2020-08-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Socialstyrelsens statistik över döda i covid-19 visar endast avlidna där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till myndigheten.
Vad är problemet med det, menar du?
Förstår du inte att om två tre miljoner har haft corona i Sverige så är det uppenbarligen inte särskilt dödlig sjukdom och knappast vad som bör listas som dödsorsak när det i själva verket ofta var hjärt kärlsjukdomar, cancer, lunginflammation, rökning etc. som troligtvis var det som dödade.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-08-16 kl. 23:58.
Citera
2020-08-16, 23:58
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Förstår du inte att om två tre miljoner har haft corona i Sverige så är det uppenbarligen inte särskilt dödlig sjukdom och knappast vad som bör listas som dödsorsak när det i själva verket var hjärt kärlsjukdomar, cancer, lunginflammation, rökning etc. som troligtvis var det som dödade.
Läser du öht de inlägg du citerar eller gissar du bara vad det står i dem?
Jag har just förklarat för dig hur Socialstyrelsens registrerar döda i covid-19, men du bara mal vidare.
Citera
2020-08-16, 23:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Är det inte då rimligt att man skall erbjuda folk som behöver köra sin barn i bil till skolan att slippa skolplikten? Speciellt inte som fattiga ofta har gamla skruttiga och icke-krocksäkra bilar? Man kan ju dö om man tvingas ut i trafiken! Tror inget barn mår bättre av att gå i skolan om deras föräldrar har mosats mot en långtradare för att de behövde köras till skolan.
Eh..?
I så fall kan de ju oavsett hur de tar sig till skolan bli mosade av en långtradare. Vill du rent utav avskaffa skolan?
Citera
2020-08-17, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag har just förklarat för dig hur Socialstyrelsens registrerar döda i covid-19, men du bara mal vidare.
Du försökte förklara något som inte stämmer med vad socialstyrelsen själv säger. Socialstyrelsen som förresten är ansvariga för en hel del extra döda med C19 när de rekommenderat palliativ vård till folk som bott på äldreboenden bara för att de fått C19.
Citera
2020-08-17, 00:01
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
I sådana fall går alla dödsfall att förhindras. Ska biltrafik förbjudas för att några dör varje år? Ska vi sluta flyga för att det krashar flygplan?

Jämför du en pandemi med bilkörning/flygtrafik?

Idiot nummer två.

Jag vet inte ens hur jag ska börja förlöjliga dina totalt efterblivna jämförelser.
Citera
2020-08-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det är väldigt osmakligt att du raljerar kring sådant här. Det är faktiskt många familjer som har det här problemet, att skolbarn i hushåll med riskgrupper tvingas gå till skolan. Finns inga som helst konstruktiva lösningar för detta, myndigheterna bryr sig inte, och inte sådana som dig heller. Svenskarna har blivit det mest egoistiska folket i världen, och överträffar tom amerikanerna. Den svenska vänsterregeringen har blivit ett ideal för den internationella högerextremismen. Sverige kommer definitivt utvecklas i en obehaglig riktning efter den här pandemin.

Det finns ju inget som helst egenvärde för mig om barnen går i skolan eller inte? Hur kan jag vara "egoistisk"? Enda anledningen är ju att jag bryr mig om våra barns rätt att få tillgång till utbildning och en normal tillvaro. Det enklaste hade ju varit att skita i barnen och mysa över att vi kan sänka kommunalskatten och åtgärda lärarbristen igenom att helt enkelt skita i att ge en del av våra barn utbildning.

Jag har nämligen sett på nära håll hur negativt alarmisterna och hysterikerna kan påverka ett barn. En släkting har en hysterisk exfru som är livrädd för corona. Barnen har ett helvete där de spenderar varannan vecka inlåsta med sin neurotiska mamma, utan att få träffa vänner eller gå till skolan. Skall man ut och leka så är det med andningsmask och hela baletten, vilket inte sker särskilt ofta. Mamman spenderar mesta tiden med att ångestdesinficera lägenheten och tala om för barnen att hon kommer dö på grund av att deras pappa tvingar dem till skolan och låter dem leka med sina vänner.
Citera
2020-08-17, 00:06
Medlem
Citat:
Vetenskap och forskning kallas det. Spännande sak där man kan ta reda på hur saker står till i världen.

