2020-08-18, 14:43
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tänker på det du har strukit under och att detta mycket väl skulle kunna vara en anledning till att mordet heller inte sker utanför Grand, trots att folkmassan började skingras och Palmes stod kvar utanför bokhandeln.

Som du sedan skriver så är ju inte Palmes ensamma i city denna kväll och även den blivande mordplatsen kunde bjuda på överraskningar.

En potentiell GM som även är Grandman kan inte veta ens vid Dekorima om inte OP har livvakter som följer efter i bil eller är någon eller några av alla människor på gatorna. Det finns som sagt ingen utan förhandsinformation som kan veta det. Man får helt enkelt chansa om man är ensam GM. Han måste hela tiden ha i åtanke vad som hände t ex Hinckley Jr. och hur snabbt han åkte i gatan efter att skjutit mot Reagan. Vad jag menade med "ensam" var just det. Ingen ensam GM kan någonsin under hela händelseförloppet veta ifall OP har livvakter eller inte. OP var en död man i samma sekund som han inte utförde det där samtalet till John-Erik Hahne för att uppdatera denna på vad han hade i planerna för kvällen. Allt efter detta missade ögonblick är lånad tid.
Citera
2020-08-18, 15:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det som egentligen fäller hela Grandmannen-teorin direkt är att även när filmen är slut, och OP och LP är utanför Grand och samtalar med MP och IK, så kan en ensam GM ändå inte se ifall det t ex sitter livvakter i en bil/bilar i närheten, samt att denne inte heller han urskilja vilka andra biobesökare som lämnar Grand som kan vara potentiella livvakter. Om en tänkbar GM inte kan få svar på dessa frågor så är han en kamikaze både innan och efter filmen. Allt detta oavsett om en ensam GM haft uppsikt på OP så tidigt som strax innan 21:00. Det finns ingen möjlighet för vederbörande att vara säker på att LOP, MP och IK är totalt ensamma i city den här kvällen.

Grandmannen, om han ska utföra gärningen, får kallt och mörkt räkna med att "go all in" att han kan råka ut för "suicide by cop". Detta känns inte troligt. Det är mer sannolikt att GM haft förhandsinformation att det är "all clear" att skjuta när så behagar. Flera tänkbara skyttar och slumpen fick Dekorimamannen att bli GM. Skytt nummer 3. Sen är även en Grandman omöjlig om IM:s vittnesmål räknas in. Jag har klockat det här och GM skulle då behöva kunna teleportera sig från korvkiosken till Dekorimahörnet för att uppfylla alla kriterier. Jag är ledsen, men inte i den här dimensionen.

Det här tycker jag är en bra poäng. Jag har tidigare trott/funderat på att Grandmannen kunde vara GM. Men jag har släppt den tanken och tror nu att en ur den grupp vi observerat i de nya dokumenten var GM.

Om inte Grandmannen hade koll på Sveavägen fram till (exempelvis) Tunnelgatan så kunde det ju ha funnits många civilpoliser i bilar, knarkspanare, livvakter etc på plats. Han kanske hade hunnit skjuta ändå men skulle omedelbart ha gripits eller skjutits ner.

Jag har alltid tolkat läget som att det var ytterst väsentligt att GM verkligen skulle kunna försvinna från platsen snabbt och aldrig återfinnas igen. Min tolkning är att det berodde på att GM var "farlig", han kunde under pressande förhör kanske avslöja saker om andra.

En av männen som hade koll var den så kallade Tunnelbanemannen. Tror jag. Men även han fick bistånd för att få klartecken för attentatet.

Vilket, tycker jag, talar för att gruppen på något sätt skaffat sig förhandsinformation om att Palme knallade runt utan livvakter hela den här kvällen. Vilka som hade koll på sånt vet vi alla.

Det fanns ju trots allt även en risk att livvakterna var inkallade direkt efter filmen. Men gruppen visste då troligen att så icke var fallet.

Därför täcktes endast vägarna norrut och söderut till respektive tunnelbanestation och eventuellt även vägen via Drottninggatan. Det är för närvarande min teori utifrån de observationer som redovisas i Säpo PM, Jerker Söderbloms utredning, Kegö/Barrling, polisens egen WT-utredning 2017 tillsammans med de observationer av WT-män/misstänkta personer vi redan känt till.

Dag Andersson var något på spåren.
Senast redigerad av Basfakta 2020-08-18 kl. 15:09.
Citera
2020-08-18, 15:18
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, han var nykter och hade bra uppsikt. Men jag tvivlar dock på att hans tidsuppfattning är korrekt. Det finns inga andra vittnen som har sett någon stå där i flera minuter, trots att flera passerat. Någon av alla som passerade hörnet borde ha sett en person som står och trycker där.

Det är svårt att bedöma tid när man bara sitter och och väntar och förstrött tittar på omgivningen. Så jag tror att han missbedömt tiden. Tiden går fort när man har roligt men segar sig fram om man bara sitter och väntar.

