2020-08-19, 22:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
En tredjedel av fallen i Madrid - som också var epicentrum i mars-april. Även Barcelona har varit hårt drabbat båda perioderna.

Lik förbaskat finns det många här som hävdar att Sverige, och då framför allt Stockholm, står sig väl rustade inför hösten. Vi som har så stor immunitet vid det här laget, det är klart att vi har lagt det värsta bakom oss! (Förresten har vi nog inte högre dödstal än andra länder, det är bara att vi räknar lite annorlunda, lite ärligare, och dessutom dog dom flesta ju MED covid-19 och inte av. Men tillräckligt många smittade har vi minsann haft ändå för att skyddas framöver, bland annat av T-celler som av någon anledning inte tycks vara lika effektiva i hårt drabbade länder som t.ex Belgien, Frankrike och Spanien.)

Åtminstone jag kan inte få de här ekvationerna att gå ihop. Jag har nog läst lite för lite i den här tråden.

Det verkar ju onekligen så att smittan inte sprids lika fort.
Citera
2020-08-19, 22:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kan du inte utveckla varför det är rimligt?
Påverkar "Viral Load" hur mycket man hostar eller nyser?

Hög viral load + nysa/hosta/sjunga ger fler droplets med virus I luften.

Så kombinationen hög viral load med nysa/hosta/sjunga
Citera
2020-08-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag menar inte att det är belagt att barn skulle smitta lika mycket som vuxna. Jag menar bara att vi inte vet i nuläget. Så är forskningsläget. Sedan är det också som att om du antar att ett smittat barn i genomsnitt smittar lika många som en smittad vuxen (typ runt en person), så kommer ju dom som jobbar med barn vara ungefär lika mycket smittade som dom som inte jobbar med barn. Så även om skolan inte smittar mer än en vanlig arbetsplats, så kan den vara en del av smittspridningen, och trots allt är det många som är i skolan.

Men nu missar du helt att skolan är en plats där väldigt många fler möts och i väldigt mycket närmare situationer än i övriga samhället.

Om det är samma smittspridning från skolan som i övriga samhället betyder det att det är samma chans för smittspridning som tör en genomsnittlig person.

Självklart är det en del av smittspridningen, det går nog inte att ifrågasätta. Men det krävs en särskild typ av idioti för att ignorera andelen. 5%? 20%? 50%? Så vitt jag vet finns inget som tyder på att andelen är hög. Rätta mig gärna.
Citera
2020-08-19, 22:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hög viral load + nysa/hosta/sjunga ger fler droplets med virus I luften.

Så kombinationen hög viral load med nysa/hosta/sjunga

Så det krävs mer än hög Viral Load?
Citera
2020-08-19, 22:28
Medlem
Otroligs avatar
När kan man vänta sig de första resultaten från fas 3-studierna för de vaccinkandidater som ligger längst fram? Tänker väl främst då på Astra-Zenecas och Modernas kandidater.
Citera
2020-08-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, men innan dom stängde ner samhället, så hade smittan brett ut sig. Det finns en osäkerhet i antalet infektionsfall, beroende hur stor del av infektionsfallen man lyckas identifiera. Därför utgår jag hellre från antalet dödsfall, där osäkerheten är mindre. Jag tänker att det finns en proportionalitet mellan antalet infektionsfall och antalet dödsfall.

Spanien har onekligen haft väldigt många dödsfall.

Lyckades Sverige bra med att begränsa smittspridningen till enbart grupper med låg risk?

Förhoppningsvis har du rätt. Under hösten får vi svaret.

Ifall Anders Tegnells strategi fungerar, så ska Sveriges siffror framöver ligga tydligt under grannländernas siffror. I annat fall, så är det uppenbart att strategin har misslyckats.

För att korrigera eventuella ojämnheter i rapporteringen, så kan det vara lämpligt att avvakta i 2 veckor innan man dödförklarar Anders Tegnells strategi. Men ifall det, om 2 veckor, visar sig att Sveriges siffror inte har sjunkit under grannländernas siffror, med god marginal, så är misslyckandet ett faktum.

Nej smittan letade in sig lite överallt, men skulle vilja säga att den största delen roterades i förskolor, lågskolor och dess föräldrar. Hoppas det skyddar nu. Och två veckor är för lite, vi får se efter den naturliga säsongsvariationen av influensa, covid verkar följa det ganska likt. Så efter mars/april vet vi mer. En fråga som dock kvarstår är dock hur mycket smitta varje land startade med, det påverkar såklart händelseförloppet. Finnar är sen gammalt tex inget internationellt folk, Sverige är det, främst på senare år med folk från en massa olika länder, det är saker som måste upp på bordet innan en strategi kan utvärderas.
Citera
2020-08-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi får väl se vad som händer de kommande veckorna. Själv tror jag att vi nu går in i den andra vågen.

Ja det blir onekligen intressant, viktigaste är ju att skydda svaga, att rotera viruset bland unga är ju bara bra, och solidariskt mot de som är i riskgrupper.
Citera
2020-08-19, 22:35
Avslutad
Inte för att jag tycker det här säger så mycket än och det är sannolikt stora variationer i världen: Men den globala kurvan över smittade har för första gången åtminstone slutat att peka nästan rakt uppåt. Har undrat sen mars om den nånsin ska gå åt ett annat håll ;-)

Alltid nåt, även om jag egentligen inte tror nåt speciellt om det än. För det går ju inte heller neråt...