Finns inget vetenskapligt stöd för Tegnells påstående om att barn i väldigt liten utsträckning smittar vuxna. Forskningsläget pekar åt olika håll. Vi vet inte, behövs mer studier. De flesta länder har haft sina skolor stängda, och i Sverige har man inte gjort någon mer omfattande studie på någon enskild skola (tex testat samtliga) för att spåra smittovägarna. Bara en försvinnande liten del av svenska skolbarn har PCR-testats. Bara svårt sjuka har tidigare PCR-testats, och barn blir sällan svårt sjuka, men det betyder inte att de inte för smittan vidare. Dessutom kommer det här viruset i kluster, kan vara så att de flesta skolor inte drabbats, men att ex. Rinkeby och Tensta gjort det, och att det varit drivande där. Under hösten kan det blir medelklassgymnasierna som driver. Ingen vet. Det vi dock vet är att grundskolelärare har testats positivt ungefär 50 procent mer än gymnasielärare, så det tyder på 50 procents högre smittspridning när skolorna varit öppna. Dessutom kan det vara så att just gymnasieeler smittar mycket mer än grundskoleelever. Ingen vet säkert.

I sådana sammanhang brukar man tillämpa försiktighetsprincipen, dock inte i Sverige. Tex skulle man kunna införa öppnandet av gymnasier stegvis (spara Stockholm och Göteborg till sist, det är mycket lättare att agera mot lokala utbrott än nationella utbrott), införa munskyddskrav på bussar och tunnelbanor, inhandla stor volymer av munskydd till skolorna, omedelbart PCR-testa skolor där många plötsligt blir sjuka, ha mycket utomhuslektioner då vädret tillåter till det, vädra, etc.
Citera
2020-08-17, 00:07
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du försökte förklara något som inte stämmer med vad socialstyrelsen själv säger. Socialstyrelsen som förresten är ansvariga för en hel del extra döda med C19 när de rekommenderat palliativ vård till folk som bott på äldreboenden bara för att de fått C19.
Okej. Vad säger Socialstyrelsens själva om hur de för statistik över döda i covid-19?
Vad är det ag säger som är fel?

Har du någon källa till att Socialstyrelsens rekommenderade palliativ vård till covid-19z-sjuka på särskilda boenden? Ett sådant dokument vore nämligen en smärre sensation.

Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
du pratar med en användare som dagligen spammar tråden med desinformation och lögner. Några källor presenterar han aldrig. Varför agerar inte admin och stänger av honom?
Jo, jag har märkt att hen påstår mycket och är allmänt snurrig.
Tycker att du ska rappa inlägg och kontakta någon av våra fantastiska moderatorer. De har inte koll på allt utan behöver användarnas hjälp.
Senast redigerad av DoraF 2020-08-17 kl. 00:11.
Citera
2020-08-17, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh..?
I så fall kan de ju oavsett hur de tar sig till skolan bli mosade av en långtradare. Vill du rent utav avskaffa skolan?

Min motdebattörs ställning är ju att minsta risk för föräldrarna borde vara en anledning att inte ge barnen tillgång till utbildning. Jag tycker givetvis detta är absurt. Trafikexemplet var att visa att nästan allt har en risk, och ibland måste vi acceptera att människor dör. Vi har skola trots att barn dör på väg till den, för vi bedömer att alla hundratusentals barns rätt till utbildning går före rätten till liv för de barn som blir till köttfärs av en långtradare på väg till och från skolan med jämna mellanrum. Det blir otroligt krasst och kallt när man säger det på det sättet, men det är i princip vad varje alarmist sysslar med dagarna i ända.
Citera
2020-08-17, 00:13
Medlem
Citat:
Det finns ju inget som helst egenvärde för mig om barnen går i skolan eller inte? Hur kan jag vara "egoistisk"? Enda anledningen är ju att jag bryr mig om våra barns rätt att få tillgång till utbildning och en normal tillvaro. Det enklaste hade ju varit att skita i barnen och mysa över att vi kan sänka kommunalskatten och åtgärda lärarbristen igenom att helt enkelt skita i att ge en del av våra barn utbildning.

Jag har nämligen sett på nära håll hur negativt alarmisterna och hysterikerna kan påverka ett barn. En släkting har en hysterisk exfru som är livrädd för corona. Barnen har ett helvete där de spenderar varannan vecka inlåsta med sin neurotiska mamma, utan att få träffa vänner eller gå till skolan. Skall man ut och leka så är det med andningsmask och hela baletten, vilket inte sker särskilt ofta. Mamman spenderar mesta tiden med att ångestdesinficera lägenheten och tala om för barnen att hon kommer dö på grund av att deras pappa tvingar dem till skolan och låter dem leka med sina vänner.

Låter som att du är misogyn också, som är så typiskt för förespråkare av den svenska strategin. Varför tror du alltid på pappans version och inte mammans (nu är du dock partisk eftersom det handlar om en släkting till dig, och du verkar ta parti för honom, men din partiskhet gör att du som källa inte har så stor trovärdighet)? I 9 fall av 10 är mamman den bästa föräldern. Typiskt för män som har misshandlat sina ex-fruar fysiskt eller psykiskt för att sedan motivera sitt handlande genom att beskriva dem som neoretiska (säger inte att det gäller för just din släkting, utan jag uttalar mig bara om vad som är mest sannolikast i samhället i stort).
Citera
2020-08-17, 00:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Alla tillhör inte en välbeställ frisk urban, vit svensk medelklass. Farmor kanske inte har någon annanstans att bo. Det finns inte bostad till alla i Sverige.

