2020-08-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag tror vi alla är överens om att E hade det oerhört mycket bättre hos MJ än hos de biologiska föräldrarna. Socialtjänsten agerande och bedömningar i fallet är dock av yttersta relevans för fall där barn råkar illa ut när socialtjänsten trots allt varit involverad. Rannsakandet av MJ som familjehem bör ses i ljuset av att det i grunden är socialtjänsten som gjort fel - inte MJ - i det fall att det var en olämplig placering. Rimligtvis har MJ också förstått risken för att hon skulle rannsakas som en följd av hur hon själv valt att agera. Hade det rört sig om en privat person (ej särskrivet), som inte figurerade öppet i media eller i sociala media, så hade det över huvud taget funnits väldigt lite att gå på och hennes person skulle inte fått någon direkt uppmärksamhet. Hon har valt att gå ut med både namn och bild i media och sociala media och när man väljer att göra det så gör man förhoppningsvis det med full förståelse för de följder det kan få för ens liv.

Vad "vi är här för att diskutera" skiljer sig nog väldigt mycket mellan olika deltagare i tråden. Vissa verkar mest intresserade av slumpmässiga personers egna uppfattningar om RG och PL (det har varit väldigt många inlägg om just sådant), någonting som jag personligen tycker är fullständigt ointressant och bara skummar igenom. Andra är mest intresserade av att kritisera socialtjänsten, på rimliga och mindre rimliga grunder och inte sällan på ett sätt som ger intryck av att personliga vendettor pågår. Några är mest intresserade av att uttrycka hur bedrövade de känner sig och hur illa berörda de blivit av alltihop, ännu några andra vill mest prata om hur arga de är över straffpåföljden. Vad vi är här för att diskutera är vitt skilda saker. Jag är intresserad av formella saker, tillämpningen av lagen och hur väl förvaltningsmyndigheter och politiker sköter sina uppgifter. I det sistnämnda ingår att jag är intresserad av eventuella brister i socialtjänstens beslut, även i den del det, sett till helheten, ter sig litet och ointressant.

Jag ser det inte som smaklöst att diskutera mindre viktiga aspekter av brott eller kringliggande saker, även om dessa brott varit väldigt allvarliga. Men där skiljer vi oss åt.

Vad som däremot skulle vara osmakligt, enligt mig, vore att starta en separat tråd enbart i syfte för att granska och diskutera MJ. Hellre att hennes roll som familjehem diskuteras här än blir ensamt fokus i en egen tråd.

Jag kan låta det du säger här stå oemotsagt - agree to disagree. Förutom det sista lilla stycket, där kan jag inte hålla mig från att ifrågasätta hur du tänker. Är det skillnad på att diskutera familjehemmet i en självständig tråd (som säkert hade blivit ganska tunn) mot att slänga ur sig påståendena här, i en enorm tråd med x antal läsare? Det blir väl minst lika offentligt - likväl gräver du i skiten. Alla som någonsin har intresse av att läsa om det här fallet eller dess inblandade lär hamna här.

Egentligen spelar det ingen roll för nu står det ändå skrivet men det urvattnade argumentet du nämnde; ”det här är flashback” lämnar ändå en dålig eftersmak. Måste all skam och moral försvinna så fort man diskuterar här inne?
Citera
2020-08-19, 22:33
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Jag kan låta det du säger här stå oemotsagt - agree to disagree. Förutom det sista lilla stycket, där kan jag inte hålla mig från att ifrågasätta hur du tänker. Är det skillnad på att diskutera familjehemmet i en självständig tråd (som säkert hade blivit ganska tunn) mot att slänga ur sig påståendena här, i en enorm tråd med x antal läsare? Det blir väl minst lika offentligt - likväl gräver du i skiten. Alla som någonsin har intresse av att läsa om det här fallet eller dess inblandade lär hamna här.

Egentligen spelar det ingen roll för nu står det ändå skrivet men det urvattnade argumentet du nämnde; ”det här är flashback” lämnar ändå en dålig eftersmak. Måste all skam och moral försvinna så fort man diskuterar här inne?
Jag har inget intresse i MJ som person utan i lämpligheten hos familjehem. Det vore absurt att starta en tråd om en enskild människa på det sättet. Det handlar inte om offentligt eller ej, utan om att det är fånigt, meningslöst och osmakligt att sitta och diskutera enskilda människor i trådar fokuserade på dem. Mitt fokus är som sagt inte på det enskilda familjehemmet, skvaller om individer kan andra syssla med bäst de vill, men jag är inte intresserad.

