2020-08-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Tack så mycket för att du delar dina iakttagelser! Pratade mamman med någon på öppna förskolan (andra föräldrar, personal) överhuvudtaget? På vilket sätt var hon och S konstigt klädda? Minns du vad de hade på sig?

Jag har jo inte observerat henne hela tiden så jag kan inte påstå något jag inte vet. Under tiden som jag såg henne springa ut och in och fram och tillbaka så har hon inte pratat med någon förälder. Hon var känslig för min blick, så försökte inte titta på henne överhuvudtaget.
Hon deltog dock i sångstunden och försökte hänga med i sånger, rörelser så gott hon kunnat. Hon hade mycket tajta urtvättade kläder på sig, någon linne och leggings, pojken hade ungefär samma vilket var konstigt då det var vinter och de flesta barn och föräldrar hade varma kläder på sig. Samtidigt som de var så magra så det kändes att de behövde varmare kläder bara för det.
Citera
2020-08-19, 20:52
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malinsjoo87
Ligger på första sidan Charlie lagt upp ljudfiler

Jag hade bara uppmärksammat de med Rebecka, men ser nu att det finns även med vittnen!
Tack!
Citera
2020-08-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Jag hade bara uppmärksammat de med Rebecka, men ser nu att det finns även med vittnen!
Tack!
Lyssna noga på hur Rebecca S ändrat sin historia då från förhör i förundersökningen, skrämmande att hon står på Rs sida! Sen har vi Capio läkaren som verkar helt duperad. Annars är alla vittnesmål bra , ärliga o känslosamma
Citera
2020-08-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raisamaria
Jag har jo inte observerat henne hela tiden så jag kan inte påstå något jag inte vet. Under tiden som jag såg henne springa ut och in och fram och tillbaka så har hon inte pratat med någon förälder. Hon var känslig för min blick, så försökte inte titta på henne överhuvudtaget.
Hon deltog dock i sångstunden och försökte hänga med i sånger, rörelser så gott hon kunnat. Hon hade mycket tajta urtvättade kläder på sig, någon linne och leggings, pojken hade ungefär samma vilket var konstigt då det var vinter och de flesta barn och föräldrar hade varma kläder på sig. Samtidigt som de var så magra så det kändes att de behövde varmare kläder bara för det.
Men du skrev ju för några sidor sen att hon hade mycket kläder på sig, men det var inget du tyckte va konstigt eftersom det var vinter??
Citera
2020-08-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Tack för du kommit in i tråden! Vilka intressanta iakttagelser du gjorde. Jag förstår att det känns konstigt och tungt att sett Esmeralda bara 9 dagar innan hon dog. För mig hade det oxå lett till tankar om jag hade kunnat göra något.Vilket du självklart inte hade kunnat.
Jag tänker att mycket av det du säger bekräftar det jag tänkt angående Rebecka. Men är det inte konstigt att hon inte bekräftade Esmeralda med en blick? Så spännande att du inte ens kopplade ihop dom som familj.
Det snörpte till i hjärtat på mig när du skrev att hon sagt ’ jag tycker om alla kex’. Jag läste att hon ätit 6 digestivekex. Hon måste varit utsvulten.

Det som jag tänkte på efteråt när jag läste om fallet att socialtjänsten kunde inte göra något för att förhindra det som hände. Flickan kunde verkligen se vanligt ut i januari när anmälan kom och man kan inte kräva att ett barn ska klä av sig eller fråga ut henne när hon sitter där tillsammans med sina föräldrar. Lagen var maktlös när hon väl flyttade tillbaka sin familj.
Citera
2020-08-19, 21:01
Medlem
Citat:
Men du skrev ju för några sidor sen att hon hade mycket kläder på sig, men det var inget du tyckte va konstigt eftersom det var vinter??

Jag tolkade det som att hon då pratade om E och inte om R.
Citera
2020-08-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Jag tolkade det som att hon då pratade om E och inte om R.
Fel
Citera
2020-08-19, 21:04
Medlem
Citat:

Jag skrev att flickan hade kläder som täckte kroppen. Vilket var fullt normalt för årstiden. Därför kopplade jag aldrig henne till "konstiga" mamman. Minns inte riktigt vad pappa hade på sig.
Citera
2020-08-19, 21:05
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Tackar för svar. Jag har inte läst alla dina tidigare inlägg, därför var jag nyfiken.

