2020-08-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står i DI.SE att storbritannien uppmanar riskgrupper att anmäla sig till vaccinationsförsök. De räknar upp riskgrupperna och en av dessa anges som "etniska minoriteter".

De anses väl inte tillhöra riskgrupperna i Sverige?
Det råder beröringsskräck kring detta i Sverige. Etniska svenskar utan underliggade sjukdomar eller hög ålder verkar inte få något allvarligt sjukvårdsförlopp i någon större utsträckning. Vill man få ner dödstalen kring covid bör våra invandrartäta områden vaccineras först utöver äldreomsorgen och riskgrupper.
Citera
2020-08-17, 18:15
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Men vad hade corona hos gamlingar att göra? Skulle man inte skydda de sköra? Dåligt utfört jobb i så fall. Att äldre med underliggande var klart redan i januari då kineserna rapporterade. Nu är man uppenbarligen desperat med att försöka bortförklara massdöden. Löfven har fått kalla fötter då han för en gångs skulle levererade det han lovade, dvs tusentals döda.

Vart är Stefan? Hur länge ska han leka kurragömma med svenska folket?
Citera
2020-08-17, 18:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det krävs inte 75-85 procent för flockimmunitrt gränsen ligger betydligt lögre. Bra vaccin till exempel ligger på runt 60 procent.

Spontan smittspridning kommer ge hyfsad flockimmunitet vid betydligt lägre andel smittade än vad som erfordras vid vaccinering. Jag kan tänka mig att 80/20 regeln kan vara tillämpbar även där.
Citera
2020-08-17, 18:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo om de har D-vitaminbrist.

Menar att de officiellt är listade som riskgrupp av Socialstyrelsen.
Citera
2020-08-17, 18:17
Medlem
arbetets avatar
Det uttalandet som nu görs i Läkartidningen av Region Östergötland är mycket speciellt. Jag har faktiskt inte sett något liknande från myndigheter i andra Europeiska länder att man utan att presentera underlag försöker tona ner siffrorna. Jag har sett i UK att man justerat ner siffror men det är då man sett att det finns de som tillfrisknat från COVID19 och sedan dött som räknats in:

https://www.theguardian.com/world/2020/aug/12/coronavirus-death-toll-in-england-revised-down-by-more-than-5000

Detta är högst anmärkningsvärt och liknar den debatt som förs bland Trump-trogna i USA.. Jag förstod ganska tidigt att man kommer att göra allt för att slippa undan ansvar. Att man redan nu kommer med detta är dock lite väl tidigt.

Märk väl att det är Region Östergötland som kommer med dessa uppgifter och inte någon neutral instans. Och i vanlig ordning ställer inga journalister de relevanta frågorna.
Citera
2020-08-17, 18:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det råder beröringsskräck kring detta i Sverige. Etniska svenskar utan underliggade sjukdomar eller hög ålder verkar inte få något allvarligt sjukvårdsförlopp i någon större utsträckning. Vill man få ner dödstalen kring covid bör våra invandrartäta områden vaccineras först utöver äldreomsorgen och riskgrupper.

Ja, det här med genetik är känsligt.
Citera
2020-08-17, 18:28
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nu drar jag till med kvalificerade killgissningar, men troligtvis handlar det om att personal som jobbat på fabriker med förpackning eller personal som hanterat godset för lastning som har lyckats smitta ner dessa, så om berörda företag enbart testar personal och ytor i faciliteter samt att lander rekommendrar ökad användning av handsprit samt att tvätta alla förpackningar, så borde det riligtvis gå att kväsa ett utbrott.

