Varför är det så många influncers som samarbetar med sellpy? Bianca ingrosso bland annat. Hon måste ju få rätt bra med pengar för det?
För att Sellpy har marknadsföringspengar och vill nå ut? Influencers har bra räckvidd i de önskade kundgrupperna?
Kan tyvärr tänka mig att de som sitter på Sellpys marknadsföring är personer som har en ganska stor tro på influencermarknaden och avkastningsmöjligheterna därifrån. Tror tyvärr också att den synen rimmar dåligt med en långsiktig investering, som HM gjort, i Sellpy. I influencervärlden ska man nog jobba med max ett till två års horisont. Pump and dump liksom.
Sellpy är inget pajasföretag. Deras grundare och VD Michael Arnör har avlagt masterexamen på prestigefulla Stanford University i Kalifornien, USA.
Han blev även utsedd till Årets ekonomisvensk 2019:
Citat:
Efter att ha studerat och arbetat i USA återvände Michael Arnör till Sverige. Flyttade in i sitt gamla pojkrum och var genast omgiven av ungdomens daterade pinaler. Han ville göra sig av med grejerna; inte slänga utan sälja. Men det visade sig vara ganska besvärligt att välja ut och fotografera varje pryl, formulera en beskrivning, därefter bilda sig en uppfattning om pris, lägga ut annonsen och bland intressenter välja ut en som han därefter skulle träffa för att genomföra transaktionen. Att sälja via nätet var ingen rak affär, visade det sig.
– Jag sålde i princip bara min Ipad, säger Michael Arnör i dag.
2014 sitter han med sina två kompisar, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam, för att spåna affärsidéer. Arnör nämner den färska upplevelsen och föreslår: Begagnat-försäljning borde kunna läggas ut på en annan part. Trion kollar runt på nätet. Någon sådan tjänst finns inte, så de bestämmer sig för att grunda Sellpy.
– Grundidén har varit tydlig och har varit oförändrad sedan start, säger Michael Arnör, att göra det så enkelt som möjligt för användarna. Man får hem en påse i brevlådan – inget man behöver hämta ut från posten. Sedan packar man ner allt, vi hämtar upp och sköter försäljningen.
Ännu en intressant iakttagelse jag gjort är att en vara som listats på Tradera kan gå från att vara i "bra skick utan några synliga defekter" i en listning och sedan listas på nytt som "varan har vissa defekter, smutsig" - Jaha, vad hände där egentligen? Har någon använt varan under tiden den inte blev såld och upplagd på nytt eller? Just i detta fallet var det ett par skor, som även hade dubbla budskap angående storleken då det i annonstexten angavs en storlek, längre ner på sidan i storleksangivelse för taggar så stod en annan storlek, och det är inte första gången jag ser detta... Som vanligt går det inte att kontakta dem för att få en storlek bekräftad efter som kundtjänsten inte har tillgång till några varor då dessa förvaras i ett stort (tydligen oåtkomligt) lager... Så att köpa en vara ifrån Sellpy tycks vara som att spela på ett lotteri där man inte har en aning om vad man kommer få hem.
Ekonomiskt så går det hyfsat, verksamheten är under uppbyggnad fortfarande, förlusten är cirka en sjättedel av omsättningen 2018 och ägarna har gott om pengar att driva företaget för.
Sellpy är inget pajasföretag. Deras grundare och VD Michael Arnör har avlagt masterexamen på prestigefulla Stanford University i Kalifornien, USA.
Han blev även utsedd till Årets ekonomisvensk 2019:
Det är ju imponerande. Å andra sidan hade världens rikaste svensk Ingvar Kamprad kort utbildning och byggde upp ett företag med 100.000 anställda. Och tvärtom kan man ha en bra utbildning men vara värdelös på att göra affärer.
Ekonomiskt så går det hyfsat, verksamheten är under uppbyggnad fortfarande, förlusten är cirka en sjättedel av omsättningen 2018 och ägarna har gott om pengar att driva företaget för.
