2020-08-18, 16:52
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det här tycker jag är en bra poäng. Jag har tidigare trott/funderat på att Grandmannen kunde vara GM. Men jag har släppt den tanken och tror nu att en ur den grupp vi observerat i de nya dokumenten var GM.

Om inte Grandmannen hade koll på Sveavägen fram till (exempelvis) Tunnelgatan så kunde det ju ha funnits många civilpoliser i bilar, knarkspanare, livvakter etc på plats. Han kanske hade hunnit skjuta ändå men skulle omedelbart ha gripits eller skjutits ner.

Jag har alltid tolkat läget som att det var ytterst väsentligt att GM verkligen skulle kunna försvinna från platsen snabbt och aldrig återfinnas igen. Min tolkning är att det berodde på att GM var "farlig", han kunde under pressande förhör kanske avslöja saker om andra.

En av männen som hade koll var den så kallade Tunnelbanemannen. Tror jag. Men även han fick bistånd för att få klartecken för attentatet.

Vilket, tycker jag, talar för att gruppen på något sätt skaffat sig förhandsinformation om att Palme knallade runt utan livvakter hela den här kvällen. Vilka som hade koll på sånt vet vi alla.

Det fanns ju trots allt även en risk att livvakterna var inkallade direkt efter filmen. Men gruppen visste då troligen att så icke var fallet.

Därför täcktes endast vägarna norrut och söderut till respektive tunnelbanestation och eventuellt även vägen via Drottninggatan. Det är för närvarande min teori utifrån de observationer som redovisas i Säpo PM, Jerker Söderbloms utredning, Kegö/Barrling, polisens egen WT-utredning 2017 tillsammans med de observationer av WT-män/misstänkta personer vi redan känt till.

Dag Andersson var något på spåren.

Tyvärr finns det två (tre) saker som stöder det.

Trots de tre gjorda undersökningarna har ansvariga undertryckt resultaten eller t.o.m fenomenet med övervakning. Undantag DA.

Ingen personal har trätt fram publikt och sagt att det var vi som gjorde detta i legitimt syfte. Allt ifrån spaning mot knark eller spioner eller kuppförsvar. Ev kontraspionage skulle ha haft längst hållbarhetstid, men nu har det gått 34 år.

I det lilla så tillbakarycker Tunnelbanemannen, som deltagit i övervakningen, till en väntande bil. Han visste vart han skulle, och föraren visste var han skulle stå.
Citera
2020-08-18, 16:56
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det var väl förväntat.( Naturligtvis har inte överåklagaren tittat på grunderna för KP:S utpekande av SE.)

Allt gjort i "Nationens Intresse"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/overaklagare-utpekandet-av-olof-palmes-mordare-inget-brott/

Anstiftarnas intresse snarare. Att någon med inflytande kommer att driva saken vidare är härmed en krossad förhoppning.

Undrar bara varför de valde just år 2020 för att genomföra det.

Och dessutom så utomordentligt taffligt!?
Citera
2020-08-18, 17:10
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag lutar åt samma slutsats, det är för många helt oberoende (jag har kollat så gott det går) vittnen kring hörnet strax före skotten. Högst två minuter har jag kommit fram till, troligen mindre än en minut.

Förutsatt att inga vittnen är inblandade, vilket inte kan uteslutas, så är det ju inte inte så att slumpmässiga flanörer den ödesdigra kvällen gick och spanade omkrig sig. Troligtvis var de upptagna i samtal och egna tankar.

Därvidlag skall det inte kategoriskt uteslutas att det fanns en eller flera individer i "skuggorna". Mårelius hade i och för sig uppsikt över platsen, men med dåliga och oklara förutsättningar att fastställa något.

Sedan finns ju Jepsson förstås. Men det är väl samma där, han spanade knappast utan uträttade det han ville. Vad det nu var.

Det är av yttersta vikt att fastställa observationer för att avgöra om gärningsmannen var på plats i god tid i förväg. Men som det ser ut nu behövs ytterligare observationer för att fastslå det.

Diskrepanserna gällande gärningsmannens klädsel utgör bara ett exempel om vilken uppförsbacke mordplatsanalyser står inför.

Förhoppningsvis inkommer uppgifter där observationer kan sammanlänkas och ge ved åt en rimlig tidsaspekt.
Senast redigerad av Thurizas-09 2020-08-18 kl. 17:14.
Citera
2020-08-18, 17:16
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Det här tycker jag är en bra poäng. Jag har tidigare trott/funderat på att Grandmannen kunde vara GM. Men jag har släppt den tanken och tror nu att en ur den grupp vi observerat i de nya dokumenten var GM.

