Om du säljer för mindre belopp behöver du i praktiken inte bry dig om skatten. Lagmässigt ska du visserligen skatta från krona ett, men skatteverket bryr sig inte om mindre fall.
Om du börjat sälja för kanske 50000 kr per år två år på raken så börjar det bli en hel del insättningar på ditt konto. Insättningarna är ett problem, du måste kunna förklara dem. Bäst är då att du kör igång med firma och bokföring, så du kan bevisa dina kostnader som är avdragsgilla. Du behöver ingen revisor om du omsätter under miljonen.
Om du säljer begagnade varor betalar du MOMS enligt VMB vinstmarginalbeskattning.
https://www.skatteverket.se/foretago...800010756.html
Allt som är värt att veta finns att läsa på skatteverket.se. Man kan även ringa skatteverket och få råd.
Själv sålde jag massor på tradera år 2000. Visar sig att tradera lämnade ut kundinformation till skatteverket, som kunde se hur mycket avgifter jag betalade in. Från avgiften kunde skatteverket se att jag sålde för 1 mkr och de gjorde då ett hembesök hos mig, två herrar med portfölj, och jag var tvungen att visa upp all dokumentation.
Företagsskatten aktiebolag är bara 21% nuförtiden, nästan inte värt att skattefuska för ett så lågt belopp. Avdragsmöjligheterna med egen firma är oändliga och tittar du på allabolag så går nästan inga firmor med omsättning under 10mkr med vinst. Skatten är inte ett stort problem, man ska fokusera på att tjäna så mycket som möjligt istället.