2020-08-21, 08:14
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Perfekt tajming att gå ut om munskydden just nu.

FHM/regeringen tvingas nu välja mellan de två härliga alternativen:

1. Fortsätta framhärda i att det bara är Sverige och Vitryssland i hela Europa som har rätt

2. Omvärdera inställningen till munskydd och därmed ge SD rätt

https://www.svt.se/nyheter/sverigedemokraterna-ensamma-om-att-vilja-ha-munskydd

https://svt.se/nyheter/inrikes/allmanheten-tror-att-munskydd-hjalper

Citat:
Allmänheten tror att munskydd hjälper

Det finns ett starkt stöd bland svenskarna för de som anser att munskydd hindrar smittspridning. Det här visar en ny undersökning från Novus. Klart fler tror att munskydd hjälper än de som tvivlar på att det påverkar smittspridning i samhället.

– Det är tydligt att att finns ett stöd för munskydd bland allmänheten. Den största andelen tror ju att munskydd hjälper i det offentliga rummet, säger Torbjörn Sjöström som är VD för Novus.

När Novus ställde frågan till 1002 personer om hur troligt de anser att det är att munskydd på offentliga platser hindrar smittspridning svarade 43 procent att det är ganska eller mycket troligt. Endast 27 procent svarade att det inte var troligt. Det är klart fler som tror på munskydd än tvärtom, alltså.

Ändå är det bara 6 procent som verkligen bär munskydd, men hela 36 procent uppger att de skulle börja använda munskydd om fler gjorde just detta. Enligt Torbjörn Sjöström är det ett tydligt exempel på hur allmänheten anpassar sig till flocken.

– Egentligen tror man att munskydd fungerar, men man vill inte ha det om inte alla andra har det. Lite av en skämsfaktor. Vi vill inte vara den enda med munskydd även om vi tror på det, säger Torbjörn Sjöström.
Om detta stämmer kommer SD tjäna väldigt mycket på att vara ensamma om att förespråka munskydd. Precis som du skrev UrgleGru.

Speciellt eftersom SD inte haft särskilt högt förtroende kring Coronafrågan.

Nu är ju dock inte Corona lika aktuellt som kriminaliteten och invandringen/integrationen känns det som men den ligger trots allt där i bakgrunden och detta innebär att man i princip äger alla 3 viktigaste frågorna just nu.

Fetade: Den svenska konformismen är stark.
Senast redigerad av Haddock93 2020-08-21 kl. 08:18.
2020-08-21, 10:51
Medlem
Tycker att tråden just nu innehåller samma resonemang som jag blev lurad av före senaste valet. "Hold your horses" och vänta åtminstone på en ny opinion innan ni höjer SD till skyarna.
2020-08-21, 11:50
Medlem
Knivmord varje dag nu. Mördare fritas, Det som förlamar övervältringen är den förbaskade coronan men jag tror det spricker sakta, sakta, sakta för S ändå. Nu ser jag också att SD börjar bli mer aktiva i debattartiklar och smutskastningskampanjer ger väldigt lite för att begränsa SD, som jag ser det.

Släpp tyglarna och driv på hästarna.....detta ser bra ut. Jag tror vi ser det i september. Det går sakta uppåt.
2020-08-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Knivmord varje dag nu. Mördare fritas, Det som förlamar övervältringen är den förbaskade coronan men jag tror det spricker sakta, sakta, sakta för S ändå. Nu ser jag också att SD börjar bli mer aktiva i debattartiklar och smutskastningskampanjer ger väldigt lite för att begränsa SD, som jag ser det.

Släpp tyglarna och driv på hästarna.....detta ser bra ut. Jag tror vi ser det i september. Det går sakta uppåt.

Det går åt rätt håll, men det lär inte bli samma raket för SD som förra hösten av den enkla anledningen att M numera har återtagit en hel del förtroendekapital. Men kan både SD och M växa till typ 22-23% var så är mycket vunnet.
2020-08-21, 12:14
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Det går åt rätt håll, men det lär inte bli samma raket för SD som förra hösten av den enkla anledningen att M numera har återtagit en hel del förtroendekapital. Men kan både SD och M växa till typ 22-23% var så är mycket vunnet.

