2020-08-17, 12:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
I snitt lever de ca två år längre, stod det väl ändå i den ursprungliga artikeln. Vad betyder ”genomsnitt”?

Det betyder att medelväret är det och det innebär förmodligen att många (de svagaste) lever betydligt kortare. Det är sannolikt också dessa som varit mest exponerade för att få och bli svårt sjuka i C-19

Citat:
Sen tycker jag personligen att två år hit eller dit kan ha stor betydelse. Har man haft en dödssjuk närstående och läkarna säger att chansen är stor att h*n kan leva i ytterligare två år så kan det ge stor glädje och hopp. Den gamla personen själv kanske fortfarande känner livsglädje och inte alls vill berövas sin sista tiden på jorden.

Här tänker du fel. För det första är det sällan äldre får just en sådan diagnos. De äldre dör oftare genom att kroppen är svag och med multisjukdom tappar sin förmåga att stå emot. Sedan talar man inte om »dödssjuk«, man säger obotlig och det är ofta personer betydligt yngre än äldre-äldre det handlar om då.

Att du skriver som du gör får mig att tro att du inte varit i den situationen och inbillar dig att man »får« två år. Det är ett helvete för den som får diagnosen »obotlig«. Det är aldrig så att någon (vare sig den sjuke eller de anhöriga) börjar kalkylera med tid i sådana situationer. Det lidande som en obotligt sjuk får genomgå under sin sista tid är inte sällan omänskligt och tär hårt på närstående.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-08-17 kl. 12:04.
Citera
2020-08-17, 12:04
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/23-varnpliktiga-har-insjuknat-i-covid-19-i-umea
23 värnpliktiga som smittats, de är ju i princip i gymnasieåldern. Ser nice ut inför hösten när gymnasieskolorna sätter igång. Men enligt Tegnell smittar ju inte denna grupp
Citera
2020-08-17, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
För att vi inte är Belgien. Varför har andra länder klarat sig bättre?

För att de har strängare restriktioner, smittspårning m.m. i väntan på vaccin eller effektiv behandling. Tegnell tror fortfarande på flockimmunitet trots att bara ett marginellt antal har haft smittan.
Citera
2020-08-17, 12:07
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det beror på om smittan letar sig i på särskilda boenden eller ej. I Sverige, Belgien och Storbritannien gjorde den det. I Finland, Norge och Tyskland gjorde den det inte i någon större omfattning. Men där kan också en mindre omfattande smittspridning spelat roll. Å andra sidan så har såväl Storbritannien som Belgien ett mindre smittade per miljon invånare än Sverige, ändå så har de ett betydligt större antal avlidna per miljon invånare, varav många på just äldreboenden.
Det är inte smittan som ”letar sig in”, viruset bärs in av människor som agerar utifrån de direktiv respektive regering anger. Finland, Norge och Tyskland har inte ”haft tur”, de har agerat förebyggande vilket vi inte har, alltså är den svenska taktiken värdelös vid en jämförelse.
Citera
2020-08-17, 12:07
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Belgiens siffror visar ju att smittan fortsätter obehindrat även vid 800 dödsfall per miljon. Varför skulle Sverige klara sig bättre?
Gör den det? Utöver att de har klart färre fall nu så är inte heller siffrorna jämförbara pga drastiskt ändrad testning där du testar mycket bredare och mest testar mörkertalet i våras nuförtiden. Följande är en bra illustration från Spanien. Att han spekulerar i T celler kan du ignorera, det intressanta är just att vi över hela Europa har fler fall men mycket få motsvarande dödsfall. Belgien ser likadant ut som Spanien nu.

https://twitter.com/JamesTodaroMD/status/1294796917243863040?s=19
Citera
2020-08-17, 12:08
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
För att de har strängare restriktioner, smittspårning m.m. i väntan på vaccin eller effektiv behandling. Tegnell tror fortfarande på flockimmunitet trots att bara ett marginellt antal har haft smittan.
Bra där. Mitt i prick!
Citera
2020-08-17, 12:08
Medlem
Vad trött jag blir på dessa sinnesslöa privatekonomer och ekonomireportrar.

SEB har beställt en undersökning hur folk ser på de svenska restriktionerna. Varannan ger tummen upp. Bara 16% negativa. Bilden är mer positiv än i maj och juni.

SEBs slöa slutsats kopierad från FHM.

”Sveriges mildare restriktioner spelar nog in. Folkhälsomyndigheten hade ju tidigt strategin att inte införa hårdare restriktioner än nödvändigt då risken annars är att människor tröttnar”, säger Jens Magnusson, privatekonom på SEB.

För det första gick haggan Hessius ut mot rekommendationer i våras. Med stöd av talepunkter från Giesecke. Gav vatten på alla möjliga kvarnar som krävde en tidsgräns, mest i DI. Men det är glömt nu och med massiv propaganda har man slagit i folk att Sveriges ekonomi har i alla fall gått bättre än andras, innan det avslöjades att det inte heller stämmer.