Vi får hoppas att vi snart får ett vaccin för det är nog det enda som kan stoppa COVID-19 till hösten.
Citera
2020-08-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Har typ de flesta av 770k dödsfall varit äldre med bakomliggande sjukdomar?
Ingen frisk har dött.
Alla skulle dött inom en snar framtid vilket fall.
Alltså de få som dött av Covid.
Citera
2020-08-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det uttalandet som nu görs i Läkartidningen av Region Östergötland är mycket speciellt. Jag har faktiskt inte sett något liknande från myndigheter i andra Europeiska länder att man utan att presentera underlag försöker tona ner siffrorna. Jag har sett i UK att man justerat ner siffror men det är då man sett att det finns de som tillfrisknat från COVID19 och sedan dött som räknats in:

https://www.theguardian.com/world/2020/aug/12/coronavirus-death-toll-in-england-revised-down-by-more-than-5000

Detta är högst anmärkningsvärt och liknar den debatt som förs bland Trump-trogna i USA.. Jag förstod ganska tidigt att man kommer att göra allt för att slippa undan ansvar. Att man redan nu kommer med detta är dock lite väl tidigt.

Märk väl att det är Region Östergötland som kommer med dessa uppgifter och inte någon neutral instans. Och i vanlig ordning ställer inga journalister de relevanta frågorna.

Hehe. S-ledd region med stödhjulen MP, L och C. Beställningsjobb från Sveavägen. Nu gäller det att hävda att gamlingarna hade dött anyway. Ja, vi alla ska den vägen vandra men inte med hjälp av FHM, Löfven, MP, L och C. Vi betalar skatt för att de ska hålla oss vid liv och om vi själva vill lämna in så ska det inte ske med hjälp av corona servad av Giesecke eller en spruta. Men de har försnillat pengarna, delat ut dem till "bättre behövande" och nu gäller det att sopa igen spåren. Alla som tror att ni kan vara trygga i det här landet pga att ni har betalat skatt kan glömma det.

Region Östergötland.

I regionfullmäktige är under den här mandatperioden åtta partier representerade. Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet bildar tillsammans majoritet och styr Region Östergötland under mandatperioden. Den politiska oppositionen består av Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.

https://www.regionostergotland.se/Demokrati-och-insyn/Politisk-styrning/Majoritet-och-opposition/
Citera
2020-08-17, 18:36
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Sverige är Europas mest smittade befolkning,
https://ourworldindata.org/coronavir...pickerSort=asc

Sverige är det enda landet i världen som inte följer WHOs rekommendationer om att hindra sjukdomen genom att använda munskydd
https://masks4all.co/what-countries-...sks-in-public/

när ska den här mardrömmen ta slut?

Det är inte min strategi jag har inte röstat på Tegnell.

Enda landet i världen

Hur är det ens möjligt att ha sån hybris?

Sverige har lämnat stollar som Trump och Bolsonaro långt bakom sig.

Det är ingen som styr denna skutan.

Det verkar som om att vi snart ligger jämsides våra grannländer i dödsantal.

//Covid-19 bedömdes vara den direkta dödsorsaken i 15 procent av dödsfallen//

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/augusti/omfattande-samsjuklighet-bland-avlidna-i-ostergotland/
Citera
2020-08-17, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Mycket bra att du sätter alla dessa kvasiintellektuella muppar på plats!

du.. har du inte lust att öppna upp den där SCB-excelfilen som alla länkar till ett stup i kvarten och visa oss vilka dessa månadspar är?

Vore skönt att få slut på den här diskussionen en gång för alla. Bara säg vilka månader det är

Det har varit uppe i tråden ett par gånger tidigare, jag har googlat lite snabbt och hamnat hos den duktige journalisten Emanuel Karlsten som gjort en sammanställning. Nu står det inte explicit om månadspar just i denna, utan mer om månader. Vet att det finns en sammanställning på månadspar också, men hinner inte googla mer nu.

https://emanuelkarlsten.se/sveriges-tva-corona-manader-inte-mer-dodliga-an-90-talets-influensa-men-det-innebar-inte-att-allt-ar -normalt/

Här finns en artikel från DI också gällande april månads avlidna i relation till tidigare månader du vi haft många avlidna

https://www.di.se/debatt/redovisning-av-dodlighet-for-befolkningen-bakom-ljuset/
Citera
2020-08-17, 18:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Nästan ingen dog av Corona,

det var bara inbillning alltidhop,

somna om.

EDIT: obs ironi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här