2020-08-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Extrem aggresiv dag på börsen första 10 minuterna. Folk verkar sälja allt de äger nästan. Gick nästan in i Clemondo på 3kr men vettefan om jag vågar köpa något idag. Mycket panikordrar på MÅNGA aktier. Avvaktar köp idag(förutom silver/guld som börjar göra fin formation på 15m graf) och var beredda på att sälja era innehav.

Skrev häromdagen i tråden att S&P troligtvis når 3400 och sedan hänger vi alla löst. En korrektion ligger i luften i stort sett.. Nåja, var försiktiga och lycka till

Extremt aggressiv dag? Vi hade flera dagar för bara några månader sedan där vi såg -13% på de amerikanska börserna.

Hur mår du, egentligen?

Tvärtom visar börsen en extrem styrka mot nedgångar. Att vi ska se en korrektion (-10%) är helt befängt om inte något extremt stort händer i närtid.

Dina analyser är värdelösa.
Senast redigerad av Koshar1 2020-08-20 kl. 09:34.
Citera
2020-08-20, 09:34
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Extremt aggressiv dag? Vi hade flera dagar för bara några månader sedan där vi såg -13% på de amerikanska börserna.

Hur mår du, egentligen?

Tvärtom visar börsen en extrem resilience mot nedgångar. Att vi ska se en korrektion (-10%) är helt befängt om inte något extremt stort händer i närtid.

Dina analyser är värdelösa.

Om du ska jämföra med de rödaste dagarna under Mars ser ju allting ut som en lugn dag. Jag jämför med senaste veckorna idiotjävel.

Fanns ju en dag på OMX där endast 3 bolag var positiva för dagen och dessa tre låg runt 2% plus, resten av svenska börsen låg i minus. Ska vi jämföra med den dagen eller?

Jag snackar mer om en korrektion som den runt 9e Juni i år

Tillägg: Gick in i en silver L med rätt tight stop loss. Guld ser ut att bryta ut uppåt och jag tror att många blankare måste köpa tillbaka under dagen
Citera
2020-08-20, 09:36
Medlem
Citat:
Om du ska jämföra med de rödaste dagarna under Mars ser ju allting ut som en lugn dag. Jag jämför med senaste veckorna idiotjävel.

Fanns ju en dag på OMX där endast 3 bolag var positiva för dagen och dessa tre låg runt 2% plus, resten av svenska börsen låg i minus. Ska vi jämföra med den dagen eller?

Jag snackar mer om en korrektion som den runt 9e Juni i år

Haha, din jävla mupp. Då får du presentera dina definitioner. En korrektion är -10% från senaste topp, din mupp. Du kan ju för fan inte skriva vedertagna begrepp och sedan när det påpekas att det är fel definition så kokar du ihop en egen definition.

Låg IQ?
Citera
2020-08-20, 09:41
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Haha, din jävla mupp. Då får du presentera dina definitioner. En korrektion är -10% från senaste topp, din mupp. Du kan ju för fan inte skriva vedertagna begrepp och sedan när det påpekas att det är fel definition så kokar du ihop en egen definition.

Låg IQ?

Ja, jag vill se S&P ner runt 3000-3100

Håll käften nu, känner igen ditt nick och du ska alltid leka rebell här på flashback och stryka folk mothårs.
Citera
2020-08-20, 11:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Extrem aggresiv dag på börsen första 10 minuterna. Folk verkar sälja allt de äger nästan. Gick nästan in i Clemondo på 3kr men vettefan om jag vågar köpa något idag. Mycket panikordrar på MÅNGA aktier. Avvaktar köp idag(förutom silver/guld som börjar göra fin formation på 15m graf) och var beredda på att sälja era innehav.

Skrev häromdagen i tråden att S&P troligtvis når 3400 och sedan hänger vi alla löst. En korrektion ligger i luften i stort sett.. Nåja, var försiktiga och lycka till

Ja, relativt aggressiv sett till de senaste veckorna. SPY dippade trots allt -0.58% vilket är ganska lite även om det blir mycket när så är fallet på en enda candle om 4h.

Det blir givetvis intressant att se om folk även denna gång tolkar denna dipp som ett köpläge.
Noterar också köpsignal för RSI och MFI på 1h (RSI+MFI under 20, dvs lägre än lågt) och för S&P (SPX-terminer). De väldigt små rörelserna på S&P sedan 16 augusti gör också givetvis att alla rörelser över 0.2% får större utslag på oscillatorerna. Det som gör det svårt att se någon extrem 'flash crasch' på -2-5% eller liknande, då skulle nämligen både MFI och RSI behöva gå ned under 10. Allt kan dock hända givetvis.

En ganska enkel strategi, 'RSI+MACD', har också givit köpsignal för SPX (SPX500USD) på 1h. En entry för denna är: Köp när RSI är under 50 och det uppstår positivt kors för MACD samtidigt som MACD är under 0. Det är inte världens mest raffinerade strategi, men signalerna är inte helt åt skogen. :)

Dessa pullbacks är annars inte svårt att tolka som hälsosamma. De gör nämligen att scenariot med en sk 'blowoff top' (väldigt snabb uppgång) följt av ett rejält ras (under -5-10%) eroderas något. För S&P finns trots allt den där 'rising wedge' på dagliga, något som kan föreslå just en 'blowoff top' följt av något som de flesta skulle kalla ras. Vid ett brott av denna 'rising wedge' blir lägsta target just nivåer kring 3000-3200 (SPX), men det är en extrem i sammanhanget. För 3200 krävs att priset bryter både EMA21 och SMA50 på dagliga.

