misstänksamme person jag är så ser jag ett mönster här. Det S tappar läggs inom JÖK-blocket så att det inte blir så alarmerande. Jag litar inte på några institut som backas upp av staten eller MSM-medierna. Det är inte logiskt att S-väljare som är missnöjda med samhällsutvecklingen (kriminalitet, bilbränder och annat) skulle gå till C eller L.

Tyvärr kan jag tänka mig många tillfällen där många går tillbaka till C och L. Dessa är väljare som vägrar rösta på det konservativa blocket pga SD.

Skulle kunna tänka mig exempelvis min syster. Hon röstar C och gillar Annie Lööf (tror jag) och hon hatar SD. Lite jobbigt när hela min familj röstar SD.. men nu när det varit en pandemi så har Lööf varit osynlig och S är ju lierad med C så många gick säkert från C till S pga solidaritet. Nu är ju Lööf tillbaka och det drar säkert dessa väljare tillbaka.

Dessa är främst unga kvinnor och typ socionomer. De som inte riktigt förstår samhällsutvecklingen och är hjärntvättade av marxism i universitetet.
2020-08-21, 17:55
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Tyvärr kan jag tänka mig många tillfällen där många går tillbaka till C och L. Dessa är väljare som vägrar rösta på det konservativa blocket pga SD.

Skulle kunna tänka mig exempelvis min syster. Hon röstar C och gillar Annie Lööf (tror jag) och hon hatar SD. Lite jobbigt när hela min familj röstar SD.. men nu när det varit en pandemi så har Lööf varit osynlig och S är ju lierad med C så många gick säkert från C till S pga solidaritet. Nu är ju Lööf tillbaka och det drar säkert dessa väljare tillbaka.

Dessa är främst unga kvinnor och typ socionomer. De som inte riktigt förstår samhällsutvecklingen och är hjärntvättade av marxism i universitetet.

Ja det kan absolut vara så i många fall. Många kvinnor är idealistiska. Men känner jag äldre S-väljare rätt (har en i bekantskapskretsen med skäggstubb och plånbok i bakfickan) så ligger nog sofflocket närmare till hands än att rösta på C eller L.
2020-08-21, 17:55
Medlem
Citat:
Sifo, Augusti:

SD 19,7% (+0,8)

S 27,8% (-2,2)
V 9,2% (-0,4)
Mp 3,6% (+0,1)

M 20,3% (+0,8)
C 7,8% (+0,8)
Kd 6,4% (-0,4)
L 4,2% (+0,8)

En bra bekräftelse på att den övergripande trenden som vi haft sedan rally around the flag peakade i maj fortsätter: S backar samtidigt som både M och SD går framåt. Fortsätter det så här kan alla dessa tre partier ligga på ca 23-24% framåt jul.
2020-08-21, 17:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Sifo, Augusti:
SD 19,7% (+0,8)
S 27,8% (-2,2)
V 9,2% (-0,4)
Mp 3,6% (+0,1)
M 20,3% (+0,8)
C 7,8% (+0,8)
Kd 6,4% (-0,4)
L 4,2% (+0,8)

Man hoppas ju på en snabbare återhämtning men det går åt rätt håll. Ett styrkebesked att M+SD har 40! Men M/SD/KD behöver 51 % i OU även medräknat L och MP för att etablissemanget skall börja svettas. Kanske har vi det i vinter?

Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Som den misstänksamme person jag är så ser jag ett mönster här. Det S tappar läggs inom JÖK-blocket så att det inte blir så alarmerande. Jag litar inte på några institut som backas upp av staten eller MSM-medierna.

Men det visar på att vi har 2 helt nya block i Sverige. Förut växlade borgare mellan allianspartier och mer vänsterinriktade mellan rödgröna, medans SD sakta tog från båda. Nu verkar det som borgarna går mellan partierna i det blågula blocket eller inom det socialliberala blocket. Så SD är inte lika tydligt ett eget block längre (Tyvärr!).
2020-08-21, 18:01
Avslutad
Tippar så här till november-december:

SD 22%
S 25%
M 20%

Och utvecklingen kommer sedan fortsätta till något sånt här i nästa val som jag tippar:

SD 23-24%
S 23-24%
M 20%

Med Kd på 5-6% så kommer det räcka till en konservativ och invandringskritisk regering. Även om det definitivt ska påpekas att m och kd helt saknar trovärdighet gällande detta. Kristersson och M har mycket länge verkat för massinvandringen och förstörelsen av Sverige där Kristersson satt i Reinfeldts regering som minister och alltid har velat ha fri invandring och öppna gränser. Med kd och Ebba som vurmar för anhöriginvandring och nya skyddsgrunder, där partiledaren inte förstår att man kan tycka mord och dödsskjutningar är hemskt och att liv är värdefullt utan att köpa vänsterextrema narrativ och kommunistisk politik och grupperingar under gapande om "black lives matters" som hon nu upprepade gånger gjort bort sig med. Varken Obaid, Hakim eller Adriana som hon nämner var heller svarta och sköts inte av några som var vitare än dom själva så poängen är svårbegriplig.
Senast redigerad av Krimkoll 2020-08-21 kl. 18:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in