2020-08-18, 16:51
Medlem
Undrar hur mycket DP betalade Frankys ”vän”.
Hur mycket kan de betala för att då tillgång till Franky och Gucci, och hur girig kan ”vännen” vara?
DP vet ju uppenbarligen vad ett mord kostar.
Kan Mekky ha förmedlat denna affär eller tror vi att DP hittade ”vännen” i byn och gjorde upp affären där?
Citera
2020-08-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knorr.djungle
Och det visar även att detta inte var långt bak planerat, förmodligen bara någon dag. De tog verkligen tillfället i akt och mördade dem, men extremt nära att Franky klara sig, om man kollar videon så var det säkert filmat precis när franky flytt iväg, makkan sköt väl många skott i gucci pga han blev lack över hur allt gick och att de förmodligen trodde att franky skulle klara sig... Men mycket klantigt och oerfaret gjort, nu kommer de alla sitta på extremt långa voltor och de små i DP kommer få de jobbigt.

Låter troligt det du säger.
Citera
2020-08-19, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Abbe och Panda var 17. Det är ju en smula sjukt om Abbe får 10 års avdrag på straffet. Han fyllde 18 10 dagar efter morden...
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Jag har missat att det var två som var 17 år. Eller glömt det rättare sagt. Ja han kommer nog dra en lättnadens suck när han ser vad de andra som är äldre får. Ja för att sen säkert få viss ångest över sin 10a han ska göra. Blir intressant vad som framkommer under tiden nu och om alla verkligen döms. Det tycks ju ändå som om det är god bevisning och stora möjligheter för att alla döms.
Jo, men kanske kommer såväl Abbe som Panda småningom oroa sig än mer för tiden EFTER 10:an...
Citera
2020-08-19, 01:49
Medlem
Drooids avatar
Debattinlägg, av en polis och en fd polis, i Expressen relaterad till detta fall:
https://www.expressen.se/debatt/de-gangkriminella-behover-var-empati/

Lår er inte luras av rubriken: "De gängkriminella behöver vår empati" utan läs hela inlägget.

Citat:
Nyheten om rättegången i Danmark mot fem medlemmar ur det kriminella gänget ”Dödspatrullen” från Rinkeby har sannolikt nått de flesta. Rättegången visar att det danska rättsväsendet förhåller sig till kriminella på ett annat sätt än det svenska.

Det danska förhållningssättet är empatiskt. Det svenska är narcissistiskt, skriver Mustafa Panshiri och Hanif Azizi.

Citat:
Att ha empati är förmågan att sätta sig in i hur den andre tänker, inte att visa sig snäll mot allt och alla. I Danmark tycks rättsväsendet klara av att förstå hur vissa kriminella tänker och med det inse att det finns människor som kommer utnyttja generositet eller tillmötesgående för att fortsätta sin kriminella bana.

I Sverige tycks uppfattningen vara att alla innerst inne vill bli som den svenska självbilden. God och omtänksam. Det innebär en narcissistisk föreställning eftersom den drivs av en uppfattning om den egna förträffligheten, och att alla så småningom vill och kommer bli lika förträffliga. Denna föreställning är i bästa fall naiv och i sämsta fall farlig.
Senast redigerad av Drooid 2020-08-19 kl. 01:51.
Citera
2020-08-19, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goteborgdirekt1994
(...) Vilket kaos och dödsångest för Franky och Gucci, och den överlevande också (...)
Tror att Gucci inte behövde ha ångest så länge...
Citera
2020-08-19, 02:01
Medlem
Citat:
Vet inte om det nämnts innan men på SVT sa de att skorna med blod på hittades i lägenheten och att det även fanns DNA från någon GM på de skorna (...)
Tror det till och med var två GM som lämnat DNA i skorna.
Citera
2020-08-19, 07:15
Medlem
Citat:
De gjorde vad jag tror i Danmark för det var den lättaste möjligheten att få ett bra läge. De blev goade av någon och det gick att få dit dem utan att de var alltför misstänksamma.

