2020-08-17, 17:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Av 122 fall granskade i en region:

Covid-19 dödsorsak: 15%.
Covid bidragande dödsorsak: 70%.
Covid inte bidragande alls: 15%.
”Covid-19 bedömdes vara den direkta dödsorsaken i 15 procent av dödsfallen. För en majoritet av de avlidna – hela 70 procent – var covid-19 en bidragande snarare än direkt orsak. Hos 15 procent bedömdes dödsorsaken vara andra sjukdomar, då oftast hjärtsjukdom.”

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/08/covid-19-oftast-inte-ensam-orsak-vid-dodsfall-bland-aldre/

Och detta har man fått till ”För övriga 85 procent var viruset en bidragande orsak, eller så påverkade det inte alls, ”

Är det mer en jag som tycker att man vinklar lite med att slå i hopp 70% och dessa 15%.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Senast redigerad av virvelbagg 2020-08-17 kl. 17:05.
Citera
2020-08-17, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
En fest i Dals-Ed är kanske lättare att komma ihåg än återkommande fyllefester i storstäderna?🤷🏼‍♀️

Jag förstår verkligen inte vad du vill ha sagt? Skrivs det inte om några fall där många smittas på fester i storstäderna för att folk inte kommer ihåg att dom varit på fest där? Helt oförståeligt dravel.
Citera
2020-08-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Så man ska inte bry sig om covid19? Det är ingen fara liksom.

Slå på TV några minuter. På nån kanal kommer de säkert prata om Covid som de gjort dygnet runt i ett halvår. Du verkar ha missat allt.
Citera
2020-08-17, 17:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om ni vill följa ett riktigt original på Twitter så surfa in på hans konto. Han är "läkare" och "kan det här". Passa er dock. Ni kan bli blockade fortare än ni hinner säga COVID19.

Sven Román
@Sven_Roman
Reflektion angående de 22-27 forskarnas ihärdiga kritik av Folkhälsomyndigheten. Samtliga studier som de 26 forskarna hänvisar till i sin senaste artikel har de läst som fan läser bibeln. Jag är själv läkare och har gjort en del studier, och det tillhör elementa att bedöma...
... vilka slutsatser man kan dra av en studie och vilka felkällor som finns. De 26 forskarna hade inte blivit godkända i ett enda vetenskapligt arbete om de argumenterat som de gör både i den senaste artikeln och i övriga artiklar. De har kastat all forskaretik över bord. Men...
... den verkliga skandalen är det mediala utrymme dessa forskare fått och att varken SVT eller några av de stora drakarna granskar forskarnas argumentation. De sväljer istället glatt betet. Fast det är ruttet.
https://twitter.com/Sven_Roman/status/1295270988037398529?s=20

Och nej, han tar inte in vanligt elementa så försök inte ens.

”Sven Román
@Sven_Roman
Barn och ungdomspsykiater. Engagerad i samhälls- och miljöfrågor, värnar de utsatta. Debatterar sjukvård i allmänhet och psykiatri i synnerhet.” 🤷🏼‍♀️
Citera
2020-08-17, 17:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
”Covid-19 bedömdes vara den direkta dödsorsaken i 15 procent av dödsfallen. För en majoritet av de avlidna – hela 70 procent – var covid-19 en bidragande snarare än direkt orsak. Hos 15 procent bedömdes dödsorsaken vara andra sjukdomar, då oftast hjärtsjukdom.”

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/08/covid-19-oftast-inte-ensam-orsak-vid-dodsfall-bland-aldre/

Och detta har man fått till ”För övriga 85 procent var viruset en bidragande orsak, eller så påverkade det inte alls, ”

Är det mer en jag som tycker att man vinklar lite med att slå i hopp 70% och dessa 15%.