Jag har själv varit diskuterad i ytterst noggranna och integritetskränkande detaljer här på Flashback, i anslutning till brott. Sånt är livet. Alla som går in på Flashback vet vad det är för ställe. Att det skulle vara en plats där anständighet och moral har fokus torde vara uppenbart felaktigt.

Om du verkligen vill att det ska bli mindre fokus på MJ som person så vore rimligtvis en bättre strategi att ignorera sådana inlägg än att prata på i inlägg efter inlägg om hur obra de är. Om något så ger du ju bara mer uppmärksamhet åt det hela.
Citera
2020-08-20, 09:26
Medlem
Citat:
Jag har inget intresse i MJ som person utan i lämpligheten hos familjehem. Det vore absurt att starta en tråd om en enskild människa på det sättet. Det handlar inte om offentligt eller ej, utan om att det är fånigt, meningslöst och osmakligt att sitta och diskutera enskilda människor i trådar fokuserade på dem. Mitt fokus är som sagt inte på det enskilda familjehemmet, skvaller om individer kan andra syssla med bäst de vill, men jag är inte intresserad.

Jag har själv varit diskuterad i ytterst noggranna och integritetskränkande detaljer här på Flashback, i anslutning till brott. Sånt är livet. Alla som går in på Flashback vet vad det är för ställe. Att det skulle vara en plats där anständighet och moral har fokus torde vara uppenbart felaktigt.

Om du verkligen vill att det ska bli mindre fokus på MJ som person så vore rimligtvis en bättre strategi att ignorera sådana inlägg än att prata på i inlägg efter inlägg om hur obra de är. Om något så ger du ju bara mer uppmärksamhet åt det hela.

Fast då är väl hela Flashback absurt? Det enda vi gör är ju att diskutera och fläka ut människors privatliv. Egen tråd eller ej. Däremot känns det som fel perspektiv att peka finger åt en oskyldig person som kanske haft ”dåliga” kärleksrelationer i en tråd som handlar om misstänkt barnamord. Men du kanske inte uppfattar nyanserna.

Det du skriver finns här för alla att se. Jag står gärna upp för familjehemmet, de har inte gjort något fel öht, och jag vill visa dem att det finns människor som står på deras sida. Därför tar jag diskussionen med dig.
Citera
2020-08-20, 10:40
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Fast då är väl hela Flashback absurt? Det enda vi gör är ju att diskutera och fläka ut människors privatliv. Egen tråd eller ej. Däremot känns det som fel perspektiv att peka finger åt en oskyldig person som kanske haft ”dåliga” kärleksrelationer i en tråd som handlar om misstänkt barnamord. Men du kanske inte uppfattar nyanserna.

Det du skriver finns här för alla att se. Jag står gärna upp för familjehemmet, de har inte gjort något fel öht, och jag vill visa dem att det finns människor som står på deras sida. Därför tar jag diskussionen med dig.
Som jag sagt flera gånger så är det inte MJ som ansvarar för beslutet om familjehemsplacering. Det är socialtjänsten. Om det fanns skäl till att inte utse MJ till familjehem så är detta en brist hos socialtjänsten, och fingerpekandet sker åt det hållet. MJ är en privatperson, det är inte hennes jobb att känna till varje rekommendation vad gäller val av familjehem. Det är socialtjänstens jobb.

Barn ska placeras i stabila hem och det är inte någonting som blir oviktigt för att det sker hemska brott mot barn på andra platser än i familjehem. Inte heller blir brister i val av familjehem mindre allvarliga för att barn utsätts för brott på andra platser. En samborelation som precis har inletts ses inte som stabil i någon annan situation rörande var barn ska leva och bo - inte vid adoption, inte ens vid vårdnadstvister om egna barn - så varför ska det ses som stabilt nog för ett barn som redan befinner sig i en särskilt utsatt situation? Om MJs uppgift om att socialtjänsten sagt att tanken var att barnet skulle vara placerad hela uppväxten så är det särskilt anmärkningsvärt att de valde att placera henne i en familj som inte påvisat stabilitet över tid i familjesammansättningen.