Om inte Grandmannen hade koll på Sveavägen fram till (exempelvis) Tunnelgatan så kunde det ju ha funnits många civilpoliser i bilar, knarkspanare, livvakter etc på plats. Han kanske hade hunnit skjuta ändå men skulle omedelbart ha gripits eller skjutits ner.

Jag har alltid tolkat läget som att det var ytterst väsentligt att GM verkligen skulle kunna försvinna från platsen snabbt och aldrig återfinnas igen. Min tolkning är att det berodde på att GM var "farlig", han kunde under pressande förhör kanske avslöja saker om andra.

En av männen som hade koll var den så kallade Tunnelbanemannen. Tror jag. Men även han fick bistånd för att få klartecken för attentatet.

Vilket, tycker jag, talar för att gruppen på något sätt skaffat sig förhandsinformation om att Palme knallade runt utan livvakter hela den här kvällen. Vilka som hade koll på sånt vet vi alla.

Det fanns ju trots allt även en risk att livvakterna var inkallade direkt efter filmen. Men gruppen visste då troligen att så icke var fallet.

Därför täcktes endast vägarna norrut och söderut till respektive tunnelbanestation och eventuellt även vägen via Drottninggatan. Det är för närvarande min teori utifrån de observationer som redovisas i Säpo PM, Jerker Söderbloms utredning, Kegö/Barrling, polisens egen WT-utredning 2017 tillsammans med de observationer av WT-män/misstänkta personer vi redan känt till.

Dag Andersson var något på spåren.
DA visste vad han gjorde, ja.

Det var han som var pappa till sammanställning av WT som redovisades 170915. Som redan redovisats i tråden.

KP var enbart intresserad av att hänga ut SE som bekant.
Citera
2020-08-18, 17:18
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Anstiftarnas intresse snarare. Att någon med inflytande kommer att driva saken vidare är härmed en krossad förhoppning.

Undrar bara varför de valde just år 2020 för att genomföra det.

Och dessutom så utomordentligt taffligt!?

Det är "anstiftarnas intresse" jag avser. Det är därför jag skriver "Nationens Intresse" som syftar på LB:S bok med samma titel.
Utpekandet av SE med hänvisning till allmänhetens intresse är ännu ett uttryck för MAKTENS arrogans. Det är inte bara förtal av SE utan en käftsmäll ytterst mot demokratin.

. Att tro att PU skulle återupptas baserat på sakliga skäl är naivt. Det måste synkas, som jag skrivit om tidigare, med ett mycket hårt opinionstryck. Men det förutsätter dock b.la en journalistkår värd namnet. Det har vi inte i dag, med några få undantag
Citera
2020-08-18, 18:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
När går alla dessa personer förbi? Har du exakta klockslag? Bara för att man inte ser något eller uppmärksammar något så betyder det inte att det inte inträffar. I detta fall att en person rör sig i området just då. Kanske fram och tillbaka in på Tunnelgatan, kanske bakom pelaren vid den stängda T-banenedgången. Folk i sällskap kanske är mer fokuserade på varandra än på omgivningen. Den ende som är fokuserad på just den här platsen är IM eftersom han inte har något bättre för sig när han sitter och väntar. Samt att han alltid sagt att han tycker att den här personen är skum. Därav hans intresse av att titta. AB kan det inte vara för han kommer aldrig så långt som till själva avfasningen. Han kommer till ingången till butiken och sedan gömmer sig där när skotten faller.

Jag har fått att GM väntar högst 30 sekunder vid Dekorima, men kanske inte alls.

Baserat på andra vittnen, och hur IMs vittnesmål förändras.

IM är ingen kamera som filmar korsningen. Han säger själv att han fokuserar mycket på att han står konstigt parkerad, och på de som kliver in i bilen. Han tittar då och få mot platsen. Gruppen som passerar bara sekunder innan mordet kan ju knappast stämma tidsmässigt, ett annat exempel av konstigheter
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-08-18 kl. 18:23.
Citera
2020-08-18, 19:14
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Förutsatt att inga vittnen är inblandade, vilket inte kan uteslutas, så är det ju inte inte så att slumpmässiga flanörer den ödesdigra kvällen gick och spanade omkrig sig. Troligtvis var de upptagna i samtal och egna tankar.

