2020-08-18, 21:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Hur kan en potentiell GM som också är Grandmannen veta vilka människor som sitter i bilar runt omkring på Sveavägen och till en början korsningen Sveavägen/Tegnérgatan där Grand ligger? Ingen kan veta det. Du försöker som sagt trä på Askungens sko på en av styvsystrarna. Du lyckas inte. Hur kan samme person veta vilka alla andra människor på gatan runt LOP är? Ingen kan veta det. Är man en ensam GM utan förhandsinformation så får man helt enkelt chansa att ingen av dessa människor är livvakter. Det är inte troligt!

Nej, det är en så krystad "lösning" det kan bli att GM också ska vara en Grandman. Man har helt enkelt boxat in OP som fyra torn på ett schackbräde. Ja, minst tre potentiella skyttar. På AFK, västra sidan av Sveavägen vid T-banan och vid Dekorima.

IM är det bästa vittnet av dem alla. Nykter, haft långt tid på sig att spana och verkar klar i knoppen idag också.

Det är klart att Grandmannen kan veta om det finns livvakter. När LOP ensamma korsar gatan är den saken klar, eller hur?

Det står dig fritt att tro att 3-4 skyttar ”boxat in” OP. Det är en möjlighet, för vi kan omöjligen veta vilka som rörde sig på Sveavägen den kvällen. Men det ÄR en mycket mer komplicerad lösning, och, allting annat lika, därför en mycket mindre sannolik lösning.

Vad gäller IM så misstror jag inte hans uppgifter från skotten och framåt. Jag är däremot mycket skeptisk till att han skall ha memorerat allt som hänt kring MP dessförinnan, i synnerhet som han enligt egen utsago är stressad över sin felparkering och dessutom väntar på vännerna vid bankomaten.
Citera
2020-08-18, 21:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det är ett bra inlägg här. Jag har som du vridit och vänt på utgångsgrupperingen. Hamnar i samma bild.

WT-observationerna (även borträknat visst eventuellt svinn pga inbillning, påhitt etc) ligger entydigt mellan Grand och mordplatsen i stort. PU 2017 resonerar kort kring detta, men jag är inte med på deras förbehåll att bara för att det inte finns några observationer så innebär det inte att det fanns motsvarande gruppering på vägen mot T-Rådmansgatan.

Det förefaller osannolikt att det finns en grupp som uppträder diskret, men inte dolt söder om Grand, medan kompisar i ett annat team norr Grand ligger på elitnivå i dold övervakning.

Tyvärr ligger det längre bort i resonemanget att paret ska gå söderut, vilket snävar in kretsen som vet något om LOP i det fallet.

Hursomhelst, om vi utgår från att det finns en liknande gruppering på norra sidan så har jag kommit fram till att en skytt skulle funnits intill Rådmansgatan 47 (korsningen Rådmansgatan/Sveavägen). Före nedgången till T-banan och med likadan trappförflyttning upp till västra delen av Rådmansgatan. Som kvarteren ser ut borde det sedan bli snett höger genom Spökparken och ut till Kungstensgatan för tempoväxling till gående genom Observatorielunden och ut mot Odengatan. En bil vid Gyldéngatan vore optimalt.

Observationer (eller frånvaron av) kring reservplatsen liksom rörelser kring Observatorielunden och Kungstensgymnasiet av ensamma män och fordon borde få extra uppmärksamhet.

Ja, här finns än så länge svaga bilder. Men det behöver inte vara svårare än att en GM befann sig där dold för omgivningen. Man ska inte krångla till mordutredningar i onödan som LGWP sa.
Citera
2020-08-18, 21:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Tyvärr finns det två (tre) saker som stöder det.

Trots de tre gjorda undersökningarna har ansvariga undertryckt resultaten eller t.o.m fenomenet med övervakning. Undantag DA.

Ingen personal har trätt fram publikt och sagt att det var vi som gjorde detta i legitimt syfte. Allt ifrån spaning mot knark eller spioner eller kuppförsvar. Ev kontraspionage skulle ha haft längst hållbarhetstid, men nu har det gått 34 år.

I det lilla så tillbakarycker Tunnelbanemannen, som deltagit i övervakningen, till en väntande bil. Han visste vart han skulle, och föraren visste var han skulle stå.

