Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Det räcker med ett hundraprocentigt bevis, men en indiciekedja måste vara stark och sammanhängande; utom rimligt tvivel visa vad som ägt rum.Det är inte första gången mycket, eller "nästan" allt, har pekat på en viss person - och det senare visat sig att någon annan begått brottet.
Det är ju därför vi har domstolarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Ja, många studier och överväganden måste göras. - Det ena fallet kan sakna relevanta beröringspunkter med ett annat fall.Ja, och det är väl det som (så småningom) ringar in och identifierar en GM.
Ja, de har väl inte direkta beröringspunkter. Jag tänker mest på att i det fallet användes även mycket svaga indicier i kedjan. I Lenas fall sågades alla indicier och även en tekniska bevisningen totalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
- Bakom planket (i blodet på LW:s smalben) hittades en rödorange tråd; tre burkar med urdrucken energidryck vittnade om att mordplatsen tid. besökts; en oförklarlig grop fanns inom en 9 kvm stor yta där mordet begåtts. - De enda spår som kunde identifieras på mordplatsen kan sägas ha härrört från MGM:s samröre med LW.
Med tanke på att det är flera sådana indicier som pekar på SD, vilken inte har träffat Lena ens samma dag är det märkligt att det inte finns ett enda sådant DNA bevis från någon annan.
Tråden är intressant, med det betyder inte heller att den har med mordet att göra.
Burkarna och gropen såg ut att vara av äldre datum om jag inte minns fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Bara om lögnerna kan visas ha bäring på själva mordet, dvs inte vara ihopsnickrade av en oskyldig person som t.ex. träffat BO mordkvällen och varit livrädd att misstänkas för brottet, eller någon som (i det här fallet) haft en långvarig och pågående intim relation med BO; en relation som tid. hemlighållits, osv.En mytoman kan också visa sig helt oskyldig, alt. använda sin lilla ovana i syfte att slinka ut ur en besvärlig situation. - Att en person ljugit om allt i flera år bevisar endast just detta, dvs lögner i det förgångna; det säger ingenting om vad lögnerna i en framtid avser täcka upp för.Få se vad som då finns:
1. Raderingarna
2. Misstänkt intrång på LW:s konton
3. Starkt motiv
4. Stor brådska att genomföra mordet
Som TR skriver, eftersom inget har bevisats, så är det honom fritt att både ljuga och de behöver inte ta ställning till de underligheter som framkommit.
Om HR tar en annan ställning till bevisningen (med den ev nya) vet vi inte ännu, då kan SD behöva kunna förklara sig på vissa frågor.
Ska jag tolka dig som att du varken tror på fällande dom i HR och att SD är skyldig?
Eller argumenterar du enbart ur ett juridiskt perspektiv?
Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Ja, de tekniska bevisen kan förvisso sägas kunna bero på den frekventa samvaron - men de skulle också kunna ses som en logisk följd av MGM:s hätska härjningar bakom planket.
Jag tänker att om det enbart var det som pekade mot mgm, då kunde det kanske se ut som att de tekniska bevisen enbart handlade om deras frekventa samvaro. Men även då, skulle man kunna tycka att det var besvärande. Men tillsammans med de tidigare hoten och motivet (mm) så blir det för mig ganska allvarligt.
För åklagaren är blodet på tvättmaskinen det tyngsta beviset. För min del anser jag att inloggningarna pekar mot SD. Men det ska bevisas, iaf på något sätt visa att det inte har gjorts av någon annan. Suck.[/quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Ja - kanske särskilt då, och i synnerhet om hon väntade besök av MGM och ville dölja besökaren för honom.
Här är väl det enda som jag inte håller med dig. För mig verkar det osannolikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Det är ju flera saker som MGM tagit tillbaka och förklarat dels ha att göra med det initiala skedet (när hans avsikt varit att hemlighålla förhållandet), och dels när han vid genomläsning av FUP fått tillbaka sitt minne betr. bl.a. vissa cykelturer.Kall, snabb, agerar i förebyggande syfte, utövande ateist, omvittnat manipulativ... gör ingen till en mördare, även om egenskaperna nog måste anses underlätta att i lönndom genomföra ett mord.
Som jag ser det är det bara i de allra första förhören som han försöker hemlighålla sitt förhållande med LW. Att han får tillbaka sitt minne när han läser FUP kan väl möjligen hålla i rätten, men i ärlighetens namn tror jag inte många går på det.
Nä kan hända att en känslokall manipulativ lögnare inte gör någon till mördare.
Men så är det ju inte bara det...
Men det är inget som rätten verkar ta hänsyn till heller.
Nä, jag har gett upp hoppet.