2020-08-18, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det här har jag exakta siffror på gällande UK. Sjukt exakta, faktiskt.

Vad säger de då?
Citera
2020-08-18, 00:23
Medlem
Citat:
Har jag haft fel?
Om du kan påvisa ETT ENDA fel i något av det jag skrivit här är du välkomen att peka på det.
Du vet att jag har påtalat massvis av dina felaktigheter och rena okunskap i denna tråden så sluta spela dum. Du har hela tiden pratat om att det bara är de som dött av C19 som registreras som Corona döda medan jag har påpekat att detta inte stämt. Ändå fortsätter du trots att du har fel.
Citera
2020-08-18, 00:25
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men din idol Fauci säger ju att detta virus kommer vara med oss år efter år.
. Troligen en av få saker han har rätt om.

Ok, du är rädd och det förstår jag och jag med för den delen, nu ska jag säga vad tror som kommer att hända: Inom två år finns det ett väl fungerande vaccin men innan det så kommer det vaccineras med olika tveksamma vaccin och jag vet inte om ni vet om det men Indien är mest utsatt just nu.
Och just detta kommer att påtvinga godkännandet av vaccin emot Covid-19 till en gräns att det blir Ok, vi testar men vet inte om vad som händer men vi testar...
Det är vad som kommer att hända.

Jag kommer aldrig vaccinera mig för Covid-19
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Vad säger de då?
Vad vill du veta?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varifrån kommer det här mejlet till Tegnell (Giesecke raljerar om att munnskydd är meningslöst) :

https://twitter.com/WicMar/status/1295144709585739776

Vem har grävt fram det? Det kommer väl inte från Karlsten!? Kan man lita på att detta mejl är äkta?
Det är säkert äkta, det låter som gubben G iaf.

Varför används munskydd inom sjukvården om de är helt verkningslösa som han skriver att de är? Vilket ljug.
Citera
2020-08-18, 00:27
Medlem
Citat:
Vad vill du veta?

% där covid var primära orsaken
% där det var en del av orsaken
% där inte alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, det kommer jag inte 😄!
Det går ju att gissa eller göra skattningar. T ex FHM har skattat hur dödlig covid-19 är i Stockholm.
Men som Kaptenstjärt
Vi kan anta att säsongsinfluensan 2017-2018 tog mellan 1000 och 3000 liv.
?
Ligger troligen betydligt högre eftersom mörkertalet för influensadöd är stort och intresset av att ha koll på detta är en bråkdel av det stora intresse som finns för C19 döda.
Citera
Medlem
Citat:
Hur räknar du IFR för covid-19?
I Stockholm anges IFR vara 0,6 % enligt FHM i juni.

Om du menar https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/53c0dc391be54f5d959ead9131edb771/infection-fatality-rate-covid-19-stockholm-technical-report.pdf så är den gjorde på gamla estimat.

Jag har en modell som är svår att dela anonymt, men om du vill efterapa mig använd metoden i Russell et al, men istället för att lägga på Kinas beräknade IFR-kurva (avseende ålder) rakt på Diamond Princess statistiken så skalar du så att du hamnar på korrekt antal döda (7 döda av 705 konstaterade fall (PCR)). Den kurvan jag får ut där applicerad på snitt västerländsk demografi ger en IFR på ca 0.1%.

Dock så ska man vara lite kritisk, jag gör några antaganden som bör kritiseras: 1) jag antar att Diamond Princess var ett perfekt scenario och siffrorna vi har därifrån stämmer, 2) jag antar att Kinas CFR-kurva stämmer, 3) jag antar att CFR är proportionellt mot IFR för hela kurvan (dvs oavsett ålder).

Snabb kritik man med rätta kan ge min enkla modell; 1) Alla på Diamond Princess testades inte, bara de i närhet till fall eller de med symptom, 2) Kina kan ha släppt vilka siffror som helst, 3) det är orimligt att tro att alla åldrar har samma benägenhet att utveckla symptom och därmed gå från infektion till fall i statistiken, jag har dock ingen aning om hur jag ska lösa det bättre

Russell, T. W., Hellewell, J., Jarvis, C. I., Van Zandvoort, K., Abbott, S., Ratnayake, R., ... & CMMID COVID-19 working group. (2020). Estimating the infection and case fatality ratio for coronavirus disease (COVID-19) using age-adjusted data from the outbreak on the Diamond Princess cruise ship, February 2020. Eurosurveillance, 25(12), 2000256.

Det finns andra källor som kommer fram till liknande, se exempelvis nedan. Dock nämner de inte IFR direkt utan säger följande:

Citat:
Six to 24 times more infections were estimated per site with seroprevalence than with coronavirus disease 2019 (COVID-19) case report data.

Dvs, CFR / range(6, 24) => IFR-spannet, vilket då lägger sig kring 0.1% för en normal population (har för mig att jag hamnade på 0.12% när jag körde modellen, men kan komma ihåg fel).

Havers FP, Reed C, Lim T, et al. Seroprevalence of Antibodies to SARS-CoV-2 in 10 Sites in the United States, March 23-May 12, 2020. JAMA Intern Med. Published online July 21, 2020. doi:10.1001/jamainternmed.2020.4130
Citera
2020-08-18, 00:28
Medlem
Citat:
Nej, det kommer jag inte 😄!
Det går ju att gissa eller göra skattningar. T ex FHM har skattat hur dödlig covid-19 är i Stockholm.
Men som Kaptenstjärt
Vi kan anta att säsongsinfluensan 2017-2018 tog mellan 1000 och 3000 liv.
?
Ligger troligen betydligt högre eftersom mörkertalet för influensadöd är stort medan intresset av att ha koll på detta är en bråkdel av det stora intresse som finns för C19 döda.
Citera
2020-08-18, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ok, du är rädd och det förstår jag och jag med för den dele
Du är rädd jag är det inte. Alla ska dö någon gång.jag är rätt säker på att ett relativt harmlöst förkylningsvirus inte kommer ta kål på mig, men så är jag varken fet multisjuk eller gammal heller så jag förstår att det finns de som bör vara försiktiga och rädda, men det gäller ju inte bara Corona, finns väldigt många sjukdomar där ute som kan slå hårt mot de i riskgrupperna.
Citera
2020-08-18, 00:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
% där covid var primära orsaken
% där det var en del av orsaken
% där inte alls.
Det är inte så det registreras.

ALLA avlidna som ingår i statistiken över personer som avlidit i sviterna av COVID-19 gör det av följande orsaker:

1. De hade COVID-19 angivet som DIREKT dödsorsak på dödsattesten. Att kunna ange COVID-19 som direkt dödsorsak är ett tillfälligt undantag.
2. De hade COVID-19 angivet som ett tillstånd som LEDDE till den direkta dödsorsaken.
3. De hade COVID-19 angivet som något som BIDROG till den direkta dödsorsaken.

INGA personer som avled utan något av de tre ovan angivna orsakerna räknas med i den officiella statistiken över de personer som avlidit i COVID-19.
Citera
2020-08-18, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Dock så ska man vara lite kritisk, jag gör några antaganden som bör kritiseras: 1) jag antar att Diamond Princess var ett perfekt scenario och siffrorna vi har därifrån stämmer
Diamond Princess var inte ett perfekt scenario eftersom de flesta inte lever och jobbar på kryssningsfartyg. Så kanske inte det bästa exemplet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in