2020-08-19, 18:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det vet vi givetvis inte, eftersom de finns för få tester tillgängliga i statistiken.

Tja, testa gärna barn i forskningssyfte. Det har jag ingenting emot.
Citera
2020-08-19, 18:51
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du vet skillnaden mellan cross-reactivity och cross-immunity hoppas jag.

Och du känner till alla hypoteser varför det ibland går snett som den om ADE.

Förklara gärna om du vill.
Citera
2020-08-19, 18:52
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Överdödlighet är en term som används inom epidemiologi och folkhälsa som avser antalet dödsfall utöver vad vi skulle ha förväntat oss se under "normala" förhållanden. Det används för att mäta dödlighetspåverkan av en kris när inte alla dödsorsaker är kända. Vad som normala förhållanden kan dock räknas på olika sätt. Man bör inte jämföra med ett snitt för typ de senaste 4 åren därför att det också finns en nedåtgående trend. Den normala dödligheten år 2015 är ju inte normal 2020 bla pga medicinska framsteg, andra demografiska förändringar, etc. Vad vi egentligen vill fånga är vilken effekt som coronaviruset hade på dödligheten, vilket även kommer fånga sådana som dör ex. av sjukvårdskollaps men exkludera sådana som dog av corona men kanske bara hade någon vecka kvar annars.
Vilka signifikanta demografiska förändringar och medicinska framsteg har gjorts sedan 2015 som gör att det årets dödstal inte ska användas för jämförelser?
SCB använder genomsnittet av de senaste fem åren dödstal, vilket du menar är fel.
Hur beräknar du vad som är "normal dödlighet"?

Tidigare skrev du att FHM placerar sig högre. Vilka uppgifter avser du då?

Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
SCBs beräkning av överdödlighet är dessutom för låg. Även FHM placerar sig högre. Går inte riktigt att jämföra med snittet 2015-2019 då vi har en nedåtgående trend. Man borde sätta överdödligheten till 0 för perioden 1 jan-15 mars, och sedan följa trenden vidare under pandemin, och sedan försöka få nära noll igen för juli.
Senast redigerad av DoraF 2020-08-19 kl. 19:24.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad får dig att tro att smittan skulle vara mer utbredd i utlandet? Det är väl snarare folk som besökt Sverige som behöver sitta i karrantän när de återvänt till hemlandet?

Vårt kära grannland Finland redan har koll på detta, vilket vi bevisligen inte har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det beror ju på vad man jämför med, därför jag skrev det inom citattecken.
OK. Tack för ditt svar.
Citera
2020-08-19, 18:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, det är klart som fan att man avviker när man lyckas få in smittan massivt ibland de mest sjuka sköra äldre. Men detta har, t.ex inget att göra med lockdown eller ej.
Ökar risken att få in smitta på "fel" ställen ju större smittspridning man har?
Minskar smittspridningen med en lockdown?
Citera
2020-08-19, 18:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Mycket möjligt. Men att ignorera att andra dödsorsaker minskat under senaste månaderna är att stoppa huvudet i sanden och välja sin statistik extremt selektivt.

Nu är ju underdödligheten inte särskilt stor och en månad är en vansklig utgångspunkt för att dra några långtgående slutsatser. Naturligtvis har underdödligheten sin motsvarighet i färre döda i andra orsaker. Förklaringen till att de minskat är emellertid att personerna som annars skulle dött genom det har dött i C-19 i stället.
Citera
2020-08-19, 18:56
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Tja, testa gärna barn i forskningssyfte. Det har jag ingenting emot.

Andra länder gör det och vissa både har det som ett hett debattämne samt ämnar att införa det. Vi får se vad Anders säger om det.

'Unprecedented': Los Angeles schools to test all 600,000 students for Covid-19
https://www.theguardian.com/us-news/2020/aug/17/los-angeles-schools-covid-19-tests

https://www.theguardian.com/education/2020/aug/10/scientists-urge-routine-covid-testing-when-english-schools-reopen
Citera
2020-08-19, 18:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Okey
Det är fortfarande så här att sympatiska barn är lika mycket smittsamma som sympatiska vuxna, enligt pålitliga källor.

Den pålitliga källan kan konstatera att barn med symptom, åtminstone de äldre barnen må vara smittsamma. Att de kan smitta andra barn är nog klarlagt. Men det verkar inte klarlagt att barn, åtminstone de under 15 år, kan smitta vuxna. Varför det förhåller sig så förbryllar även mig. Men det är mycket som förbryllar när det kommer till SARS-COV2 och covid-19, varav klustersmittan bara är toppen av isberget
Citera
2020-08-19, 18:59
Avslutad
Citat:
Jag skiter i det. Jag vet redan att media har en taktik, så ingen idé att övertyga mig själv. Men en del av er andra kan ju fundera lite över det.
Vad ligger bakom taktiken att helt plötsligt ha börjat skriva om överdödlighet då?
Citera
2020-08-19, 19:02
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
SCB redovisar bara halvårssiffran alltså fram till och med juni. Under juli så hade vi en underdödlighet på ca 1000 personer, och den tendensen lär fortsätta under augusti och framåt. Givet att:

de som är 65 år eller äldre, eller tillhör någon annan riskgrupp går man ur huse och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan.

Många av de som dog av/med covid-19 under våren ändå skulle dött i någonting annan innan nyåret.

Att inte äldre folk dör i annat som vinterkräksjukan eller andra infektioner annat än covid-19.

Att inte antalet självmord och trafikolyckor ökar kraftigt

Att inte vårdskulden gör att fler avlider i cancer eller hjärt och kärlsjukdomar.

Att inte smittspridningen ökar igen och fler dör med/av covid-19.

https://emanuelkarlsten.se/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/
Ursäkta, men har du rökt någon konstig svamp, eller var får du cirka 1 000 ifrån?

Ta en titt på min tabell som jag lade ut på
https://postlmg.cc/9z2rj9X5

Det är en liten underdödlighet på -2,8% i juli - eller motsvarande -193 personer.

Men lita inte på mig eller på Emanuel Karlsten, gå direkt till källan och se själv:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Du öppnar upp excelboken, klickar på fliken Tabell 1 och sen går du till en godtycklig cell och skriver in följande formel:
=SUMMA(G190:G220)-SUMMA(H190:H220)

När du har gjort det så skriver du ett nytt inlägg i tråden och berättar vad du fick för resultat.
Citera
2020-08-19, 19:03
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, den funkar:

SalivaDirect: Simple and sensitive molecular diagnostic test for SARS-CoV-2 surveillance

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.03.20167791v1
Den är inte beprövad ännu och inget som ännu anses så säker så vården använder metoden. Det vi använder idag är pcr-test när vi odlar aktivt virus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in