2020-08-16, 16:58
  #33769
Medlem
Inte ens självaste Seb Larsson verkar kunna rädda AIK från bottenstriden. Lätt att ifrågasätta honom med tanke på AIKs läge i tabellen och hans ålder men han är en jäkel på att vara allmänt dryg för motståndarna och är en värdefull pjäs i Jannes taktik.
__________________
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2020-08-16 kl. 17:07.
Citera
2020-08-17, 14:25
  #33770
Medlem
Ingen av de beryktade "bosnier-svenskarna" i bosniens uttagna trupp trots att bosniens FK ska ha sagt att han "planerar med dem i höst" om de accepterar.

Ska bli kul att följa för kommer bli komik om de blir lite vilseledda
Citera
2020-08-17, 15:28
  #33771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Ingen av de beryktade "bosnier-svenskarna" i bosniens uttagna trupp trots att bosniens FK ska ha sagt att han "planerar med dem i höst" om de accepterar.

Ska bli kul att följa för kommer bli komik om de blir lite vilseledda

Är bara Hadzikadunic av dem som officiellt har accepterat erbjudandet och bestämt sig. Vet du (eller någon annan här) när Sverige ska presentera sin trupp?

Ska bli intressant att se om J. Nilsson blir uttagen nu eller till nästa samling där det är en träningsmatch. Verkar gå sådär för Danielson i Kina som ligger på jumboplats med 0 vinster, 2 oavgjorda och 3 förluster så här långt. Ska också bli spännande att se Svanberg och Kulusevski få chansen på nytt under hösten, vi har intressanta bubblare på nästan varje position känns det som.
__________________
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2020-08-17 kl. 15:57.
Citera
2020-08-17, 16:10
  #33772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Ingen av de beryktade "bosnier-svenskarna" i bosniens uttagna trupp trots att bosniens FK ska ha sagt att han "planerar med dem i höst" om de accepterar.

Ska bli kul att följa för kommer bli komik om de blir lite vilseledda

"De är båda mitt inne i en process som rör byte av idrottsmedborgarskap. Självklart hade vi önskat att de kunde vara med under den här samlingen, men den proceduren med FIFA och UEFA är ingenting vi kan råda över", säger ass. tränaren för Bosniens landslag till SVT Sport..

Det blir märkliga situationer, nu är det som SvFF sätts under press att ta ut Ahmedhodzic i A-landslaget, bara för att han inte ska välja Bosnien istället, gillar det inte..

Blir väldigt konstigt när en spelare prioriteras och får sin utbildning i de svenska ungdomslandslagen på andra talangers bekostnad, för att sedan direkt som seniorspelare välja att representera ett annat land.. Tack för kaffet liksom, vad hade t.ex. hockeyförbundet tyckt om de finansierat och utbildat en spelare från U16 upp till U20 på landslagsnivå, för att killen sedan ska agera lite halv utpressning att bli uttagen i A-landslaget också, annars blir det nationsbyte..

Att representera sin egen nation på seniornivå bör vara en ära och stolthet, det ska inte vara att unga killar (tillsammans med agenter) får utöva halv utpressning och att A-landslaget måste visa att de tror på killen, som om det vore något klubblag..
Citera
2020-08-17, 17:58
  #33773
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Är bara Hadzikadunic av dem som officiellt har accepterat erbjudandet och bestämt sig. Vet du (eller någon annan här) när Sverige ska presentera sin trupp?

Ska bli intressant att se om J. Nilsson blir uttagen nu eller till nästa samling där det är en träningsmatch. Verkar gå sådär för Danielson i Kina som ligger på jumboplats med 0 vinster, 2 oavgjorda och 3 förluster så här långt. Ska också bli spännande att se Svanberg och Kulusevski få chansen på nytt under hösten, vi har intressanta bubblare på nästan varje position känns det som.
Jag har ingen super koll förutom de korta odetaljerade artiklarna från diverse svenska medier faktiskt så vågar inte säga.

Hoppas J.Nilsson kommer med. Han ska bara med sett till hur bra han varit.
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
"De är båda mitt inne i en process som rör byte av idrottsmedborgarskap. Självklart hade vi önskat att de kunde vara med under den här samlingen, men den proceduren med FIFA och UEFA är ingenting vi kan råda över", säger ass. tränaren för Bosniens landslag till SVT Sport..

Det blir märkliga situationer, nu är det som SvFF sätts under press att ta ut Ahmedhodzic i A-landslaget, bara för att han inte ska välja Bosnien istället, gillar det inte..

Blir väldigt konstigt när en spelare prioriteras och får sin utbildning i de svenska ungdomslandslagen på andra talangers bekostnad, för att sedan direkt som seniorspelare välja att representera ett annat land.. Tack för kaffet liksom, vad hade t.ex. hockeyförbundet tyckt om de finansierat och utbildat en spelare från U16 upp till U20 på landslagsnivå, för att killen sedan ska agera lite halv utpressning att bli uttagen i A-landslaget också, annars blir det nationsbyte..

