2020-08-17, 12:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Förhör med Eva Lantz. Sabbatsbergsambulansen. 871228. 2 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1XsjV9rbsdebQRYCuwJ8qkxSbqjdjU-UF/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-17 kl. 12:21.
Citera
2020-08-17, 12:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Har en svag aning om att jag läst detta om Bengt Michanek före pressträffen. Men kommer inte ihåg var. Troligtvis i något förhör angående WT som då fanns tillgängligt i så fall.

Kan detta passa in någonstans? Eller är det för osäkert?

https://drive.google.com/file/d/1oNmo5NKYpiv4E0ClpgLG7MyiTpUUHBBB/view

''Han, eller de, skulle ju inte döda honom.''

Här beskrivs tre personer.

Rikssvenska utan brytning.

En kort man med ljus överrock. De två andra har mörka kläder.

Ser inget i deras händer.

Ser deras ansikten, kläder och att de är olika långa.

Tidpunkt 23,24-23,25 på Klarabergsgatan.

Okej, jag vet inte hur lång Michanek var/är. Ej heller kroppsbyggnad. Kanske någon i tråden som vet? Du?

Ja de här tre kan ju näppeligen ha syftat på något annat mord i krokarna vid den tiden. Och varför kutar de som dårar?

Vi får lägga dessa i vårt eget lilla arkiv så länge.

Det som alltmer är irriterande är att alla de intressanta uppgifter vi nu får oss till del har mörkats i alla år och att PU förvanskar uppgifter som i det här fallet. Och att KP bara skiter i allt som tydligt pekar mot övervakning.
Citera
2020-08-17, 12:34
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Har en svag aning om att jag läst detta om Bengt Michanek före pressträffen. Men kommer inte ihåg var. Troligtvis i något förhör angående WT som då fanns tillgängligt i så fall.

Kan detta passa in någonstans? Eller är det för osäkert?

https://drive.google.com/file/d/1oNmo5NKYpiv4E0ClpgLG7MyiTpUUHBBB/view

''Han, eller de, skulle ju inte döda honom.''

Här beskrivs tre personer.

Rikssvenska utan brytning.

En kort man med ljus överrock. De två andra har mörka kläder.

Ser inget i deras händer.

Ser deras ansikten, kläder och att de är olika långa.

Tidpunkt 23,24-23,25 på Klarabergsgatan.
Häpnadsväckande vittnessmål. Det är inte bara en människa som diktat ihop något utan det skulle alltså vara två människor som kommit överens om att ljuga för polisen för att få uppmärksamhet.
Han uppger också att hans vittnessmål förvanskats å de grövsta och ger exempel på sex grava förvanskningar (intressant då Robert Gustavsson hävdar detsamma). Hur många andra vittnessmål är förvanskade?
Citera
2020-08-17, 12:37
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, jag vet inte hur lång Michanek var/är. Ej heller kroppsbyggnad. Kanske någon i tråden som vet? Du?

Ja de här tre kan ju näppeligen ha syftat på något annat mord i krokarna vid den tiden. Och varför kutar de som dårar?

Vi får lägga dessa i vårt eget lilla arkiv så länge.

Det som alltmer är irriterande är att alla de intressanta uppgifter vi nu får oss till del har mörkats i alla år och att PU förvanskar uppgifter som i det här fallet. Och att KP bara skiter i allt som tydligt pekar mot övervakning.
Nej, jag vet tyvärr inte.

Tror alla insatta nu inser att KP ljög och undanhöll mycket i sin presentation av SE.
Citera
2020-08-17, 14:02
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Häpnadsväckande vittnessmål. Det är inte bara en människa som diktat ihop något utan det skulle alltså vara två människor som kommit överens om att ljuga för polisen för att få uppmärksamhet.
Han uppger också att hans vittnessmål förvanskats å de grövsta och ger exempel på sex grava förvanskningar (intressant då Robert Gustavsson hävdar detsamma). Hur många andra vittnessmål är förvanskade?

Frågan är hur "de skulle ju inte döda honom" skall tolkas? Kan det vara frågan om en övning som endera infiltrerats eller där ngt gått överstyr?. Om det stämmer finns naturligtvis all anledning till att mörka detta av PU.
En annan tolkning är att det överhuvudtaget inte har med MOP att göra-men hur sannolikt är det m h t anknytning till MOP vad avser tidpunkt och plats?

Andra rimliga tolkningar?
Citera
2020-08-17, 14:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln

Precis. Om man nu ska ljuga ihop nåt så säger man väl att man sett GM i ansiktet eller något annat anmärkningsvärt.

Det här är ju inget man hittar på för att bli berömd eller få belöning. De säger ju bara att de såg tre män springa bort typ från området vid Sveavägen 3-4 minuter efter mordet.
Citera
2020-08-17, 14:33
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Frågan är hur "de skulle ju inte döda honom" skall tolkas? Kan det vara frågan om en övning som endera infiltrerats eller där ngt gått överstyr?. Om det stämmer finns naturligtvis all anledning till att mörka detta av PU.
En annan tolkning är att det överhuvudtaget inte har med MOP att göra-men hur sannolikt är det m h t anknytning till MOP vad avser tidpunkt och plats?

