• 1
  • 2
2020-08-17, 16:49
Medlem
Hej! Jag har fått en låg dos Mirtazapin utskrivet mot sömnproblem och det funkar kanon mot det, men dagen efter så känner jag mig dåsig, förvirrad, ångestfylld och ostadig, och jag undrar om detta är biverkningar som är övergående likt de man får av SSRI de första veckorna?
Citera
2020-08-17, 16:53
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
Hej! Jag har fått en låg dos Mirtazapin utskrivet mot sömnproblem och det funkar kanon mot det, men dagen efter så känner jag mig dåsig, förvirrad, ångestfylld och ostadig, och jag undrar om detta är biverkningar som är övergående likt de man får av SSRI de första veckorna?

Första dagen efter jag tagit Mirtazapin kände jag mig nästan salongsberusad på jobbet, efter det har jag inte haft npgra biverkningar. Ett tips som säkert är självklart men jag gjorde misstaget en gång. Om du festar, ta för bövelen inte tabletten förrän du inte tänker dricka mer. Då blir man dåsig och fruktansvärt trött, fick lägga mig raklång på golvet av trötthet
Citera
2020-08-17, 17:01
Medlem
Silltunnas avatar
Du kommer även bli fet som en gris inom några veckor.
Citera
2020-08-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Du kommer även bli fet som en gris inom några veckor.

Jag räknar mina kalorier så det är ingen risk, såvida inte medicinen i sig påverkar ämnesomsättningen, men det har jag inte hittat något om, bara att det ökar ens aptit, och den ger jag inte vika till
Citera
2020-08-19, 21:48
Medlem
Citat:
Jag räknar mina kalorier så det är ingen risk, såvida inte medicinen i sig påverkar ämnesomsättningen, men det har jag inte hittat något om, bara att det ökar ens aptit, och den ger jag inte vika till

Ganska säker på att den ändrar omsättningen. Gick själv upp 15 kg under de 2 år jag tog det (från 55 till 70 ungefär så många procent!) och kan inte minnas att jag ändrade matvanor. När jag slutade tappade jag 10 kilo på ungefär 3 månader...
Synd, för annars funkar medicinen jättebra för sömnen imo.
Citera
2020-08-19, 21:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Det är rätt. Ökad aptit, inget som har med ämnesomsättningen att göra.

Det du beskriver är möjliga insättningssymtom. Ge det ett par veckor. De kommer nog gå över.
Citera
2020-08-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är rätt. Ökad aptit, inget som har med ämnesomsättningen att göra.

Det du beskriver är möjliga insättningssymtom. Ge det ett par veckor. De kommer nog gå över.

Många människor inklusive mig själv kan skriva under på att mirtazapin helt klart gör att man enklare lägger på sig fett och har svårare att bygga muskler. Den gör helt klart något i ämnesomsättningen och hormonellt som inte är bra för kroppssammansättningen. Det är inte depression och sömnlöshet heller så man får ju väga för och nackdelar.
Citera
2020-08-20, 17:46
Moderator
Jultrollets avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2020-09-24, 21:57
Medlem
Grafilts avatar
Började med mirtazapin för 4 dagar sedan. Har blivit sjukt sugen på mat och godis utan att vara direkt hungrig. Idag blev det lite väl när jag började hetsäta godis, jag får försöka stoppa den spiralen...
I övrigt har jag blivit något otroligt klumpig och kanske något förvirrad (som om jag skulle varit super stressad och inte hinna tänka efter).
Känner även att min syn blivit påverkad ibland, blir typ dimmigt i kanterna men det försvinner när jag gnider ögonen.
Känner mig dessutom just nu något uppvarvad även om jag brukar vara dödstrött vid denna tiden.
Fick det utskrivet för depression, ångest och sömnbesvär.
Citera
2020-09-24, 22:17
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grafilt
Började med mirtazapin för 4 dagar sedan. Har blivit sjukt sugen på mat och godis utan att vara direkt hungrig. Idag blev det lite väl när jag började hetsäta godis, jag får försöka stoppa den spiralen...
I övrigt har jag blivit något otroligt klumpig och kanske något förvirrad (som om jag skulle varit super stressad och inte hinna tänka efter).
Känner även att min syn blivit påverkad ibland, blir typ dimmigt i kanterna men det försvinner när jag gnider ögonen.
Känner mig dessutom just nu något uppvarvad även om jag brukar vara dödstrött vid denna tiden.
Fick det utskrivet för depression, ångest och sömnbesvär.

Vad har du för dos?
Citera
2020-09-25, 21:41
Medlem
Grafilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Vad har du för dos?

15mg på kvällen för tillfället. Ska öka till 30mg på måndag
Citera
2020-09-26, 07:48
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grafilt
15mg på kvällen för tillfället. Ska öka till 30mg på måndag

Okej. Ju högre dos du tar desto mindre sövande blir den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in