2020-08-16, 23:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
26 forskare har fel, bara Tegnell har rätt!!!
Det kan lika bra vara tvärtom.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-slar-tillbaka-efter-nya-angreppet/
Jag förstår faktiskt inte hur Tegnell kan säga att barn smittar väldigt sällan vuxna? De kan ju inte veta vem som smittat vem i en familj om t ex barnen inte visar symptom men ändå bär på viruset? De har ju inte testat barn heller? Dessutom har många regioner beslutar att hädanefter inte testa barn under 16 år.

Hur kan man dra slutsatsen att barn nästan aldrig smittar?!? Kan någon förklara så att det blir logiskt och tydligt?
Citera
2020-08-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det säger ju sig självt att de dödsfall som ingår i Socialstyrelsens statistik över antal avlidna i covid-19 har diagnostiserats med covid -19 antingen kliniskt eller genom laboratorieprov.
Hur skulle de annars göra, menar du?
Bara lista de som säkert dött av C19. Om två tre miljoner i Sverige haft Corona så är det som du borde förstå väldigt oseriöst att lista C19 som dödsorsak bara för att man har haft det!
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-08-16 kl. 23:43.
Citera
2020-08-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, men vad säger du till 7-åringen när mamma dör för att hon varit ute och lekt?
Så barn ska varken få gå i skolan eller gå ut och leka för att en redan svårt sjuk förälder kan dö? Snacka om överdriven skuldbeläggning.
Citera
2020-08-16, 23:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, du har rätt i detta att jag inte borde ha skrivit som jag gjorde. Jag borde naturligtvis inte lägga fokus på att de är män, i alla fall inte i denna tråden. Men det är många gånger frustrerande att leva i ett av de fåtal länder som fortfarande inte är jämställda. I ett land som inte kan acceptera kvinnor i de högsta maktpositionerna. Sverige är nu unikt norden på detta sett. Kan också hända att kvinnliga ledare tar andra beslut i pandemier en det som män gör, det ser ju faktiskt lite så ut.

Ja, det har uppmärksammats i en annan diskussion. Sanna Marin och Mette Frederiksen förtjänar beröm för sitt föredömliga agerande. Applåd.

Ifall man ska begrunda dom egenskaper som traditionellt förknippas med respektive kön, så borde dom egenskaper som anses vara manliga, vara dom optimala egenskaperna i kampen mot en epidemi. Ifall det är någon gång som det är önskvärt att agera hårt, snabbt och aggressivt, så är det mot en smittsam sjukdom.

Men istället för att uppvisa styrka, så har vissa ledare uppvisat oändlig ynkedom. Många av dom ruttna ledarna har tyvärr varit av manligt kön. Men felet ligger i inte i könstillhörigheten, utan i skamlig ovilja att agera.

Citat:
De länder som likt Sverige sticker ut med att offra befolkningen är ledda av män medans länder som sticker ut med att värna sin befolkning har i många fall kvinnliga ledare. Detta kan ju vara rent av en händelse och inte behöver betyda någonting, vem vet.

Ja, den här gången var det kvinnorna som visade handlingskraft. Jag är inte anhängare av socialdemokratin. Men: Genom sina handlingar, så har Sanna Marin och Mette Frederiksen förtjänat min beundran.

Citat:
Men om vi nu ska diskutera köns krig. Så var det männen som istället för att försvara kvinnorna förslavade dem. Om du inte minns det var det männen som tog kvinnornas rätt till sina egna liv, till sina barn och sina egna tillgångar.

Nej, jag har inga sådana minnen.

Citat:
Kvinnokamp är kvinnornas kamp till självständighet och lika rättigheter. Vi vill bara vara jämbördiga med samma rättigheter och möjligheter som männen.

Min avsky mot feminismen har precis samma orsaker. Feminismen har raserat drömmen om jämställdhet.

Och jag tror inte att jag är ensam i den ståndpunkten. Men i dagens Sverige är det tyvärr tabu att protestera mot feministisk diskriminering. Därför vågar jag inte uttrycka mina åsikter i eget namn. Jag har lärt mig att feminismens anhängare är riktigt elaka människor.

Citat:
Tycker du att vi snällt skulle ställt upp med att vara männens slavar i all oändlighet?

Nej. Ingen ska vara någons slav. I synnerhet inte i Sverige.

Citat:
Det var inte till det vi skapades.

Instämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Rätten att gå i skolan trumfar inte rätten till att få leva, och här handlar det egentligen om att hitta tillfälliga lösningar under några veckor eller månader, tex distansundervisning för barn som bor med riskgrupper. Det ser olika ut för olika hushåll. Alla tillhör inte en välbeställ frisk urban, vit svensk medelklass. Farmor kanske inte har någon annanstans att bo. Det finns inte bostad till alla i Sverige. Dessutom kan det vara farmor som är vårdnadshavare för att föräldrarna är döda, eller att föräldrarna är i riskgruppen. Rimligtvis borde det finnas flera options för utsatta familjer, istället för att en vit svensk urban frisk medelklass ska skrika om skolplikt.