Jag är inte hundra på att det sagts på detta sätt. Kanske överdriver man. Men att inte utreda sånt här. Men vittnessvärdet borde vara högt. Det handlar två personer. Som omedelbart efter mordet tar kontakt med polisen.
Citera
2020-08-17, 14:47
Medlem
Citat:

Det här vittnesmålet satte griller i huvudet på mig, är det trovärdigt ,vilket det verkar att vara tyder det på att det är någon form av övning. Det är den enda tolkning jag gör.

Det här vittnesmålet har inte varit känt av mig.
Jag har inlägg om detta om det var något mer mord kring MOP.
Kan vi få reda på det?
Frågan jag ställer mig, om nu de här är inblandade ,hur många har vetskap om detta?
Kan flera vara tysta om det som har hänt.
Måste vara några fler eftersom han uttrycker "De skulle ju inte döda honom".......
En utav dom pratar svenska och då borde resten också göra det eller i allafall förstå svenska.
Citera
2020-08-17, 14:48
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Precis. Om man nu ska ljuga ihop nåt så säger man väl att man sett GM i ansiktet eller något annat anmärkningsvärt.

Det här är ju inget man hittar på för att bli berömd eller få belöning. De säger ju bara att de såg tre män springa bort typ från området vid Sveavägen 3-4 minuter efter mordet.

Hur kan detta synkas med WT-iakttagelser?. Kan vi gissa att de WT-män som befann sig på västra sidan av Sveavägen efter MOP dels försvann väster/söder ut till fots och/eller försvinner i bilar som finns på samma sida.
Om det stämmer , kan då de som nämns i ovanstående vtttnesmål delvis sammanfalla med de personer som före mordet befann sig på Tunnelgatan och som du hittat i ej tidigare publicerade SÄPO-dokument?
Citera
2020-08-17, 15:05
Medlem
H24s avatar
Citat:

Det är nog den tolkning som går att göra om det stämmer. En attentatsman ska "markera" OP och ta sig från platsen för att spela upp scenariot. Intressant nog blir scenariot man i så fall simulerar väldigt likt det som senare blir exempelvis PKK-spåret. Även intressant om de faktiskt säger "de skulle ju inte döda honom" i plural - tyder på att det mycket riktigt finns flera män i förloppet.

De som inte är införstådda gör allt de kan för att ta sig så långt från platsen det bara går. Här kan Buss 43, Sigge Cedergrens man ("Ted Gärdestad") och nu denna grupp ingå. Gärningsmännen ser sig som onåbara då man tillhör hemlig verksamhet och inser att detta inte kommer gå att utreda. LAC/SBC förstår inte att det är skarpt och inte en övning. Plötsligt är många inblandade utan att ha insett det. Total handlingsförlamning och beröringsskräck från nästan alla parter.

Frågan är om det går att hålla tyst om en sån här grej. En whistleblower på 34 år kunde det varit. Samtidigt vet vi ju att samtliga walkie/talkie-män (6-10 enligt Dahlsten) har tigit oavsett scenario.
Citera
2020-08-17, 15:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Hur kan detta synkas med WT-iakttagelser?. Kan vi gissa att de WT-män som befann sig på västra sidan av Sveavägen efter MOP dels försvann väster/söder ut till fots och/eller försvinner i bilar som finns på samma sida.
Om det stämmer , kan då de som nämns i ovanstående vtttnesmål delvis sammanfalla med de personer som före mordet befann sig på Tunnelgatan och som du hittat i ej tidigare publicerade SÄPO-dokument?

Ja, det är just. Signalementen är mycket vaga. Tre mörkhåriga som talar svenska. Kort kille med ljus rock.

Den sistnämnde hittar jag inte i materialet.

En av de mörka KAN ju vara Tunnelbanemannen men jag tycker det känns lite oprofessionellt att springa och gasta så där. Honom knyter jag hellre till "turkjäveln" på Olofsgatan 23.23-23.24.

Det är nödvändigt att få betydligt mer detaljerade signalement på dessa tre.
Citera
2020-08-17, 15:12
Medlem
Citat:

Ett litet problem kring detta är dock tiden. Det är säkert inte omöjligt att avverka den aktuella sträckan på 3-4 minuter, men nog får man kuta rejält för att klara det. Är också flera vägar att korsa. Och de måste ju dessutom ha varit kvar på mordplatsen eller i dess absoluta närhet minst lika länge som GM för att kunna veta utgången av skotten. Eller så har de fått info via walkie-talkie? Walkie-talkie verkar ju ha varit lika vanligt i city 1986 som mobiltelefoner är idag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in