2020-08-19, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Dödsfallen känns i sedvanlig ordning totalt intentsägande. Vilka datum avled dessa individer en? Att antalet fall minskar får man dock säga är glädjande.

Finns länkat på tre ställen på denna sida vad jag kan se.

Här kommer det en gång till:

https://covidstatistik.se/

Det röda är nya dödsfall.

Dessa 14 nya dödsfall är fördelade på 11 dagar och upp till 22 dagar tillbaka.
Citera
2020-08-19, 14:14
Medlem
Otroligs avatar
Tyvärr är en genomgående positiv trend bruten. Det har veckovis alltid varit en nedgång i antalet avlidna sett till avlidendatum sen toppen vecka 15. Efter att ha nått ”botten” vecka 31 vände det upp vecka 32. Får ser hur det utvecklar sig framöver - antingen en svag stigning om fallen fortsätter att trilla in eller att det varierar mer slumpmässigt kring ~20 veckovis är min gissning.

Översikt per vecka: https://covidstatistik.se/avlidna#avlidendatum-veckovis
Citera
2020-08-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR

Här syns också hur Sverige desinformerar om smitta hos barn

https://twitter.com/NadyaSer/status/1295750582041534467

Lol, den var fin. Snacka om att jämföra äpplen med päron här!

Inget av de som skrivs här motsäger det andra på något sätt, men jag antar att det inte spelar någon roll när man vill attackera halmgubbar...

FHM nämner inte öht om det finns riskfaktorer för barn och stycket som markerats från CDC nämner inget om huruvida barn får mildare sjukdomar.
Senast redigerad av Frispel2 2020-08-19 kl. 14:17.
Citera
2020-08-19, 14:18
Medlem
Beaver14s avatar
Fick Sverige sin första dag utan döda i covid-19 den 30 juli?

Jag valde att invänta dagens körning mot registret innan jag uttalade mig. Men i skrivande stund är det inte något dödsfall registrerat på 30/7. Det finns en liten risk att det kommer in någon eftersläpare men just nu ser det ut som att det tog 141 dagar från dödsfall nummer 1 tills vi upplevde en dag utan döda.
Senast redigerad av Beaver14 2020-08-19 kl. 14:21.
Citera
2020-08-19, 14:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Avlidna: 12
Nya fall: 192

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror avlidna: 4, 13, 28, 21, 27.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 329, 359, 288, 338, 491.

Känns onekligen som att den nedåtgående trenden nu är bruten. Det är tråkigt, men samtidigt kanske rätt väntat? Ändå har vi ju inte sett effekterna av skolöppningarna ännu. Jag tror att det både kan och faktiskt kommer bli mycket värre. Många kallar mig alarmist, men jag försöker bara se nyktert på tillvaron. Jag är fortfarande rädd för att det kan smälla till och bli kaos på intensivvårdsmottagningarna. Det kan faktiskt bli långt mycket värre än det vi såg i våras. Då var många vaksamma och på sin vakt, men nu har många slappnat av och sänkt garden. Samtidigt ska vi komma ihåg att antalet intensivvårdsplatser (knappt 1000 till antalet?) som ska räcka både för Covid19 och andra patienter i behov av intensivvård egentligen är som en piss i nilen i förhållande till folkmängden på 10 miljoner. Skillnaden mellan när det är tomt på IVA och när det är fullt är egentligen hårfin. Det är verkligen en balansgång på slak lina.
Citera
2020-08-19, 14:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ni verkar båda ha koll, även om ni inte är överens om vilka slutsatser man kan dra.
Känner ni till några lokala utbrott där man tror att barn varit motorn i smittspridningen?

Jag gör inte det, så det är därför jag frågar.
Om jag ser en fallstudie återkommer jag. Kom dock ihåg att det material jag refererar till är alldeles färsk information. Artiklarna från CDC kommer inte att publiceras förrän i oktober. Enl CDC gäller dock detta:
Children are underrepresented in coronavirus disease (COVID-19) case numbers (1,2). Severity in most children is limited, and children do not seem to be major drivers of transmission (3,4). However, severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infects children of all ages (1,3). Despite the high proportion of mild or asymptomatic infections (5), they should be considered as transmitters unless proven otherwise. To address this point, the laboratory of the Geneva University Hospitals and Faculty of Medicine, University of Geneva (Geneva, Switzerland), used cell culture to systematically assess cultivable SARS-CoV-2 in the upper respiratory tract (URT) of 23 children with COVID-19.
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-2403_article
Citera
2020-08-19, 14:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns onekligen som att den nedåtgående trenden nu är bruten. Det är tråkigt, men samtidigt kanske rätt väntat? Ändå har vi ju inte sett effekterna av skolöppningarna ännu. Jag tror att det både kan och faktiskt kommer bli mycket värre. Många kallar mig alarmist, men jag försöker bara se nyktert på tillvaron. Jag är fortfarande rädd för att det kan smälla till och bli kaos på intensivvårdsmottagningarna. Det kan faktiskt bli långt mycket värre än det vi såg i våras. Då var många vaksamma och på sin vakt, men nu har många slappnat av och sänkt garden. Samtidigt ska vi komma ihåg att antalet intensivvårdsplatser (knappt 1000 till antalet?) som ska räcka både för Covid19 och andra patienter i behov av intensivvård egentligen är som en piss i nilen i förhållande till folkmängden på 10 miljoner. Skillnaden mellan när det är tomt på IVA och när det är fullt är egentligen hårfin. Det är verkligen en balansgång på slak lina.