Det har i hela augusti hitills stannat upp lite på en nivå på runt 255 000 - 260 000 smittade/dag. Galet många + mörkertal. Så vem vet vad som händer med det.

Tillägg: Jag syftade dock då på snittet: ”7-day moving average”

OM däremot dödsfallen också ”stannar upp” kanske det kan betyda nånting, om det tar i snitt 21 dagar borde det väl synas i statistiken snart. (Kanske en liten tendens att det inte går lika fort uppåt i slutet)

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Senast redigerad av sjelvefan 2020-08-19 kl. 22:38.
Citera
2020-08-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
När kan man vänta sig de första resultaten från fas 3-studierna för de vaccinkandidater som ligger längst fram? Tänker väl främst då på Astra-Zenecas och Modernas kandidater.

Moderna började med första batchen av fas 3 i slutet av juli (i USA, de ska säkert köra fler siter), de tar två shots med 27 dagars mellanrum, så kan snart vara dags för andra dosen för en del deltagare. Jag skulle vara förvånad som det finns något publicerat inom en månad.

Astrazeneca är betydligt mer hemlighetsfulla, de säger att de börjat med fas 3 men har inte så mycket offentlig info om vad det innebär. Ryktet säger att de testar i Indien, vet inte hur mycket man ska lägga i det.

Modernas är mRNA-baserat, vilket är rätt intressant, ska bli intressant att se vad fas 3 resultaten blir. Viktigt att komma ihåg också är att fas 3 inte testar immunitet, utan bara biverkningar (typ). Oavsett så är det flertalet månader bort innan det finns ett vaccin på marknaden.
Citera
2020-08-19, 22:54
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag driver med dig. Fattar du inte det? Du verkar inte förstå vad en retorisk fråga är.
ok ! Nej inte alls lätt att lösa alla mellan raderna på Fb. Dock verkar många sväva iväg ifrån hur svensk vård arbetar och dess rutiner på detta forum. Ett bra exempel är att många skriver att vi ” ej smittspårar” vilket inte alls stämmer
Citera
2020-08-19, 22:56
Medlem
Nya mail visar att anledningen att Sverige inte stängde skolor var för att Folkhälsomyndigheten trodde att ungdomsgäng skulle ställa till problem?
https://twitter.com/bjornsing/status/1296148648632487938
Citera
2020-08-19, 22:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är ett genomgående tema hos FHM att man påstår saker som man egentligen inte har en aning om. Man har t.ex. sagt att asymtomatiska inte sprider viruset. Nyare forskning hävdar tvärtom att asymtomatiska kan vara de som verkligen driver smittan tillsammans med presymtomatiska.

Det är inte ens ny forskning att en stor del av smittspridningen sker utan symtom. Mestadels sker det presymtomatiskt, alltså innan symptom uppstår; men även asymtomatiskt, alltså av individer som aldrig får några symtom.

Detta rapporterades i tysk radio redan i början av april, och baserades på en studie från Oxford, England. Svenska Folkhälsomyndigheten lever fortfarande med föreställningen att smittspridning utan symtom står för en minimal del av smittspridningen.

Min slutsats: Folkhälsomyndigheten ljuger hejvilt.

Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Nej smittan letade in sig lite överallt, men skulle vilja säga att den största delen roterades i förskolor, lågskolor och dess föräldrar. Hoppas det skyddar nu. Och två veckor är för lite, vi får se efter den naturliga säsongsvariationen av influensa, covid verkar följa det ganska likt.

Nej, 2 veckor är inte för lite.

Det kan finnas säsongsvariationer, såsom du nämner. Det var därför jag tog Sveriges grannsländer som referens. Finland och Norge bör ha samma säsongsvariationer som Sverige. Därför bör Sverige ligga klart under Finlands och Norges siffror, eftersom svenskarna ska ha högre immunitet. Det skulle alltså vara acceptabelt att Sveriges siffror stiger lite, under förutsättning att siffrorna stiger ännu mer i Finland och Norge.

Citat:
Så efter mars/april vet vi mer.

Nej, så länge behöver vi inte vänta.

Anders Tegnells anhängare har sagt att strategin ska visa sig vara rätt "längre fram". Nu är vi "längre fram".

Ifall immunitet är en framkomlig väg, så ska det visa sig nu. Smittan har redan fått härja. Nu behöver vi inte vänta ännu längre för att se huruvida immuniteten fungerar. Påståenden att vi behöver vänta ännu längre på att se resultat, är bara bortförklaringar.

Ifall Sveriges siffror inte sjunker under grannländernas siffror inom 2 veckor, så är immunitet genom infektion inte en framkomlig väg.

Citat:
En fråga som dock kvarstår är dock hur mycket smitta varje land startade med, det påverkar såklart händelseförloppet. Finnar är sen gammalt tex inget internationellt folk, Sverige är det, främst på senare år med folk från en massa olika länder, det är saker som måste upp på bordet innan en strategi kan utvärderas.

Det påverkar händelseförloppet. Däremot påverkar det inte diskussionen beträffande immunitet som strategi. Sverige har haft omfattande smittspridning, oavsett hur många smittbärare som fanns i Sverige från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in