Nonsens tycker jag dock inte att min åsikt om samtalsämnet är. Om man sätter den aktuella tiden och händelsen (den vi är här för att diskutera) i perspektiv mot den som var före; lycklig, trygg och ombonad, så känns det fjuttigt att försöka kasta skugga över den, om du förstår hur jag menar? Särskilt när man jämför den kärleksfulla situationen i familjehemmet med den fruktansvärda som kom senare. Därför tyckte (tycker) jag att diskussionen är irrelevant och smaklös - i det här ämnet. Men alla är vi olika.
Jag tror vi alla är överens om att E hade det oerhört mycket bättre hos MJ än hos de biologiska föräldrarna. Socialtjänsten agerande och bedömningar i fallet är dock av yttersta relevans för fall där barn råkar illa ut när socialtjänsten trots allt varit involverad. Rannsakandet av MJ som familjehem bör ses i ljuset av att det i grunden är socialtjänsten som gjort fel - inte MJ - i det fall att det var en olämplig placering. Rimligtvis har MJ också förstått risken för att hon skulle rannsakas som en följd av hur hon själv valt att agera. Hade det rört sig om en privat person (ej särskrivet), som inte figurerade öppet i media eller i sociala media, så hade det över huvud taget funnits väldigt lite att gå på och hennes person skulle inte fått någon direkt uppmärksamhet. Hon har valt att gå ut med både namn och bild i media och sociala media och när man väljer att göra det så gör man förhoppningsvis det med full förståelse för de följder det kan få för ens liv.

Vad "vi är här för att diskutera" skiljer sig nog väldigt mycket mellan olika deltagare i tråden. Vissa verkar mest intresserade av slumpmässiga personers egna uppfattningar om RG och PL (det har varit väldigt många inlägg om just sådant), någonting som jag personligen tycker är fullständigt ointressant och bara skummar igenom. Andra är mest intresserade av att kritisera socialtjänsten, på rimliga och mindre rimliga grunder och inte sällan på ett sätt som ger intryck av att personliga vendettor pågår. Några är mest intresserade av att uttrycka hur bedrövade de känner sig och hur illa berörda de blivit av alltihop, ännu några andra vill mest prata om hur arga de är över straffpåföljden. Vad vi är här för att diskutera är vitt skilda saker. Jag är intresserad av formella saker, tillämpningen av lagen och hur väl förvaltningsmyndigheter och politiker sköter sina uppgifter. I det sistnämnda ingår att jag är intresserad av eventuella brister i socialtjänstens beslut, även i den del det, sett till helheten, ter sig litet och ointressant.

Jag ser det inte som smaklöst att diskutera mindre viktiga aspekter av brott eller kringliggande saker, även om dessa brott varit väldigt allvarliga. Men där skiljer vi oss åt.

Vad som däremot skulle vara osmakligt, enligt mig, vore att starta en separat tråd enbart i syfte för att granska och diskutera MJ. Hellre att hennes roll som familjehem diskuteras här än blir ensamt fokus i en egen tråd.
Citera
2020-08-19, 21:09
Medlem
Citat:
Fel
Kolla på inlägg 8249.
Citera
2020-08-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Eller hur. Båda föräldrarna har dålig impulskontroll. Och båda föräldrarna visste vad Esmeralda var utsatt för.
Jag tänker att om Esmeralda var drogad ibland kanske det bidrog till blåmärkena oxå. Rebecka säger ju att hon har dålig balans. Visst kan treåringar ha det, men inte så de törnar det in i saker. Drogade människor kan däremot gör det.

Ja fy, det där källar smset är nästan det värsta. Det är så kallt, så utstuderat och ändå så vardagligt. Någon som kommer ihåg när det skickades?
Jag håller på att kolla lite på telefon trafiken runt de datum Esmeralda tros ha avlidet. Se om man får någon känsla vid någon tidpunkt.

Jag håller med. Källaren är det värsta😪 jag har för mig att det var i november någon gång. Så källaren användes minst i 3 månader
Citera
2020-08-19, 21:33
Medlem
Citat:

Hon skrev att Esmeralda hade mycket kläder på sig , hon svarade på min fråga om det gick att se blåmärken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in