Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Det går inte att avfärda data på grund av att du tycker att det är "snurrigt", lite större höjd på resonmangen får vi allt ha.
Här är kurvorna på antal fall i Storbrittannien, Belgien och Sverige. Skulle naturligtvis lagt med den i förra posten.
https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&country=SWE~BEL~GBR
Intressanta siffror. Sverige har haft en svag avtagande tendens vad gäller smittökningstakt sedan slutet av juni. Belgien har haft en ökning av smittökningstakten sedan mitten av juli, detta efter att man legat på en svagt ökad platå sedan lockdownen. Storbritannien har sedan slutet av maj legat på en mindre ökningstakt av smittspridningen än Sverige och Belgien.
Tack för länken. Sverige har alltså klarat sig något sämre i sommar än vad jag trodde och Storbritannien har klarat sig något bättre än vad jag trodde. Belgien är, tyvärr på väg uppåt. Detta är speciellt tragiskt med tanke på hur många döda de redan haft i covid-19.
Det skulle vara intressant att se en graf över smittökningstakten i procent för dessa länder.
Tillägas skall att enligt worldometer så ökade antalet smittade i världen med bara 210 000 i går. Det är mindre än det ca 260 000, 270 000 man har legat på de senaste dagarna. Jag hoppas på, men vågar inte tro på, att detta, kanske kanske, innebär att covid-19 fallen och dödsfallen i covid-19 i världen landat på en platå.