2020-08-20, 12:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja. Men småbarn pratar inte ansiktet på vuxna.
I skolorna gör de det. Läraren sitter mycket nära den elev som behöver hjälp, på huk eller på en stol bredvid. Detta kan pågå under relativt lång tid. Ibland större delen av 60 minuter då många av de 30 eleverna är i behov av extra förtydligande eller annan hjälp.
Citera
2020-08-20, 12:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Regionen Madrid har 6,6 miljoner invånare.
Det har hittills dött 8518 i den regionen.

Dvs 1290 döda per miljon.

Samma siffror för region Stockholm är 2,3 miljoner och 2392 döda, dvs 962 döda per miljon.

Nu kan det vara så att dödligheten är betydligt större i Madrid än Stockholm eller att fler sköra åkt på det. Någon får gärna gräva vidare.

Här är data från Spanien:
https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov-China/documentos/Actualizacion_188_COVID-19.pdf

Edit:
Jag gillar IVA, kan någon med kunskaper i Spanska berätta hur många som vårdats på IVA i region Madrid?

3691 personer, med reservation för att jag sett fel då jag använder min iphone och texten är liten.
Citera
2020-08-20, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Domedagsprofeterna har haft rätt hela tiden,

med avseende på att Sveriges befolkning är och blir nedsmittad.

Hela tiden.

Sveriges befolkning är mest smittad i Europa.

Du tycker det är ett bevis på att Sveriges statsepidemiolog och FHM gjort ett bra jobb?
Så Sverige har högst andel immuna i Europa, bra jobbat säger jag, och detta utan några lockdowns eller andra absurda åtgärder.
Citera
2020-08-20, 12:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
"JUST NU: ”Barn är del av spridningen”
Så sprids viruset i Europa • WHO håller digitalt pressmöte om coronaläget"
https://www.expressen.se/tv/nyheter/live-start/live-tv-har-ar-senaste-nyheterna-i-expressen-tv/

Jag bara postar Expressens rubrik. Inte lyssnat på sändningen.
Jag ser det inte i din länk?
Citera
2020-08-20, 12:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Så Sverige har högst andel immuna i Europa, bra jobbat säger jag, och detta utan några lockdowns eller andra absurda åtgärder.

Priset är sjukdom, lidande och förlorade människoliv.

Och tydligen har Sveriges ekonomi gått dåligt.

EDIT:

Paul Krugman
@paulkrugman

The new Eurostat numbers say that Sweden and Denmark have had identical economic performance: ~8% GDP decline over past year.

So all Sweden got from its herd immunity strategy was a bunch of dead Swedes

https://twitter.com/paulkrugman/status/1294243540059529218
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-20 kl. 12:46.
Citera
2020-08-20, 12:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej. Domedagsprofeterna har haft fel hela tiden. Vi skulle väl ha miljoner döda i Sverige idag, medan resten av världen skulle leva på som vanligt efter att ha utrotat viruset.

De som har haft mest rätt, i den här tråden iaf, är sansade tänkande människor som inte testar varje påstående med "Har Tegnell sagt det? Har sverige gjort det? -Då är det fel." oavsett vad saken gäller.

Fortfarande skriver alarmister att Tegnell aldrig haft rätt och Olsen aldrig haft fel.

Försöker du slå något världsrekord i halmgubbar?

Länka gärna exempel på alla dessa personer som har sagt allt detta.
Citera
2020-08-20, 12:47
Moderator
Sun Rulers avatar
Nya fall av corona i 280 skolor i Tyskland, 1-2 veckor efter skolstart. Många skolor har f.ö ännu stängt efter sommaren.

Interaktiv karta över de drabbade skolorna:

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1wXMtX4Oh2xyY_k-mS_Qutp5Rt6RO5L7m&ll=52.52409447355214%2C13.495741 983745644&z=10
Citera
Medlem
Citat:
Sveriges befolkning är mest smittad i Europa.

Du tycker det är ett bevis på att Sveriges statsepidemiolog och FHM gjort ett bra jobb?

När skrev jag det?