Ja för mig är operationen glasklar. Inget att tveka kring. Vi har en 1-2 vid Tunnelgatan, vi har 1 vid Grand och vi har (troligen) 1 som kontrollerar Rådmansgatan. "Tom Jones"-figuren vid Norra Latin kan ha täckt eventuell promenad Drottninggatan.

Ölvebro med flera hade alltså, medvetet, jättefel visar all dokumentation vi nu har tillgång till. Situationen är grotesk.
Citera
2020-08-18, 22:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det är inte bara det att vittnesuppgifterna inte styrker det, de talar eventuellt emot det. På Sveavägens östra sida finns i omgångar Åhlenius, Landgren, Schaefer, Hellgren och Rolder med sällskap. Därefter Fauzzi och hela Bofors-gänget, LOP själva (där Lisbeth är ett vittne i området) och Engström om man så vill. Eventuellt kan även Morelius räknas in i denna grupp, som har uppsikt över delar av östra trottoaren. Reservation för att jag missade någon, samt vittnen från Grand-området som inte gett sig till känna då de inte har noterat något.

Detta är 10-20 personer och ingen har sett en lång man med rock komma raskt gående. Tillsammans täcker de in all tid GM kan ha befunnit sig där. Det måste finnas kvar som tänkbart scenario, eftersom alternativen också är komplicerade. Men idéerna om att GM efterföljt från Grand växlar mellan omöjliga och ansträngda.
Men vänta nu, vår vän korvgubben ser en förföljare. Tanten på balkongen ser (kanske) en förföljare korsa gatan. Och NF ser definitivt en förföljare vid La Cartarie. NFs man har inte rock utan blå jacka. Precis som mannen LJ ser.

Edit: jag ser nu att du kanske menade förföljare enbart på Ö sidan. Jag tror att GM
korsade efter LOP, alternativt nere vid Tunnelgatan.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-08-18 kl. 22:02.
Citera
2020-08-18, 22:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
DA visste vad han gjorde, ja.

Det var han som var pappa till sammanställning av WT som redovisades 170915. Som redan redovisats i tråden.

KP var enbart intresserad av att hänga ut SE som bekant.

Ja, jag tycker vi kan konstatera att övervakning pågick. Signalementen på Tunnelbanemannen, den långe blonde, Grandmannen och eventuellt även den mörkhårige (främst LEE:s observation) ringar in gruppen.

På presskonferensen verkade KP närmast som biskop Brask - härtill är jag nödd och tvungen. Även han, som är en intelligent person, måste ha vetat att det han babblade om var rena jönserierna.

Vi har i 34 år bevittnat en fars. Låt oss avsluta komedin och beskriva det som i verkligheten skedde.
Citera
2020-08-18, 22:06
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Tror du även på Inge när det gäller gruppen av människor som enligt honom ska ha passerat Tunnelgatan norrut och var 10-15 meter från mordet?

I första förhöret säger han bara att GM gick ikapp, kan ju bero på att han eventuellt bara hade med sista skeendet.

I andra förhöret nämner han minuter, MEN han säger faktiskt inte att han ser GM i flera minuter, han säger han ser GM precis innan LOP kommer fram till GM. Minuterna verkar handla om hur länge Inge stått där med bilen.

I tredje förhöret ser Inge GM när bankomatbesökarna sätter sig i bilen, vilket bara kan vara sekunder innan mordet. Senare börjar förhörsledaren pusha om gruppen som bara ska ha varit metrar från mordet, för att det inte går ihop.

Alla hans svar beror ju uteslutande på hur frågan är konstruerad. Precis som hans svar kan verka osammanhängande jämfört med tidigare förhör så är även frågorna annorlunda ställda. Då blir svaren skeva i förhållande till tidigare frågor och förhör. Jag lägger dock störst vikt vid hans första förhör. Om man som förhörsledare leder ett vittne i utfrågningsprocessen så kan man få vem som helst att se velig ut.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är klart att Grandmannen kan veta om det finns livvakter. När LOP ensamma korsar gatan är den saken klar, eller hur?

Det är ju klart att han INTE kan. Vad spelar övergången av Sveavägen för roll? Sitter livvakterna bak i en eller flera bilar så kan LOP korsa fram och tillbaka hur mycket de vill. Detta kan ju inte en ensam, icke insatt, GM varken veta eller se. Han får chansa. Vilket inte är troligt att någon gör.