Att representera sin egen nation på seniornivå bör vara en ära och stolthet, det ska inte vara att unga killar (tillsammans med agenter) får utöva halv utpressning och att A-landslaget måste visa att de tror på killen, som om det vore något klubblag..
Ofan det där citatet hade jag missat.

Jaa jag håller med angående din poäng. Jag tycker att man ska "tvingas" göra sitt val för att representera en nation i U21 mästerskaps kval + slutspel. Inte bara tävlingsmatch för senior laget.

På så sätt kan spelare hinna bli lite mognare innan de tvingas göra valet men endå göra valet innan det blir att man öser ner massa pengar på dem och de sedan väljer att annat landslag för att Sverige inte tagit ut dem efter 1-2 allsvenska säsonger.
Citera
2020-08-17, 18:25
  #33774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Jag har ingen super koll förutom de korta odetaljerade artiklarna från diverse svenska medier faktiskt så vågar inte säga.

Hoppas J.Nilsson kommer med. Han ska bara med sett till hur bra han varit.

Det här med att JJ ska med kan man också diskutera. Han är visserligen tillbaks på planen men har fått spela mittback i ett avslaget Göteborg, han har inte varit dålig men inte heller så bra så att han bara måste med.
Citera
2020-08-17, 18:32
  #33775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Jag har ingen super koll förutom de korta odetaljerade artiklarna från diverse svenska medier faktiskt så vågar inte säga.

Hoppas J.Nilsson kommer med. Han ska bara med sett till hur bra han varit.

Ofan det där citatet hade jag missat.

Jaa jag håller med angående din poäng. Jag tycker att man ska "tvingas" göra sitt val för att representera en nation i U21 mästerskaps kval + slutspel. Inte bara tävlingsmatch för senior laget.

På så sätt kan spelare hinna bli lite mognare innan de tvingas göra valet men endå göra valet innan det blir att man öser ner massa pengar på dem och de sedan väljer att annat landslag för att Sverige inte tagit ut dem efter 1-2 allsvenska säsonger.

Hadzikadunic har redan valt Bosnien som jag förstår det, stod i flera artiklar för inte så länge sedan..

Ja, nu mjölkar spelarna ut det bästa för sig själv hela tiden, självklart kan Sverige erbjuda en bättre fotbollsutbildning på ungdomslandslagsnivå än länderna de byter till, sedan när man blir seniorer så väljer de nation efter vad som gynnar karriären bäst, uppfattar jag det som..

Situationen är väl bara som den är, tror ändå de flesta spelare som är tillräckligt bra för A-landslaget väljer Sverige.. Känns som en utopi att t.ex. Kulusevski skulle ha valt Makedonien på seniornivå, en nation som han faktiskt representerat i några matcher på ungdomsnivå..
Citera
2020-08-17, 19:10
  #33776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Hadzikadunic har redan valt Bosnien som jag förstår det, stod i flera artiklar för inte så länge sedan..

Ja, nu mjölkar spelarna ut det bästa för sig själv hela tiden, självklart kan Sverige erbjuda en bättre fotbollsutbildning på ungdomslandslagsnivå än länderna de byter till, sedan när man blir seniorer så väljer de nation efter vad som gynnar karriären bäst, uppfattar jag det som..

Situationen är väl bara som den är, tror ändå de flesta spelare som är tillräckligt bra för A-landslaget väljer Sverige.. Känns som en utopi att t.ex. Kulusevski skulle ha valt Makedonien på seniornivå, en nation som han faktiskt representerat i några matcher på ungdomsnivå..

Ja Kulusevski uppskattar jag på det sättet för Makedonien var på han väldigt hårt redan innan årets säsong. De bjöd hem honom till förbundskaptenen och åt middag osv men Kulusevski har tydligen sagt "nej tack" hela tiden och mest tagit dem mötena för att visa respekt och för att hans päron ville det.

Isak var det inget snack om heller verkar det som. Och det är kul att se. Jag ser dem som lika svenska som Anders Svensson så det värmer lite när de själva känner att de vill representera Sverige som "sitt land".

Nej jag tror att en ändring där man blir låst vid U21 mästerskaps-spel hade vart mycket bättre. För jag kan förstå under den åldern att man inte är mogen nog för ett sånt val kanske men vid U21 brukar man nog ha koll. Sparar tid & pengar lite med iaf.

Kommer inte ske men hade gärna sett det.
Citera
2020-08-17, 19:26
  #33777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Ja Kulusevski uppskattar jag på det sättet för Makedonien var på han väldigt hårt redan innan årets säsong. De bjöd hem honom till förbundskaptenen och åt middag osv men Kulusevski har tydligen sagt "nej tack" hela tiden och mest tagit dem mötena för att visa respekt och för att hans päron ville det.

Isak var det inget snack om heller verkar det som. Och det är kul att se. Jag ser dem som lika svenska som Anders Svensson så det värmer lite när de själva känner att de vill representera Sverige som "sitt land".

Nej jag tror att en ändring där man blir låst vid U21 mästerskaps-spel hade vart mycket bättre. För jag kan förstå under den åldern att man inte är mogen nog för ett sånt val kanske men vid U21 brukar man nog ha koll. Sparar tid & pengar lite med iaf.

