Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-08-19, 19:02
Medlem
Matälskare

Jag letar alltid rätt sälta vid matlagning. Det finns in i helsike många varianter av salt otroligt nog. Havssalt, bergsutvunnet salt och sedan varianter på dessa. Såg att just svart salt var bra till ägg och tryffel.. Ni saltexperter, vad föredrar ni och till vad?
Citera
2020-08-19, 19:06
Bannlyst
Jösses. Inte en till tråd om löjliga hipster-salter. Salt är salt. I maten har man fint salt med eller utan jod. På mat har man grovmalet salt i kvarn. Svårare än så är det inte.
Citera
2020-08-19, 19:09
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Jösses. Inte en till tråd om löjliga hipster-salter. Salt är salt. I maten har man fint salt med eller utan jod. På mat har man grovmalet salt i kvarn. Svårare än så är det inte.

Exakt, kollar du på något matlagningsprogram med valfri stjärnkock så säger dom bara peppar och salt, för svårare än så är det inte.
Citera
2020-08-19, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno

Tja vettigt svar, men jag tycker själv att det är skillnad. Tar därför gärna emot tips oavsett från hipsters eller vemsomhelst
Citera
2020-08-19, 19:18
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldanella
Tja vettigt svar, men jag tycker själv att det är skillnad. Tar därför gärna emot tips oavsett från hipsters eller vemsomhelst
Så du kan känna smakskillnad mellan salterna du räknade upp? Kan du beskriva skillnaderna i smak?

Jag har aldrig kunnat säga att det finns någon skillnad. Brasklapp om flingsalt och grejer som jag tycker verkar fånigt så jag har aldrig haft sånt i mitt kryddskåp.
Citera
2020-08-19, 19:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Matälskare

Jag letar alltid rätt sälta vid matlagning. Det finns in i helsike många varianter av salt otroligt nog. Havssalt, bergsutvunnet salt och sedan varianter på dessa. Såg att just svart salt var bra till ägg och tryffel.. Ni saltexperter, vad föredrar ni och till vad?

Bara för att flika in så finns det många andra källor till salt, sälta eller natrium än bordssalt. Soja, fisksås etc. Sedan finns det naturligt i kött, fisk etc.

Jag använder vanligt bordssalt med jod för det mesta, för att det är billigt. Men lagar jag någon gryta eller sås väljer jag oftast soja, ostronsås och/eller fisksås istället.

Grovmalet salt eller flingsalt och jag gör något lite finare som helstekt fisk eller en köttbit med ugnsrostad potatis.
Citera
2020-08-19, 19:22
Medlem
StigAllans avatar
Havsutvunnet salt i form av flingor brukar finnas i mitt kök.
Trevligt med lite knaster på äggen och den info jag har så innehåller havssaltet mer mineraler än bergssaltet.
Citera
2020-08-19, 19:24
Medlem
Citat:
Matälskare

Så är det, förutom att salt reglerar många viktiga funktioner.
Med salt kan man alltså få bättre kontroll över ens fysiska tillstånd bara genom att välja rätt samt reglera intaget.

Salt, långt viktigare än vad folk tror!
Citera
2020-08-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Så du kan känna smakskillnad mellan salterna du räknade upp? Kan du beskriva skillnaderna i smak?

Jag har aldrig kunnat säga att det finns någon skillnad. Brasklapp om flingsalt och grejer som jag tycker verkar fånigt så jag har aldrig haft sånt i mitt kryddskåp.

Ja jag tycker det är klar skillnad mellan mitt jozo hushållssalt och mitt ekologiska rosa Himalaya, detta anses tyvärr som just överdrivet hipster.. det är därför jag frågar efter andra erfarenheter.. just svart salt ska tex innehålla svavelrester som ska gå bra med ägg..
Senast redigerad av Soldanella 2020-08-19 kl. 19:29. Anledning: Stavfel
Citera
2020-08-19, 19:26
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello

Nu vet jag inte vad TS menar med "svart salt", men det här är vad jag brukar mena, och du skillnaden är total. Men det är nog så olika vanligt salt att det inte passar i trådstarten.
Citera
2020-08-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Bara för att flika in så finns det många andra källor till salt, sälta eller natrium än bordssalt. Soja, fisksås etc. Sedan finns det naturligt i kött, fisk etc.

Jag använder vanligt bordssalt med jod för det mesta, för att det är billigt. Men lagar jag någon gryta eller sås väljer jag oftast soja, ostronsås och/eller fisksås istället.

Grovmalet salt eller flingsalt och jag gör något lite finare som helstekt fisk eller en köttbit med ugnsrostad potatis.

Helt rätt, dessutom skiljer det mycket mellan exempelvis olika typer av soja, som många anser är samma sak.. näe inte alls, milsvid skillnad tycker jag
Citera
2020-08-19, 19:29
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ja jag tycker det är klar skillnad mellan mitt joho hushållssalt och mitt ekologiska rosa Himalaya, detta anses tyvärr som just överdrivet hipster.. det är därför jag frågar efter andra erfarenheter.. just svart salt ska tex innehålla svavelrester som ska gå bra med ägg..
Ah, men då menar vi samma sak. Har du provat det? Det är en helt annan grej. Du kommer märka en större skillnad om du byter ut ditt vanliga salt mot svart salt än om du byter ut det mot socker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in