2020-08-18, 19:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Nu attackerar du halmgubbe. Jag har aldrig hävdat man producerar till förlust. Vad har du fått det ifrån?

I en fullständig perfekt marknad så är det optimala priset lika med kostnaden att producera, dvs 0 vinst.

Annars gäller påslag på priset utöver kostnader och således vinster för företag.

Eftersom vi inte har fullständigt perfekt marknad (vi har vinstmarginaler för företagen), så kan inte priset vara lika med kostnaden => priset är högre än kostnader.

Så jag förstår ärligt talat inte på vilka grunder du hävdar att priserna är lika med produktionskostnaderna. Det är både teoretiskt och empiriskt oklokt att hävda något sådant.
Det är en konsekvens av vad du säger.
Jag säger att produktionskostnaden låser fast prisnivån. Och förklarar varför. Borde vara helt omöjligt för någon som gått ut grundskolan att inte förstå. Endast temporära avvikelser kan uppstå pga att produktionsapparaten inte hinner anpassa sig tillräckligt snabbt.
Minskar efterfrågan så minskar produktionen. Ökar efterfrågan så ökar produktionen. Priset består. På så vis får producenterna betalt för sina kostnader.

Men du säger att det inte stämmer utan att priset skall ändras efter efterfrågan. Vilket implicerar att producenterna skall fortsätta producera till förlust och förbruka upp sitt aktiekapital. Och gå i kk.
Förstår du verkligen inte det?

Citat:
Lite snabbt så innebär en perfekt marknad att konkurrensen pressar priser ned tills priset = kostnad. Om du tänker på det lite så trillar nog poletten ned i hålet ditt.
Nej, det är fel. Kapitalägarna (pensionsfonderna) vill ha viss avkastning. Priset kommer innehålla en skälig avkastning för den risk som kapitalägarna tar.
Är det inte lite naivt att anta som du gör att pensionsfonderna skulle acceptera 0% avkastning när de tar risk.
Det du nämner är en överförenklad beskrivning som används första gången lärare skall förklara konkurrens. Det har inget med den betydligt mer komplexa verkligheten att göra. Men när lärare skall förklara behöver dom överförenkla till enfald.

Citat:
Förklara relevansen, som sagt.
Jag har redan förklarat att du gör fel som pratar om en jämförelse.
Varför du gör det får du förklara själv.

Citat:
Jo, för hur ska du annars få fram relationen. Gissningslek eller?

”x/y . x och y kan vara vadsomhelst. Titta på min relation som underbygger det jag säger!”

Det går ju inte. Förstår du väl.
Har du verkligen gått ut grundskolan?

Om jag säger att x/y= 0.25 så har jag inte uttalat mig om värdena på x och y.
Det kan vara x=1 och y=4, eller x=100 och y=400.

Citat:
Jag påpekade att Riksbankens analys i det dokumentet kom fram till att priserna är på en ovanligt hög nivå. Borde vara synnerligen relevant för denna tråd.
Dom visade en trend som var det intressanta. Att någon alldeles i slutet var över trenden, vilket den är då och då, är ju inte någon speciellt tung information.

Om det hade varit en signifikant avvikelse så hade det kunnat vara av intresse.

Citat:
Det enda man får till svar är okunniga påståenden om produktionskostnader etc.
För den som inte förstår kostnadernas relevans för försäljningspris, utan befinner sig i någon slags lala-land, så är naturligtvis det jag skriver obegripligt.

Citat:
För ett givet uppåtlutande utbud så kommer alla efterfrågechocker (sänkt ränta i vårt fall) trycka upp priset. Se ditt frisörexempel.
Låter som du tror att penningmängden ökar om räntan sjunker. Har du någon gång kollat om det stämmer i verkligheten.
Jag vet att du inte gjort det.

Du och dina gelikar när vissa fantasier och bryr er inte speciellt om att kolla deras giltighet i verkligheten. Och blir bara irriterade när någon påtalar de fatala felen.