Därvidlag skall det inte kategoriskt uteslutas att det fanns en eller flera individer i "skuggorna". Mårelius hade i och för sig uppsikt över platsen, men med dåliga och oklara förutsättningar att fastställa något.

Sedan finns ju Jepsson förstås. Men det är väl samma där, han spanade knappast utan uträttade det han ville. Vad det nu var.

Det är av yttersta vikt att fastställa observationer för att avgöra om gärningsmannen var på plats i god tid i förväg. Men som det ser ut nu behövs ytterligare observationer för att fastslå det.

Diskrepanserna gällande gärningsmannens klädsel utgör bara ett exempel om vilken uppförsbacke mordplatsanalyser står inför.

Förhoppningsvis inkommer uppgifter där observationer kan sammanlänkas och ge ved åt en rimlig tidsaspekt.

När det gäller vittnen till mordet går det inte utesluta smutsning på enstaka händer.

Jag kollar alla vittnen mot andra vittnen och misstänkta eller på annat sätt inblandade personer. Jag har parat ihop tre par med okända relationer, varav jag visat det ena här (Ljungqvist/Länninge).

När det gäller de olika vittnena som passerat mordplatsen strax före mordet har jag inte hittat något samband. Det är inte samma sak som att det inte finns något, bara att jag inte hittat det.
Citera
2020-08-18, 19:41
Medlem
14thInts avatar
Citat:

Det är ett bra inlägg här. Jag har som du vridit och vänt på utgångsgrupperingen. Hamnar i samma bild.

WT-observationerna (även borträknat visst eventuellt svinn pga inbillning, påhitt etc) ligger entydigt mellan Grand och mordplatsen i stort. PU 2017 resonerar kort kring detta, men jag är inte med på deras förbehåll att bara för att det inte finns några observationer så innebär det inte att det fanns motsvarande gruppering på vägen mot T-Rådmansgatan.

Det förefaller osannolikt att det finns en grupp som uppträder diskret, men inte dolt söder om Grand, medan kompisar i ett annat team norr Grand ligger på elitnivå i dold övervakning.

Tyvärr ligger det längre bort i resonemanget att paret ska gå söderut, vilket snävar in kretsen som vet något om LOP i det fallet.

Hursomhelst, om vi utgår från att det finns en liknande gruppering på norra sidan så har jag kommit fram till att en skytt skulle funnits intill Rådmansgatan 47 (korsningen Rådmansgatan/Sveavägen). Före nedgången till T-banan och med likadan trappförflyttning upp till västra delen av Rådmansgatan. Som kvarteren ser ut borde det sedan bli snett höger genom Spökparken och ut till Kungstensgatan för tempoväxling till gående genom Observatorielunden och ut mot Odengatan. En bil vid Gyldéngatan vore optimalt.

Observationer (eller frånvaron av) kring reservplatsen liksom rörelser kring Observatorielunden och Kungstensgymnasiet av ensamma män och fordon borde få extra uppmärksamhet.
Citera
2020-08-18, 19:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Skulle Patty Hearst ha låtit sig bli kidnappad för infiltrera gruppen?
Nej.

Citat:
Om man har koll på kennedy-utredningen så behövs inga konspirationsteorier. Man kan visserligen inte knyta CIA direkt till mordet men i utredningen förekommer bevisat samarbete mellan CIA och knarksmugglare, mördare och maffian.
Här får du gärna lägga ut texten i relevant tråd: (FB) John F Kennedy - mordet - 22 November 1963
Citera
2020-08-18, 21:10
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har fått att GM väntar högst 30 sekunder vid Dekorima, men kanske inte alls.

Baserat på andra vittnen, och hur IMs vittnesmål förändras.

IM är ingen kamera som filmar korsningen. Han säger själv att han fokuserar mycket på att han står konstigt parkerad, och på de som kliver in i bilen. Han tittar då och få mot platsen. Gruppen som passerar bara sekunder innan mordet kan ju knappast stämma tidsmässigt, ett annat exempel av konstigheter

Vad du får tiden till är egentligen helt irrelevant. Det är vad IM sett som är det relevanta. Han har aldrig ändrat sig på punkten "minuter", alltså minst längre än 1 minut och 59 sekunder om man ska vara petig. Plural. Jag har som jag skrev i tidigare inlägg idag klockat detta för ett par dagar sedan på Sveavägen. För att en Grandman som är GM (alltså följt efter med start vid Grand) ska kunna iakttas av IM i minst 2 minuter (det är förmodligen längre än så) så skulle han som sagt behöva teleporteras från området vid korvkiosken, plus/minus några meter, till mordplatsen vid Dekorimahörnet omedelbart. Scotty, beam me up! Det är det enda sättet att få ihop allt tidsmässigt. Så det är helt enkelt upp till var och en att dra ens egna slutsatser ifrån dessa fakta. Antingen så tror man på en Grandman och att denne är GM eller så tror man på IM. Jag tror på Inge.

