2020-08-19, 11:35
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Håller helt med. Nu gäller det att vara kall och endast lita på det vi sett gällande övervakning.

Stanna kvar på Sveavägen om man så vill.

GM:s väg till Dekorima är fortfarande okänd. Några trovärdiga uppgifter om ett förföljande från Grand finns inte.

Prova olika hypoteser baserat på det vi har.

Alltid vara redo att tänka nytt om starka motsägande fakta kommer fram.

Vilka som övervakade och motivet vet vi inte. Jag föreslår än en gång att vi letar överallt för att försöka hitta personer som stämmer med signalementen.

Tråden har en oerhört stor kunskap som.måste användas nu.

För mig finns 3 säkra + GM. Grandmannen, Den långe blonde och Tunnelbanemannen.

LEE:s man kan eventuellt vara intressant. Tror jag. Men här återstår ett jobb.
Bra!

Nu är det enbart ny information som kan få oss att utvecklas vidare.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-19 kl. 11:43.
Citera
2020-08-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ok, men om det stämmer att NF såg en person i blå jacka gå efter LOP: Vart tog den personen vägen efter mordet? (Och det var inte AB som NF såg.) Om han är GM finns ju en naturlig orsak till att han är borta. Annars borde han väl finnas bland vittnena (om han var reko)?
Jo, det du nämner finns där. Jag kan inte utesluta det eftersom jag inte befann mig där när mordet skedde. Lika lite som någon annan i tråden.

Det som gäller är att antingen infoga eller att utesluta via annan information som kommer fram. Därför måste alla delta eftersom ingen sitter på facit.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-19 kl. 11:45.
Citera
2020-08-19, 11:48
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ok, men om det stämmer att NF såg en person i blå jacka gå efter LOP: Vart tog den personen vägen efter mordet? (Och det var inte AB som NF såg.) Om han är GM finns ju en naturlig orsak till att han är borta. Annars borde han väl finnas bland vittnena (om han var reko)?

Det kanske han gör. Det skulle kunna vara Alf Lundin. Befinner sig i området, cendréfärgat hår, stålbågade glasögon och blå täckjacka som går ner över midjan. Ett möjligt scenario är att han under en av sina kvällspromenader ser Palme och blir nyfiken. Han hänger runt biografen och spanar på honom när han kommer ut. När Palme korsar Sveavägen kan han inte förfölja längre utan att det blir uppenbart och när skotten sen hörs lämnar han skärrad platsen.

Då han inte vill framstå som stalker eller bli inblandad svajar han i förhören. Helt enkelt det klassiska Grandmannenscenariot, fast halvvägs. Att Ölvebro ska ha misstänkt Lundin för mordet under en period talar ju också för att utredningen kan ha gjort kopplingen. Rätt analys men fel slutsats av Ölvebro?
Citera
2020-08-19, 12:04
Medlem
H24s avatar
Det är även svårt att inte få rejäla knäppskallevibbar när man läser förhören med Alf Lundin, som ringer in med nya och förbättrade tips. Ska ha begått självmord enligt obekräftade uppgifter i tråden.

Skulle Alf Lundin vara Grandmannen, som exponerar sig väldigt mycket och inte för tankarna till en attentatsman in spe, kunde man knyta ihop en lös tråd.

Ironiskt nog skulle detta innebära att gärningsmannaprofilens scenario stämmer klockrent, om än till hälften. Grandmannen var en psykiskt instabil man, boendes i närområdet, som av en slump ser Palme och följer efter honom. Bara med skillnaden att han inte har någonting med mordet att göra.

Möjligheten finns också att AL är en ren mytoman som bygger sina berättelser på mediauppgifter ensamt. Eventuellt tveksamt av Borgnäs att föra dialog med honom.
Citera
2020-08-19, 12:04
Medlem
HAARPs avatar
Det finns osäkra vittnesuppgifter sedan tidigare om att GM som följde efter LOP från Grand fortsatte på den västra trottoaren av Sveavägen fram till ca 20-30 meter innan korsningen med Tunnelgatan och där gick över till den östra trottoaren av Sveavägen.

