Citat:
Ursprungligen postat av
znorlax
Absolut. Deras landval var inte så grymma såklart.
Men det bosniska landslaget är inte mycket hurra över heller imo. Dzeko och Pjanic är väl deras största "stjärnor" utöver Kolasinac och de åldras rätt mycket nu. Ser inte så spännande ut efter dem och dem som lag är inte super heta heller i jämnförelse med Sverige om man nu går förbi "stjärn-faktorn" som vi inte heller har mycket av.
Men din poäng är korrekt oavsett. Själva alternativets kvalité spelar stor roll, ja. Kan inte tänka mig att en ung Ibra hade valt Sverige över Kroatien om han hade vetat vad de hade på gång.
Tror ändå någonstans att Sverige är första alternativet för i princip alla, killarna är födda och uppväxta här, många har spelat i de svenska ungdomslandslagen också..
Spelarna är inte dumma, de är mycket väl medvetna om var de ligger rankingmässigt på ett individuellt plan, tror helt enkelt det är så att Hadzikadunic inser att han kommer få det väldigt svårt att ta en plats som mittback i en svensk startelva någonsin, medan han har en reell möjlighet att göra det i Bosnien rätt omgående, vilket förstås även kommer gynna hans karriär..
Att Ahmedhodzic tvekar mer är fullt förståeligt, då han har en större potential och det absolut finns en möjlighet att han på sikt kan bli en startspelare i ett svenskt A-landslag, han är ju redan nu med i snacket om att bli uttagen i truppen och har framtiden för sig..
Det vet man ju inte, men Zlatan brukar ändå alltid identifiera sig som svensk, mamma är från Kroatien och pappa från Bosnien, men han är från Sverige..
Tror faktiskt att Sverige hela tiden varit förstaalternativet där och när han blev uttagen till A-landslaget, tror jag inte det var något snack..
Det där är olika från person till person, men min känsla är att för Zlatan har det alltid varit Sverige, sedan har farsan kanske drömt om att han skulle spela för Bosnien, men mer än så behöver det inte vara..