Kan bli lönsamt inom tre år.
LL
Det är ju det som är omöjligt, om du läser tråden. sellpy lägger ner massor med tid och pengar på 500.000 varor som är osäljbara, och det berget växer och växer. De håller näsan över vattnet genom att sälja 1-2% av varorna. Det finns inget sätt som de kan växa, de är redan groteskt över-stora på tradera och måste i så fall hitta en helt ny modell där deras hemsida besöks av 1 miljon svenskar. Det kan inte heller inträffa, för deras annonser och arbetssätt saknar kvalitet så kunderna återkommer inte. stendöd firma. Det är bara en tidsfråga innan pengarna tar slut.
För att få perspektiv så omsätter HELA tradera, med 1 miljon säljare, 285 mkr per år. Det är den teoretiska maximala omsättning som sellpy kan få om de säljer ALLAS varor på tradera.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-21 kl. 10:08.
Det är ju det som är omöjligt, om du läser tråden. sellpy lägger ner massor med tid och pengar på 500.000 varor som är osäljbara, och det berget växer och växer. De håller näsan över vattnet genom att sälja 1-2% av varorna. Det finns inget sätt som de kan växa, de är redan groteskt över-stora på tradera och måste i så fall hitta en helt ny modell där deras hemsida besöks av 1 miljon svenskar. Det kan inte heller inträffa, för deras annonser och arbetssätt saknar kvalitet så kunderna återkommer inte. stendöd firma. Det är bara en tidsfråga innan pengarna tar slut.
För att få perspektiv så omsätter HELA tradera, med 1 miljon säljare, 285 mkr per år. Det är den teoretiska maximala omsättning som sellpy kan få om de säljer ALLAS varor på tradera.
Du har rätt, men som alla entreprenörer så skall Sellpy köra det här utomlands (varvid förlusterna skenar).Det är så omsättningen skall upp.
Du har rätt, men som alla entreprenörer så skall Sellpy köra det här utomlands (varvid förlusterna skenar).Det är så omsättningen skall upp.
LL
Det fungerar ju inte ens i lilla Sverige? Problemet med hela affärsideen är att det blir för lite vinst per vara, och när man har 500.000 osålda varor på lager så måste man lägga ner. Den affärsiden är extremt dålig att skala upp på europa-nivå.
Det finns beg-handel som säljer för miljarder. Den är fokuserad på varor med streckkod som håller fint skick t.ex cd dvd och böcker. Men då slipper man problemet att beskriva varan, och att varan är out of fashion. Kvinnovaror som kläder och skor passar extremt illa på begmarknaden och har alltid gjort det. man köper inte en byxa för att man behöver en byxa, man köper för att den är snygg och passar bra.
Röjde lite i garderoben efter sommaren och försökte kränga av damplagg på Tradera. Det var länge sedan sist, och då fick jag vettigt betalt, förutsatt att det rörde sig om märkesplagg i bra skick och med bra bilder och beskrivning. Nu är det ju bedrövligt, får ju knappt ett par dussin sidvisningar på mina annonser ens, än mindre några bud! Sellpy har ju totalt förstört andrahandsmarknaden på kläder genom att gödsla ut uselt formulerade annonser med vrakpriser.
Bra idé som är stulen från Los Angeles där flera liknande bolag funnits i många år. Där också en marknad finns eftersom folk köper snordyra plagg och tröttnar fort och vill ha nytt. Då är det kanon att man kan sälja och köpa nya begagnade plagg till okej priser.
Dock är Sverige helt fel marknad för ett sådant här bolag och funkar inte i praktiken när det mesta som lämnas in och säljs är begagnade mellanklass-kläder.
Min tjej beställde fem Sellpy-påsar för ett år sen och vi skickade in en stor blandning av hela och rena kläder av riktigt bra märken. Jag lämnade nog 6st ETON-skortor i riktigt bra skick, som tyvärr blivit för små. Nypris cirka 10k för bara skjortorna. Tror jag fick 75kr totalt av Sellpy, rena rama stölden.