Citat:
Den makroekonomiska risken är givetvis att det sker i kombinationen lågkonjunktur + fallande priser, och hur den situationen och problemlösning ter sig.
Det har vi haft. Facit finns från krisen i början på 90-talet.

Citat:
Jag tolkade det iaf som att folk klippte sig dubbelt så ofta.

Och visst kan BNP öka i ett sådant läge. Beror ju på vart arbetslösheten ligger på när det händer. Så lite oklokt att kategoriskt avfärda att pengar kan köpa tjänster.
Jag skrev så här:
Du får gärna visa hur ökade konsumtionslån leder till högre inflationsjusterad BNP.
T ex om folk lånar för att klippa sig dubbelt så ofta.

Då är det krediter som skall leda till ökat produktion.
Du har fortfarande inte lyckats visa det. Iaf inte utan någon god fe med trollspö.

Arbetslöshet har inte med saken att göra. Skälet till att de är arbetslösa gör att de fortsätter vara arbetslösa. Vi talar om tillväxt över decennier också. Det är inte så att du har oändligt med arbetslösa att ta till. Så nej de har inget med saken att göra.

Citat:
Som du kan se handlar diskussionen om bostadsbubbla i Sverige. Mitt ursprungliga påstående var i #78163:

”Anledningen till att bostadspriserna är höga är pga lättillgängliga krediter.”

Du själv valde att invända på detta genom att hävda att det inte stämde.

Du har nu sagt emot dig själv och erkänt att krediter visst pumpar upp priser.
Det som diskuteras är inte att bostadspriserna följer med KPI. Tror du det har du fullkomligt missförstått tråden. Du kanske har gjort det. Ser man till det du skriver finns mest bara en vilja att invända. Vanligen helt inkonsistent. Tidigare bubbelpratare har iaf haft en linje de hållit.

Du driver tesen att priserna stiger mer än KPI och mer och mer över produktionskostnaden, och att vinsterna därmed stiger. Och det utan att nya konkurrenter strömmar till och sänker tillbaka priset.
Dock har vi inte fått någon förklaring på det.

Detta med att krediter driver priser och ekonomin föranledde att jag skrev:
Du får gärna visa hur ökade konsumtionslån leder till högre inflationsjusterad BNP.

Dvs du får visa hur ökade konsumtionslån leder till tillväxt.

Och där har du inte kommit en millimeter. Föga förvånande.

Citat:
Du måste vara lite försiktig med vad du skriver så du inte hamnar i dessa logiska motsägelser när man dribblar lite med dig. Schack matt vännen
Det spelar ingen roll att jag är hur konsistent som helst. Det går alltid för sådana som dig att hitta en bisats och misstolka.
Du är av den kalibern att du kan titta i trafiklagstiftningen och se att man skall hålla till vänster när man skall svänga vänster på en enkelriktad gata och sedan komma och skriva om att Sverige har vänstertrafik. Så det hjälper inte att jag är konsistent.
2020-08-18, 20:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Vi kan ju hamna i ett läge där en del stater börjar sälja av sitt guldinnehav för att klara av amorteringar, kan en sådan utbudschock sänka priset på guld?
Det har skett avsäljning. Men jag vet inte om det lett till fallande priser. Troligen har någon annan köpt i minst lika stor mån.

RB t ex har guld som tillgång för de kontanter de har gett ut. I takt med att behovet av kontanter minskat så har RB kunnat sälja av guld.
Men för t ex PBoC har det varit tvärtom. Den starka tillväxten har motiverat ökad mängd kontanter vilket gjort att de köpt guld.

Så jag ser inte riktigt att staterna kan bara sälja av deras centralbanks guld hur som helst.
Försäljning av guld bör vara kopplat till minskad användning av kontanter.