Jag tror det är den sannolikaste vägen som GM tog fram till Dekorima.

Har det tillkommit något nysläppt material från annat vittne nu som sett något liknande med en man som korsat Sveavägen strax innan korsningen med Tunnelgatan?
Citera
2020-08-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Kan du ge mer info om fadern?

Jag hade nog lite fel om fadern.
Fadern var Karl-Gustaf Hjalmar Printz.
Han var född 1917-06-11 i Kristina förs, Jönköping Östra , gift 1941-10-05 i Bergs förs i Jämtland, död 1970-07-12 i Solna.
Citera
2020-08-19, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det är även svårt att inte få rejäla knäppskallevibbar när man läser förhören med Alf Lundin, som ringer in med nya och förbättrade tips. Ska ha begått självmord enligt obekräftade uppgifter i tråden.

Skulle Alf Lundin vara Grandmannen, som exponerar sig väldigt mycket och inte för tankarna till en attentatsman in spe, kunde man knyta ihop en lös tråd.

Ironiskt nog skulle detta innebära att gärningsmannaprofilens scenario stämmer klockrent, om än till hälften. Grandmannen var en psykiskt instabil man, boendes i närområdet, som av en slump ser Palme och följer efter honom. Bara med skillnaden att han inte har någonting med mordet att göra.

Möjligheten finns också att AL är en ren mytoman som bygger sina berättelser på mediauppgifter ensamt. Eventuellt tveksamt av Borgnäs att föra dialog med honom.
Fakta är att Ölvebro aldrig gick vidare med Alf Lundins uppgifter senare. Lika lite som några efterföljare gjorde det efteråt.

Enligt mig är AL ett villospår som idag också kan slutas bakifrån. Påhittat.
Citera
2020-08-19, 12:16
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Fakta är att Ölvebro aldrig gick vidare med Alf Lundins uppgifter senare. Lika lite som några efterföljare gjorde det efteråt.

Enligt mig är AL ett villospår som idag också kan slutas.

Det kan ju också tolkas som att Lundin blir extremt problematisk för jakten på den ensamma galningen, om han var Grandmannen men utan att vara gärningsmannen. Det spräcker ju hela GMP:s scenariokedja och Ölvebro måste i så fall konfronteras med mardrömsproblemet om var gärningsmannen kommer ifrån. Jag håller med om att AL är ett klockrent villospår i bemärkelsen att han inte hade någonting med mordet att göra. Men kan det uteslutas att han inte befann sig någonstans på Sveavägen?
Citera
2020-08-19, 12:17
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

Möjligheten finns också att AL är en ren mytoman som bygger sina berättelser på mediauppgifter ensamt. Tveksamt av Borgnäs att föra dialog med honom?

Allt som AL berättade om 2 månader efter mordet , var verkligen alla dessa detaljer allmänt känt från tidningar och tv redan då så att AL bara kunde copypasta allt vid sina förhör?

Otroligt detaljerade berättelser från AL om de är rena fantasier och påhitt tycker jag.

Enligt uppgifter pressade Ölvebro AL att ta tillbaka sina vittnesmål då de inte passade in med Ölvebros tilltänkta gärningsman CP. När AL berättade om vad han sett på mordplatsen sa Ölvebro att han då var misstänkt som GM eftersom han befunnit sig vid mordplatsen. Då som AL tog tillbaka allt.

Han var också rädd för att råka illa ut själv som vittne från den eller de som låg bakom mordet.
Senast redigerad av HAARP 2020-08-19 kl. 12:20.
Citera
2020-08-19, 12:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag såg det. Vet inte hur vi ska tolka det.

I förhöret nämner Lena Löhr inget om de anteckningar hon gjorde om vittnen på mordplatsen och vart dessa tog vägen. Det berättar hennes chef Christer Persson för juristkommissionen.
De vittnen som det rör sig om var Anders Björkman, Hans Johansson, Lars Jeppsson, Yvonne Nieminen och Jan-Åke Svensson. Skulle vara av stort värde att få veta de intryck av MOP de hade mindre än en kvart efter dådet.

