Citat:
Ursprungligen postat av
NoF8
Klagar inte på din åsikt om jantelagen men vill bara tillägga att lagändringen 2017 gjorde det än lättare för staten att beslagta sådant som kan anses vara köpt för ”kriminella” medel. Det behöver inte finnas skulder för förverkande om personen exempelvis nolltaxerar men har en livstil som inte går att förklara. Självfallet kan det gå vägen med intyg etc men det är ingen garanti och jag skulle säga såhär att har ett försök gjorts och förverkande inte medges så kommer Skatteverket i en andra våg för att skönstaxera eller utreda skattebrott.
Numer, är det inte så enkelt som det varit tidigare är min poäng.
Jo, jag har förstått det men sedan är det ju så att Juden inte nolltaxerar, vilket gör att han utan några som helst problem kan motbevisa just det att han inköpt TV'n för olagliga medel. Samma med rolexarna och eventuellt guld (Om nu inte det rör sig om kilovis). Ska ge ett bra exempel som möjligen är anekdotisk men som ändå ger en relativt klar bild:
Jag har en bekant som under lång tid livnär sig på narkotikaförsäljning. Vid sidan av detta har han även ett kneg som i bringar runt 15 tusen i månaden. Han blev gripen för några år sen för just lagning och blev dömd till 3 år. När polisen gjorde husis hos honom beslagtog man bland annat en 200 grams guldkedja samt en Rolex Datejust. Smart som han är hade han fixat personliga kvitton för både kedjan och Rollen där det framgick att han köpt objekten på andrahandsmarknaden av två vänner som i sin tur menade på att de köpt guldet och rolexen i arabländer. De hade sålt prylarna till för skrotvärde när de kom till kedjan och lägsta möjliga andrahandspris när de kom till rollen. Bägge objekten fick han tillbaks. Inte direkt men till slut.
Är du nolltaxerare(Vilket de flesta kriminella är) så är det svårt, har du en minimilön och förberett dig inför ett sådant här scenario så har du väldigt stora chanser att få tillbaks dina prylar.