Jag skrev att Domedagsprofeterna haft fel, inte att FHM har gjort rätt.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinca75
Att barn i skolålder inte är drivande gällande spridningen av covid-19 är inget annat än ett uttalande av Tegnell med politiska förtecken, jag anser han vara en sk politurk, googla ifall ni inte förstår innebörden, vilket är helt förkastligt av en person i hans profession med hans dignitet i en demokrati, varför har smittspridningen coolat ner sen juni till nu ? jo sommarlov/semester, vad är drivande ? jo skolbarn och förtätade kontorslandskap och fabriksgolv, vad händer om cirkus 2-3 veckor ? svaret är enkelt, jobbar själv sen i början på juni just med strakeostomerade covid-19 som kommer från iva, efter ca 10 dygn i respiratorvård är strupen såpass skadad och svullen att man måste snitta strax under struphuvudet med en sk kanyl ner i luftrören för att patienten ska kunna andas på egen hand, just nu har vi 1, om ett par veckor ?? den här trakeostomin är svårskött, den sitter fast med endast ett spännband runt halsryggen, var med om trots vak slet patienten, förmodat psykos,ut den här trakeostomin, och hur man än försökte med peang att igen öppna luftröret(snittet) och åter sätta in röret han patienten avlida, patienten var i ren affekt och gjorde massivt motstånd, det var skiftet strax innan mej för ett tag sen, patienten var fullt frisk utan underliggande, 30-40 år, vältränad, men utlandsfödd, kanske bakomliggande vaccinationer trots allt har en effekt ? eller deras kulturella levnadsmönster att man träffas över generationer familjevis ganska ofta ? jag vet inte, men vi på mitt jobb är förberedda på en massiv våg nu framöver när skolan/semester är slut.....
Jag har googlat politurk men hittar mest saker om Turkiet, vad har det med saken att göra?
Citera
2020-08-20, 12:51
Medlem
Citat:
Priset är sjukdom, lidande och förlorade människoliv.

Och tydligen har Sveriges ekonomi gått dåligt.
Och det är ingen som sitter och lider i länderna med lockdown? Tänk att bo i Nya Zeeland, 3 personer börja hosta lite och på en gång är hela huvudstaden stängd, igen. Sen väntar tvångsvaccinering med ett oprövat vaccin den dagen det kommer, alla ska få sprutan. Jag är övertygad om att ifall Nya Zeeland ger sprutan till hela sin befolkning kommer fler bli sjuka och få biverkningar än corona någonsin hade kunnat, speciellt hade den yngre befolkningen drabbats hårdare. Men vad kul för de äldre i andra länder att smittan inte tog deras liv, men istället fick dom spendera sina extra månader i livet isolerade.

Hela världens ekonomi går dåligt, Sveriges går dock minst dåligt. Vår ekonomi hade tveklöst gått ännu sämre om vi hade infört liknande åtgärder som andra länder.

Antingen gömmer man sig nånstans i flera år tills det -kanske- finns ett vaccin, eller så inser man att detta inte är något man kan gömma sig från.

Fler barn har dött i drunkningsolyckor senaste månaden än corona skördat på hela året, var är alla massiva insatser för att rädda deras liv, det är ju dessutom barn det handlar om!
Citera
2020-08-20, 13:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Och det är ingen som sitter och lider i länderna med lockdown? Tänk att bo i Nya Zeeland, 3 personer börja hosta lite och på en gång är hela huvudstaden stängd, igen. Sen väntar tvångsvaccinering med ett oprövat vaccin den dagen det kommer, alla ska få sprutan. Jag är övertygad om att ifall Nya Zeeland ger sprutan till hela sin befolkning kommer fler bli sjuka och få biverkningar än corona någonsin hade kunnat, speciellt hade den yngre befolkningen drabbats hårdare. Men vad kul för de äldre i andra länder att smittan inte tog deras liv, men istället fick dom spendera sina extra månader i livet isolerade.

Hela världens ekonomi går dåligt, Sveriges går dock minst dåligt. Vår ekonomi hade tveklöst gått ännu sämre om vi hade infört liknande åtgärder som andra länder.

Antingen gömmer man sig nånstans i flera år tills det -kanske- finns ett vaccin, eller så inser man att detta inte är något man kan gömma sig från.

Fler barn har dött i drunkningsolyckor senaste månaden än corona skördat på hela året, var är alla massiva insatser för att rädda deras liv, det är ju dessutom barn det handlar om!
Menar du att man bara står på stranden och tittar på? Fruktansvärt!

Så här gör man där man haft strängast lock-down. Man ser hur de riktigt lider av de permanenta skador de har ådragit sig under nedstängningen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLJWzW/gigantiskt-pool-rejv-i-wuhan-efter-pandemin
Citera
2020-08-20, 13:06
Medlem
Viktig fråga speciellt för Sverige, hur påverkas barn på längre sikt om de blivit smittade av Corona?
Citat:
At Least 97,000 Children Tested Positive For Coronavirus In Last 2 Weeks Of July. Children are not immune to COVID19 virus, and we don't know what long term consequences they may suffer after recovery as seen in adults. Likely true for children as well.
https://twitter.com/JamesEKHildreth/status/1293176666160799744
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in