2010-03-11, 12:07
Medlem
Hej!

Vad jag förstår så är avkastningen i en kort räntefond beroende av reporäntan - när den höjs stiger även avkastningen i en kort räntefond och tvärtom!

En lång räntefond, även kallas obligationsfond - den fungerar tydligen tvärtom. Att den stiger när räntan faller och sjunker när räntan stiger! Hur kommer detta sig?
Citera
2010-03-11, 16:49
Medlem
Min gissning är att korta fonden följer reporäntan eftersom den är kort, och därför hela tiden omfinansieras med nya lån med aktuell ränta.

Den långa å andra sidan, där ser inte spararna vitsen att ligga kvar på en gammal låg ränta, utan säljer för att köpa korta fonder så fort reporäntan stiger. Dvs en effekt av att löptiden är lång, och man vet att det tar lång tid innan avkastningen anpassar sig efter rådande reporänta. Samma anledning finns till att långa räntefonder går upp vid sänkt reporänta.
Citera
2010-03-11, 20:15
Medlem
Ja det stämmer. En korträntefond följer räntan med viss fördröjning eftersom den har korta innehav som snabbt löper ut och kan ersättas med andra till högre avkastning om räntan stiger. Naturligtvis gäller även det omvända. Högavkastande papper löper snabbt ut och måste eventuellt ersättas av lägre avkastande papper när räntan sjunker.

Obligationer har längre löptider vilket innebär att det blir hårt köptryck mot obligation som emitterats till hög ränta när de långa marknadsräntorna sedan sjunker. Obligationen är dock alltid värd sitt eget värde. Avkastar den 5% på tio år är det det som gäller, om man äger obligationen i samtliga tio år och cashar in datumet den går ut. Det som förändrar avkastningen på en obligationsfond är i huvudsak hur attraktiva obligationerna är på andrahandsmarknaden och det bestäms av vad som erbjuds av de långa andrahandsmarknaderna. Ingen människa med sunt förnuft skulle ju köpa en andrahandsobligation till 5% ränta om han kan köpa en ny till 10%. Därför faller värdet på den 5%aren om marknadsräntorna tickar uppåt.
Citera
2010-03-12, 13:16
Medlem
så med andra ord är det en bra ide att gå in hårt på korta räntefonder nu då det är 100% säkert att räntan kommer höjjas snart?
Citera
2010-03-12, 13:48
Medlem
Kimbo_Slices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yawning
så med andra ord är det en bra ide att gå in hårt på korta räntefonder nu då det är 100% säkert att räntan kommer höjjas snart?

Gå hårt in vet jag inte det är fortfarande räntefonder vi pratar om. Däremot ska du byta från långa till korta räntefonder om du placerar i räntefonder.
Citera
2010-03-12, 19:18
Medlem
Som det ser ut nu är korträntefonder mycket lågavkastande, ett par procent på årsbasis i bästa fall. I sämsta fall i stort sett ingenting. Jag har lagt lite i Catella Avk och är relativt nöjd med resultatet. De långa marknadsräntorna har svängt i spannet 2.80-2.40 (fem års) och 3.60-3.20 (tio års) de senaste åtta-nio månaderna vilket inte är optimalt för långräntefonder, men så länge vi håller oss i detta spann är det inga större problem. Ligger själv med lite slantar i HQ corporate och tänker göra så mars ut åtminstone. Går nog ur sen för att avvakta Ingves och Co. Jag tror inte att räntan kommer att bryta dessa spann innan det sker någon yttre påverkan som t.ex en räntehöjning och därmed sover jag ganska lugnt med obligationer. Men visst, är man nervöst lagd är ju en penningmarknadsfond det allra säkraste efter bankboken.
Citera
2020-08-19, 06:48
Medlem
Obolenskys avatar
Jag råkade haka på den här fonden: BNPP US Short Duration Bond CC - när pandemin satte in och tänkte att Dollar är väl vettigt att placera slantar i (som nån förmodligen sa då; inte för att jag begriper mig på ekonomi/fonder). Nu har det visat sig att sen dag 1 har den backat c:a 10 %. Är det bara att sitta still i båten och låta presidentvalet/pandemin verka ut eller bör jag agera per omgående och göra ett vettigare val?
Citera
2020-08-19, 09:23
Medlem
Finans.killens avatar
På lång sikt (den genomsnittliga löptiden på obligationen) så gynnas även långa räntefonder av högre ränta. Ja man tar en räntesmäll direkt men nästa gång man rullar innehaven så kan man förhoppningsvis få tag på obligationer med högre yield.
Förenklat:
"
  • A duration 2 ETF drops about 2% in value if interest rates move up by 1%. It would gain 2% if rates fell by 1%.
  • A duration 6 ETF drops about 6% in value if interest rates move up by 1%. It would gain 6% if rates fell by 1%.
Essentially, you multiply the duration number by the interest rate change to find out the approximate gain or loss.