Piketchefen CP anger att antingen Gösta Söderström eller krimjourens Mossberg/Wide tagit med sig anteckningarna till polishuset. Det är ett närmast ofattbart slarv att så vitala dokument i MOP som dessa anteckningar slarvats bort. Vare sig GS, UM eller RW nämner något om att de skulle fått med sig dessa anteckningar.

UM berättar i sina förhör om att han bort när den vänsterextrema konstnären Roberta Seattles och att han haft viss kontakt med denne. Likaså har han träffat på hennes pojkvän Greg Pawleko som hördes av PU vilket omnämns av Hans Holmer i ”Olof Palme är Skjuten”.
Citera
2020-08-19, 12:28
Medlem
Citat:
Det kan ju också tolkas som att Lundin blir extremt problematisk för jakten på den ensamma galningen, om han var Grandmannen men utan att vara gärningsmannen. Det spräcker ju hela GMP:s scenariokedja och Ölvebro måste i så fall konfronteras med mardrömsproblemet om var gärningsmannen kommer ifrån. Jag håller med om att AL är ett klockrent villospår i bemärkelsen att han inte hade någonting med mordet att göra. Men kan det uteslutas att han inte befann sig någonstans på Sveavägen?
Jag gör det. Sedan är det upp till var och en att bedöma. Svårt att se honom som ensamagerande gärningsman, eller att ingå en narkotikaspaning eller övervakning. Precis som CA.

Att det saknas substans för utpekanden reser varningsklockor.
Citera
2020-08-19, 12:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
https://efolket.eu/overvakningen-av-olof-palme-sapo-rapporten-som-sapoledningen-och-holmer-inte-ville-ta-i/?fbclid=IwAR2d-4jXhP1V6XJBN60O6-N7BTDTj_ZETHqYTmiEzGcOufeE5cuHe349xvc

''Undersökarna, sju till antalet, leddes av Säpo-kommissarie Bert Melén. Gruppen var underställd spaningsledaren Hans Holmér. Den påbörjade sitt arbete mindre än två veckor (den 11 mars) efter mordet den 28 februari 1986. Registrerade tips inkomna före den 13 april utgjorde underlaget. Avrapporteringen gjordes den 24 april (1986) Endast fyra kopior upprättades. Två gick till spaningsledaren Hans Holmér, en till SÄPO:s högsta chef Sven-Erik Hjälmroth och en kopia behöll utredningsgruppen''.

''Enligt en polis som arbetat med mordutredningen ska rapporten bara ha kopierats upp i ett fåtal exemplar och endast ett fåtal personer haft tillgång till den. Denna uppgift finns också i själva rapporten. Hjälmroth och Holmér var de enda mottagarna''.

''En annan iakttagelse, som gjordes någon minut efter mordet handlade om en blond man med walkie-talkie som i rask takt var på väg bort från mordområdet''.

4 kopior. 2 till Holmer. Utan att diarieföras i PU. Samtidigt som vi nu vet att Barrling och Kegö tidigt kände till detta PM. Man kan undra vad Hjälmroth gjorde med sin kopia?

Nu förstår man varför DA ville utreda WT. Och därmed övervakning. Det som däremot ännu inte går att förstå är varför alla andra, undantaget HH som gömde undan resultatet, inte ville utreda detta. Det måste finnas någonting här som vi inte känner till. Annars är det ofattbar inkompetens. Styrning/order/förbud av politiker eller djupa staten tror jag inte på utan att se bevis. För i så fall skulle inte de utredningar som ändå genomförts kommit till stånd. Ändå mindre lämnats ut idag.

En anledning kan vara att signalementen är så pass tydliga så om man börjar titta ordentligt så pekar de med hela handen osvikligt åt ett visst håll. Stora rödblonda bjässar vimlar det inte av ens i en storstad som Stockholm 1986.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in