Du får tro och tycka vad du vill men det förändrar inte faktum att IM bevittnade mordet och det efter att ha studerat den person som blev GM i åtminstone "minuter", plural. Kan alltså vara allt från 2-5 med mera. Ska man då ta detta som faktum, vilket det bevisligen är eftersom han bevittnar mordet, så skulle en person som följer efter LOP från Grand, på säg ca 10 meters håll, behöva teleportera sig från ungefär korvkiosken till Dekorimahörnet för att åtminstone ge IM 2 minuter att iaktta honom. D v s omedelbart vara på en annan plats, som typ i Star Trek.
Citera
2020-08-18, 15:31
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ja, han var nykter och hade bra uppsikt. Men jag tvivlar dock på att hans tidsuppfattning är korrekt. Det finns inga andra vittnen som har sett någon stå där i flera minuter, trots att flera passerat. Någon av alla som passerade hörnet borde ha sett en person som står och trycker där.

Det är svårt att bedöma tid när man bara sitter och och väntar och förstrött tittar på omgivningen. Så jag tror att han missbedömt tiden. Tiden går fort när man har roligt men segar sig fram om man bara sitter och väntar.

Det enklaste är att Morelius tar fel på tiden, vilket är rimligt då tid kan vara svårt att uppskatta, oaktat att man är ett trovärdigt vittne. GM anländer då runt 23:20, strax efter att LOP korsar gatan. Ett alternativ är att Morelius faktiskt minns helt rätt, men att GM inte har stått fixerad vid avfasningen.

Han kan ha rört sig in och ut i mörkret på Tunnelgatan när det kommer folk, dolt sig i prång och bakom reklampelaren, vänt sig bort, låtsas röka eller titta i skyltfönster. I så fall har han varit på plats ännu längre i förväg och har en kameleont-liknande förmåga att beblanda sig med omgivningen. Båda hade varit skräckinsikter för utredningen.
Senast redigerad av H24 2020-08-18 kl. 15:38.
Citera
2020-08-18, 15:32
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
En potentiell GM som även är Grandman kan inte veta ens vid Dekorima om inte OP har livvakter som följer efter i bil eller är någon eller några av alla människor på gatorna. Det finns som sagt ingen utan förhandsinformation som kan veta det. Man får helt enkelt chansa om man är ensam GM. Han måste hela tiden ha i åtanke vad som hände t ex Hinckley Jr. och hur snabbt han åkte i gatan efter att skjutit mot Reagan. Vad jag menade med "ensam" var just det. Ingen ensam GM kan någonsin under hela händelseförloppet veta ifall OP har livvakter eller inte. OP var en död man i samma sekund som han inte utförde det där samtalet till John-Erik Hahne för att uppdatera denna på vad han hade i planerna för kvällen. Allt efter detta missade ögonblick är lånad tid.
Ingen livvakt värd den titeln åker i en bil bredvid den man skall skydda. Möjligen en om man är fler om uppgiften.
Citera
2020-08-18, 15:40
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Ingen livvakt värd den titeln åker i en bil bredvid den man skall skydda. Möjligen en om man är fler om uppgiften.

Om OP bett om att få ha lite andrum så är det inte en helt omöjlig begäran. OP gick ju aldrig omkring med livvakter typ hand i hand. Var de med någonstans så gav de honom rum. Några meter åtminstone. Det sjukaste i hela det här är att OP tydligen gjort lite som han velat och ofta inte alls haft några livvakter utanför den "gyllene triangeln". Jag frågade för ett tag sedan om OP hade livvakter på Dramaten i december 1985? Ingen vet men OP hamnade i verbalt bråk med en person vid det tillfället. Jag har också frågat att när OP var på Amadeus hösten/vintern 1984, tydligen två gånger, hade han med sig livvakter då? Om ja, satt de tillsammans och såg filmen eller väntade de utanför salongen? Livvakterna borde ha haft ett litet rum i bottenvåningen på OP:s bostad på Västerlånggatan så att han omöjligt skulle kunna "smyga ut".
Citera
2020-08-18, 15:43
Medlem
Citat:
Du får tro och tycka vad du vill men det förändrar inte faktum att IM bevittnade mordet och det efter att ha studerat den person som blev GM i åtminstone "minuter", plural. Kan alltså vara allt från 2-5 med mera. Ska man då ta detta som faktum, vilket det bevisligen är eftersom han bevittnar mordet, så skulle en person som följer efter LOP från Grand, på säg ca 10 meters håll, behöva teleportera sig från ungefär korvkiosken till Dekorimahörnet för att åtminstone ge IM 2 minuter att iaktta honom. D v s omedelbart vara på en annan plats, som typ i Star Trek.