Att Danmark har kameror och sånt tror jag inte GM tog hänsyn till då de inte är kända för att göra några direkt omvärldsanalyser. De lär ju definitivt inte reka eller studera vad de lokala förutsättningarna är utan bara gör. Det visar ju även resultatet.
Förmodligen har du helt rätt. Jag tror inte att dom var misstänksamma överhuvudtaget eftersom det var i DK. Kom det fram vad som låg i påsen dom la in i Audin.
Som någon skrev innan så var det inte lätt att ta dom i Järva eftersom DP inte visste var dom fanns. Ibland bodde BO i Dubai, nästa vecka någonstans i Stockholm, nästa vecka kanske Spanien och DP är kända av polisen och SZ så svårt att vara anonym så på det sättet var det smart men att göra något utanför Sverige är en jävla risk och det var väl därför dom var mer stressade än om det varit Sverige. Stress kan få en att göra irrationella saker

Det kanske inte är så troligt att 5 somalier tar sig in i DK med vapen med kort planering utan dom måste fått hjälp från någon i Malmö/DK.
Citera
2020-08-19, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnrl.Clstr
Jo, men kanske kommer såväl Abbe som Panda småningom oroa sig än mer för tiden EFTER 10:an...

Sant
Citera
2020-08-19, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goteborgdirekt1994
Förmodligen har du helt rätt. Jag tror inte att dom var misstänksamma överhuvudtaget eftersom det var i DK. Kom det fram vad som låg i påsen dom la in i Audin.
Som någon skrev innan så var det inte lätt att ta dom i Järva eftersom DP inte visste var dom fanns. Ibland bodde BO i Dubai, nästa vecka någonstans i Stockholm, nästa vecka kanske Spanien och DP är kända av polisen och SZ så svårt att vara anonym så på det sättet var det smart men att göra något utanför Sverige är en jävla risk och det var väl därför dom var mer stressade än om det varit Sverige. Stress kan få en att göra irrationella saker

Det kanske inte är så troligt att 5 somalier tar sig in i DK med vapen med kort planering utan dom måste fått hjälp från någon i Malmö/DK.

Det man får anta låg i påsen var nog pengar. Rimligt att det var en fälla om ett köp eller liknande. Men det har inte framkommit vad det var.

Håller med dig att de bör ha haft assistans. Troligen även av danskar men annars ifrån Malmö. Någon annan bör ha satt upp fällan.
Citera
2020-08-19, 08:57
Medlem
TrolleriKontos avatar
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/slakt-och-vanner-bakom-grymma-valdet-i-rinkeby/

För ett tag sedan pratade jag med ett brottsoffer från grupperingen Shottaz. Han hade utsatts för ett grovt våldsbrott och jag frågade vad han kände inför ledaren i Dödspatrullen som var den skyldiga.

– Han är ju min kusin…

Någon som vet vilka som åsyftas i detta stycke? Vem är BO och vem är GM?
Citera
2020-08-19, 09:53
Medlem
MrFeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/slakt-och-vanner-bakom-grymma-valdet-i-rinkeby/

För ett tag sedan pratade jag med ett brottsoffer från grupperingen Shottaz. Han hade utsatts för ett grovt våldsbrott och jag frågade vad han kände inför ledaren i Dödspatrullen som var den skyldiga.

– Han är ju min kusin…

Någon som vet vilka som åsyftas i detta stycke? Vem är BO och vem är GM?

Sadka tror jag
Citera
2020-08-19, 10:10
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFeeder
Sadka tror jag

Ok, men BO ska ju vara från SZ. Och GM ska vara från DP.

Sadka är ju förvisso DP. Men han är väl mest känd för den där filmen då han själv blir misshandlad.

När de skriver "ledaren i DP" borde de syfta på Makkan, Musse, Talle eller Sho, kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in