Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Trots allt så känner jag just i detta fall att han försöker förekomma något. Det är en alldeles speciell situation och ja som du säger i sak går det att applicera på influensa. Det här handlar om betydligt mer där vi står med 5500+ döda och betydligt fler som gått igenom en svår sjukdom som kommer bland andra saker att med all sannolikhet ge dem en förkortad livslängd.
Ja, så kan det visst vara.
När det gäller dödsfallen kan man genom att titta på statistiken över samtliga döda i Sverige för att få så sätt bilda sig en uppfattning om hur många dödsfall som kan orsakats av covid-19. Antalet döda i covid-19 avspeglar sig genom
överdödlighet i statistiken. Om man tittar på året så här långt tror jag att det inte är realistiskt att de nästan 6000 som uppges ha dött med covid-19 hade levt i dag om inte smittan funnits.
Så SCB:s statistik ger en fingervisning om att det kan vara precis som Region Östergötland påstår.
När det gäller de som blivit långtidssjuka och/eller fått kanske livslånga men tror jag att antalet faktiskt är större än vad som framkommit i media. Ännu så länge är det ganska tyst om den här gruppen men i takt med att pandemin blir mindre hotande och tiden går kommer dessa att uppmärksammas.