Mmm men M börjar sakta jobba på att förstöra det förtroendet genom att rösta ner språkkrav i omsorgen med vänstern i Göteborg.

Sen förstår jag inte hur man kan ha förtroende för det parti som skapat detta samhälle och inte tar avstånd från Reinfeldt. Men jag antar att börja kopiera SD under galgen inger förtroende, inte för mig. Måste se det i handlingar och där är det upp till bevis.
Senast redigerad av Haddock93 2020-08-21 kl. 12:17.
2020-08-21, 12:32
Medlem
RumpNisse: SD gör Corona till partipolitik - det gör inte vi - vi litar på experterna.

Talar han sanning eller ljuuugeer han?

1. Lena Hallengren har uttalat sig om Corona - detta är ju partipolitik av Corona.

2. Experten Anders Tegnell - vem har tillsatt honom o givit honom mandat att uttala sig
(RumpNisse o S)

3. Regeringen uppdrar åt Folkhälsomyndigheten att planera insatser som kan bli aktuella vid eventuella nya utbrott av covid-19. = partipolitik från S (o lite från MP)
2020-08-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Mmm men M börjar sakta jobba på att förstöra det förtroendet genom att rösta ner språkkrav i omsorgen med vänstern i Göteborg.

Sen förstår jag inte hur man kan ha förtroende för det parti som skapat detta samhälle och inte tar avstånd från Reinfeldt. Men jag antar att börja kopiera SD under galgen inger förtroende, inte för mig. Måste se det i handlingar och där är det upp till bevis.

Det där med språkkraven i Göteborg är bara lite brus som är bortglömt om några veckor. Och vad gäller M kan ju du och jag tycka att de är opålitliga landsförrädare, men den överväldigande majoriteten av väljarkåren tänker inte så. De ser att ett av "de anständiga" partierna förespråkar minskad invandring, hårdare tag mot brottsligheten och samarbete med SD - vilket av allt att döma är ett vinnande koncept i opinionen. Inget annat parti än M har så entydigt och stabilt ökat sedan kafferepet med UK och JÅ i december.
2020-08-21, 14:31
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Det där med språkkraven i Göteborg är bara lite brus som är bortglömt om några veckor. Och vad gäller M kan ju du och jag tycka att de är opålitliga landsförrädare, men den överväldigande majoriteten av väljarkåren tänker inte så. De ser att ett av "de anständiga" partierna förespråkar minskad invandring, hårdare tag mot brottsligheten och samarbete med SD - vilket av allt att döma är ett vinnande koncept i opinionen. Inget annat parti än M har så entydigt och stabilt ökat sedan kafferepet med UK och JÅ i december.

Inte så säker på att det bara är brus. Högerväljare tenderar att vara pålästa och det har stått en hel del om det i exempelvis GP. De som velar mellan M och SD får det ju bara bekräftat att M i storstäderna är helt ute och cyklar.

Och många missnöjda högerröster på sociala medier.
2020-08-21, 16:09
Avslutad
Kommer det möjligen en Sifomätning närmaste timmen?

Spår att SD ökar betydande i mätningen.
2020-08-21, 17:13
Avslutad
Sifo, Augusti:

SD 19,7% (+0,8)

S 27,8% (-2,2)
V 9,2% (-0,4)
Mp 3,6% (+0,1)

M 20,3% (+0,8)
C 7,8% (+0,8)
Kd 6,4% (-0,4)
L 4,2% (+0,8)
Senast redigerad av Krimkoll 2020-08-21 kl. 17:18.
2020-08-21, 17:17
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Sifo, Augusti:

SD 19,7% (+0,8)

S 27,8% (-2,2)
V 9,2% (-0,4)
Mp 3,6% (+0,1)

M
C
Kd
L 4,2% (+0,8)

Mindre än jag trodde för SD men jag är nöjd. Dock inte bra att Liberalerna ökar såpass.

Under vilka datum är mätningen?
2020-08-21, 17:22
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Mindre än jag trodde för SD men jag är nöjd. Dock inte bra att Liberalerna ökar såpass.

Under vilka datum är mätningen?

Dock vet man ju inte vilket block det partiet kommer välja... Och viktigast av allt är att MP åker ur..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in