Citat:
Det står dig fritt att tro att 3-4 skyttar ”boxat in” OP. Det är en möjlighet, för vi kan omöjligen veta vilka som rörde sig på Sveavägen den kvällen. Men det ÄR en mycket mer komplicerad lösning, och, allting annat lika, därför en mycket mindre sannolik lösning.

Eftersom vi har en WT-man på AFK, en WT-man vid Hötorgets nedgång på den västra sidan samt GM på den östra sidan så har vi minst tre "torn". Sen bör det finnas en sambandscentral, "torn" fyra. Ja, det är min teori. Ett liknande gäng fanns förmodligen norr om Grand om LOP valt att åka T-bana hem från Rådmansgatan. Möjligtvis ett till team i själva Gamla Stan. De två sista är dock omöjligt att sia om eftersom LOP aldrig var där eller kom så långt.

Citat:
Vad gäller IM så misstror jag inte hans uppgifter från skotten och framåt. Jag är däremot mycket skeptisk till att han skall ha memorerat allt som hänt kring MP dessförinnan, i synnerhet som han enligt egen utsago är stressad över sin felparkering och dessutom väntar på vännerna vid bankomaten.

Han är väl inte så stressad. Han säger bara att han står på avkännaren till trafiklysena. Det är knappast något man blir tokstressad över så sent på kvällen en löningsfredag.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-08-18 kl. 22:09.
Citera
2020-08-18, 22:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Alla hans svar beror ju uteslutande på hur frågan är konstruerad. Precis som hans svar kan verka osammanhängande jämfört med tidigare förhör så är även frågorna annorlunda ställda. Då blir svaren skeva i förhållande till tidigare frågor och förhör. Jag lägger dock störst vikt vid hans första förhör. Om man som förhörsledare leder ett vittne i utfrågningsprocessen så kan man få vem som helst att se velig ut.

Det är ju klart att han INTE kan. Vad spelar övergången av Sveavägen för roll? Sitter livvakterna bak i en eller flera bilar så kan LOP korsa fram och tillbaka hur mycket de vill. Detta kan ju inte en ensam, icke insatt, GM varken veta eller se. Han får chansa. Vilket inte är troligt att någon gör.

Eftersom vi har en WT-man på AFK, en WT-man vid Hötorgets nedgång på den västra sidan samt GM på den östra sidan så har vi minst tre "torn". Sen bör det finnas en sambandscentral, "torn" fyra. Ja, det är min teori. Ett liknande gäng fanns förmodligen norr om Grand om LOP valt att åka T-bana hem från Rådmansgatan. Möjligtvis ett till team i själva Gamla Stan. De två sista är dock omöjligt att sia om eftersom LOP aldrig var där eller kom så långt.

Han är väl inte så stressad. Han säger bara att han står på avkännaren till trafiklysena. Det är knappast något man blir tokstressad över så sent på kvällen en löningsfredag.

Var i första förhöret står något om en väntande GM?

Om det inte är nån bil bakom LOP när de går mellan Grand och Sari så finns inga livvakter i en bil...

Jo han säger sig vara distraherad av det. Han säger dessutom att han tittar runt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-08-18 kl. 22:13.
Citera
2020-08-18, 22:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
...

Eftersom vi har en WT-man på AFK, en WT-man vid Hötorgets nedgång på den västra sidan samt GM på den östra sidan så har vi minst tre "torn". Sen bör det finnas en sambandscentral, "torn" fyra. Ja, det är min teori. Ett liknande gäng fanns förmodligen norr om Grand om LOP valt att åka T-bana hem från Rådmansgatan. Möjligtvis ett till team i själva Gamla Stan. De två senaste är omöjligt att sia om eftersom LOP aldrig var där eller kom så långt.

Men nu får du väl ändå ge dig. Att OP skulle ha livvakter som snigelkörde längs Sveavägen, är det vad GM skall vara orolig för?

Dessutom haltar din logik fullständigt för dina ”boxande” skyttar kan inte heller veta om det finns livvakter i bilar, eller hur? Och omvänt, om dina sammansvurna på något sätt i förväg vet att sådana bilburna livvakter inte finns, då kan en ensam Grandman veta det också, inte sant?
Citera
2020-08-18, 22:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det är ett bra inlägg här. Jag har som du vridit och vänt på utgångsgrupperingen. Hamnar i samma bild.

