2020-08-19, 19:05
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Spanien har nu i detta nu 130 fall per 100k. Trots obligatoriskt munskydd och trots en hård lockdown i våras. De registrerade dessutom över 120 dödsfall senaste dygnet. Det känns som att det börjar spåra ur rätt ordentligt just nu.

Ja fy det är många människor med en befolkning på 47 miljoner!

Än inte lika många fall som Sverige justerat för befolkningsmängd:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&casesMetric=true&int erval=total&perCapita=true&smoothing=0&country=SWE ~NOR~BEL~NLD~ESP~PRT~FRA~DEU~ITA~IRL~FIN~DNK~HUN~C ZE~CHE~AUT~EST~LTU~LVA~ROU~GRC~POL~RUS~ SRB~SVK~SVN~TUR~GBR~HRV&pickerMetric=location&pick erSort=asc

Hur och var sprids det tro?
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-19 kl. 19:07.
Citera
2020-08-19, 19:08
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det skulle vara mycket bekymmersamt, såvida ökningen slår igenom på genomsnittet över en vecka.

Ifall Anders Tegnells strategi fungerar, så bör Sverige framöver ha siffror som ligger tydligt under grannländernas siffror. Anders Tegnells strategi går ju ut på att svenska folket ska ha byggt upp immunitet, och därför bör denna immunitet nu visa sig i form av lägre siffror än grannländerna.

Ifall Sveriges siffror fortsätter att ligga högre än grannländernas, så har Anders Tegnells strategi kollapsat.

Nej då, allt går enligt plan.
Citera
2020-08-19, 19:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vem har snackat om tvångstestning? Under lång tid i våras ända fram till inte för längesedan kunde man inte få bli testad om man så bad på sina bara knän. Historierna är många om folk som inte blivit testade fast de knappt kunnat stå på benen. Det framkommer också i den internationella statistiken då svenska siffror från provtagningen först dyker upp den 5 juli:

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-19-tests-smoothed-7-day?country=DNK~FIN~NOR~SWE

Så nej, vi har ingen koll fortfarande. Vi vet inte var smittan finns eller har funnits samt till vilken omfattning den har varit sprid och vi vet definitivt inget om våra barn för de har verkligen inte blivit testade. Jag är tveksam till att folk under 40 ens är intresserade av att ta ett PCR-test. Så vi famlar i mörkret och ska vara jävligt glada att våra grannländer inte uppmärksammat detta.

Sant är att det var omöjligt att få ta en PCR-test i våras, med mindre än att man blivit intagen på sjukhus. Så jag övervägde det inte ens.

Men nu är det en annan situation. Vem som helst kan testa sig. Bara myndigheterna också får tillgång till samtliga positiva resultat av antikroppstesterna också, (det är bara positiva PCR-tester som räknas in i covid-19 statistiken), så skulle vår lägesbild förbättras något. Tilläggas skall att när man tar ett antikroppstest så har man möjlighet att medge att resultatet också får användas i forskningssyfte. Något jag stark rekommenderar att man ger sin tillåtelse till.
Citera
2020-08-19, 19:09
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Finland: 20 000 coronatest per dygn

Finland krossar oss inte bara i BNP, nu kör de ifrån oss ordentligt vad gäller testandet.

Man blir imponerad av hur svenskt Finland agerar under pandemin. Finland är nya Sverige.

Citat:
Social- och hälsovårdsministeriets nya strategi för coronatestning går ut på att kapaciteten ska utökas till 20 000 test per dygn säger social- och hälsovårdsminister Krista Kiuru (SDP).

källa yle
Citera
2020-08-19, 19:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Finland: 20 000 coronatest per dygn

Finland krossar oss inte bara i BNP, nu kör de ifrån oss ordentligt vad gäller testandet.

Man blir imponerad av hur svenskt Finland agerar under pandemin. Finland är nya Sverige.

källa yle

Vem bryr sig? Den viktiga frågan är om uteserveringarna är öppna?
Citera
2020-08-19, 19:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Säkert så döljer det sig en hel del icke rapporterade sjukdomsfall bakom varje rapporterat. Men vis av tidigare erfarenhet så tänker jag inte spekulera hur stort detta mörkertal är. Du har rätt i att vi borde skaffa oss en bättre överblick. Men tvångstestning är ingen lösning. Däremot så vore det mycket bra om man kunde få reda på hur stor andel av, samtliga, immunitetstester som gett positivt resultat.