Vad jag har sett så stöds våra grannländers åtgärder av deras flock. Vid yttre hot brukar flocken stödja ledarna. Men DIs Bolander ställer inga intelligenta följdfrågor.

Vidare tolkar DI siffrorna utifrån mallar från gamla ekonomiska kokböcker.

Undersökningen visar också att vi fortsätter hålla hårt i plånboken. Resor är ned med 80 procent och krogbesöken har minskat med 65 procent.

Även nöjeskontot har minskat rejält, det är ned med 75 procent. Den hårt prövade detaljhandeln får stå ut med lägre efterfrågan då de tillfrågade i undersökningen uppger nästan halverade klädinköp. Även handeln med exempelvis kapitalvaror som hemelektronik möter köpmotstånd, här är intresset ned med 30 procent.

WTF, vi har ju haft 2 timmars reserekommendationer och avrådan att åka utomlands. Kultur har vi inte kunnat konsumera då vi evenemangen stoppades och vi fick pengarna tillbaka i våras. Sitter man dessutom hemma så behöver man inte så mycket kläder. Det går bra att hålla kontakt med omvärlden i bara kallingarna om man har något smart på sig på överkroppen. Varför ska man köpa nya kläder då om man inte har någon användning för dem? Bättre att använda pengarna till att skapa en presentabel hemmamiljö som ser bra ut på ZOOM.

Det jag vill att någon slö journalist orkar göra är att ställa frågan till Skatteverket om hur det ser ut med momsinbetalningar. Kan vara en bra mätare av aktiviteten i samhället. Vi har inte kunnat spendera utomlands så det vore kul att veta om pengarna använts här hemma i stället. En annan fråga är om folks bankkonton blivit fetare nu då de inte kunnat spendera.

https://www.di.se/nyheter/svenskarna-haller-hart-i-planboken-har-snalar-vi-in-mest/
Citera
2020-08-17, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Gör den det? Utöver att de har klart färre fall nu så är inte heller siffrorna jämförbara pga drastiskt ändrad testning där du testar mycket bredare och mest testar mörkertalet i våras nuförtiden. Följande är en bra illustration från Spanien. Att han spekulerar i T celler kan du ignorera, det intressanta är just att vi över hela Europa har fler fall men mycket få motsvarande dödsfall. Belgien ser likadant ut som Spanien nu.

https://twitter.com/JamesTodaroMD/status/1294796917243863040?s=19
Varför ska man ignorera T-celler?
Citera
2020-08-17, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/23-varnpliktiga-har-insjuknat-i-covid-19-i-umea
23 värnpliktiga som smittats, de är ju i princip i gymnasieåldern. Ser nice ut inför hösten när gymnasieskolorna sätter igång. Men enligt Tegnell smittar ju inte denna grupp

AT har aldrig sagt att unga vuxna (värnpliktiga är ca 20 år) inte smittar. Vet inte om du gjort lumpen? Har du gjort det tror jag du kan lägga ihop ett och ett varför smitta lätt kan sprida sig inom en pluton, oavsett om man är ute i fält eller varit på kasernen.

Det är barn AT har sagt inte drar på sig covid särskilt lätt, och heller inte driver smittspridningen.
Citera
2020-08-17, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är inte vad saken handlar om. Detta coronavirus heter Sars-CoV-2 och orsakar Covid 19. Håll dig till ämnet för i helvete!
Jag håller mig till ämnet Covid19 är lite åt en hittepåsjukdom som de flesta som smittas av nya coronaviruset inte drabbas av.
Precis som att alla de som smittas av vanliga förkylningsvirus inte får lunginflammation eller bronkit
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-08-17 kl. 12:30.
Citera
2020-08-17, 12:15
Avstängd
Finns det någon tillförlitlig statistik på antal testade jämfört med antal smittade?
Citera
2020-08-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Imponerande att du fick in så mycket fel i en text.
Till exempel det du skriver om att de som fått corona inte blir immuna för det blir dom ju. Frågan är bara hur länge.Sen skriver du att detta virus inte beter sig som influensavirus men det gör det ju till stor del. FHM rekommenderade dessutom färre resor besöksförbuf på äldreboenfen etc. och social distancing just för att bromsa smittan . Hade inte det gjorts så hade givetvis fler smittats på lortare tid vilket nog de fl testa förstår.
Om man håller sig till fakta vilket jag gör då kommer man fram till de slutsatser som du läste om i mitt tidigare inlägg.
Jag har referens till det jag skriver i alla fall. undrar om du kan länka till en godkänd artikel om att Corona virus ger immunitet hos den smittade ?

The detection of antibodies to SARS-CoV-2 does not indicate directly protective immunity and correlates of protection for COVID-19 have not yet been established.

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/latest-evidence/immune-responses
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in