Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieR
Så enkelt är det inte. Vid skilsmässa måste en ny utredning göras och enbart en av de båda familjehemsföräldrarna kan fortsätta vara familjehem. Vid vårdnadsöverflytt gäller att familjehemsföräldrarna måste vara gifta eller sambos. Detta bör förstås med bakgrund av att gifta personer vanligtvis är sammanboende, och att de är gifta är alltså inte tillräckligt, utan de ska vara minst sambos. Separerade men fortsatt gifta personer är med allra största sannolikhet inte aktuella för vårdnadsöverflytt. På samma sätt måste även ett familjehem vara sammanboende (eller ensamstående). Om sammansättningen av de vuxna i familjen förändras (genom tillskott av ny sambo eller separation), så ska en ny utredning göras.
Att det skulle vara möjligt med en varannan-vecka lösning för små familjehemsplacerade barn är absurt och saknar all förankring i verkligheten (växelvis boende anses över huvud taget inte lämpligt före 3 års ålder). Växelvis boende i det fall att familjehemsföräldrar separerar är någonting som bara är aktuellt med större barn som bott länge i samma hem, och som väldigt sällan godkänns. Inte heller är en vårdnadsöverflytt möjlig i det fallet, vilket innebär att det inte är en långsiktig lösning för placerade barn som förväntas vara långvarigt placerade.
När E placerades där var MJ och LO-LJ inte sammanboende, de flyttade ihop några månader senare. De var vidare enbart sammanboende tre år efter detta. Det är inte någonting jag skulle kalla för en stabil situation.
Vad gäller "inte bara du" osv så är min invändning att jag inte har offentliggjort något material. Det material som delats utgör offentliga handlingar - det vill säga, de är redan offentliggjorda.
Nej små barn ska inte flytta hit och dit, men det gäller ju inte bara familjehemsplacerade barn, utan alla barn.
Jag ska korrigera mitt svar lite, vid separation eller sammanbrott i ett familjehem kan barnen fortfarande få bo hos båda föräldrarna, men rent organisatoriskt så kallas den ena platsen för kontaktfamilj.
Du har rätt i att nya utredningar måste göras, men som du skriver så finns det ju en massa olika skäl till att göra nya, eller uppdaterade utbildningar.
Familjehemsutredningar är ju inte heller offentlig handling, så vi har ju ingen aning om hur många som gjorts från Norrköpings sida. Vi vet ju heller inte om Esmeralda var placerad genom kommunen eller genom ett privat företag. Hur som haver är kommunen ålagda att göra egna utredningar, men brukar ha den privata som underlag.