Citat:
Jag tror vi alla är överens om att E hade det oerhört mycket bättre hos MJ än hos de biologiska föräldrarna. Socialtjänsten agerande och bedömningar i fallet är dock av yttersta relevans för fall där barn råkar illa ut när socialtjänsten trots allt varit involverad. Rannsakandet av MJ som familjehem bör ses i ljuset av att det i grunden är socialtjänsten som gjort fel - inte MJ - i det fall att det var en olämplig placering. Rimligtvis har MJ också förstått risken för att hon skulle rannsakas som en följd av hur hon själv valt att agera. Hade det rört sig om en privat person (ej särskrivet), som inte figurerade öppet i media eller i sociala media, så hade det över huvud taget funnits väldigt lite att gå på och hennes person skulle inte fått någon direkt uppmärksamhet. Hon har valt att gå ut med både namn och bild i media och sociala media och när man väljer att göra det så gör man förhoppningsvis det med full förståelse för de följder det kan få för ens liv.
Vad "vi är här för att diskutera" skiljer sig nog väldigt mycket mellan olika deltagare i tråden. Vissa verkar mest intresserade av slumpmässiga personers egna uppfattningar om RG och PL (det har varit väldigt många inlägg om just sådant), någonting som jag personligen tycker är fullständigt ointressant och bara skummar igenom. Andra är mest intresserade av att kritisera socialtjänsten, på rimliga och mindre rimliga grunder och inte sällan på ett sätt som ger intryck av att personliga vendettor pågår. Några är mest intresserade av att uttrycka hur bedrövade de känner sig och hur illa berörda de blivit av alltihop, ännu några andra vill mest prata om hur arga de är över straffpåföljden. Vad vi är här för att diskutera är vitt skilda saker. Jag är intresserad av formella saker, tillämpningen av lagen och hur väl förvaltningsmyndigheter och politiker sköter sina uppgifter. I det sistnämnda ingår att jag är intresserad av eventuella brister i socialtjänstens beslut, även i den del det, sett till helheten, ter sig litet och ointressant.
Jag ser det inte som smaklöst att diskutera mindre viktiga aspekter av brott eller kringliggande saker, även om dessa brott varit väldigt allvarliga. Men där skiljer vi oss åt.
Vad som däremot skulle vara osmakligt, enligt mig, vore att starta en separat tråd enbart i syfte för att granska och diskutera MJ. Hellre att hennes roll som familjehem diskuteras här än blir ensamt fokus i en egen tråd.
Vad "vi är här för att diskutera" skiljer sig nog väldigt mycket mellan olika deltagare i tråden. Vissa verkar mest intresserade av slumpmässiga personers egna uppfattningar om RG och PL (det har varit väldigt många inlägg om just sådant), någonting som jag personligen tycker är fullständigt ointressant och bara skummar igenom. Andra är mest intresserade av att kritisera socialtjänsten, på rimliga och mindre rimliga grunder och inte sällan på ett sätt som ger intryck av att personliga vendettor pågår. Några är mest intresserade av att uttrycka hur bedrövade de känner sig och hur illa berörda de blivit av alltihop, ännu några andra vill mest prata om hur arga de är över straffpåföljden. Vad vi är här för att diskutera är vitt skilda saker. Jag är intresserad av formella saker, tillämpningen av lagen och hur väl förvaltningsmyndigheter och politiker sköter sina uppgifter. I det sistnämnda ingår att jag är intresserad av eventuella brister i socialtjänstens beslut, även i den del det, sett till helheten, ter sig litet och ointressant.
Jag ser det inte som smaklöst att diskutera mindre viktiga aspekter av brott eller kringliggande saker, även om dessa brott varit väldigt allvarliga. Men där skiljer vi oss åt.
Vad som däremot skulle vara osmakligt, enligt mig, vore att starta en separat tråd enbart i syfte för att granska och diskutera MJ. Hellre att hennes roll som familjehem diskuteras här än blir ensamt fokus i en egen tråd.
Jag kan låta det du säger här stå oemotsagt - agree to disagree. Förutom det sista lilla stycket, där kan jag inte hålla mig från att ifrågasätta hur du tänker. Är det skillnad på att diskutera familjehemmet i en självständig tråd (som säkert hade blivit ganska tunn) mot att slänga ur sig påståendena här, i en enorm tråd med x antal läsare? Det blir väl minst lika offentligt - likväl gräver du i skiten. Alla som någonsin har intresse av att läsa om det här fallet eller dess inblandade lär hamna här.
Egentligen spelar det ingen roll för nu står det ändå skrivet men det urvattnade argumentet du nämnde; ”det här är flashback” lämnar ändå en dålig eftersmak. Måste all skam och moral försvinna så fort man diskuterar här inne?