Nästa garderobsrensning skänker jag hellre till UFF-container eller vad det heter, det var riktigt magstarkt hur lite betalt vi fick för dyra plagg.
Tror min sambo skickade några klänningar i något fint märke som också kostat runt 10k totalt och fick också under 100-lappen för det.
Plus en massa random saker, så jag gissar bara nu men totalt var nypriset kanske 35-40k för det vi lämnade in och vi fick under 300 spänn för det om jag inte minns fel.
Senast redigerad av FixaSverige 2020-09-10 kl. 00:47.
Jag måste kommentera Fokus artikel som nämndes tidigare i tråden:
Citat:
Men det visade sig vara ganska besvärligt att välja ut och fotografera varje pryl, formulera en beskrivning, därefter bilda sig en uppfattning om pris, lägga ut annonsen och bland intressenter välja ut en som han därefter skulle träffa för att genomföra transaktionen.
Okej, så Arnör upptäcker att det är omständligt att sälja begagnat. Men det blir ju inte mindre besvärligt bara för att någon annan gör jobbet?! Det finns inga stordriftsfördelar, du flyttar ju bara samma arbetsbörda från dig själv till en anställd på ditt företag! Det är ju för fan rena Homer Simpson-logiken! Jag blir alldeles kall och svettig när jag tänker på det!
Homer Simpson:
Okay, boy. This is where all the hard work, sacrifice, and painful scaldings pay off.
Employee:
Four pounds of grease... that comes to... sixty-three cents.
Homer Simpson:
Woo-hoo!
Bart Simpson:
Dad, all that bacon cost twenty-seven dollars.
Homer Simpson:
Yeah, but your mom paid for that!
Bart Simpson:
But doesn't she get her money from you?
Homer Simpson:
And I get my money from grease! What's the problem?
Citat:
Att sälja via nätet var ingen rak affär, visade det sig. – Jag sålde i princip bara min Ipad, säger Michael Arnör i dag.
Så Arnör medger själv att han är kass på att sälja grejer på internet, vilket är bolagets affärsidé. En bra start!
Citat:
Den stora utmaningen har varit att hantera alla varor, göra det tillräckligt effektivt och med kvalitet.
Vi andra är jävligt nyfikna på hur du ska lösa det problemet... ehhh... förlåt, "utmaningen", eftersom det finns ett direkt motsatssamband mellan effektiv/snabb och hög kvalitet. Man kan inte ha båda delar. Enligt min egen korta undersökning har Sellpy valt snabbt och dåligt. Hur kom ni fram till den avvägningen och hur ska det funka i längden?
Citat:
Grejerna måste ju bli sålda, säger han. Det är utmanande att få en verksamhet som hanterar fysiska produkter att växa.
Oj, ett prob... jag menar "utmaning" till. Så det här med att sälja fysiska produkter är tydligen inte riktigt Arnörs bag heller?! Är han verkligen säker på att han är i rätt bransch? Jag menar, om jag är höjdrädd och darrig på hand är kranföraryrket inte för mig.
Citat:
Stadigt har bolaget vuxit och nya rekord slogs under 2019. Mer än 4 miljoner varor hanterades av bolagets drygt 300 anställda, varav 30 finns på huvudkontoret.
Citat:
Nu har den finansiering av storfräsare som H&M, ett par hundra anställda och förmedlade 2019 mer än 7 miljoner varor.
Någon på Fokus vet inte riktigt vad som gäller. Är det 4 miljoner varor eller 7 miljoner varor? Hur många hundra anställda är det egentligen de har? Kan man inte kräva att det har koll på sådana elementära uppgifter?
Citat:
På senare tid har många startups pressats av investerare till att snabbare finna lönsamhet. De riskkapitalfirmor som investerade tidigt är inte längre kvar. I stället är det H&M som via sin investeringsverksamhet ökat sin ägarandel och numera är största ägare.
