2020-08-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Naturligtvis saknas det bostäder, eftersom det har tryckts in fler människor i Sverige än det finns plats för. Den kraftiga befolkningsökningen, består inte av våra egna barn. Bristen på bostäder är ett helt onödigt problem, som enkelt hade kunnat undvikas.

Covid-19 har bekräftat min uppfattning, att Sveriges ideologiska fundament är falsk omtanke. Den ideologi som jag beteckar "den falska omtankens ideologi" har fått stort genomslag i Sverige, i synnerhet på vänstersidan.

Hela invandringen bygger på falsk omtanke. Ifall politiken hade byggt på gedigen omtanke, så hade Sverige, och Europa, aldrig inlett det helt meningslösa projektet att försöka svälja andra länders snabbt växande överbefolkning. Det är falsk omtanke rakt igenom. Det skapar bara elände, överallt i Världen.

Nu har "den falska omtankens ideologi" även visat sig under Covid-19. Dom godhets-predikanter som vanligtvis ropar efter "empati", har nu hållit tyst medan massdöden har pågått i Sverige. Så mycket var "empatin" värd. När godhets-predikanterna inte hade journalistkåren på sin sida, så försvann omtanken snabbt. Slagordet "alla människors lika värde" visade sig inte inkludera gamla och sjuka svenskar.

Kommer den falska omtankens predikanter att ha någon trovärdighet kvar efter Covid-19?

Jag tycker den svenska vänstern är värdelös, men den internationella vänstern har agerat på ett annat sätt. Den internationella högerextremismen har däremot både visat sig vara rasister och låta gamla och sjuka gå under. Jag tycker man ska värna om alla människors lika värde, och det innebär att både värna om de som bor i Rinkeby och våra gamla och sjuka.
Citera
2020-08-17, 00:21
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det kan dessutom mycket väl vara så att barn smittar i mindre utsträckning än vuxna för varje kontakt, men har mycket mer kontakt än en vuxen. Tänk bara på hur mycket kontakter som ett barn har på skolan. Anta att barn smittar barn 10 procent så mycket som en vuxen smittar en vuxen, men om det barnet har 20 gånger mer kontakter med andra barn som en vuxen har med andra vuxna, så smittar det barn dubbelt så mycket ändå (nu överdriver jag proportionerna just för att understryka min poäng). Ingen vet detta, då det här är oerhört svårt att undersöka, och det är oetiskt att göra experiment på det.

Sverige hade faktiskt kunnat gjort en omfattande undersökning av det under våren, då det är ett av få länder som inte stängt ned skolorna, men man valde att inte ex. antikropps- och/eller PCR-testa hela skolor och hushåll. Varför då, jo för att det är inget som FHM egentligen ville veta. Man har ju bestämt sig hur man ska göra, och då vill man inte ha nya fakta som talar mot det man har gjort.

Kan bara hålla med.
Citera
2020-08-17, 00:25
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Min motdebattörs ställning är ju att minsta risk för föräldrarna borde vara en anledning att inte ge barnen tillgång till utbildning. Jag tycker givetvis detta är absurt. Trafikexemplet var att visa att nästan allt har en risk, och ibland måste vi acceptera att människor dör. Vi har skola trots att barn dör på väg till den, för vi bedömer att alla hundratusentals barns rätt till utbildning går före rätten till liv för de barn som blir till köttfärs av en långtradare på väg till och från skolan med jämna mellanrum. Det blir otroligt krasst och kallt när man säger det på det sättet, men det är i princip vad varje alarmist sysslar med dagarna i ända.

Finns något som heter hemskolning. Gissa hur många som utför det miraklet i USA i vanliga tider?

Sen jämför du en pandemi med bilkörning.

Ja, barnen kan krocka på väg till skolan. Man kan krocka på väg till affären för att handla föda (som är livsviktigt). Eller varför inte akut till sjukhus?

Problematiken du undviker med din idiotiska jämförelse är följande:.
45 000 människor BEHÖVER inte trängas på en badstrand. Inte bara en, utan hundratals Sverige runt. Detta, utan någon som helst respekt för avstånd eller rekommendationer.

Detta mitt i en brinnande pandemi. Att bada. Eller varför inte alla krogar så folk ska få supa och bete sig som svin. Kanske ligga lite. Har ju gått bra för västkusten och Gotland nu i efterhand med smittan, visst?

Barn går i skolan av många skäl. De skolas in i systemet, de utvecklas socialt, mentalt och fysiskt. Det är en investering för samhället om vi ska köra raka rör.

Att bada, supa, kräma ihop sig på offentliga ställen för nöjes skull har absolut inget med saken att göra.

Jag bemötte ditt argument med bilkörning. Den är essential för extremt många människor. Det är alltså ett pissdåligt argument som jag inte förstår att jag bemöter.

Snälla, förklara för mig hur man kan vara så jävla ignorant, egoistisk och trögfattad som du är?

Eller är du bara lat och håller stånd för det är så bekvämt? Vill du trigga de s.k alarmisterna?

Jag skulle vilja kalla många av dom realister. Missförstå mig inte, en hel del av dom är batshit crazy men de flesta är sunda, omtänksamma människor med ideal.

De kommer ofta med enkla argument som blir bemötta av dig och dina gelikar med hat, spydighet och försök till att vara lustiga.

