2020-08-19, 12:13
Avslutad
Nu åker hon omkring igen, imorgon i Tyskland.

Skulle hon inte börja i skolan igen i år? Det verkar inte vara aktuellt längre. Hennes galna morsa som föser fram sina döttrar och är besatt av att dom ska vara "kändisar".
2020-08-19, 12:34
Medlem
wwrs avatar
The Guardian har gått in i transtillstånd med anledning av tvåårsdagen av första strejken. Här kommer en artikel till, nu av Greta, Luisa och två tjejer till.

4 tjejer skriver. Det gäller att bestämt framhålla att det här med klimatet handlar om en kamp mellan könen.
Citat:
Opinion
After two years of school strikes, the world is still in a state of climate crisis denial
Greta Thunberg, Luisa Neubauer, Anuna De Wever and Adélaïde Charlier
https://amp.theguardian.com/commentisfree/2020/aug/19/climate-crisis-leaders-greta-thunberg

... och sedan är naturligtvis climate justice = social justice.

Man måste snart kvotera in skolpojkar i den där tjejmaffian.
Senast redigerad av wwr 2020-08-19 kl. 12:51.
2020-08-19, 16:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Varav de flesta kanske lyssnar på henne för att hon är ett världsberömt mediefenomen. Kan det vara så enkelt att folk är nyfikna?
Troligen!
Ursprungsfrågan gällde om Greta Thunberg är slut som artist nu i coronatider eller något liknande och med tre, fyra miljoner lyssnare är svaret ett tydligt NEJ!.

Citat:
Hur många som t.ex slutade flyga och blev veganer efteråt är intressantare.
Näe, inte i en tråd som handlar om Greta Thunberg.

Citat:
En seriös fråga till dig, Suris: Som vi alla vet baseras Gretas evighetslånga skolstrejk på att Parisavtalet ska följas.

Som du vet, men troligen inte alla Gretas fans, ej heller alla i FFF, tillåter Parisavtalet en extrem utbyggnad av kolkraftverk i Kina med efterföljande gigantiska CO2-utsläpp. Så gigantiska att det faktiskt tycks ganska meningslöst om vi slutar flyga. Eller om Arlanda och kraftverket i Lysekil byggs ut, för att ta några exempel.

I mina öron låter det som ett klassiskt ”sila mygg, svälja kameler”.
Jaha

Citat:
Men eftersom du stöder Greta förstår jag att du även stöder världens ”dyraste och mest ineffektiva avtal” också? Så jag utgår att vi får se dig vifta plakat utanför riksdagshuset varenda fredag framöver ...
Jaha

När kommer den utlovade frågan?
Glöm inte bort att tråden handlar om skvaller om Greta Thunberg.
2020-08-20, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Troligen!
Ursprungsfrågan gällde om Greta Thunberg är slut som artist nu i coronatider eller något liknande och med tre, fyra miljoner lyssnare är svaret ett tydligt NEJ!.

Näe, inte i en tråd som handlar om Greta Thunberg.

Jaha

Jaha

När kommer den utlovade frågan?
Glöm inte bort att tråden handlar om skvaller om Greta Thunberg.

Så nu avrundar du uppåt, till fyra miljoner.

Jaha

Jaha

Hur många är det som lyssnade på Greta nästa gång du skriver här?

Det är väl en del av skvallret om Greta att diskutera om hon alls spelar någon roll. Om hon är den storslagna klimataktivisten som får politikerna att darra i knävecken, folk att gripas av dåligt samvete och lägga om sin livsstil och barn att känna pessimism och framtidsångest.

Själv är jag rädd för att hon bara lyckas med det sistnämnda. Men jag förstår att det inte är kul att diskutera för somliga.

Jag ser också fram emot lite skvaller. Hur går det t.ex med hennes skolstart? Eller är det större chans att vi får läsa om oegentligheter i FFF framöver?

Att vi blir matade med ännu mer ensidig västerpropaganda och överdrivna siffror är det däremot inget att tveka om. Det är kanske Greta som har lärt dig att avrunda uppåt med några hundra tusen hit och dit, förresten?
2020-08-20, 08:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Jaha

Jaha

Hur många är det som lyssnade på Greta nästa gång du skriver här?

Det är väl en del av skvallret om Greta att diskutera om hon alls spelar någon roll. Om hon är den storslagna klimataktivisten som får politikerna att darra i knävecken, folk att gripas av dåligt samvete och lägga om sin livsstil och barn att känna pessimism och framtidsångest.

Själv är jag rädd för att hon bara lyckas med det sistnämnda. Men jag förstår att det inte är kul att diskutera för somliga.

