2020-08-17, 11:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej de verkligt insatta tror inte alls det även om de så klart också hoppas på att ett bra säkert och effektivt vaccin ska komma en vacker dag.

Finns ju ett antal vaccin som klarat både fas1 och fas2 som konstaterats ge ett robust antikroppsskydd.
Vad får dig att tro att inte något av dessa vaccin skulle passera fas3 nu när de testas på tiotusentals personer? Jag tycker det låter väldigt osannolikt.
Citera
2020-08-17, 11:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det går inte att avfärda data på grund av att du tycker att det är "snurrigt", lite större höjd på resonmangen får vi allt ha.

Här är kurvorna på antal fall i Storbrittannien, Belgien och Sverige. Skulle naturligtvis lagt med den i förra posten.

https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&country=SWE~BEL~GBR

Intressanta siffror. Sverige har haft en svag avtagande tendens vad gäller smittökningstakt sedan slutet av juni. Belgien har haft en ökning av smittökningstakten sedan mitten av juli, detta efter att man legat på en svagt ökad platå sedan lockdownen. Storbritannien har sedan slutet av maj legat på en mindre ökningstakt av smittspridningen än Sverige och Belgien.

Tack för länken. Sverige har alltså klarat sig något sämre i sommar än vad jag trodde och Storbritannien har klarat sig något bättre än vad jag trodde. Belgien är, tyvärr på väg uppåt. Detta är speciellt tragiskt med tanke på hur många döda de redan haft i covid-19.

Det skulle vara intressant att se en graf över smittökningstakten i procent för dessa länder.
Tillägas skall att enligt worldometer så ökade antalet smittade i världen med bara 210 000 i går. Det är mindre än det ca 260 000, 270 000 man har legat på de senaste dagarna. Jag hoppas på, men vågar inte tro på, att detta, kanske kanske, innebär att covid-19 fallen och dödsfallen i covid-19 i världen landat på en platå.
Citera
2020-08-17, 11:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag har inga exakta uppgifter om Sverige, men i UK började siffrorna INTE att öka igen i mitten av Juni i Storbritannien. Det var dessutom inte därför kravet på munskydd i kollektivtrafiken infördes 15 Juni.

Antalet nya smittade sjönk i Storbritannien ända fram till 07 Juli - ett par dagar efter att man öppnat pubar och restauranger.

Korrekt, Storbritannien har haft en lägre ökning av smittspridningstakten än Sverige och Belgien över sommaren.
Citera
2020-08-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vilka är de ”verkligt insatta”? Du vet inte.
Jo det är givetvis de som är kunniga om vaccin men inte jobbar med eller tjänar på att sälja snakeoil.
Citera
2020-08-17, 11:39
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Suck du är alltså fortfarande inte medveten om att även vanliga corona förkylningsvirus kan leda till svårare sjukdomar som bronkit, lunginflammation etc?
Det är inte vad saken handlar om. Detta coronavirus heter Sars-CoV-2 och orsakar Covid 19. Håll dig till ämnet för i helvete!
Citera
2020-08-17, 11:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Korrekt, Storbritannien har haft en lägre ökning av smittspridningstakten än Sverige och Belgien över sommaren.
Min teori är att öppningen av pubar och restauranger i England är ett sätt att avlasta kostnaderna för den lönegaranti (furlough scheme) som man införde när man stängde ned i England. En kalkylerad risk som man var tvungen att ta för att kostnaden inte skulle ruinera landet.

Ökningen ser dock inte ut att ha exploderat. Men det är minst sagt oroande.
Citera
2020-08-17, 11:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Jo det är givetvis de som är kunniga om vaccin men inte jobbar med eller tjänar på att sälja snakeoil.
Du vet alltså inte vad du pratar om? Nog för att det märks men jag vill ändå ha det bekräftat att du drar din fakta ur röven. Låt oss återgå till ursprungsfrågan, är det oundvikligt att smittas av detta coronavirus? Du babblar om ”förkylningar” men blev du smittad av svininfluensan? Jag blev inte det.
Citera
2020-08-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Min teori är att öppningen av pubar och restauranger i England är ett sätt att avlasta kostnaderna för den lönegaranti (furlough scheme) som man införde när man stängde ned i England. En kalkylerad risk som man var tvungen att ta för att kostnaden inte skulle ruinera landet.

Ökningen ser dock inte ut att ha exploderat. Men det är minst sagt oroande.

Blir väldigt spännande när länderna gör ”bokslut”.
Det diskuteras BNP m.m. Men den går ju blåsa upp med åtgärder av olika slag.
Dessa åtgärder är dock inte gratis.

Om ett land anställer alla som inte har ett jobb, så kan man ju faktiskt nå 100% sysselsättning.
Frågan är ju bara hur länge man har råd..
Citera
2020-08-17, 11:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
I ett fängelse i Kalifornien, San Quentin State Prison, har man nu registrerat 2200 fall och 25 döda (utav 3260 intagna), smittspridning fortsätter ca 30-60 nya fall per vecka. Ca 2/3 smittade i nuläget alltså.
https://www.latimes.com/california/story/2020-08-11/san-quentin-coronavirus-herd-immunity-covid-19
Det är ju en speciell miljö, icke ventilerad, sluten population, man kan inte fly undan så att säga.
Man kan följa utbrotten i fängelser och motsv anläggningar i CA här
https://www.cdcr.ca.gov/covid19/population-status-tracking/
Mycket intressant. Och tragiskt.

Jag undrar om de någonsin kommer uppnå flockimmunitet på det fängelset. I viss mån kommer det ju in nya och friska fångar hela tiden. Det kan ju förklara en del av att smittspridningen fortsätter.

Det kan heller inte vara så kul att jobba på det fängelset.
Citera
2020-08-17, 11:56
Avstängd
Belgiens siffror visar ju att smittan fortsätter obehindrat även vid 800 dödsfall per miljon. Varför skulle Sverige klara sig bättre?
Citera
2020-08-17, 12:00
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Belgiens siffror visar ju att smittan fortsätter obehindrat även vid 800 dödsfall per miljon. Varför skulle Sverige klara sig bättre?
För att vi inte är Belgien. Varför har andra länder klarat sig bättre?
Citera
2020-08-17, 12:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Blir väldigt spännande när länderna gör ”bokslut”.
Det diskuteras BNP m.m. Men den går ju blåsa upp med åtgärder av olika slag.
Dessa åtgärder är dock inte gratis.

Om ett land anställer alla som inte har ett jobb, så kan man ju faktiskt nå 100% sysselsättning.
Frågan är ju bara hur länge man har råd..
I vårt fall har man försökt hålla konsumtionen (BNP, i princip) under armarna genom att helt enkelt garantera lönen för alla. Det går ju inte (som du påpekar) att hålla på så i all evighet... Dessutom har man givit alla verksamheter anstånd med att betala moms (VAT) t.o.m. sista Mars 2021. Det kommer således inte in några pengar. Rent teoretiskt skulle dock denna taktik kunna fungera under förutsättning att pandemin tar slut under våren 2021 som ett resultat av ett möjligt vaccin men också i viss mån att det direkta hotet dör ut pga partiell flockimmunitet.

Man har således lagt alla verksamheter i dvala - de går inte i konkurs och finns kvar. Alla anställda finns kvar. Alla tillgångar finns kvar. Det är uppenbart att det här är planen.

OM det blir så kan UKs ekonomi kickstartas med omedelbar verkan och så får man betala av skulden de närmaste 100 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in