Är det inte då rimligt att man skall erbjuda folk som behöver köra sin barn i bil till skolan att slippa skolplikten? Speciellt inte som fattiga ofta har gamla skruttiga och icke-krocksäkra bilar? Man kan ju dö om man tvingas ut i trafiken! Tror inget barn mår bättre av att gå i skolan om deras föräldrar har mosats mot en långtradare för att de behövde köras till skolan.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vad jag menar? FHM trodde ju inte turister kunde ta med smittan hem.

Och de verkar inte lärt sig läxan...
Det var inte helt tydligt att ditt inlägg var ironiskt. Därför undrade jag.

Du håller med mig, tack.🙋🏼‍♀️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Du undviker ju konsekvent att svara på frågan.

Är det så att barn "förmodligen" smittar mycket mindre än vuxna eller är det "helt klart"?

Vilket av dom två alternativen är det?

Finns inget tredje alternativ att välja på.

Det kan dessutom mycket väl vara så att barn smittar i mindre utsträckning än vuxna för varje kontakt, men har mycket mer kontakt än en vuxen. Tänk bara på hur mycket kontakter som ett barn har på skolan. Anta att barn smittar barn 10 procent så mycket som en vuxen smittar en vuxen, men om det barnet har 20 gånger mer kontakter med andra barn som en vuxen har med andra vuxna, så smittar det barn dubbelt så mycket ändå (nu överdriver jag proportionerna just för att understryka min poäng). Ingen vet detta, då det här är oerhört svårt att undersöka, och det är oetiskt att göra experiment på det.

Sverige hade faktiskt kunnat gjort en omfattande undersökning av det under våren, då det är ett av få länder som inte stängt ned skolorna, men man valde att inte ex. antikropps- och/eller PCR-testa hela skolor och hushåll. Varför då, jo för att det är inget som FHM egentligen ville veta. Man har ju bestämt sig hur man ska göra, och då vill man inte ha nya fakta som talar mot det man har gjort.
Citera
2020-08-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag förstår faktiskt inte hur Tegnell kan säga att barn smittar väldigt sällan vuxna?

Vetenskap och forskning kallas det. Spännande sak där man kan ta reda på hur saker står till i världen.
Citera
2020-08-16, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Snacka om skuldbeläggande. Sjukdomar tillhör tyvärr livet och som sagt för tusende gången. Corona är inte den enda sjukdomen som går nu och i framtiden även om många verkar fantisera om det.
Ja, och är föräldern så illa ute så gäller det ju många sjukdomar.
Citera
2020-08-16, 23:46
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Bara lista de som säkert dött av C19. Om två tre miljoner i Sverige haft Corona så är det som du borde förstå väldigt oseriöst att lista C19 som dödsorsak.
Du svamlar.
Socialstyrelsens statistik över döda i covid-19 visar endast avlidna där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till myndigheten.
Vad är problemet med det, menar du?
Citera
2020-08-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Är det inte då rimligt att man skall erbjuda folk som behöver köra sin barn i bil till skolan att slippa skolplikten? Speciellt inte som fattiga ofta har gamla skruttiga och icke-krocksäkra bilar? Man kan ju dö om man tvingas ut i trafiken! Tror inget barn mår bättre av att gå i skolan om deras föräldrar har mosats mot en långtradare för att de behövde köras till skolan.

Det är väldigt osmakligt att du raljerar kring sådant här. Det är faktiskt många familjer som har det här problemet, att skolbarn i hushåll med riskgrupper tvingas gå till skolan. Finns inga som helst konstruktiva lösningar för detta, myndigheterna bryr sig inte, och inte sådana som dig heller. Svenskarna har blivit det mest egoistiska folket i världen, och överträffar tom amerikanerna. Den svenska vänsterregeringen har blivit ett ideal för den internationella högerextremismen. Sverige kommer definitivt utvecklas i en obehaglig riktning efter den här pandemin.
Citera
2020-08-16, 23:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag förstår faktiskt inte hur Tegnell kan säga att barn smittar väldigt sällan vuxna? De kan ju inte veta vem som smittat vem i en familj om t ex barnen inte visar symptom men ändå bär på viruset? De har ju inte testat barn heller? Dessutom har många regioner beslutar att hädanefter inte testa barn under 16 år.

Hur kan man dra slutsatsen att barn nästan aldrig smittar?!? Kan någon förklara så att det blir logiskt och tydligt?

"Som man ropar i skogen får man svar."

Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Vetenskap och forskning kallas det. Spännande sak där man kan ta reda på hur saker står till i världen.

Ja. Vem har ägnat sig åt denna spännande verksamhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in