En fråga till er alla andra som måste ha med en Grandman i MOP. Har denne då agerat mittemellan alla WT-män? Borde inte de här WT-männen som har OP på kornet undrat vad fan är det här för en konstig typ som verkar skugga LOP på Sveavägen? Borde inte WT-mannen på Adolf Fredriks Kyrkogata ställa sig den frågan? Han ser ju i sådana fall det med egna ögon.

För övrigt, varför har SVT Play plockat bort Veckans Brott Extra från kvällen den 10 juni? Det med Mårten, Löfven, Sonny, Inge, Anna m fl? Var det något Inge sa? Att han var fast bestämd att "här stod han" och pekade på Dekorimahörnan?
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-08-18 kl. 21:18.
Citera
2020-08-18, 21:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vad du får tiden till är egentligen helt irrelevant. Det är vad IM sett som är det relevanta. Han har aldrig ändrat sig på punkten "minuter", alltså minst längre än 1 minut och 59 sekunder om man ska vara petig. Plural. Jag har som jag skrev i tidigare inlägg idag klockat detta för ett par dagar sedan på Sveavägen. För att en Grandman som är GM (alltså följt efter med start vid Grand) ska kunna iakttas av IM i minst 2 minuter (det är förmodligen längre än så) så skulle han som sagt behöva teleporteras från området vid korvkiosken, plus/minus några meter, till mordplatsen vid Dekorimahörnet omedelbart. Scotty, beam me up! Det är det enda sättet att få ihop allt tidsmässigt. Så det är helt enkelt upp till var och en att dra ens egna slutsatser ifrån dessa fakta. Antingen så tror man på en Grandman och att denne är GM eller så tror man på IM. Jag tror på Inge.

En fråga till er alla andra som måste ha med en Grandman i MOP. Har denne då agerat mittemellan alla WT-män? Borde inte de här WT-männen som har OP på kornet undrat vad fan är det här för en konstig typ som verkar skugga LOP på Sveavägen? Borde inte WT-mannen på Adolf Fredriks Kyrkogata ställa sig den frågan? Han ser ju i sådana fall det med egna ögon.

För övrigt, varför har SVT Play plockat bort Veckans Brott Extra från kvällen den 10 juni? Det med Mårten, Löfven, Sonny, Inge, Anna m fl? Var det något Inge sa? Att han var fast bestämd att "här stod han" och pekade på Dekorimahörnan?

Tror du även på Inge när det gäller gruppen av människor som enligt honom ska ha passerat Tunnelgatan norrut och var 10-15 meter från mordet?

I första förhöret säger han bara att GM gick ikapp LOP, kan ju iofs bero på att han eventuellt bara hade med sista skeendet i utsagan

I andra förhöret nämner han minuter, MEN han säger faktiskt inte att han ser GM i flera minuter, han säger han ser GM precis innan LOP kommer fram till GM. Minuterna verkar handla om hur länge Inge stått där med bilen.

I tredje förhöret ser Inge GM när bankomatbesökarna sätter sig i bilen, vilket bara kan vara sekunder innan mordet. Senare börjar förhörsledaren pusha om gruppen som bara ska ha varit metrar från mordet, för att det inte går ihop.

I fjärde förhöret påstår han sig iakttagit GM i 3-4 minuter. Han påstår även att gänget passerat flera minuter innan, helt plötsligt. Han har också sett två män möta gänget i korsningen. Inge har nu också sett GM komma längs Sveavägen och röra sig vid skyltfönster och reklamskylt. Detta förhör är i NOVEMBER 1987.

Så jo, hans vittnesmål ändrade sig sannerligen.

Kombinera detta med de vittnen som inte såg någon vänta vid Dekorima. Det fanns ingen GM som väntade länge vid Dekorima. Det handlar om någon som stod vid väggen sekunderna innan LOP passerade.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-08-18 kl. 22:04.
Citera
2020-08-18, 21:32
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det finns inget direkt släktskap mellan Paris-Printzen och Överdirektören. Paris-Printzens fader är född utomlands och dog 1970.
Kan du ge mer info om fadern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in