2020-08-17, 17:23
Medlem
Har inte läst hela tråden!! Men tänker på tiderna...finns det nån fördröjning i larmsamtalen?...eller dom tidsenliga?...tänker på den tidens teknologi tex comradio?
Citera
2020-08-17, 17:29
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Du skriver bra inlägg men här anser jag att du verkligen är ute i det blå. Att försöka framställa det som att mörk rock emanerar från Petersson/Melander och Engström-spåret är missvisande.

Uppgifterna om svart/mörk rock kommer från mordplats-kedjan Morelius, Delsborn, Hage, Andersson, Holmgren, Schödin, Ljungqvist, Larsson, Liljedahl och Vallin. Minst tre av dem säger att den fladdrar. Alla även dem i första förhören. Det står inte och faller med Nieminen på något vis, förutom att hennes vittnesmål sällar sig till skaran.

Det har ingenting att göra med varken Melander, Petersson eller Engström. Ingen av dessa är aktuella som utredare eller misstänka när dessa uppgifter ges.

Förstår heller inte envisheten med vilket man inkluderar Lisbeth i denna diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ett litet problem kring detta är dock tiden. Det är säkert inte omöjligt att avverka den aktuella sträckan på 3-4 minuter, men nog får man kuta rejält för att klara det. Är också flera vägar att korsa. Och de måste ju dessutom ha varit kvar på mordplatsen eller i dess absoluta närhet minst lika länge som GM för att kunna veta utgången av skotten. Eller så har de fått info via walkie-talkie? Walkie-talkie verkar ju ha varit lika vanligt i city 1986 som mobiltelefoner är idag...
walkieTalies var ultra-ovanliga, man såg wn på 10 år eller nåt..
Citera
2020-08-17, 17:38
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
walkieTalies var ultra-ovanliga, man såg wn på 10 år eller nåt..

Jag har två stycken som jag fick i julklapp 1986. Exakt sådana som på bilden nedan.
https://img.tradera.net/images/168/350209168_e68514f4-adc6-4ee7-a8e4-ba230c0820ee.jpg

Det gick hur enkelt som helst att köpa på World Import, dåtidens Teknikmagasin.
Citera
2020-08-17, 17:48
Medlem
Vart ifrån ringdes larmnummret?..fanns ju inte mobiler då...vet man egentliga klockslaget han blev skjuten?
Citera
2020-08-17, 18:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har två stycken som jag fick i julklapp 1986. Exakt sådana som på bilden nedan.
https://img.tradera.net/images/168/350209168_e68514f4-adc6-4ee7-a8e4-ba230c0820ee.jpg

Frågan är hur vanligt det var med civila personer (vuxna män) med wt en vanlig fredagkväll i Stockholm City 1986. Inga smågrabbar som latjar omkring i förorten. Inga uniformerade poliser eller vakter.

Jag bodde inte i Stockholm vid tiden, men har läst vad andra skriver i tråden och som säger att det var ytterst ovanligt, vilket också är common sense.

Det finns ingen möjlig alternativ förklaring än att den stora mängden wt-observationer i närheten av bostaden, tunnelbanan och området runt Grand den kvällen på något sätt var kopplad till paret Palme.

Frågan är hur, vem och varför.

Den systematiska desinformationen från diverse utredare och den allmänna oviljan hos dessa att utreda dessa observationer talar starkt för att den kopplingen var av illasinnat slag och på en nivå som om uppdagad, hotade landets 'säkerhet'.

Frågan blir då hur en lösning på mordet skulle se ut för att hota 'Rikets säkerhet'.

Idé?
Senast redigerad av onopono 2020-08-17 kl. 18:46.
Citera
2020-08-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Frågan är hur vanligt det var med civila personer (vuxna män) med wt en vanlig fredagkväll i Stockholm City 1986. Inga smågrabbar som latjar omkring i förorten. Inga uniformerade poliser eller vakter.

Jag bodde inte i Stockholm vid tiden, men har läst vad andra skriver i tråden och som säger att det var ytterst ovanligt, vilket också är common sense.