Okej, så riktiga investerare har lärt sig av sina misstag och lånar inte längre ut pengar till luftslott (i lika hög utsträckning) likt Sellpy - klokt så. Men det gäller inte H&M så klart - som sticker ut som kanske ett av modeindustrins mest eftersatta företag online. De är desperata och kastar i panik ut stålar vad lite vad som helst. (Vad är de mer de håller på med, Afound? Hur går det egentligen? Smaka på beskrivningen och försök hålla dig för skratt: Vissa skulle kanske kalla oss en outlet medan vår vision är att kunden ska mötas av ett style and dealhunting paradise”, säger Mattias Ekberg, Creative Director, Afound.) Går H&M åt ett håll är det en enkel tumregel att springa åt det andra.
Citat:
– Vi är inte lönsamma i dag. Vi är i ett sådant läge där vi prioriterar tillväxt framför lönsamhet. Men det finns en lönsamhet i grundaffären, säger Michael Arnör.
Jag tror inte det finns lönsamhet i grundaffären. Sellpy tävlar inte mot andra företag, utan privatpersoner. Privatpersoner som dessutom har ett kunskapsövertag gentemot Sellpy. Ett grundfundament inom företagsekonomi är annars att det förhåller sig tvärtom. Sellpy har genom sin inkompetens lyckats förstöra just den marknad man har för avsikt att tjäna pengar på.
Citat:
Många har undrat om Sellpy kan tänkas integreras med den stora klädjätten, men så har det i varje fall ännu inte blivit, även om Arnör medger att planer finns. Visionen delas med ägarna.
Jag kan inte se hur begagnade H&M plagg kan bli någon inkomstkälla. Någonsin. Som att försöka sälja gårdagens tidning, för att använda en gammalmodig jämförelse.
Citat:
Vi har insett att det finns oerhört mycket prylar utanför Sverige och nu känner vi oss redo.
Åh fan, ni har insett att det finns andra länder än Sverige, och i de länderna bor det människor, och de människorna har prylar? Trollar karln oss?!
Jag måste kommentera Fokus artikel som nämndes tidigare i tråden:
...
Okej, så Arnör upptäcker att det är omständligt att sälja begagnat. Men det blir ju inte mindre besvärligt bara för att någon annan gör jobbet?! Det finns inga stordriftsfördelar, du flyttar ju bara samma arbetsbörda från dig själv till en anställd på ditt företag! Det är ju för fan rena Homer Simpson-logiken! Jag blir alldeles kall och svettig när jag tänker på det!
...
Åh fan, ni har insett att det finns andra länder än Sverige, och i de länderna bor det människor, och de människorna har prylar? Trollar karln oss?!
En bra sammanfattning. Det finns inga skala-upp-fördelar i sellpys affärside, inga IT-fördelar, ingen potential att ta mer betalt. Det enda som finns är en stor gröt med produkter som ingen egentligen vill ha och som användarna själva inte orkar sälja och istället köper arbetskraft från sellpy. En stendöd ide alltså.
Som jag skrivit tidigare finns det andra sellpy-liknande företag som fungerar. De bygger alla på kända produkter med ISBN-kod och som oftast är i nyskick, och som användarna har massor av. Då finns i princip bara kvar böcker CDs DVDs. Alla andra varor saknar skalfördelar på nätet och kommer aldrig att ge vinst. Inte ens mobiler och laptops, människor har oftast bara en, den är sliten, och de vill sälja för att den är omoderna.
Även böcker CDs DVDs kommer att gå samma öde tillmötes, innehållet kommer att finnas nästan gratis digitalt. Vi kommer om 10 år troligen inte att ha någon beg-marknad på dem heller. kvar finns bilar, soffor, och andra stora produkter som man inte vill slänga. Men soffor är redan nu bara värda 500 kr på blocket.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-10 kl. 11:23.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!