Noterbart är annars att OMX och DAX både har skapat övre gaps iom den lägre öppningen idag. Ett typiskt scenario är därför att S&P börjar trenda uppåt på korta perspektiven (30min+1h) varpå positivt momentum skapas varpå OMX och DAX fyller dessa 'gaps'. De europeiska börserna har dock varit något bångstyriga de senaste veckorna så ... man bör inte tro för mycket.

Tyska DAX representerar också ett ganska fint snitt av hur det ser ut på de flesta europeiska börserna:
https://i.imgur.com/CiY8Tmr.png

Dvs en negativ trendlinje sedan toppen i 21-22 juli. De europeiska börserna har aldrig återhämtat sig sedan nedgången 21-30 juli (ca -8%) och detta skiljer sig väldigt mycket från S&P som inte alls har detta mönster. Där råder i princip en vändning av trend sett på 4h och dagliga.
Citera
2020-08-20, 12:52
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Tillägg: Gick in i en silver L med rätt tight stop loss. Guld ser ut att bryta ut uppåt och jag tror att många blankare måste köpa tillbaka under dagen

Vad menar du med 'ser ut att bryta uppåt' ?

Det jag ser för silver är konsolidering på dagliga och att priset slagit mot längre trendlinje två gånger nu på 1h:
https://i.imgur.com/3kVZFO2.png

Trenden för RSI och MFI (EMA10) har också börjat luta uppåt.

Ser något 50/50 för min del ut även om där finns en del positiva saker.

Edit: Ser möjligtvis något bättre ut just nu på 30 min:
https://i.imgur.com/Iz7MRp9.png
Senast redigerad av sinewave 2020-08-20 kl. 12:56.
Citera
2020-08-20, 13:41
Medlem
sinewaves avatar
Såld position: Silver (10x hävstång)
Köp: 21.78, kl. 13:05
Sälj: 24.22, kl. 13:40
P&L: +11.20%

Orsak sälj,
* Ta vinst

Orsak köp,
* Brott av trendlinje på 30m
* Pris går ned och testar brottet som precis skedde (högsta i lokalt kluster följt av rekyl nedåt)
* RSI + MFI-trender som började gå upp på 1h
* Två kluster som testat den lägre trendlinjen på 4h, 2 gånger har nivån nu avärdats flera gånger om på olika tidsintervaller
* Nere i ett kluster av lägre värden för oscillatorerna
* ... osv (ej tid skriva varje faktor)

-

Ovan gäller fortfarande, om utbrottet fortsätter kan nog Silver fortsätta väldigt mycket upp till. Typiskt köpläge kan dyka upp på 5 och 15 minuter, man kan titta efter någon rejälare pullback eller liknande. Rekommenderar givetvis ingen att köpa saker brutala hävstångar dock.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-20 kl. 13:48.
Citera
2020-08-20, 16:11
Medlem
sinewaves avatar
Något av ett antiklimxat för SPY (S&P500):
https://i.imgur.com/G0i0trz.png

Öppnar upp lågt och skapar en ny övre gap men öppnar samtidigt precis över en nedre större 'gap' som bildades tidigare och som är kritisk på så vis att om den fylls så kommer också trenderna se allt annat än gemytliga ut (om man inte sitter fullt investerad i 'BEAR' givetvis).

Har fortsatt med att fylla den övre 'gap' som bildades vid öppning kl. 15:30.
Typiskt efter att något sådant är att fler än färre på marknaden ser en perfekt möjlighet att sälja av eller korta marknaden.

Samtidigt har det visat sig att varje liten dipp setts som köpläge varpå fler än färre gått långa. Något sådant, som allt, tenderar dock att någon gång brytas.
Den stora frågan är därför om det är nu det sker eller inte.

För indexterminer som SPX500USD har det också bildats en sk björnflagga, något som blir tydligt på 30m:
https://i.imgur.com/2ODEldW.png

Vid stängning över 50% av ett kluster av nedgångar brukar jag se risken för potentiell björnflagga som något lägre. Hittills har ingen stängning skett över 50% på t ex 30 min.
Citera
2020-08-20, 18:16
Medlem
Gör jag fel som mest investerar i Sverige? Har 40 bolag, 26 svenska. 10 amerikanska och 2 norska.
Borde man vikta mer mot Asien och Usa istället för Sverige?
Jag är nybörjare..

Vad berodde dagens tunga nedgång på OMX på?
Citera
2020-08-20, 20:01
Medlem
Tung dag för eqt. -14% 😠
Blir till att handla mer imorgon, får bli veckans köp
Citera
2020-08-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aimammam
Gör jag fel som mest investerar i Sverige? Har 40 bolag, 26 svenska. 10 amerikanska och 2 norska.
Borde man vikta mer mot Asien och Usa istället för Sverige?
Jag är nybörjare..

Vad berodde dagens tunga nedgång på OMX på?

Har du så många bolag är en indexfond bättre. Personligen tror jag på norska aktier då en 1sek är mer värt en 1 nok just nu.

https://blogg.nordnet.se/optimala-portfoljen/

Feds ev beslut att inte printa mer pengar satte sina spår idag.
Senast redigerad av Softa2020 2020-08-20 kl. 20:18.
Citera
2020-08-20, 20:16
Medlem
Köpte Swedish Match eftersom jag har kollat på den aktien ett tag. Köpte den innan jag visste varför den gick ner -6% eftersom Avanza inte hade några nyheter om det när börsen öppnade.
Det blir nog bra ändå. Såg man nyheten hade man väl tvekat med att köpa och missat dippen istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in