Men guld avkastar inget, så det kan ju motivera fallande priser om folk inte ser inflation framöver. (Så borde det ju ha varit en längre tid. Men det handlar ju om folks visioner om framtiden. Och de behöver ju inte vara så verklighetsförankrade).
Senast redigerad av liksom-fb 2020-08-18 kl. 20:14.
2020-08-18, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag säger att produktionskostnaden låser fast prisnivån. Och förklarar varför. Borde vara helt omöjligt för någon som gått ut grundskolan att inte förstå. Endast temporära avvikelser kan uppstå pga att produktionsapparaten inte hinner anpassa sig tillräckligt snabbt.
Minskar efterfrågan så minskar produktionen. Ökar efterfrågan så ökar produktionen. Priset består. På så vis får producenterna betalt för sina kostnader.

Men du säger att det inte stämmer utan att priset skall ändras efter efterfrågan. Vilket implicerar att producenterna skall fortsätta producera till förlust och förbruka upp sitt aktiekapital. Och gå i kk.
Ja, vi vet att du säger att produktionskostnader sätter maxtak på pris.

Vi som förstår ekonomi säger att du är helt ute och cyklar eftersom om så vore fallet så hade företag aldrig kunnat gå med vinst. Men nu går företag med vinst, dvs priser är högre än kostnader.

Så i sedvanlig ordning är du som sagt helt borta. Om man var tvungen att ha tillstånd att skriva på nationalekonomiforumet så hade du aldrig kvalificerat dig. Förnekar att vinstpåslag existerar. Störtlöjligt.

Citat:
Nej, det är fel. Kapitalägarna (pensionsfonderna) vill ha viss avkastning. Priset kommer innehålla en skälig avkastning för den risk som kapitalägarna tar.
Är det inte lite naivt att anta som du gör att pensionsfonderna skulle acceptera 0% avkastning när de tar risk.
Det du nämner är en överförenklad beskrivning som används första gången lärare skall förklara konkurrens. Det har inget med den betydligt mer komplexa verkligheten att göra. Men när lärare skall förklara behöver dom överförenkla till enfald.
Avkastning till ägarna är inte kostnader. Avkastning är intäkter minus kostnader. You do the math.

Citat:
Jag har redan förklarat att du gör fel som pratar om en jämförelse.
Varför du gör det får du förklara själv.
Varför tar du upp platt-TVs i en tråd om bostadsbubbla om du inte jämför platt-TVs visavi bostäder?

Redogör.

Citat:
Har du verkligen gått ut grundskolan?

Om jag säger att x/y= 0.25 så har jag inte uttalat mig om värdena på x och y.
Det kan vara x=1 och y=4, eller x=100 och y=400.
0.25 är vad? Vad representerar det om vi inte vet x och y? Precis, det måste du peka på och definiera. Vips pekar du på tillgångar.

Citat:
Dom visade en trend som var det intressanta. Att någon alldeles i slutet var över trenden, vilket den är då och då, är ju inte någon speciellt tung information.

Om det hade varit en signifikant avvikelse så hade det kunnat vara av intresse.
Yes, Riksbanken menar på att priserna är för höga.

Mycket relevant analys för tråden. Tack för länken

Citat:
För den som inte förstår kostnadernas relevans för försäljningspris, utan befinner sig i någon slags lala-land, så är naturligtvis det jag skriver obegripligt.
Vad är det jag inte förstår menar du? Att priset är lika med kostnader?

Jo det förstår jag att så är det i en fullständigt perfekt marknad. Annars gäller i princip att priset > kostnader

Citat:
Låter som du tror att penningmängden ökar om räntan sjunker. Har du någon gång kollat om det stämmer i verkligheten.
Jag vet att du inte gjort det.

Du och dina gelikar när vissa fantasier och bryr er inte speciellt om att kolla deras giltighet i verkligheten. Och blir bara irriterade när någon påtalar de fatala felen.
Räntan sjunker eftersom penningmängden ökar, enligt standard makro.

Det ser vi ju oxå efter en titt i verkligheten. Aldrig tidigare har penningmängden varit så stor, och räntan så låg.

Citat:
Det har vi haft. Facit finns från krisen i början på 90-talet.
Händer något en gång så händer det igen. Ett bra motto enligt en klok chef jag hade en gång i tiden.