Det finns ingen möjlig alternativ förklaring än att den stora mängden wt-observationen i närheten av bostaden, tunnelbanan och området runt Grand den kvällen på något sätt var kopplad till paret Palme.

Den systematiska desinformationen från diverse utredare och den allmänna oviljan att hos dessa att utreda dessa observationer talar starkt för att den kopplingen var av illasinnat slag och på en nivå som om uppdagad, hotade landets 'säkerhet'.

Frågan blir då hur en lösning på mordet skulle se ut för att hota 'Rikets säkerhet'?
Det var ovanligt med wt.Därför reagerar många vittnen om just det.
OP var bevakad men av vilka är frågan.
Tycker enligt vittnesmål att de WT har skött det en aning klantigt. De har inte smyggit med det.
Citera
2020-08-17, 18:57
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer

ja, men sprang du omkring på stan med dem. Jag hade också några från hobbex men de tog man inte med sig till stan.
Citera
2020-08-17, 18:59
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Det finns ingen möjlig alternativ förklaring än att den stora mängden wt-observationer i närheten av bostaden, tunnelbanan och området runt Grand den kvällen på något sätt var kopplad till paret Palme.

Den systematiska desinformationen från diverse utredare och den allmänna oviljan hos dessa att utreda dessa observationer talar starkt för att den kopplingen var av illasinnat slag och på en nivå som om uppdagad, hotade landets 'säkerhet'.

Frågan blir då hur en lösning på mordet skulle se ut för att hota 'Rikets säkerhet'.

Idé?

Genom att ge diplomatisk kris med lämplig stormakt. Eller avslöja tekniker och samarbeten som man ville ha dolda.
Citera
2020-08-17, 19:00
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Idé?
formulerat så så tror jag 1 på 100000. och du såg det en gång på 10 år.
Senast redigerad av heheho 2020-08-17 kl. 19:13.
Citera
2020-08-17, 19:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis. Om man nu ska ljuga ihop nåt så säger man väl att man sett GM i ansiktet eller något annat anmärkningsvärt.

Det här är ju inget man hittar på för att bli berömd eller få belöning. De säger ju bara att de såg tre män springa bort typ från området vid Sveavägen 3-4 minuter efter mordet.

Finns ju ett alternativ, att den enorma händelsen påverkat minnesbilden av de där personerna. Egentligen kanske det var tre män som bara kom snabbt bortifrån och sa något som "det var ju inte meningen han skulle höra så".

Ju mer de försöker tänka på de där personerna ju mer ändras minnesbilden av hur det egentligen gick till.
Citera
2020-08-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Det var ovanligt med wt.Därför reagerar många vittnen om just det.
OP var bevakad men av vilka är frågan.
Tycker enligt vittnesmål att de WT har skött det en aning klantigt. De har inte smyggit med det.

Ja, det är vi nog alla överens om att WT-personerna inte verkar ha hanterat sina apparater särskilt diskret. Frågan är: ville de synas eller var de bara amatörmässiga/klantiga? En del har ju till och med sett till att bli så uppmärksammade med sin WT att folk 1987 kom ihåg att de hade sett en person med WT på viss plats den 28 februari 1986 och anmälde observationen till polisen.

Kan också tillägga att min kommentar om att walkie-talkies tycks ha varit vanliga i city 1986 var sagt med glimten i ögat. WT på den tiden användes av ett fåtal yrkesgrupper och ibland av ungdomar som leksak.
Citera
2020-08-17, 19:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, det är just. Signalementen är mycket vaga. Tre mörkhåriga som talar svenska. Kort kille med ljus rock.

Den sistnämnde hittar jag inte i materialet.

En av de mörka KAN ju vara Tunnelbanemannen men jag tycker det känns lite oprofessionellt att springa och gasta så där. Honom knyter jag hellre till "turkjäveln" på Olofsgatan 23.23-23.24.

Det är nödvändigt att få betydligt mer detaljerade signalement på dessa tre.

Kort man, två övriga. LZJ från Island/Spånga? Nä
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in