2021-01-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
I den vedertagna kontexten av fri vilja, så innebär styrd av interna faktor ofri. Inte fri.
Vad jag kan urskönja så är den vedertagna kontexten inte av värde. Vad får du ut av den vedertagna definitionen? Det enda du verkar kunna sluta dig till är "den finns inte."

Citat:
Du åstadkommer ingenting med att göra denna tvärtom-definition.
Ja jag har märkt att du fortsätter hävda det. Många hävder utan någon information som backar upp det.
Citera
2021-01-25, 17:30
Medlem
Citat:
Var kom den siffran ifrån? Gör experimentet några gånger med helt olika siffer-intervall, och se hur svaret popper upp av sig självt. Helt opåverkat av något som skulle kallas fri vilja.

Svaret ges till dig, du gör inte valet.
Allt det håller jag med om.
Citera
2021-01-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Vad jag kan urskönja så är den vedertagna kontexten inte av värde. Vad får du ut av den vedertagna definitionen? Det enda du verkar kunna sluta dig till är "den finns inte."

Ja jag har märkt att du fortsätter hävda det. Många hävder utan någon information som backar upp det.

Det är enormt stort värde i att förstå huruvida en fria viljan (i sin vedertagna kontext) existerar eller inte. Det påverkar våra tankar, beslut och mående i väldigt stor utsträckning.
Citera
2021-01-25, 17:33
Medlem
Citat:
Det är enormt stort värde i att förstå huruvida en fria viljan (i sin vedertagna kontext) existerar eller inte. Det påverkar våra tankar, beslut och mående i väldigt stor utsträckning.
Ja. Jag har redan förstått allt det där. Så när jag väl gjort det, vad ska jag göra med termen?

Min hävd är att det ökar välmående och beslutsförmåga att kasta bort allt överflöd. Återigen, jämför med en AI som måste ta beslut baserat på 10 relevanta definitioner och 7000 tomma. Den är inneboende mindre effektiv än en AI som tar beslut på 10 relevanta definitioner och 0 tomma.
Citera
2021-01-25, 17:34
Medlem
Citat:
Om du vill använda ordet abstrakt på det sättet, så är allt abstrakt, och det går då inte längre att särskilja på verkligheten och abstrakta idéer i vår kommunikation.

(Jag skulle föreslå du tittar på buddismens term emptiness, som bättre beskriver det du nämner ovan)

Jag är säker på att du förstår vad som menas med verklighet vs abstrakta begrep i diskussionen, utan behöva ta ovan stickspår.

Människan existerar, en rosa enhörning gör det inte.
För att dra rätt slutsatser utifrån fundamentala naturlagar så måste vi skilja på sådant som är konkret i det ramverk där naturlagarna är definierade och det som inte är det. Annars begår vi abstraktionsfel.

Först måste vi välja vilken abstraktionsnivå som vi vill föra diskussionen på, sedan kan vi diskutera vad som existerar och vilka lagar som bäst beskriver dessa entiteter.

Vilken nivå vill du föra diskussionen på?
Citera
2021-01-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ja. Jag har redan förstått allt det där. Så när jag väl gjort det, vad ska jag göra med termen?

Min hävd är att det ökar välmående och beslutsförmåga att kasta bort allt överflöd. Återigen, jämför med en AI som måste ta beslut baserat på 10 relevanta definitioner och 7000 tomma. Den är inneboende mindre effektiv än en AI som tar beslut på 10 relevanta definitioner och 0 tomma.

Förslagsvis ansluta dig till oss som hävdar att fri vilja inte existerar, för att få fler människor uppleva det otroligt positiva den förståelsen resulterar i.
Citera
2021-01-25, 17:37
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Vad är skillnaden?
Citera
2021-01-25, 17:38
Medlem
Citat:
Faktum är att detta är ett roligt exempel på avsaknaden av fri vilja.

Om du är noggrann med att se dina tankar, och svarar på frågan, välj ett tal mellan 200 och 350?

Var kom den siffran ifrån? Gör experimentet några gånger med helt olika siffer-intervall, och se hur svaret popper upp av sig självt. Helt opåverkat av något som skulle kallas fri vilja.

Antagligen skulle jag inte kunna svara om jag hade fri vilja. Försöka förklar logiskt vad mitt val baseras på är ju omöjligt. Två är bättre än en
Citera
2021-01-25, 17:38
Medlem
Citat:
Förslagsvis ansluta dig till oss som hävdar att fri vilja inte existerar, för att få fler människor uppleva det otroligt positiva den förståelsen resulterar i.
Varför mår du bättre om du kommer fram till att fri vilja inte existerar?
Citera
2021-01-25, 17:40
Medlem
Citat:
Jag ser inte värdet i att ansluta sig till en grupp som säger "fnurkidurk existerar inte!" så vad skulle jag få ut av at ansluta mig till att hävda att fri vilja inte existerar? Det skulle kräva att jag har en definition som är tom, vilket skulle göra mig till en mindre effektiv individ. Så det är inte bara onödigt, det är detrimentalt enligt min förståelse.

Det finns andra metoder än att skjuta sig själv i foten för att sprida relevant information!
Citera
2021-01-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Varför mår du bättre om du kommer fram till att fri vilja inte existerar?

Konkreta exempel är ju att slippa ångest över att ha valt fel saker i livet, slippa ilska mot människor man anser välja fel.

På ett ännu högre plan så är det en av vägarna mot spirituell upplysning som öppnar upp för harmoni och lyckokänslor man inte ens trodde var möjliga.
Citera
2021-01-25, 17:44
Medlem
Citat:
Jag ser inte värdet i att ansluta sig till en grupp som säger "fnurkidurk existerar inte!" så vad skulle jag få ut av at ansluta mig till att hävda att fri vilja inte existerar? Det skulle kräva att jag har en definition som är tom, vilket skulle göra mig till en mindre effektiv individ. Så det är inte bara onödigt, det är detrimentalt enligt min förståelse.

Det finns andra metoder än att skjuta sig själv i foten för att sprida relevant information!

Nu är det ju inte din definition som är den relevanta, utan alla andras. Därav nyttan med att slå hål på deras definition.

Precis som det är nyttigt att inse att jultomten inte existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in