Citat:
Jag skrev så här:

Då är det krediter som skall leda till ökat produktion.
Du har fortfarande inte lyckats visa det. Iaf inte utan någon god fe med trollspö.

Arbetslöshet har inte med saken att göra. Skälet till att de är arbetslösa gör att de fortsätter vara arbetslösa. Vi talar om tillväxt över decennier också. Det är inte så att du har oändligt med arbetslösa att ta till. Så nej de har inget med saken att göra.
Skälet till arbetslöshet kan mycket väl vara liten aggregerad efterfråga. Om man då ökar aggregerad efterfråga så ökar jobbtillfällen.

Citat:
Det som diskuteras är inte att bostadspriserna följer med KPI. Tror du det har du fullkomligt missförstått tråden. Du kanske har gjort det. Ser man till det du skriver finns mest bara en vilja att invända. Vanligen helt inkonsistent. Tidigare bubbelpratare har iaf haft en linje de hållit.

Du driver tesen att priserna stiger mer än KPI och mer och mer över produktionskostnaden, och att vinsterna därmed stiger. Och det utan att nya konkurrenter strömmar till och sänker tillbaka priset.
Dock har vi inte fått någon förklaring på det.
Priserna stiger mer än KPI. Se:
https://images.app.goo.gl/KNFMJXtpSgThQpud8

Det är alltså ingen tes. Det är ett empiriskt faktum. Din förklaring förklarar inte. Min förklaring förklarar. Däri ligger skillnaden.

Citat:
Detta med att krediter driver priser och ekonomin föranledde att jag skrev:

Dvs du får visa hur ökade konsumtionslån leder till tillväxt.

Och där har du inte kommit en millimeter. Föga förvånande.
Somsagt, missta inte mina finter.

Du har erkänt att krediter driver upp prisnivån. Jag är nöjd med det.

Citat:
Det spelar ingen roll att jag är hur konsistent som helst. Det går alltid för sådana som dig att hitta en bisats och misstolka.
Du är av den kalibern att du kan titta i trafiklagstiftningen och se att man skall hålla till vänster när man skall svänga vänster på en enkelriktad gata och sedan komma och skriva om att Sverige har vänstertrafik. Så det hjälper inte att jag är konsistent.
När argumenten tar slut så går svamlet igång.
2020-08-19, 16:31
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Vad du nu påstår är inte vad man utläser i de supply-demand-kurvor som man lär ut i alla standardverk i ekonomi.

När efterfrågekurvan translateras (pga löneökningar, billigare krediter osv) så kommer man utläsa att fler enheter produceras och efterfrågas vid ett högre jämviktspris.

Viss kan sedan också utbudskurvan translateras genom att man utvecklar effektivare bygglogisitk osv men det är inte ett rimligt antagande att jämviktspriset skall komma tillbaka till ursprungsnivån.

Om hela byggsektorn är större måste den dra åt sig mer arbetskraft, mark, mer råvaror osv och det gör den i konkurrens med alla andra sektorer. En byggsektor som blir en större andel av den totala ekonomin kommer också ha ett högre kostnadsläge relativt dessa jämfört när den var mindre.

Om krediter blir dyrare så kommer efterfrågekurvan att translateras åt andra hållet och det är rimligt att jämviktspriset ligger kvar på en lägre nivå under överskådlig framtid eftersom färre enheter produceras. Man kan använda de mest talangfulla och produktiva byggarbetarna, man kan hyra de bästa maskinerna osv.

Att du inte tar hänsyn till dessa mekanismer gör att du mer påminner om en planekonom som tror att man kan beräkna t ex produktionskostnader utan att ta hänsyn till att man ständigt konkurrerar med andra sektorer om arbetstid och råvaror.

Citat:
När argumenten tar slut så går svamlet igång.
Vilket du nu bevisade gällande dig själv.
Senast redigerad av KlappMungon 2020-08-19 kl. 16:34.
2020-08-19, 18:20
Medlem
Så trött man blir om denna bostadsbristpropaganda. Ekonomiekot extra kör för fullt om att det är brist pga att det står över 700 000 i kö. Gör kön till ett lotteril, vet jag.

