2020-08-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den lön du tar ut skall det naturligtvis betalas skatt på, brukar vara drygt 30%, men bolagsskatt är på vinsten i företaget och utbetald lön samt arbetsgivaravgift minskar vinsten och därmed bolagsskatten.
Moms som du betalar av din lön är på 25% i de flesta fall, men 12% på mat som är en väsentlig del i inköpen. Dessutom finns en hel del som du betalar från din lön som det inte är moms på alls, hyra och försäkringspremier exempelvis. Räkna om nu!

Men...nu var ju TS ett bolag/enskild firma....sa innan nagon lon/vinst kan tas ut maste givetvis forst moms betalas
Sedan antingen som lon i enskild firma eller som utdelning i AB.
Jag har inte raknat med vad TS koper for sin slant och huruvida varorna har 25 12 6 eller 0%moms.

Aterigen.
Vad blir skatten pa en vinstkrona i ett foretag dar moms skall betalas innan lontagaren har nettot i handen?
Citera
2020-08-17, 23:30
Medlem
Är din avsikt att tjäna pengar på det så ska du skatta från 1:- oavsett hur lite du tjänar per år. Säljer du oregelbundet så kan du sälja för upp till 50.000, och därefter betalar du 30% i skatt. Vet många som säljer en hel del och flyger under radarn dock. Sälj för beloppet 50k och säg att det är dina egna saker du säljer om det knackar på dörren. Säljer du för mer är det ju bara att öppna ett konto i någon annans namn mot en summa om några procent som tack för hjälpen.
Citera
2020-08-18, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Är din avsikt att tjäna pengar på det så ska du skatta från 1:- oavsett hur lite du tjänar per år. Säljer du oregelbundet så kan du sälja för upp till 50.000, och därefter betalar du 30% i skatt. Vet många som säljer en hel del och flyger under radarn dock. Sälj för beloppet 50k och säg att det är dina egna saker du säljer om det knackar på dörren. Säljer du för mer är det ju bara att öppna ett konto i någon annans namn mot en summa om några procent som tack för hjälpen.

Helt fel.

50K vinst skattefritt om man saljer foremal man agt och brukat. Tex en tavla man kopte 1980 som nu okat i varde.
Darefter 30% i [kapital] vinstskatt men enbart gallande ovanstaende foremal.

Inget fribelopp om man koper och saljer i syfte att tjana slant och da ar man dessutom näringsidkare med allt vad det innebar.

30% skatt pa vinsten i ett foretag nar alla led skall ha sitt innan lontagaren/bolagsagaren har netto pa kontot....??
Lar ni er ingenting i skolan langre??
Citera
2020-08-18, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Helt fel.

50K vinst skattefritt om man saljer foremal man agt och brukat. Tex en tavla man kopte 1980 som nu okat i varde.
Darefter 30% i [kapital] vinstskatt men enbart gallande ovanstaende foremal.

Inget fribelopp om man koper och saljer i syfte att tjana slant och da ar man dessutom näringsidkare med allt vad det innebar.

30% skatt pa vinsten i ett foretag nar alla led skall ha sitt innan lontagaren/bolagsagaren har netto pa kontot....??
Lar ni er ingenting i skolan langre??
Var lite dålig på att dela upp kommentaren, men hade du lärt dig läsa så hade du insett att det du skriver är precis vad jag skrev.
Citera
2020-08-18, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Men...nu var ju TS ett bolag/enskild firma....sa innan nagon lon/vinst kan tas ut maste givetvis forst moms betalas
Sedan antingen som lon i enskild firma eller som utdelning i AB.
Jag har inte raknat med vad TS koper for sin slant och huruvida varorna har 25 12 6 eller 0%moms.

Aterigen.
Vad blir skatten pa en vinstkrona i ett foretag dar moms skall betalas innan lontagaren har nettot i handen?

Vinsten i en rörelse är inte momsbelagd. Moms tas ut på hela eller delar av omsättningen och den moms som ligger på inköpen fås tillbaka från staten, om verksamheten är momsskyldig.

Skatten på en vinstkrona kan bli olika beroende på bolagsform och typ av inkomst.

Är du anställd av ditt eget AB och hela bolagets överskott betalas ut som lön till dig så går ungefär 25% bort i arbetsgivaravgift. Resten beskattas med 20-60% skatt beroende på inkomstnivå.
Citera
2020-08-18, 07:38
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel

Att det är en fritidssyssla betvivlar jag inte, men det utesluter inte att det är näringsverksamhet. Skattskyldigheten inträder vid första kronan som intjänats.