WT-observationerna (även borträknat visst eventuellt svinn pga inbillning, påhitt etc) ligger entydigt mellan Grand och mordplatsen i stort. PU 2017 resonerar kort kring detta, men jag är inte med på deras förbehåll att bara för att det inte finns några observationer så innebär det inte att det fanns motsvarande gruppering på vägen mot T-Rådmansgatan.

Det förefaller osannolikt att det finns en grupp som uppträder diskret, men inte dolt söder om Grand, medan kompisar i ett annat team norr Grand ligger på elitnivå i dold övervakning.

Tyvärr ligger det längre bort i resonemanget att paret ska gå söderut, vilket snävar in kretsen som vet något om LOP i det fallet.

Hursomhelst, om vi utgår från att det finns en liknande gruppering på norra sidan så har jag kommit fram till att en skytt skulle funnits intill Rådmansgatan 47 (korsningen Rådmansgatan/Sveavägen). Före nedgången till T-banan och med likadan trappförflyttning upp till västra delen av Rådmansgatan. Som kvarteren ser ut borde det sedan bli snett höger genom Spökparken och ut till Kungstensgatan för tempoväxling till gående genom Observatorielunden och ut mot Odengatan. En bil vid Gyldéngatan vore optimalt.

Observationer (eller frånvaron av) kring reservplatsen liksom rörelser kring Observatorielunden och Kungstensgymnasiet av ensamma män och fordon borde få extra uppmärksamhet.

Jag bedömer precis som du att vi har ett svinn av missuppfattningar och påhitt i observationerna. Men kvarstår gör den långe blonde, Grandmannen och Tunnelbanemannen. Och troligen även den mörkhårige (kan han inte få ett bättre namn? ).

Ja, dina funderingar kring Rådmansgatan ansluter jag till. Jag tror att det i materialet vi inte fått se (än) finns uppgifter som är mycket intressanta i denna del. Det är närmast självklart att vittnen sett personer även här.

En sak - Knubbs observation av "marockanen" hörnet Saltmätargatan/Tegnérgatan? 23.10-23.15. Inte alls långt från den yta vi talar om.
Citera
2020-08-18, 22:16
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Var i första förhöret står något om en väntande GM?

Om det inte är nån bil bakom LOP när de går mellan Grand och Sari så finns inga livvakter i en bil...

Jo han säger sig vara distraherad av det. Han säger dessutom att han tittar runt.

http://www.itdemokrati.nu/page36z.html

På första sidan ovan. Det beror på hur man tolkar det. Men skulle han inte stått vid avfasningen så skulle han i stort sett gått hand i hand med AB. GM måste således komma upp bakifrån från avfasningen och skjuta för så långt kom aldrig AB, han kom endast så långt som till Dekorimas entré. Det är ingen lång sträcka mellan entrén och avfasningen.
Citera
2020-08-18, 22:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag tycker vi kan konstatera att övervakning pågick. Signalementen på Tunnelbanemannen, den långe blonde, Grandmannen och eventuellt även den mörkhårige (främst LEE:s observation) ringar in gruppen.

På presskonferensen verkade KP närmast som biskop Brask - härtill är jag nödd och tvungen. Även han, som är en intelligent person, måste ha vetat att det han babblade om var rena jönserierna.

Vi har i 34 år bevittnat en fars. Låt oss avsluta komedin och beskriva det som i verkligheten skedde.

Tänk om KP är mer slug än någon anade. Han kanske trodde sanningen finns att finna i materialet men det går inte med bara fyra poliser... Stäng ner, pumpa ut dokument...
Citera
2020-08-18, 22:20
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men nu får du väl ändå ge dig. Att OP skulle ha livvakter som snigelkörde längs Sveavägen, är det vad GM skall vara orolig för?

Absolut. Varför skulle en ensam, icke insatt, GM inte ha detta i åtanke? Klart att en teoretisk GM måste ha haft detta i åtanke. Det är bara någon med förhandsinformation som inte behöver tänka på det.

Citat:
Dessutom haltar din logik fullständigt för dina ”boxande” skyttar kan inte heller veta om det finns livvakter i bilar, eller hur? Och omvänt, om dina sammansvurna på något sätt i förväg vet att sådana bilburna livvakter inte finns, då kan en ensam Grandman veta det också, inte sant?

Gör du dig dum nu? Skyttarna är ju sanktionerade av HH själv. Det är ju hans gubbar för fan. De vet ju att Hahne och Söderberg inte är där.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-08-18 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in