• 3
  • 4
2020-08-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vinsten i en rörelse är inte momsbelagd. Moms tas ut på hela eller delar av omsättningen och den moms som ligger på inköpen fås tillbaka från staten, om verksamheten är momsskyldig.

Skatten på en vinstkrona kan bli olika beroende på bolagsform och typ av inkomst.

Är du anställd av ditt eget AB och hela bolagets överskott betalas ut som lön till dig så går ungefär 25% bort i arbetsgivaravgift. Resten beskattas med 20-60% skatt beroende på inkomstnivå.

Sa du pastar att ingen mellanskillnadsmoms ska tas ut i TS scenario.
Det var ju ytterst intressant. Vad grundar du ditt pastaende pa?

Da slipper ju en valdig massa verksamheter som saljer beg varor bekymra sig....

Resten haller jag med dig om. Men nog ar arbgivavg mer an 25%? Kanske har sankts pa senare ar.
Citera
2020-08-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Var lite dålig på att dela upp kommentaren, men hade du lärt dig läsa så hade du insett att det du skriver är precis vad jag skrev.

Las sjalv vad du skriver!

Ingenstans star det att fribeloppet enbart galler personligt losore.
Dvs det tolkas som att vilket kop och salj som helst ar ok upp till 50K i vinst.
Citera
2020-08-18, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller

Resten haller jag med dig om. Men nog ar arbgivavg mer an 25%? Kanske har sankts pa senare ar.

Du får nog förtydliga din tolkning av mitt inlägg:-). Jag påstår varken det ena eller andra av vad du läser ut.
Citera
2020-08-18, 19:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Forst ska val moms betalas. Antingen pa vinsten eller varans pris. Dvs 20% av totalpriset pa en ny vara eller samma siffra pa din vinst.

Sedan antingen bolagsskatt och darefter kapitalskatt pa utdelningen om man tar det den vagen.
Eller arbavg pa dryga 30% och sedan loneskatt om man tar det som lon.

Vad blir det enl dig i skatter och avgifter?

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vinsten i en rörelse är inte momsbelagd. Moms tas ut på hela eller delar av omsättningen och den moms som ligger på inköpen fås tillbaka från staten, om verksamheten är momsskyldig.

Skatten på en vinstkrona kan bli olika beroende på bolagsform och typ av inkomst.

Är du anställd av ditt eget AB och hela bolagets överskott betalas ut som lön till dig så går ungefär 25% bort i arbetsgivaravgift. Resten beskattas med 20-60% skatt beroende på inkomstnivå.

Citat:

Om du med mellanskillnadsmoms menar vinstmarginalbeskattning så har det ingenting att göra med företagets resultat. (Vinsten)

https://www.skatteverket.se/foretago...800034590.html

"Momsen beräknas på skillnaden mellan ditt försäljningspris och inköpspris (marginalen)."
Citera
2020-08-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Om du med mellanskillnadsmoms menar vinstmarginalbeskattning så har det ingenting att göra med företagets resultat. (Vinsten)

https://www.skatteverket.se/foretago...800034590.html

"Momsen beräknas på skillnaden mellan ditt försäljningspris och inköpspris (marginalen)."

Vi pratar om samma sak. Olika benamning.

Pa din profit/debitering efter giltiga avdrag skall 25% moms betalas innan resten kan beskattas antingen som lon eller som bolagsvinst och aktieutdelning.
Sjalvklart skall ingen moms betalas ytterligare en gang pa den kvarvarande vinsten efter ovanstaende.
Ar vi overens nu?
Citera
2020-08-18, 21:54
Medlem
Citat:

Arbetsgivaravgiften är 31,42. Den tas ut på lönen. Om AB har överskott på 100 som helt och hållet ska betalas ut som lönekostnad så kan bolaget bara betala ut 100/1,3142 som lön = 76,1. På den lönen betalas arbetsgivaravgifterna med 31,42 = 23,9. Allt överskott är utbetalat och 23,9% av det är arbetsgivaravgifter. Jag skrev "ungefär 25%" för att förenkla lite.
Senast redigerad av ardathbey 2020-08-18 kl. 22:41.
Citera
2020-08-18, 21:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Vi pratar om samma sak. Olika benamning.

Pa din profit/debitering efter giltiga avdrag skall 25% moms betalas innan resten kan beskattas antingen som lon eller som bolagsvinst och aktieutdelning.
Sjalvklart skall ingen moms betalas ytterligare en gang pa den kvarvarande vinsten efter ovanstaende.
Ar vi overens nu?

Nej, vi är inte överens, du behöver läsa på om hur moms fungerar.

Du använder ord vars betydelse du inte förstår.

Profit och debitering är inte samma sak.
Senast redigerad av trottwell 2020-08-18 kl. 22:19.
Citera
2020-08-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nej, vi är inte överens, du behöver läsa på om hur moms fungerar.

Du använder ord vars betydelse du inte förstår.

Profit och debitering är inte samma sak.

Men snalla nan.....

Givetvis ar profit och debitering helt skilda saker. Det begriper aven du.
Men i kronor och oren som skall betalas blir det sak samma

Men forenklat ...
Om jag koper vara A for 1000sek och sedan saljer for 2000sek sa skall staten ha 200sek i moms oavsett vad du valjer att kalla den.
Om jag debiterar 1000sek/tim for mitt arbete sa skall staten ha 200kr i moms...

Eller stammer inte detta enl dig?

Givetvis galler ovanstaende for naringsidkare. Svartjobbare Fulare och Okunniga betalar ingen moms.
Och da kan RSV komma och vara trakiga om man aker fast.

Gladare nu?
Citera
2020-08-19, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izumikazekage
Det jag kanske också borde skrivit är att det handlar mer om dropshipping (för er som inte vet vad det är, man köper aldrig hem någon vara utan beställer direkt från leverantör till kund)

Tar bara betalt via paypal.

Som jag förstått so far är att inte behöva oroa mig om det är under 50k (börjar närma mig den siffran)

Om jag förstår dig rätt så är din omsättning över 30 tkr? Då ska du registrera dig för moms.
Citera
2020-08-19, 15:17
Medlem
Frågade skatteverket igår, tycker dom är så jävla otydliga i sina svar. Men typ såhär:

- Om det säljs i "affärssyste" (eller whatever man väljer att kalla det) så skatt från första kronan, som sagts.

- MEN man behöver inte registrera näringsverksamhet upp till 30k/år (som ovan)

- Hobbyverksamhet är så otydligt som det kan bli. "Något som man utövar på sin fritid, Något som inte är en persons huvudsakliga försörjning, Något som man gör utan vinstsyfte" Finns ju hundra jävla sätt att tolka det på i en eventuell tvist (där Skatteverket, givetvis, skulle vinna oavsett).

Man kan summera det: Starta AB. Allting annat är åt helvete krångligt och åker man dit så kostar det. Eller enskild firma om man är sadistiskt störd person som gillar att vara personligt ansvarig för sitt företags ekonomi...
Citera
2020-08-22, 11:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jag tror du missförstår.

Hobbyverksamhet är definierat av skatteverket.
Det har inget med vad man anser det vara.

Är det hobbyverksamhet så som skatteverket definierar det är redovisningen enklare och avdragen förenklade, men syftet får inte vara att tjäna pengar.

Då gäller inte skatt från första kronan.

Då gäller skatt och egenavgifter från första vinstkronan.

https://www.bjornlunden.se/foretagsk...rksamhet__8057

"Om du får överskott av din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt för det."

https://www.skatteverket.se/privat/s...680003940.html
Senast redigerad av trottwell 2020-08-22 kl. 11:55.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in