2020-08-17, 19:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Hur många WT-observationer hade man fått in innan man gick ut och bad om sådana?
Citera
2020-08-17, 19:08
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vad tror du om ett kuppövningsscenario som blev piggy-backed? För många oskyldiga inblandade för kunna hålla tätt i efterhand?

Jag ska i mån av tid försöka göra en sammanställning i VG-tråden av de viktigare uppgifterna avseende VG som framkommer i Wingrens och Leopolds böcker och material.

En uppmaning till samtliga att posta nytt (och gammalt) i samma tråd i den mån det är relevant.

Tack.

Jag tror på piggybackad kuppförsvarsövning.

Kanske var 100 med men bara 3 visste att mord var på tapeten.
Citera
2020-08-17, 19:12
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hur många WT-observationer hade man fått in innan man gick ut och bad om sådana?

Fyra enligt PU 2017, varav ett aldrig återfanns.
Citera
2020-08-17, 19:14
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, det är just. Signalementen är mycket vaga. Tre mörkhåriga som talar svenska. Kort kille med ljus rock.

Den sistnämnde hittar jag inte i materialet.

En av de mörka KAN ju vara Tunnelbanemannen men jag tycker det känns lite oprofessionellt att springa och gasta så där. Honom knyter jag hellre till "turkjäveln" på Olofsgatan 23.23-23.24.

Det är nödvändigt att få betydligt mer detaljerade signalement på dessa tre.

Jag är helt med dig. Trovärdigheten kan heller inte bedömas pga anonymitet.
Citera
2020-08-17, 19:15
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Inte jag heller. Förslag på boktitel "Den ofrivilliga konspirationen".
läs oxå
Lingärde moelv mm
Citera
2020-08-17, 19:32
Medlem
hehehos avatar
Det finns två sorters svar hos förhörda poliser:
1) ärliga sökande detaljerade hjälpsamma (98%)
2)Minns-inte-vet inte kanske katt-runt-hetgröt och-vem-är-du-att-fråga-förresten (2%)

de med undvikande attityd är också de traditionellt sett mest misstänkta.
Citera
2020-08-17, 19:37
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Frågan är hur vanligt det var med civila personer (vuxna män) med wt en vanlig fredagkväll i Stockholm City 1986. Inga smågrabbar som latjar omkring i förorten. Inga uniformerade poliser eller vakter.

Jag bodde inte i Stockholm vid tiden, men har läst vad andra skriver i tråden och som säger att det var ytterst ovanligt, vilket också är common sense.

Det finns ingen möjlig alternativ förklaring än att den stora mängden wt-observationer i närheten av bostaden, tunnelbanan och området runt Grand den kvällen på något sätt var kopplad till paret Palme.

Frågan är hur, vem och varför.

Den systematiska desinformationen från diverse utredare och den allmänna oviljan hos dessa att utreda dessa observationer talar starkt för att den kopplingen var av illasinnat slag och på en nivå som om uppdagad, hotade landets 'säkerhet'.

Frågan blir då hur en lösning på mordet skulle se ut för att hota 'Rikets säkerhet'.

Idé?

WT-iakttagelserna kan vara allt från en kuppförsvarsövning till knarkspan. Men samtidigt kan mordet på OP vara inbakat i en kuppförsvarsövning, vilket jag ser som väldigt troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av heheho
ja, men sprang du omkring på stan med dem. Jag hade också några från hobbex men de tog man inte med sig till stan.

Givetvis gjorde jag inte det. Vad jag menade var att WT var lika vanliga och lätta att få tag i som en VHS-video 1986.
Citera
2020-08-17, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Fyra enligt PU 2017, varav ett aldrig återfanns.

Håller på att "kartlägga" aktiviteten i Gamla stan 860228.

Vilka var de fyra?
Citera
2020-08-17, 19:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag tror på piggybackad kuppförsvarsövning.

Kanske var 100 med men bara 3 visste att mord var på tapeten.
Jo, en sådan variant hade förklarat en hel del. Som man gjorde med ÖB något år tidigare. Problemet med den hypotesen blir då hur man fick alla inblandade att hålla tyst i alla år. De 97 övriga var ju i så fall trots allt oskyldiga?

Räcker det med "Rikets säkerhet", här?
Citera
2020-08-17, 19:53
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Jo, en sådan variant hade förklarat en hel del. Som man gjorde med ÖB något år tidigare. Problemet med den hypotesen blir då hur man fick alla inblandade att hålla tyst i alla år. De 97 övriga var ju i så fall trots allt oskyldiga?

Räcker det med "Rikets säkerhet", här?

En del har snackat, andra har dött...
Citera
2020-08-17, 20:09
Medlem
H24s avatar
Mot bakgrund av nya uppslag om attentatsövning återaktualiseras Lars ”Jägar-Nisse” Nilsson. Som givetvis är Löjtnant X och inte Ingvar Grundborg. Det är alltså LN som är attentatsmannen i övningen mot ÖB Lennart Ljung.

- Fallskärmsjägare, ingår i antisabotagestyrka inom Flygvapnet. Kopplingar Lennartgruppen? Deltar i klassiska ”Förebudet” där Spetnaz-soldater genomför ett eldöverfall på svensk mark.

- Tipset ska, enligt honom själv, ha startats av en samling fallskärmsjägare som ”spekulerat under en blöt kväll”. Troligare är att detta får fart i praktiken via hans relation till Carl-Gustaf Östling:

- Deltog i attentatsövningen mot ÖB tillsammans med CG-Östling och Per-Ola Karlsson, som båda skulle komma att bli kända namn rörande Palmemordet. Därtill deltar en fjärde kollega som var attentatsfigurant tillsammans med LN. Vem var denna kollega?

- PG Näss kommenterar att det finns ”näring i spåret”.

- Tenderar att bete sig olämpligt med skarpa vapen. Skjutit omkring sig civilt flera gånger. Genom skyltfönster på stan, på en bekants födelsedagskalas med mera. Förhören är maskade, svårt att få fram detaljerna. Skilsmässa 1986. Urtypen av en stridis?

- Ska ha haft en kortpipig revolver av den typ FM avsett för stridspiloter. Detta bör vara Kaliber 38. Är tekniskt möjligt som mordvapen om man modifierar. Förhörande poliser noterar hur vapnet inte förefaller vara utsatt för någon åverkan. Dock intressant att de tänker tanken.

- Kollegor är på honom eller beter sig märkligt. Frågar om det stämmer att han ”gjort något jävligt allvarligt”. Övningar med honom ställs in, upplever sig utfryst. Uppenbarligen går rykten om honom i relation till mordet i militära kretsar.

- PU säger att "frågetecknen har blivit utropstecken efter förhör med honom". Vad menas? Flera frågetecken om vad han gör kring mordet. Hemresa från övning officiellt - finns mycket om detta i tråden.

Jägar-Nisse 1987

Sammanställde snabbt, cred till alla som tagit fram detta.
Citera
2020-08-17, 20:19
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Håller på att "kartlägga" aktiviteten i Gamla stan 860228.

Vilka var de fyra?

Här är de fyra på sidan 3 i rapporten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in