Det där har vi ju redan diskuterat jag höll ju med om att enda skillnaden var att man måste moms registrera sig ifall omsättningen översteg en viss nivå.
All verksamhet räknas givetvis som näring oavsett om det är hobby eller kommersiellt enda
skillnaden är momsregistreringen

Jag tror du missförstår.

Hobbyverksamhet är definierat av skatteverket.
Det har inget med vad man anser det vara.

Är det hobbyverksamhet så som skatteverket definierar det är redovisningen enklare och avdragen förenklade, men syftet får inte vara att tjäna pengar.

Då gäller inte skatt från första kronan.
Senast redigerad av Pungtering 2020-08-18 kl. 07:45.
Citera
2020-08-18, 07:40
Medlem
[quote=Pungtering|72627547]
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel

Jag tror du missförstår.

Hobbyverksamhet är definierat av skatteverket.
Det har inget med vad man anser det vara.

Är det hobbyverksamhet så som skatteverket definierar det är redovisningen enklare och avdragen förenklade, men syftet får inte vara att tjäna pengar.

Då gäller inte skatt från första kronan.
Det är jag helt på det klara med, men är knappast aktuellt för de som köper in varor i syfte att sälja dessa vidare.
Citera
2020-08-18, 07:44
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är jag helt på det klara med, men är knappast aktuellt för de som köper in varor i syfte att sälja dessa vidare.

Förlåt, min kvotering blev knasig.... Det där var inte till dig.

Du har helt rätt.
Citera
2020-08-18, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Förlåt, min kvotering blev knasig.... Det där var inte till dig.

Du har helt rätt.
Kvotering? Citering menar du kanske?
Citera
2020-08-18, 07:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izumikazekage
Hej!

Så nu har jag börjat sälja en heldel saker på ebay (köper och säljer osv)

Och jag undrar nu hur man skattar/redovisar detta?

Hur redovisar jag köp/sälj=vinst siffran om jag deklarerar det i maj (kommer ju en jävla massa olika ordrar/priser osv)

Är det någon med kunskap inom detta område?

Vad är siffran man får tjäna innan man blir skatteskyldig så jag vet om jag har överskridit eller närmar mig gränsen.

Mvh

Du kan ha nytta av att sätta dig in i begreppet vinstmarginalbeskattning, förkortat VMB.

https://www.skatteverket.se/foretago...800010756.html
Citera
2020-08-18, 09:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Om du säljer för mindre belopp behöver du i praktiken inte bry dig om skatten. Lagmässigt ska du visserligen skatta från krona ett, men skatteverket bryr sig inte om mindre fall.

Om du börjat sälja för kanske 50000 kr per år två år på raken så börjar det bli en hel del insättningar på ditt konto. Insättningarna är ett problem, du måste kunna förklara dem. Bäst är då att du kör igång med firma och bokföring, så du kan bevisa dina kostnader som är avdragsgilla. Du behöver ingen revisor om du omsätter under miljonen.

Om du säljer begagnade varor betalar du MOMS enligt VMB vinstmarginalbeskattning.
https://www.skatteverket.se/foretago...800010756.html

Allt som är värt att veta finns att läsa på skatteverket.se. Man kan även ringa skatteverket och få råd.

Själv sålde jag massor på tradera år 2000. Visar sig att tradera lämnade ut kundinformation till skatteverket, som kunde se hur mycket avgifter jag betalade in. Från avgiften kunde skatteverket se att jag sålde för 1 mkr och de gjorde då ett hembesök hos mig, två herrar med portfölj, och jag var tvungen att visa upp all dokumentation.

Företagsskatten aktiebolag är bara 21% nuförtiden, nästan inte värt att skattefuska för ett så lågt belopp. Avdragsmöjligheterna med egen firma är oändliga och tittar du på allabolag så går nästan inga firmor med omsättning under 10mkr med vinst. Skatten är inte ett stort problem, man ska fokusera på att tjäna så mycket som möjligt istället.
Citera
2020-08-18, 12:41
Medlem
Det jag kanske också borde skrivit är att det handlar mer om dropshipping (för er som inte vet vad det är, man köper aldrig hem någon vara utan beställer direkt från leverantör till kund)

Tar bara betalt via paypal.

Som jag förstått so far är att inte behöva oroa mig om det är under 50k (börjar närma mig den siffran)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in