Lyssna på skiten.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1565900

Är dessa bostadslösa och bor i tält? Nej. Bor de i en lägenhet som är trång, för dyr, i skogen etc? Inte ens det är problemet och jag skulle tro att inte ens hälften i kön lider någon nöd. Tvärtom det är folk som har råd att köa i decennier. De som bor trångt har inte råd att hyra in sig lägenheterna i kön. Så här ser de ut.

En uzbekisk familj på 8 pers (flyttade hit 2008) som bor på 38 kvm i Rinkeby. De downsizade från 88 kvm i Vällingby för den lägenheten var för dyr. Alltså det har inte gått så bra för den familjen och de kommer inte att ha råd med något större hur vi än bygger i Stockholm. Ingen fråga om de står i bostadskön. Men de skulle kunna flytta genom hyresvärdens bostadskö men har inte råd. Precis vad jag sagt. Dessa människor har inte råd. Varför har man tagit hit dem då de uppenbarligen inte klarar av att tjäna pengar, vilket betyder att de inte jobbar utan lever på bidrag.

Här kan ni läsa DNs snyftis.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1565900

Vilka köar då? Välbeställda bostadsrätts- och villaägare. Ett lysande exempel på köare.

Maria Landeborn

Ålder: 40.

Jobb: Sparekonom på Danske Bank.

Utbildning: Ekonomi vid Stockholms universitet.

Uppvuxen: I Upplands Bro, i radhus.

Familj: Make och två döttrar, 4 och 6.

Bor: Bostadsrätt, 112 kvadratmeter plus terrass på främre Kungsholmen.

Familjen Landeborn har sålt våningen och är på jakt efter lämplig villa.

Varför står de i bostadskön då?

Ändå garderar sig familjen Landeborn på samma vis som hundratusentals andra stockholmare: Hon och maken har ingen bostadsbrist men står ändå i Stockholms bostadskö.

– Det kostar ett par hundralappar om året och är värt det, inte minst för barnens skull. Även om vi redan bosparar åt dem så kanske de på grund av höga bostadspriser inte kommer att ha råd att köpa egna bostäder så som vi kunde. Då kan vi ha möjlighet att flytta till hyresrätt och frigöra bostadskapital som kan bli en chans för barnen, resonerar hon.

Alltså använder familjen bostadskön som en försäkring mot framtida "bostadsbrist". Kostar ju bara någon hundralapp.

https://www.svd.se/sparekonom-tror-pa-boprisfall--salde-i-krisen

Alla vill dessutom inte flytta till centrala Stockholm. Många Tenstabor vill inte utnyttja sina poäng för att flytta till innerstan som de tycker är tråkig. Det mest attraktiva området är nog Hornsberg i Stockholm som liknar mest Beirut då det begav sig. Har noterat att många med invandrarbakgrund som kommit upp sig gillar området.

Journalisten Pontus Herin har skrivit en bok om sin tid i Tensta. Någon sorts slumsafari. Mycket intressant lyssning om hur helt osvenska områden växer fram.

DI har lagt hela Herins bok på Acast.

https://play.acast.com/s/ekonomistudion/302.sommarspecial-horreportageboken-idjursholmochtenstakindpussarvivarandra-avpontusherin.del1-
2020-08-20, 11:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Superstarka siffror över hela linjen, allt går kraftigt upp i alla tidsperspektiv:

HTML-kod:
Marknad	   	Index	1 mån	3 mån	12 mån
HOX® Sverige	250,78	+2,0%	+4,7%	+7,9%
BR Sverige	301,14	+1,8%	+3,4%	+3,6%
Stockholm	284,59	+1,3%	+3,1%	+2,9%
Göteborg	339,41	+1,1%	+2,7%	+2,9%
Malmö    	265,11	+2,0%	+4,0%	+4,3%
Villor Sverige	238,05	+2,1%	+5,5%	+10,6%
Stockholm	237,16	+3,1%	+5,6%	+10,4%
Göteborg	235,59	+0,5%	+3,0%	+5,1%
Malmö    	221,42	+1,4%	+5,8%	+9,9%