Jag har inte påstått att en man följde efter och sedan smet förbi och utförde mordet. Min kommentar avsåg enbart att jag inte tror att GM stod där i flera minuter. Det jag läst av vittnesmål gör mig övertygad om att IM måste ha missbedömt tiden, GM kan mycket väl ha väntat i hörnet en kort stund, men inte i flera minuter.
Citera
2020-08-18, 15:54
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Jag har inte påstått att en man följde efter och sedan smet förbi och utförde mordet. Min kommentar avsåg enbart att jag inte tror att GM stod där i flera minuter. Det jag läst av vittnesmål gör mig övertygad om att IM måste ha missbedömt tiden, GM kan mycket väl ha väntat i hörnet en kort stund, men inte i flera minuter.

Missbedömt är ett felaktigt ord i det här fallet. Man kan inte missta sig om allt mynnar ut i att mord inträffar efter ett tag. Han vet ju ungefär hur länge han står parkerad tills att han börjar spana över Sveavägen. Han kan möjligtvis minnas fel hur länge han iakttagit GM men inte att han gjort det. Blir du mer lugn om det rör sig om 1 minut till 1 minut och 59 sekunder så att det inte blir "minuter" av det? Men varför måste IM ha fel? Faller hela din personliga teori då?
Citera
2020-08-18, 16:03
Medlem
Citat:
Om OP bett om att få ha lite andrum så är det inte en helt omöjlig begäran. OP gick ju aldrig omkring med livvakter typ hand i hand. Var de med någonstans så gav de honom rum. Några meter åtminstone. Det sjukaste i hela det här är att OP tydligen gjort lite som han velat och ofta inte alls haft några livvakter utanför den "gyllene triangeln". Jag frågade för ett tag sedan om OP hade livvakter på Dramaten i december 1985? Ingen vet men OP hamnade i verbalt bråk med en person vid det tillfället. Jag har också frågat att när OP var på Amadeus hösten/vintern 1984, tydligen två gånger, hade han med sig livvakter då? Om ja, satt de tillsammans och såg filmen eller väntade de utanför salongen? Livvakterna borde ha haft ett litet rum i bottenvåningen på OP:s bostad på Västerlånggatan så att han omöjligt skulle kunna "smyga ut".
Dagen innan mordet var han på eget bevåg till Ströms för att inhandla kostym, utan livvakter dock.
Det uppenbarade sig på morddagen då han var tvungen att åka tillbaka till Ströms för retur av kostym.
Livvakterna blev brydda över hans tilltag då de fick skjutsa honom till Ströms dagen efter.(morddagen)
Palme var inte så lätt att ha och göra med, när det gällde bevakning. Jag tror att han kom och gick lite som han ville. Ville förmodligen inte inse de hotbilder som uppenbarligen fanns. De borde varit kända även för honom.
Citera
2020-08-18, 16:07
Medlem
Citat:
Missbedömt är ett felaktigt ord i det här fallet. Man kan inte missta sig om allt mynnar ut i att mord inträffar efter ett tag. Han vet ju ungefär hur länge han står parkerad tills att han börjar spana över Sveavägen. Han kan möjligtvis minnas fel hur länge han iakttagit GM men inte att han gjort det. Blir du mer lugn om det rör sig om 1 minut till 1 minut och 59 sekunder så att det inte blir "minuter" av det? Men varför måste IM ha fel? Faller hela din personliga teori då?

Nej, min teori faller inte. Jag har ingen favoritteori. Jag är öppen för vad som är sanningen och försöker göra en bedömning utifrån fakta. Och det finns ett halvdussin vittnen som gått förbi hörnet inom några få minuter före mordet, och ingen av dem har sett någon stå där. Det gör att jag tvivlar på att någon stått där i flera minuter.
Citera
2020-08-18, 16:35
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Nej, min teori faller inte. Jag har ingen favoritteori. Jag är öppen för vad som är sanningen och försöker göra en bedömning utifrån fakta. Och det finns ett halvdussin vittnen som gått förbi hörnet inom några få minuter före mordet, och ingen av dem har sett någon stå där. Det gör att jag tvivlar på att någon stått där i flera minuter.

När går alla dessa personer förbi? Har du exakta klockslag? Bara för att man inte ser något eller uppmärksammar något så betyder det inte att det inte inträffar. I detta fall att en person rör sig i området just då. Kanske fram och tillbaka in på Tunnelgatan, kanske bakom pelaren vid den stängda T-banenedgången. Folk i sällskap kanske är mer fokuserade på varandra än på omgivningen. Den ende som är fokuserad på just den här platsen är IM eftersom han inte har något bättre för sig när han sitter och väntar. Samt att han alltid sagt att han tycker att den här personen är skum. Därav hans intresse av att titta. AB kan det inte vara för han kommer aldrig så långt som till själva avfasningen. Han kommer till ingången till butiken och sedan gömmer sig där när skotten faller.
Citera
2020-08-18, 16:38
Medlem
14thInts avatar
Citat:

Jag lutar åt samma slutsats, det är för många helt oberoende (jag har kollat så gott det går) vittnen kring hörnet strax före skotten. Högst två minuter har jag kommit fram till, troligen mindre än en minut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in