Det finns utrymme för fler än ett perspektiv i den här tråden. Avstå helt enkelt från att engagera dig i de perspektiv du tycker är överflödiga eller felaktiga. Det du sysslar med nu är att dra tråden in på sidospår där fokus är att du tycker att vissa samtalsämnen är felaktiga. Detta gör du, enligt egen uppgift, för att du vill att personer som inte ens deltar i tråden ska veta att det finns folk som står på deras sida.

Du kanske ska testa familjeliv eller någonting liknande istället. Dina försök att få människor på Flashback att sluta diskutera detaljer i rättsfall för att du tycker de är osmakliga är lönlösa. Du är inte den första som försöker med sådant trams, och garanterat inte den sista.
Citera
2020-08-20, 10:42
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Du har helt rätt om att alla kör som sin lilla egna vinkling på ämnet. Det är helt fantastiskt att det inte blir mera bråk i tråden än vad det är, flaschback är fantastiskt eller hur? Det finns inlägg jag oxå bara skummar igenom. Tänk vad skönt att vi bra skummar igenom det vi tycker är mindre intressant och inte lägger vår energi på att idiotförklara skribenten.
Tråden skulle bli väldigt urvattnad och tjafsig om alla lade sådär mycket tid på att säga till andra att de pratar om fel saker ...

Men det är jämt så här med väldigt uppmärksammade mål, särskilt rörande barn. Det kommer inte lite kreti och pleti som är upprörda å någons vägnar och bestämt vill stoppa vissa samtalsämnen. Helt tondöva inför det faktum att Flashback är överbefolkat av människor som reagerar på sådana tillsägelser med att gräva ännu djupare i de ämnen som försöker tystas.
Citera
2020-08-20, 12:36
Medlem
Citat:
Som jag sagt flera gånger så är det inte MJ som ansvarar för beslutet om familjehemsplacering. Det är socialtjänsten. Om det fanns skäl till att inte utse MJ till familjehem så är detta en brist hos socialtjänsten, och fingerpekandet sker åt det hållet. MJ är en privatperson, det är inte hennes jobb att känna till varje rekommendation vad gäller val av familjehem. Det är socialtjänstens jobb.

Barn ska placeras i stabila hem och det är inte någonting som blir oviktigt för att det sker hemska brott mot barn på andra platser än i familjehem. Inte heller blir brister i val av familjehem mindre allvarliga för att barn utsätts för brott på andra platser. En samborelation som precis har inletts ses inte som stabil i någon annan situation rörande var barn ska leva och bo - inte vid adoption, inte ens vid vårdnadstvister om egna barn - så varför ska det ses som stabilt nog för ett barn som redan befinner sig i en särskilt utsatt situation? Om MJs uppgift om att socialtjänsten sagt att tanken var att barnet skulle vara placerad hela uppväxten så är det särskilt anmärkningsvärt att de valde att placera henne i en familj som inte påvisat stabilitet över tid i familjesammansättningen.

Det finns utrymme för fler än ett perspektiv i den här tråden. Avstå helt enkelt från att engagera dig i de perspektiv du tycker är överflödiga eller felaktiga. Det du sysslar med nu är att dra tråden in på sidospår där fokus är att du tycker att vissa samtalsämnen är felaktiga. Detta gör du, enligt egen uppgift, för att du vill att personer som inte ens deltar i tråden ska veta att det finns folk som står på deras sida.

Du kanske ska testa familjeliv eller någonting liknande istället. Dina försök att få människor på Flashback att sluta diskutera detaljer i rättsfall för att du tycker de är osmakliga är lönlösa. Du är inte den första som försöker med sådant trams, och garanterat inte den sista.

Det jag reagerar på är att du sparkar på någon som redan ligger, fullt offentligt. Du hade lika gärna kunnat ta det privat genom att anmäla socialtjänsten istället för att hänga ut ett brottsoffers privatliv för vem som helst att finna. Tydligen finns det inte tillräckligt med sunt förnuft och folkvett i dig att förstå sådana här tankebanor. Att vara ”proffs” på Flashback är inte tufft och ingenting att eftersträva.
Citera
2020-08-20, 12:58
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Det jag reagerar på är att du sparkar på någon som redan ligger, fullt offentligt. Du hade lika gärna kunnat ta det privat genom att anmäla socialtjänsten istället för att hänga ut ett brottsoffers privatliv för vem som helst att finna. Tydligen finns det inte tillräckligt med sunt förnuft och folkvett i dig att förstå sådana här tankebanor. Att vara ”proffs” på Flashback är inte tufft och ingenting att eftersträva.
MJ är inte brottsoffer i det här fallet.