Kommer inte ske men hade gärna sett det.

Jag förstår ändå Hadzikadunic (och Ahmedhodzic) om de nu väljer Bosnien, det är inget dåligt landslag heller, jämfört med t.ex. Eritrea (Isak) är det en enorm skillnad..

Det viktigaste är ändå att spelaren själv vill representera Sverige, annars ska man ju inte spela i A-landslaget..

Förstår hur du menar, både Kulusevski och Isak verkar ha sköna personligheter, men mtp på hur hög nivå de håller, så hade det varit närmast obegripligt om de hellre valt att representera Makedonien och Eritrea, knappast någon mästerskapsgaranti med dessa länder..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2020-08-17 kl. 19:29.
Citera
2020-08-17, 19:31
  #33778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Jag förstår ändå Hadzikadunic (och Ahmedhodzic) om de nu väljer Bosnien, det är inget dåligt landslag heller, jämfört med t.ex. Eritrea (Isak) är det en enorm skillnad..

Det viktigaste är ändå att spelaren själv vill representera Sverige, annars ska man ju inte spela i A-landslaget..

Förstår hur du menar, både Kulusevski och Isak verkar ha sköna personligheter, men mtp på hur hög nivå de håller, så hade det varit närmast obegripligt om de hellre valt att representera Makedonien och Eritrea, knappast någon mästerskapsgaranti med dessa länder..
Absolut. Deras landval var inte så grymma såklart.

Men det bosniska landslaget är inte mycket hurra över heller imo. Dzeko och Pjanic är väl deras största "stjärnor" utöver Kolasinac och de åldras rätt mycket nu. Ser inte så spännande ut efter dem och dem som lag är inte super heta heller i jämnförelse med Sverige om man nu går förbi "stjärn-faktorn" som vi inte heller har mycket av.

Men din poäng är korrekt oavsett. Själva alternativets kvalité spelar stor roll, ja. Kan inte tänka mig att en ung Ibra hade valt Sverige över Kroatien om han hade vetat vad de hade på gång.
Citera
2020-08-17, 19:32
  #33779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Jag förstår ändå Hadzikadunic (och Ahmedhodzic) om de nu väljer Bosnien, det är inget dåligt landslag heller, jämfört med t.ex. Eritrea (Isak) är det en enorm skillnad..

Det viktigaste är ändå att spelaren själv vill representera Sverige, annars ska man ju inte spela i A-landslaget..

Förstår hur du menar, både Kulusevski och Isak verkar ha sköna personligheter, men mtp på hur hög nivå de håller, så hade det varit närmast obegripligt om de hellre valt att representera Makedonien och Eritrea, knappast någon mästerskapsgaranti med dessa länder..

Anel känns också som han har en skön personlighet enligt mig i alla fall när jag kollat på intervjuer med honom. Han har ju inte heller någon hybris trots dem hyllningarna han fått.
Citera
2020-08-17, 19:59
  #33780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Absolut. Deras landval var inte så grymma såklart.

Men det bosniska landslaget är inte mycket hurra över heller imo. Dzeko och Pjanic är väl deras största "stjärnor" utöver Kolasinac och de åldras rätt mycket nu. Ser inte så spännande ut efter dem och dem som lag är inte super heta heller i jämnförelse med Sverige om man nu går förbi "stjärn-faktorn" som vi inte heller har mycket av.

Men din poäng är korrekt oavsett. Själva alternativets kvalité spelar stor roll, ja. Kan inte tänka mig att en ung Ibra hade valt Sverige över Kroatien om han hade vetat vad de hade på gång.

Tror ändå någonstans att Sverige är första alternativet för i princip alla, killarna är födda och uppväxta här, många har spelat i de svenska ungdomslandslagen också..

Spelarna är inte dumma, de är mycket väl medvetna om var de ligger rankingmässigt på ett individuellt plan, tror helt enkelt det är så att Hadzikadunic inser att han kommer få det väldigt svårt att ta en plats som mittback i en svensk startelva någonsin, medan han har en reell möjlighet att göra det i Bosnien rätt omgående, vilket förstås även kommer gynna hans karriär..

Att Ahmedhodzic tvekar mer är fullt förståeligt, då han har en större potential och det absolut finns en möjlighet att han på sikt kan bli en startspelare i ett svenskt A-landslag, han är ju redan nu med i snacket om att bli uttagen i truppen och har framtiden för sig..

Det vet man ju inte, men Zlatan brukar ändå alltid identifiera sig som svensk, mamma är från Kroatien och pappa från Bosnien, men han är från Sverige..

Tror faktiskt att Sverige hela tiden varit förstaalternativet där och när han blev uttagen till A-landslaget, tror jag inte det var något snack..

Det där är olika från person till person, men min känsla är att för Zlatan har det alltid varit Sverige, sedan har farsan kanske drömt om att han skulle spela för Bosnien, men mer än så behöver det inte vara..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2020-08-17 kl. 20:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in