Klart att det finns oro att misstänka att smittspridningen kommer ta fart igen när skolor öppnar, semestern är slut och folk försöker återgå till något sånär normalt leverne. Om så sker får vi se vad #TeamTegnell har laddat upp med för kavalkad av floskler och ursäkter.
Citera
2020-08-19, 14:24
Avslutad
Bara 24 smittade i region Stockholm enligt c19.se.

.....så få på en onsdag har det inte varit på evigheter. Inte i närheten.

Det är fortfarande västkusten som "skitar ner" statistiken. Precis som det varit nån månad nu. Skåne och Halland har gjort gemensam sak med Västra Götaland.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-08-19 kl. 14:29.
Citera
2020-08-19, 14:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men då skulle det ju formligen krylla av fall där barn, bevisligen, smittat vuxna, eller hur? Men nu gör det ju inte det. Frågan är om det ens nu, långt efter att den tidiga koreanska studien publicerades, finns ett enda fall där ett barn under 15 år, bevisligen, smittat en vuxen. Så att vuxna lever i en ytterst nära relation med sina barn i kombination med att inga fall upptäcktes där, i alla fall, något yngre barn smittat en vuxen, pekar väl på att de koreanska forskarna bakom den tidiga studien, FHM, Tegnell M.fl. haft rätt, eller hur?
Vi har noll koll på smittan bland den allmänna befolkningen p.g.a. oviljan att öht testa. Hur tror du att det ser ut bland barn? Hur ska man kunna veta det? Förmodligen finns det och förmodligen så är deras föräldrar inte i riskgrupper och är relativt unga så förmodligen har inte heller de blivit testade särskilt inte om de inte varit inlagda på sjukhus. Hade vi haft smittspårning skulle vi kanske ha svaren på detta. Nu har vi inte det.
Citera
2020-08-19, 14:28
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Vi kommer att få svårt att komma nära nollan med döda på det sättet vi räknar.
Om vi antar att ingen dör av covid kommer ändå c:a 3,5 personer i veckan dö av de som testats positivt de senaste 2 månaderna. drygt 20k positiva på 2 månader och det dör c:a 250 personer om dagen.
Citera
2020-08-19, 14:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Klart att det finns oro att misstänka att smittspridningen kommer ta fart igen när skolor öppnar, semestern är slut och folk försöker återgå till något sånär normalt leverne. Om så sker får vi se vad #TeamTegnell har laddat upp med för kavalkad av floskler och ursäkter.

Ja, han kommer nog inte skylla på att barnen smittar i vart fall. Inte att det hade hjälpt med munskydd. Ska vi gissa på att han kommer skylla på att folk kramats för mycket på uteserveringarna? Eller kanske bara på otur eller slump? Egentligen vad som helst som inte är brist på myndighetsspecifika åtgärder.

Jag tycker det är obehagligt. Känns som man är på väg utför ett stup och det enda man kan göra är att se på. Skulle bli MYCKET förvånad om vi inte får se en ordentlig ökning under hösten. Skulle givetvis bli mycket glatt överraskad och gladeligen erkänna att jag haft fel.
Citera
2020-08-19, 14:30
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
SCBs beräkning av överdödlighet är dessutom för låg. Även FHM placerar sig högre. Går inte riktigt att jämföra med snittet 2015-2019 då vi har en nedåtgående trend. Man borde sätta överdödligheten till 0 för perioden 1 jan-15 mars, och sedan följa trenden vidare under pandemin, och sedan försöka få nära noll igen för juli.
På vilket sätt räknar SCB fel på antalet döda i Sverige, menar du?
Överdödlighet betyder ju bara att dödstalet är högre jämfört med genomsnittet för motsvarande period under tidigare år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in