Beror lite på hur man tolkar vinklingen. Vissa i tråden verkar tolka det som att enbart 15% covidfall räknas och att 85% inte bör räknas. Personligen anser jag att 15+70% är de som bör räknas.
Citera
2020-08-17, 17:06
Medlem
Covid19 är alltså bara en liten hårdare influensa trots allt och inget man borde vara orolig över.
Citera
2020-08-17, 17:09
Medlem
Citat:
Så att 379/år dör i trafiken anser du vara värre än Covid? Något säger mig att de ska vara glada om de inte har minst lika många döda i Covid inom ett år. Begränsad rörlighet, lockdown och restriktioner kan nog rädda en del trafikliv där nere.
379 döda i trafiken är långt mycket värre.
Det är oftast unga människor, medens de som dött med covid och diverse övriga sjukdomar redan var dödsdömda.
Citera
2020-08-17, 17:10
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ok, ska försöka förklara så att en så begåvad person som du även förstår.

Överdödlighet jämför man ofta på årsbasis, man jämför t ex hela 2018, med hela 2019. Det blir annars för korta mätperioder och blir inte relevant. Det finns faktiskt månadspar senaste 10 åren som har högre dödlighet än månadsparet april/maj i år, d v s när flest antal registrerade s k covidpatienter avled.

Hoppas korkade jag lyckats förklara för intelligenta du nu.
Mycket bra att du sätter alla dessa kvasiintellektuella muppar på plats!

du.. har du inte lust att öppna upp den där SCB-excelfilen som alla länkar till ett stup i kvarten och visa oss vilka dessa månadspar är?

Vore skönt att få slut på den här diskussionen en gång för alla. Bara säg vilka månader det är
Citera
2020-08-17, 17:12
Medlem
HGs avatar
Citat:
Har man lyckats koppla det där utbrottet till mat import/exporten ännu eller är det mest en tes?

Vad jag förstår så är det fortfarande en tes men tänk om det är sant. Tesen är ju att COVID-19 har överlevt på kylvaror och därmed smittat människor.

Det är nog inte bara jag som undrar vad som kan hända i Sverige till vintern om det visar sig att COVID-19 gillar vår kyla.
Citera
2020-08-17, 17:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Sällan får diagnosen?

För att få diagnosen måste man mig veterligen testas. Har sådan skett en masse av landets 16-19-åringar?

Annars är uttalandet inte ens värt pappret det står på.
Ja, det är ju som att säga att vi testar sällan yngre för covid-19 alltså sprider de inte viruset något nämnvärt.
Citera
2020-08-17, 17:15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad jag förstår så är det fortfarande en tes men tänk om det är sant. Tesen är ju att COVID-19 har överlevt på kylvaror och därmed smittat människor.

Det är nog inte bara jag som undrar vad som kan hända i Sverige till vintern om det visar sig att COVID-19 gillar vår kyla.

Nu drar jag till med kvalificerade killgissningar, men troligtvis handlar det om att personal som jobbat på fabriker med förpackning eller personal som hanterat godset för lastning som har lyckats smitta ner dessa, så om berörda företag enbart testar personal och ytor i faciliteter samt att lander rekommendrar ökad användning av handsprit samt att tvätta alla förpackningar, så borde det riligtvis gå att kväsa ett utbrott.
Citera
2020-08-17, 17:15
Medlem
ganglere2s avatar
Smittspridningen ökar nu när skolor och arbetsplatser öppnar igen efter sommaren.

Citat:
Träfabrik i Lidköping stängd på grund av smitta

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fabrik-i-lidkoping-stangd-pa-grund-av-smitta

Citat:
Förskola med covid-19 smitta stängs i Kalmar

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/forskola-med-covid-19-smitta-stangs-i-kalmar

Peta med att stänga enstaka ställen där smittan blossar upp.
Libanon som många andra länder gör det på ett bättre sätt.

Citat:
Hälsoministern: Libanon måste stängas ner för att hindra covid-spridning

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/halsoministern-libanon-maste-stangas-ner

Nedstängning av hela landet en tid är vägen. Det ger tid till smittspårning och isolering av upptäckta fall.

Nedstängning nu tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in