Detta skulle ge en något bättre bild av läget. Men sedan tillkommer ju T-cells immuniteten. Däremot så tror jag inte på masstestning av barn yngre en 15 år. Jag vet att du inte håller med här: Men jag ser inte dessa som något problem, dels för att de ytterst sällan blir allvarligt sjuka och dels för att de, med största säkerhet, inte smittar vuxna, (även fast det är dumt att chansa med den hyperkänsliga multisjuka och försvagade 99 åriga tant "Agda").
Nej, det finns inget "med största säkerhet" i det fallet längre är den nya informationen vi har oc som nu CDC och flera internationella experter går ut med:
However, severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infects children of all ages (1,3). Despite the high proportion of mild or asymptomatic infections (5), they should be considered as transmitters unless proven otherwise.
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-2403_article

Och detta trams kring T-cellsimmunitet måste få ett slut. Det bygger på en icke-peer reviewed studie från KI som FHM mycket märkligt verkar bygga sina antagande på och sina beslut. Säger en hel del om dem. Samt flera här i tråden som håller sig till den som en livboj. Inget finns klarlagt och vi lär inte se det förrän om två år skulle jag tro. Det måste nämligen gå en tid och viruset har bara varit med oss i 6-8 månader. Jag har just ställt frågan till en i tråden om hen förstår skillnaden på korsreaktivitet och korsimmunitet. Det är en avgörande skillnad där.
Citera
2020-08-19, 19:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja fy det är många människor med en befolkning på 47 miljoner!

Än inte lika många fall som Sverige justerat för befolkningsmängd:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&casesMetric=true&int erval=total&perCapita=true&smoothing=0&country=SWE ~NOR~BEL~NLD~ESP~PRT~FRA~DEU~ITA~IRL~FIN~DNK~HUN~C ZE~CHE~AUT~EST~LTU~LVA~ROU~GRC~POL~RUS~ SRB~SVK~SVN~TUR~GBR~HRV&pickerMetric=location&pick erSort=asc

Hur och var sprids det tro?

Barcelona. Och stora demonstrationer mot restriktioner i Madrid.

Uj.
Citera
2020-08-19, 19:18
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vem bryr sig? Den viktiga frågan är om uteserveringarna är öppna?

Ambitionsnivån i Sverige är som i valfritt land i mellanöstern eller östra afrika. Och det gäller inte bara pandemibekämpning. Något måste ha hänt, jag vet inte vad, men imponerande att våra grannländer blivit förebilder för resten av världen. Sverige, not so much.
Citera
2020-08-19, 19:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Förklara gärna om du vill.
Inte ikväll men så här: att du har antikroppar som reagerar eller t-minnesceller som generar sådan behöver inte alltid betyda att du är immun. Korsreaktivitet kan tvärtom leda till ADE och det vill du inte få. Och nej, det händer inte alltid. Vanligtvis så blir dina antikroppar verkningslösa eller icke-neutraliserande.

Korsreaktivitet betyder att man har antikroppar eller minnesceller från tidigare infektioner, här av de fyra coronavirus som vi alltid har omkring oss. Man hoppas på att det ska ge korsimmunitet men som sagt det kan lika gärna förvärra läget:

https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement
Citera
2020-08-19, 19:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Den är inte beprövad ännu och inget som ännu anses så säker så vården använder metoden. Det vi använder idag är pcr-test när vi odlar aktivt virus
Jag driver med dig. Fattar du inte det? Du verkar inte förstå vad en retorisk fråga är.
Citera
2020-08-19, 19:23
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ambitionsnivån i Sverige är som i valfritt land i mellanöstern eller östra afrika. Och det gäller inte bara pandemibekämpning. Något måste ha hänt, jag vet inte vad, men imponerande att våra grannländer blivit förebilder för resten av världen. Sverige, not so much.

Jag har blivit ganska luttrad av den här Covid-debatten att jag snart tror att det är en högerextrem konspiration för att ta kål på somalierna.
Citera
2020-08-19, 19:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sant är att det var omöjligt att få ta en PCR-test i våras, med mindre än att man blivit intagen på sjukhus. Så jag övervägde det inte ens.

Men nu är det en annan situation. Vem som helst kan testa sig. Bara myndigheterna också får tillgång till samtliga positiva resultat av antikroppstesterna också, (det är bara positiva PCR-tester som räknas in i covid-19 statistiken), så skulle vår lägesbild förbättras något. Tilläggas skall att när man tar ett antikroppstest så har man möjlighet att medge att resultatet också får användas i forskningssyfte. Något jag stark rekommenderar att man ger sin tillåtelse till.
Men folk går inte och PCR-testar sig i synnerhet inte de yngre. Och då får man ingen överblick. Vi är inte ens uppe i de utlovade 100k tester som varit planerade.

Antikroppstester ger inga besked om smittläget direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in