Jag ser också fram emot lite skvaller. Hur går det t.ex med hennes skolstart? Eller är det större chans att vi får läsa om oegentligheter i FFF framöver?

Att vi blir matade med ännu mer ensidig västerpropaganda och överdrivna siffror är det däremot inget att tveka om. Det är kanske Greta som har lärt dig att avrunda uppåt med några hundra tusen hit och dit, förresten?
Det är uppenbart att det är ekonomiska motiv som driver föräldrarna. Greta lär knappast ha någon koll på vare sig pengar eller organisation.
Undrar hur många miljoner man stoppat undan i det heliga klimatets namn, jag gissar på ansenliga belopp.
2020-08-20, 09:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Vad är det som är svårt för dig och andra?
Om jag skriver 3,8 miljoner blir detta antal kritiserat för att det säkert inte är exakt så många.
Om jag skriver mellan 3 och 4 miljoner ser du bara 4 miljoner.

Det verkar som att det enda syftet är att kritisera för att sprida osäkerhet om hur många lyssnare Greta Thunbergs sommarprat hade.
Samma taktik använder klimatförändringsförnekare för att påstå att forskningsresultat inte stämmer

Vad ska jag skriva för att just du ska vara nöjd?
Greta Thunbergs sommarprat
  • hade väldigt många lyssnare.
  • hade många miljoner lyssnare.
  • hade flest lyssnare sedan mätningarna började.
  • hade cirka 3,8 miljoner lyssnare.
  • hade minst en bekräftad lyssnare, MidlifeMommy på FB.

Ursprungsfrågan gällde som sagt om Greta Thunberg är slut som artist nu i coronatider eller något liknande och med många miljoner lyssnare är svaret ett tydligt NEJ!.
2020-08-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Nu åker hon omkring igen, imorgon i Tyskland.

Skulle hon inte börja i skolan igen i år? Det verkar inte vara aktuellt längre. Hennes galna morsa som föser fram sina döttrar och är besatt av att dom ska vara "kändisar".

Vad jag har hört (genom bekantas barn i gymnasieålder) har hon börjat på ett gymnasium i Stockholm. Jag frågade inte vilket, men en ungdom som känner min bekants barn har tydligen hamnat i samma klass som Greta.

Det där lät verkligen som en ”jag mötte Lassie”-historia
2020-08-20, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vad jag har hört (genom bekantas barn i gymnasieålder) har hon börjat på ett gymnasium i Stockholm. Jag frågade inte vilket, men en ungdom som känner min bekants barn har tydligen hamnat i samma klass som Greta.

Det där lät verkligen som en ”jag mötte Lassie”-historia

Går hon i en vanlig klass och har hon alltid gjort det även tidigare? Eller har hon gått i särskola/IV eller liknande? Inte menat för att vara elak, utan för att jag undrar.
2020-08-20, 15:27
Medlem
Citat:
Går hon i en vanlig klass och har hon alltid gjort det även tidigare? Eller har hon gått i särskola/IV eller liknande? Inte menat för att vara elak, utan för att jag undrar.

I grundskolan gick hon väl särskola, tror jag har läst det, men på gymnasiet tror jag det är en vanlig utbildning (frågade inte det heller).
2020-08-20, 15:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Greta har gått i lite olika skolor.

Hennes lärare misstänkte rätt tidigt att Greta var en högpresterande elev med asperger, men det tog lite tid innan hon kom till en skola för sådana elever. Samma lärare har på många vis hjälpt till att klara GT genom skolan och livet så även när hon gått i vanliga skolor har hon fått hjälp och stöd.

Sista året gick hon på Kriglanskolan i Södertälje som är en vanlig skola, men som jag tror undervisar lite mera anpassat för varje elev istället för kollektivet.
https://www.kringlaskolan.se
Senast redigerad av Surtruten 2020-08-20 kl. 15:36.
2020-08-20, 15:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
I grundskolan gick hon väl särskola, tror jag har läst det, men på gymnasiet tror jag det är en vanlig utbildning (frågade inte det heller).
Grundärskola har hon troligen inte gått i, har inte för mig att det ger behörighet till annat än gymnasiesärskola.

Greta Thunberg är dessutom en högpresterande elev med asperger och passar då inte alls i särskolan.
2020-08-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Grundärskola har hon troligen inte gått i, har inte för mig att det ger behörighet till annat än gymnasiesärskola.

Greta Thunberg är dessutom en högpresterande elev med asperger och passar då inte alls i särskolan.

Så var det, hon gick ju i Bergshamra i en skola för elever med Aspergers men som inte är en särskola, och sedan sista året i Kringlaskolan. Sökte lite här i tråden och fann.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in