Naturligtvis saknas det bostäder, eftersom det har tryckts in fler människor i Sverige än det finns plats för. Den kraftiga befolkningsökningen, består inte av våra egna barn. Bristen på bostäder är ett helt onödigt problem, som enkelt hade kunnat undvikas.

Citat:
Det är väldigt osmakligt att du raljerar kring sådant här. Det är faktiskt många familjer som har det här problemet, att skolbarn i hushåll med riskgrupper tvingas gå till skolan. Finns inga som helst konstruktiva lösningar för detta, myndigheterna bryr sig inte, och inte sådana som dig heller. Svenskarna har blivit det mest egoistiska folket i världen, och överträffar tom amerikanerna. Den svenska vänsterregeringen har blivit ett ideal för den internationella högerextremismen. Sverige kommer definitivt utvecklas i en obehaglig riktning efter den här pandemin.

Covid-19 har bekräftat min uppfattning, att Sveriges ideologiska fundament är falsk omtanke. Den ideologi som jag beteckar "den falska omtankens ideologi" har fått stort genomslag i Sverige, i synnerhet på vänstersidan.

Hela invandringen bygger på falsk omtanke. Ifall politiken hade byggt på gedigen omtanke, så hade Sverige, och Europa, aldrig inlett det helt meningslösa projektet att försöka svälja andra länders snabbt växande överbefolkning. Det är falsk omtanke rakt igenom. Det skapar bara elände, överallt i Världen.

Nu har "den falska omtankens ideologi" även visat sig under Covid-19. Dom godhets-predikanter som vanligtvis ropar efter "empati", har nu hållit tyst medan massdöden har pågått i Sverige. Så mycket var "empatin" värd. När godhets-predikanterna inte hade journalistkåren på sin sida, så försvann omtanken snabbt. Slagordet "alla människors lika värde" visade sig inte inkludera gamla och sjuka svenskar.

Kommer den falska omtankens predikanter att ha någon trovärdighet kvar efter Covid-19?
Citera
2020-08-17, 00:17
Medlem
Citat:
Finns inget vetenskapligt stöd för Tegnells påstående om att barn i väldigt liten utsträckning smittar vuxna. Forskningsläget pekar åt olika håll. Vi vet inte, behövs mer studier. De flesta länder har haft sina skolor stängda, och i Sverige har man inte gjort någon mer omfattande studie på någon enskild skola (tex testat samtliga) för att spåra smittovägarna. Bara en försvinnande liten del av svenska skolbarn har PCR-testats. Bara svårt sjuka har tidigare PCR-testats, och barn blir sällan svårt sjuka, men det betyder inte att de inte för smittan vidare. Dessutom kommer det här viruset i kluster, kan vara så att de flesta skolor inte drabbats, men att ex. Rinkeby och Tensta gjort det, och att det varit drivande där. Under hösten kan det blir medelklassgymnasierna som driver. Ingen vet. Det vi dock vet är att grundskolelärare har testats positivt ungefär 50 procent mer än gymnasielärare, så det tyder på 50 procents högre smittspridning när skolorna varit öppna. Dessutom kan det vara så att just gymnasieeler smittar mycket mer än grundskoleelever. Ingen vet säkert.

I sådana sammanhang brukar man tillämpa försiktighetsprincipen, dock inte i Sverige. Tex skulle man kunna införa öppnandet av gymnasier stegvis (spara Stockholm och Göteborg till sist, det är mycket lättare att agera mot lokala utbrott än nationella utbrott), införa munskyddskrav på bussar och tunnelbanor, inhandla stor volymer av munskydd till skolorna, omedelbart PCR-testa skolor där många plötsligt blir sjuka, ha mycket utomhuslektioner då vädret tillåter till det, vädra, etc.

Nej, forskningsläget är mycket gott. Det har i princip varit en av de få områden där majoriteten av all forskning i princip pekat åt samma håll. Barn drabbas allvarligt i mycket liten utsträckning (här är forskningsläget i princip 100%, hävda allt annat är foliehatt direkt) och barn driver inte smittan i någon större utsträckning. Bara det faktum att Sveriges lärarkår på runt 180000 grundskollärare uppvisade ett (1!) dödsfall trots öppna grundskolor när pandemin rasade som värst i våras borde ju kunna få den mest inbitna alarmist att börja klia sig fundersamt i foliehatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in