Ser man hela bilden i en situation som vi nu befinner oss i är det ni som är problemet. Ni står bakom Tegnell helt förblindade. Han kan inte göra något fel, eller hur?
Citera
2020-08-17, 00:26
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Nej, forskningsläget är mycket gott. Det har i princip varit en av de få områden där majoriteten av all forskning i princip pekat åt samma håll. Barn drabbas allvarligt i mycket liten utsträckning (här är forskningsläget i princip 100%, hävda allt annat är foliehatt direkt) och barn driver inte smittan i någon större utsträckning. Bara det faktum att Sveriges lärarkår på runt 180000 grundskollärare uppvisade ett (1!) dödsfall trots öppna grundskolor när pandemin rasade som värst i våras borde ju kunna få den mest inbitna alarmist att börja klia sig fundersamt i foliehatten.

När pandemin rasade som värst testades bara de som hade förmånen att bli inlagda på sjukhus.
Mörkertalet är gigantiskt.

Att hävda att barn inte smittar på det datat är inget annat än desinformation.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-08-17 kl. 00:29.
Citera
2020-08-17, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Låter som att du är misogyn också, som är så typiskt för förespråkare av den svenska strategin. Varför tror du alltid på pappans version och inte mammans (nu är du dock partisk eftersom det handlar om en släkting till dig, och du verkar ta parti för honom, men din partiskhet gör att du som källa inte har så stor trovärdighet)? I 9 fall av 10 är mamman den bästa föräldern. Typiskt för män som har misshandlat sina ex-fruar fysiskt eller psykiskt för att sedan motivera sitt handlande genom att beskriva dem som neoretiska (säger inte att det gäller för just din släkting, utan jag uttalar mig bara om vad som är mest sannolikast i samhället i stort).

Ok garanterat troll eller så är du en sån där som försvarar kvinnor som mördar sina barn med att hon var tvungen att "skydda dom" från sin hemska pappa.

Anledningen till att jag ens visst det var att jag frågade den yngre av barnen hur hon hade det i skolan och fick en åttaårings version av det hela berättat för mig. Normalt så håller man samarbetsproblem om barnen med sin exfru något privat, men barn har ju sällan sådana skrupler. Eller du kanske anser att pappan hjärntvättat sin dotter mot mamman också?
Citera
2020-08-17, 00:28
Medlem
Citat:
Nej, forskningsläget är mycket gott. Det har i princip varit en av de få områden där majoriteten av all forskning i princip pekat åt samma håll. Barn drabbas allvarligt i mycket liten utsträckning (här är forskningsläget i princip 100%, hävda allt annat är foliehatt direkt) och barn driver inte smittan i någon större utsträckning. Bara det faktum att Sveriges lärarkår på runt 180000 grundskollärare uppvisade ett (1!) dödsfall trots öppna grundskolor när pandemin rasade som värst i våras borde ju kunna få den mest inbitna alarmist att börja klia sig fundersamt i foliehatten.

Du måste skilja mellan att barn drabbas allvarligt i liten utsträckning och i vilken utsträckning barn smittar andra. Två helt olika frågor, då just den asymptotiska kan vara minst lika smittsam som den sjuke. Man måste också konstanthålla för ålder, hälsotillstånd och kön (lärare är huvudsakligen kvinnor och yngre). I Sverige är det bara 50 som dött som under 50 år. Har du någon källa på att bara en grundskollelärare har dött? Hur många föräldrar till skolbarn har dött?
Citera
2020-08-17, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Okej. Vad säger Socialstyrelsens själva om hur de för statistik över döda i covid-19?
Vad är det ag säger som är fel?

Har du någon källa till att Socialstyrelsens rekommenderade palliativ vård till covid-19z-sjuka på särskilda boenden? Ett sådant dokument vore nämligen en smärre sensation.
.
Detta har ju varit känt sedan länge men. Varsågod!
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/lakemedelsbehandling-livets-slutskede-covid19.pdf
Citera
2020-08-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ok garanterat troll eller så är du en sån där som försvarar kvinnor som mördar sina barn med att hon var tvungen att "skydda dom" från sin hemska pappa.

Anledningen till att jag ens visst det var att jag frågade den yngre av barnen hur hon hade det i skolan och fick en åttaårings version av det hela berättat för mig. Normalt så håller man samarbetsproblem om barnen med sin exfru något privat, men barn har ju sällan sådana skrupler. Eller du kanske anser att pappan hjärntvättat sin dotter mot mamman också?

Jag vet ingenting om dessa familjerelationer, och du borde ha vett att inte ha spridit dem på nätet. Inte minst eftersom vi andra inte kan uttala sig om hur det verkligen råder.
Citera
2020-08-17, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Du har inte haft ett jävla rätt.
Jo jag har uppenbarligen haft väldigt många rätt vilket är lätt kontrollerat i denna tråd, så helt klart är det du som inte kan ta till dig fakta.
Citera
2020-08-17, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
När pandemin rasade som värst testades bara de som hade förmånen att bli inlagda på sjukhus.

Mörkertalet är gigantiskt.

Att ens försöka dra några slutsatser på det lilla datat är meningslöst.

Så man kan inte dra slutsatsen få döda = få smittade? Exempelvis Island med sina 10 döda och 360000 invånare skulle potentiellt kunna ha ett gigantiskt mörkertal med hundratusentals smittade?
Citera
2020-08-17, 00:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jämför du en pandemi med bilkörning/flygtrafik?

Idiot nummer två.

Jag vet inte ens hur jag ska börja förlöjliga dina totalt efterblivna jämförelser.
Svar ja.

Du kan ju börja med att svara. Nu vet jag att du blev svarslös för du vet att jag har rätt och du har fel.
Citera
2020-08-17, 00:37
Medlem
Citat:
Så man kan inte dra slutsatsen få döda = få smittade? Exempelvis Island med sina 10 döda och 360000 invånare skulle potentiellt kunna ha ett gigantiskt mörkertal med hundratusentals smittade?
Med så få invånare så är det kanske inte helt troligt att 200000 haft corona där men säkert betydligt fler än de som bekräftats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in