Duration also tells you roughly how long it will take your bond ETF to recover from any loss.

A duration 2 ETF takes 2 years to recover while a duration 6 ETF takes, you guessed it, 6 years.

The recovery occurs because the ETF will invest in new, higher yielding bonds after the rise. Eventually that stronger flow of interest payments wipes out the capital loss – as long as you reinvest all your interest payments along the way."
https://www.justetf.com/uk/news/etf/understanding-interest-rate-risk-for-bond-etfs.html
Senast redigerad av Finans.killen 2020-08-19 kl. 09:34.
Citera
2020-08-19, 09:27
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Jag råkade haka på den här fonden: BNPP US Short Duration Bond CC - när pandemin satte in och tänkte att Dollar är väl vettigt att placera slantar i (som nån förmodligen sa då; inte för att jag begriper mig på ekonomi/fonder). Nu har det visat sig att sen dag 1 har den backat c:a 10 %. Är det bara att sitta still i båten och låta presidentvalet/pandemin verka ut eller bör jag agera per omgående och göra ett vettigare val?

Den har nog gått ner så pass mycket pga. dollarn har försvagats så har du kontot listat i SEK så har innehav i USD sjunkit.

Däremot var den ju duktigt dyr. Vill du ha exponering mot amerikanska bonds så finns ju Vanguard Total Bond Index som ETF att köpa via Xetra.
Citera
2020-08-19, 10:44
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Den har nog gått ner så pass mycket pga. dollarn har försvagats så har du kontot listat i SEK så har innehav i USD sjunkit.

Däremot var den ju duktigt dyr. Vill du ha exponering mot amerikanska bonds så finns ju Vanguard Total Bond Index som ETF att köpa via Xetra.

Som sagt så begriper jag inte så mycket av det här egentligen; jag fick väl panik som en del andra i början på mars och tänkte bara att jag behövde byta ut mina högriskfonder (Jag stod i flygterminalen på Sal på Kap Verde å hade en bra fiberlina och hade typ läst DN om befarade börsras och ville inte hamna i samma båt som under IT-kraschen i slutet av 90-talet - då jag inte gjorde något och blev av med en del slantar; den här gången tänkte jag bara första bästa lågriskfond, och hade läst någonstans att dollar ska man luta sig på undervärldskriser .... Det blev inte bra den här gången heller, men inte katastrof som det blev i slutet av 90-talet).
Citera
2020-08-19, 11:02
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Som sagt så begriper jag inte så mycket av det här egentligen; jag fick väl panik som en del andra i början på mars och tänkte bara att jag behövde byta ut mina högriskfonder (Jag stod i flygterminalen på Sal på Kap Verde å hade en bra fiberlina och hade typ läst DN om befarade börsras och ville inte hamna i samma båt som under IT-kraschen i slutet av 90-talet - då jag inte gjorde något och blev av med en del slantar; den här gången tänkte jag bara första bästa lågriskfond, och hade läst någonstans att dollar ska man luta sig på undervärldskriser .... Det blev inte bra den här gången heller, men inte katastrof som det blev i slutet av 90-talet).

Bra att vara snabbfotat ibland.
Förbättringspotential finns om du lägger lite tid och undersöker olika räntefonder innan det skiter sig så man vet. När "shit hits the fan" så är det för sent att utveckla en plan den planen ska redan finnas och det ska bara vara att dra fram den ur byrålådan.

En fond som är populär i Sverige är AMF räntefond mix (tror jag den heter), billig och har spridning globalt men med fokus på Sverige och löptiden varierar.
Tycker den kryssar i all rutor för vad en vanlig Svensson vill ha, riskspridning i olika valutor och geografiskt till en billig peng.

Men som sagt kanske inte passar dig! Börja botanisera så hittar du snart något som passar!
Citera
2020-08-19, 14:20
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Bra att vara snabbfotat ibland.
Förbättringspotential finns om du lägger lite tid och undersöker olika räntefonder innan det skiter sig så man vet. När "shit hits the fan" så är det för sent att utveckla en plan den planen ska redan finnas och det ska bara vara att dra fram den ur byrålådan.

En fond som är populär i Sverige är AMF räntefond mix (tror jag den heter), billig och har spridning globalt men med fokus på Sverige och löptiden varierar.
Tycker den kryssar i all rutor för vad en vanlig Svensson vill ha, riskspridning i olika valutor och geografiskt till en billig peng.

Men som sagt kanske inte passar dig! Börja botanisera så hittar du snart något som passar!

Tack! Den hugger jag vid första bästa tillfälle! Men, inte ska jag väl byta nu när min nuvarande har backat 10 % sen dag 1 (mars 2020); visst ska jag väl just nu sitta still och avvakta presidentval och tills pandemin har klingat av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in