Publicerat den 19 augusti 2020

https://www.valueguard.se/indexes
2020-08-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Superstarka siffror över hela linjen, allt går kraftigt upp i alla tidsperspektiv:

HTML-kod:
Marknad	   	Index	1 mån	3 mån	12 mån
HOX® Sverige	250,78	+2,0%	+4,7%	+7,9%
BR Sverige	301,14	+1,8%	+3,4%	+3,6%
Stockholm	284,59	+1,3%	+3,1%	+2,9%
Göteborg	339,41	+1,1%	+2,7%	+2,9%
Malmö    	265,11	+2,0%	+4,0%	+4,3%
Villor Sverige	238,05	+2,1%	+5,5%	+10,6%
Stockholm	237,16	+3,1%	+5,6%	+10,4%
Göteborg	235,59	+0,5%	+3,0%	+5,1%
Malmö    	221,42	+1,4%	+5,8%	+9,9%

Publicerat den 19 augusti 2020

https://www.valueguard.se/indexes
Statens räddningsåtgärder har varit effektiv i att lappa ihop luftballongen.
2020-08-20, 12:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Statens räddningsåtgärder har varit effektiv i att lappa ihop luftballongen.

Vilka beslut tänker du specifikt på och såg du det komma?
2020-08-20, 12:31
Medlem
tjallepetters avatar
Det känns som om jag är påväg att ta en stor risk.

Jag funderar på att köpa en nyproduktion med inflytt 2022 för 3.5 miljoner.
För att paxxa nyproduktionen måste jag lägga in 150k nu och sedan betala resten vid inflyttning i början av 2022.

Planerar att sälja min nuvarande bostadsrätt Q3 eller Q4 2021. Idag är den enligt mäklare värderad till ca 3.3 miljoner (+/- 100k).

Mardrömmen är om värdet på min bostad sjunker så pass mycket att jag inte kommer kunna sälja den för vad den är värderad för idag.
Då kan jag inte köpa nyproduktionen och de 150k jag pytsat in går förlorade.

Hur hade ni gjort?
2020-08-20, 12:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter

För att paxxa nyproduktionen måste jag lägga in 150k nu och sedan betala resten vid inflyttning i början av 2022.

Planerar att sälja min nuvarande bostadsrätt Q3 eller Q4 2021. Idag är den enligt mäklare värderad till ca 3.3 miljoner (+/- 100k).

Mardrömmen är om värdet på min bostad sjunker så pass mycket att jag inte kommer kunna sälja den för vad den är värderad för idag.

Hur hade ni gjort?

Hur ser dina möjligheter ut att låna upp pengarna som saknas (eller spara ihop mer nu) om det skulle bli ett prisfall? Om du har noll förmåga att hantera detta så bör du kanske avstå från att köpa på ritning ett par år innan inflytt.

150 kkr känns visserligen inte som någon jätterisk och det ger också en potential till bra vinst men man måste utgå från dina ekonomiska muskler att parera oväntade händelser. Givetvis måste man skapa sig en uppfattning av vad denna BR är värd också, granska den ekonomiska planen osv.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-08-20 kl. 12:40.
2020-08-20, 14:02
Medlem
Även om du får lite mindre för din lägenhet borde du kunna spara några kronor fram till inflytt.
Jag hade slagit till om jag varit intresserad av nya lägenheter.
2020-08-20, 14:37
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter

Hur hade ni gjort?

2017 såg vi en tillfällig dipp på 15%, i år såg vi en tillfällig dipp på 10%. Jag skulle råda dig att ha marginaler för att klara en liknande dipp, dvs affären bör gå ihop om du får 2,9 msek för din nuvarande bostad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in