Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Nej, men det kanske innebär att de måste bo hos en släkting om de riskerar att ta död på föräldern annars. Eller vad säger du till barnet om föräldern dör p g a att det varit ute och lekt?
Ja säger att familjen får försöka ordna det här utan att behöva påtvingas fysisk skolplikt, tex få möjlighet till distansundervisning om det ex. bara återstår några veckor med cellgiftsbehandling för en förälder som genomgår en sådan. Just nu finns det noll förståelse för detta bland svenska myndigheter. Noll. Svenska myndigheter bryr sig bara om att följa regelverk, inte alls om människor. På sikt behöver skolplikten ersättas med läroplikten som i Finland, då den svenska staten uppenbarligen inte klarar av att sköta ex. pandemier. Jag säger detta trots att jag står långt till vänster politiskt, och före pandemin hade ju aldrig kunnat trott att jag skulle vara mot skolplikten. Trots allt är det så att familjer bättre vet sitt eget bästa än en stat bestående av robotbyråkrater som inte bryr sig om människoliv. Familjer är de som bäst vet sina barns bästa. Sedan finns det dysfunktionella familjer, och där är svenska staten väldigt lam att agera, men en ensamstående cancersjuk mamma som går på cellgifter som har en sjuåring hemma är inte dysfunktionell för att hon har blivit sjuk. Om hon hemundervisar sin 7-åring under en kortare tid för att hon inte vill dö så att 7-åringen blir utan mamma så är hon inte en dålig förälder för det, och vi ska låta henne göra det. Vi ska lita på att hon ser till så att 7-åringen utvecklas på ett bra sätt.