Jag har inte heller hängt ut någon på något sätt. MJ har själv valt att vara offentlig med sin person, och den information jag diskuterat är offentliga handlingar. Vem som helst kan finna dessa saker alldeles utan min inblandning.
Citera
2020-08-20, 13:04
Medlem
Finns FUP här i tråden? Vilken sida?
Citera
2020-08-20, 13:25
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Finns FUP här i tråden? Vilken sida?
Finns som ofta i stora fall i första inlägget.
Citera
2020-08-20, 13:41
Medlem
Citat:
MJ är inte brottsoffer i det här fallet.

Jag har inte heller hängt ut någon på något sätt. MJ har själv valt att vara offentlig med sin person, och den information jag diskuterat är offentliga handlingar. Vem som helst kan finna dessa saker alldeles utan min inblandning.

Måhända är Melinda inte brottsoffer i det här fallet rent formellt, men i mångas ögon är även hon ett offer i detta.

Nja, det jag reagerade på var att du outade hennes eventuella kärleksliv. Om det kliar så i fingrarna att få dela med dig av det så kunde du skickat det i PM till de som var intresserade av att veta varför du talade om ”olämplighet som familjehem”.

Det är lite som det där att vissa inte tycker att man behöver outa syskonens fulla namn här i tråden. Det kallas respekt. Men jag inser att du inte har förmåga att ta till dig det jag menar.
Citera
2020-08-20, 14:18
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Måhända är Melinda inte brottsoffer i det här fallet rent formellt, men i mångas ögon är även hon ett offer i detta.

Nja, det jag reagerade på var att du outade hennes eventuella kärleksliv. Om det kliar så i fingrarna att få dela med dig av det så kunde du skickat det i PM till de som var intresserade av att veta varför du talade om ”olämplighet som familjehem”.

Det är lite som det där att vissa inte tycker att man behöver outa syskonens fulla namn här i tråden. Det kallas respekt. Men jag inser att du inte har förmåga att ta till dig det jag menar.
Hur har jag "outat" hennes eventuella kärleksliv? Varför skulle jag tagit det i pm? Förstår du inte att äktenskap och samboförhållande är relevanta vid bedömningen av familjehem? Du verkar tro att jag är intresserad av rent skvaller, vilket är nonsens.

Påminner också om att du är en av de som begärt att jag i tråden ska svara på varför jag anser att det fanns brister i valet av familjehem. Vilket nonsens att först begära att jag svarar på någonting och sedan anklaga mig för att prata om saker som inte borde pratas om när jag svarar!

Om du faktiskt följt tråden så hade du vetat om att jag aldrig nämnt barnen vid namn, och även noggrant maskat domar gällande dessa för att skydda deras identiteter. Dina anklagelser om att jag inte kan förstå sådana här saker faller platt. Att jämföra skyddslösa barn med vuxna människor som själva väljer att vara offentliga i media är absurt. Skärp dig.

Vi lever i en rättsstat där transparens i rättsväsendet är en grundförutsättning för ett fungerande rättssystem. Det inkluderar att alla kan ta del av handlingar rörande mål (inklusive rörande vittnen och brottsoffer), ta del av förhandlingar och diskutera målen. Du må tycka att det är osmakligt hur mycket du vill, det påverkar inte mig det minsta lilla och lyckligtvis värderar de flesta transparens före "smak" när det gäller såpass viktiga saker som hur vår stat och välfärd fungerar. De delar av rättsfall som faktiskt är skyddsvärda är redan sekretessmarkerade av domstol. Jag fattar att du diggar MJ men ditt vurmande för att ingen ska få säga någonting negativt om henne eller om socialtjänstens beslut att placera hos henne är löjligt.
Citera
2020-08-20, 19:33
Medlem
3timeseGOs avatar
Har lyssnat på ljudfilerna och mina öron hör ursäkter och undanflykter. Blir så arg när jag hör hennes menlösa röst och ”jag vet inte” ... omyndigförklara och tvångssterilisera skatan för hon är ju helt efterbliven!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in